Heinola vai Kouvola?
Päätös on nyt tehty ja meidän perhe muuttaa Helsingistä pienempään kaupunkiin. Nämä kaksi ovat nyt loppusuoralla ja suositteluja niistä kaipaisin. Muitakin paikkoja voi vielä ehdottaa, mutta tässä lista vaatimuksistamme:
-Edulliset talot (myös asumiskustannukset)
-Palvelut kävelumatkan päässä
-Koulu lähellä (alle 2 km)
-Hyvät yhteydet Lahteen ja pk-seudulle
Etsimme siis turvallista pikkukaupunkimenoa.
Kommentit (55)
Lahti on 8. suurin kaupunki. Edes kuntaliitoksineen Kouvola ei ole isompi.
Ja alkuperäiseen kysymykseen vastaisin että Heinolaan muuttaisin minäkin ennemmin.
Lahti on pienempi kaupunki kuin Kouvola. Kouvola on nykyään 10 suurin kaupunki Suomessa.
Lahti näkyi olevan 8. suurin 100 000 asukkaalla ja Kouvola 10. 88 000 asukkaallaan.
Kouvolassa on mukavia asunaluita tässä ydin Kouvolassakin. Vahtero, omakotitaloja ja oma koulu esimerkiksi.
Sarkola, vanhempia omakotitaloja ja oma koulu. Molemmissa on taloja myynnissä.
Nämä ovat minusta mukavia alueia. Oikeastaan kaiikki paitsi Eskolan- ja Lehtomäki mukavia. Näissä on paljon kerrostaloja ja kaupungin vuokra-asuntoja ja kouvolalaisen mittapuun mukaan niitä pahamaineisempia.
Alan kallistumaan Heinolan puoleen, vaikka paljon tässä onkin vielä mietittävää. Toivoisin kuitenkin eri asuinalueista tietoja. Onko Heinolassa alueita mihin ei kannata muuttaa ja mitä alueita suosittelet. Ja tosiaan toivon palveluja ja koulua kävelyetäisyydeltä.
Ap
että Kouvolan ydinkeskusta on tiivis, ja kaikki keskustan asioinnit voi hoitaa kävellen, keskustan laidalta toiselle ei oo varmaan kuin jotain kilometrin verran.
Ympärillä on sitten omakotialueita ihan keskustan kyljessäkin. Ja sitten seuraavalla kehällä on niitä maalaisempia taajamia ja maaseutua, jos tykkää asua sellaisella alueella.
Kuntaliitoksen myötä Kouvolaan luetaan nyt entisiä kuntia, kuten Koria, Valkeala ym. Ne ovat rauhallisia ja lapsiystävällisiä. Matkaa Kouvolaan noin 10km. Suosittelen! Valkealassa plussaa hyvät uimarannat. Perheemme viihtyy täällä oikein hyvin ja asunnot kohtuuhintaisia ja töitäkin hyvin.
Kouluja suljettu => koulumatka pitenevät, ei silti saa kuljetusta. Esim. Ahtialasta ei pääse keskustaan aamubussilla, koska ne on aina täynnä. Päiväkodeissa ja kouluissa homeongelmia, niitä ei silti korjata tai suljeta. Päivähoitopaikkaa erittäin hankala saada. Suomen halvimmat terveydenhoitomenot, jotka syntyvät siitä, että ketään ei hoideta. Ambulanssi ei tule edes sydänpotilaalle ja jos soitat tajuttoman puolesta niin hälytyskeskus sanoo, että anna puhelin sille potilaalle...
ihan murteen vuoksi. Heinolassa puhutaan "mä" kieltä, Kouvolassa sitä mie ja sie mongerrusta.
Alan kallistumaan Heinolan puoleen, vaikka paljon tässä onkin vielä mietittävää. Toivoisin kuitenkin eri asuinalueista tietoja. Onko Heinolassa alueita mihin ei kannata muuttaa ja mitä alueita suosittelet. Ja tosiaan toivon palveluja ja koulua kävelyetäisyydeltä.
Ap
Päätöksesi perusteella oletkin maalaishölmö ja sovit hyvin Heinolaan. Muuta siis sinne, omiesi joukkoon.
Kouvolassakin puhutaan nykyään mä ja sä. Ja vaikka puhutaankin mie ja sie, niin muuten puhekieli on ihan normaalia, ei lähestulkoonkaan mitään savon tai karjalan murretta :D.
niin kauheita molemmat
pidempään kouvolassa asuneena vastaan, että Heinola
Eli kaupungissa on paljon erilaisia ihmisiä. Karjalaisia ja hämäläisiä. Ei ole vahvaa omaa kulttuuria, vaan kaikenlaiset ihmiset mahtuvat mukaan.
ehdottaa, niin minä muuttaisin tuolla alueella ehdottomasti Hollolaan. Jos taas noista kahdesta on pakko valita, niin sitten Heinola. Ja tuolle kirjoittajalle, joka arvosteli ambulanssin saantia Lahdessa, niin sama tilannehan se on kaikissa niissä ympäristökunnissa.
olen asunut kouvolassa ja mulla on sukulaisia siellä edelleen. Ja juu, en TODELLAKAAN muuttaisi sinne enää kirveelläkään. Kamala, ankea tuppukylä jossa suomen rumin murre! :D
Tai jos teidän on pakko tänne Kouvolaan muuttaa, niin jonnekin keskustaan, ei missään tapauksessa ainakaan näihin maalaiskyliin. Täällä ei pelaa mikään! (Ei julkinen liikenne, terveydenhuolto, koulutus, liikuntapalvelut tai edes päivähoito. Eli ei mikään)
menin uteliasuuksissani katsomaan Kouvolaa wikipedian tietoihin kun sitä niin haukutaan. Kuva kävelykadusta tukee kyllä teidän kommentteja:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e9/K%C3%A4velykatu_Mans…
Vilkasta näyttää olevan! =DD
Kesällä maisema on aivan eri näköinen, kävelykadulla on aina ihmisiä ja elämää.
on Heinolassa pakkasilla sen aktiivisempaa liikehdintää t: kokemusta on
kun ei täällä mun mielestä ole kamalaa eikä ankeaa. Tai no, sen enempää kuin ihan missä hyvänsä muuallakin voisi olla. Tosin mä en asukaan entisen Kouvolan alueella vaan tässä Kuusaan puolella, täällä ainakin homma toimii ja ihmiset ovat mukavia. On kaunista luontoa, vehreitä puistoja, rauhallisia asuntoalueita. Koulut ja päiväkodit toimivat hyvin. Kaikkea on, mitä tarvitsee. Ja sieltä Kouvolan keskustasta löytyy loput. En mä täältä ainakaan muuta yhtään mihinkään, jos ei pakko joskus jostain syystä ole :).
Tosin mä inhoan ruuhkaa ja tungosta, enkä mistään hinnasta muuttaisi Helsinkiin. Enkä haluaisi lasteni siellä kasvavan, mamujen, huumehörhöjen ja pakokaasun ympäröimänä.
Mutta Kouvolassa edulliset asumiset ja en tajua kuka väittää ettei päivähoito toimi??? Kyllä toimii ainakin meillä ja kaikilla tuttavillamme, joilla lapsia ja asutaan täällä Kouvolan sivussa "tuppukylässä". Ja linja-autoja menee riittävästi. Omat autothan lähes kaikilla. Rauhallista on ja nämä valittajat ovat tuskis missään tyytyväisiä!
Ja ollaan tykätty kovasti. Keskustasta löytyy kaikki tarpeellinen ja asiointi virastoissa, Kelassa yms on helppoa. Keskustassa kiva liikennepuisto ja perhepuistot Lehtomäessä ja Eskolanmäessä kivoja etenkin jos on pieniä lapsia. Leikkipaikkoja eri tasoisia ympäri kaupunkia.
Musiikkiopisto ja kansalaisopisto hyvät, luistelu- ja uimakouluja on käytetty, paikalliskirjastoja löytyy keskustan pääkirjaston lisäksi ihan kivasti. Srk päiväkerhoista ja koululaisten ip-kerhoista ollaan myös käytetty. Kavereita Helsingistä tietty kaivataan mutta nytkun ollaan vuosi jo asuttu täällä niin ollaan jo löydetty täältä uusiakin. Pyörätieverkko on hyvä ja talvellakin hoidetummat kun Helsingissä. Uimapaikkoja löytyy ja ylipäätään joka paikassa vähemmän ryysistä kun Helsingissä. Mun mielestä ei voi moittia kovasti Eskolanmäkeä ja Lehtomäkeä, siistimpiä niiden ostarit ovat silti kun monet itäisen helsingin vastaavat. Jos muutama juoppo jossain notkuu niin Helsingissä niitä oli kymmeniä. Junayhteydet hyvät, se on ihan ehdoton plussa Kouvolalle myös. Tervetuloa Kouvolaan!
Helsingin hinnoilla saimme kerrostaloasunnon sijaan vanhan omakotitalon ja olemme olleet tosi tyytyväisiä.