Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhoillislestadiolaiset, mitä olette mieltä tästä...

Vierailija
20.07.2010 |

Olen kasvanut pohjois-suomessa, kaupungissa jossa paljon v-lestadiolaisia, perheeni ei ole uskovainen kuitenkaan. Lapsuuden kotini lähinaapurissa asui vl-perhe joiden lasten kanssa ajoittain leikinkin. Muta, mutta, leikit täytyi siksi lopettaa koska nämä lapset pelottelivat minut henkihieveriin jo alle kouluikäisenä helvetillä ja tulimerillä sun muilla... Siis tyyliin, äitisi käyttää huulipunaa ja otti viime viikolla permanentin (se oli siihen aikaan vielä teillekkin syntiä tuo permanentti, äitisi on syntinen huora ja palaa helvetissä... ja niinhän meille muillekin perheenjäsenille tietysti käy. Syntisiä kun ollaan.

Olimme ihan tavallinen, rauhallinen perhe, ei alkoholia yms muuta "syntiä" elämäämme kuulunut, no, telkkari meillä oli, mutta muuten. Kiitos näille lapsille, pelkäsin monet yöt vuosien ajan että käristymme kotiimme tai jotain muuta vastaavaa. Ja minä en ole ainoa jolla on näitä kokemuksia, siis vl-perheiden lapsista. Lapsi-raukat hokevat ymmärtämättä mitä seuroissa ja vanhemmiltaan kuulevat... ainoana totuutena ja taitavat pelätä niitä asioita itsekkin.

Miten suhtaudutte itse jos kuulette lastenne käyttäytyvän noin? Minulle ei juuri anteeksipyyntöä kuulunut, saati sitten äidilleni huorittelusta tai muusta nimittelystä, vaikka vanhemmat olisvat tietoisia asiasta. He siis hyväksyivät lastensa teot.

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/77 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan sen siitä ettei permanentti todellakaan ole ollut syntiä. Paheksuttu asiakin osan vl-porukan keskuudessa se on ollut joskus 40-50 luvulla. Kirjoittajan täytyis siis olla jo vanha, eikä "kielenkäyttö" vaikuta kovin iäkkäältä.

No, vastaavan tyyppisiä tapauksia kuitenkin varmaan ihan oikeastikkin löytyy. Haluan nyt sanoa että valtaosa perheistä ei todellakaan pelottele lapsiaan helvetillä.

Kaikki vl-lapset eivät ole edes sellaisesta kuulleet ja suuri osa siitä on kuullut seuroissa tms Raamatun teksteistä. Todennäköisesti lapset tuosta kuultuaan kyselevät kotona, mitä se oikein tarkoittaa ja vanhemmat selittävät niin kuin parhaaksi näkevät.

Meillä ei ole lapsille eroteltu, ketkä Taivaaseen pääsevät ja ketkä eivät. On sanottu ettei se ole meidän asiamme miettiä, vaan Jumala tekee päätökset. Kuitenkin uskomme että näin uskomalla Taivaaseen pääsemme. Enpä ole koskaan kuullut heidän puheissaan tuon tulimeren tms vilahtaneenkaan eli tuskin on kovin olennainen osa ajatusmaailmaa.

Muistan lapsuudestani yhden ainoan kerran, kun koulussa jatkuvasti jouduin kiusatuksi uskoni takia ja minua lyötiin esim ihan kirjaimellisesti Raamatulla päähän. Silloin puolustauduin sanomalla, että minäpä pääsenkin Taivaaseen. Kun sitten kerroin asiasta kotona äidilleni, äiti moitti ja sanoi ettei uskolla saa koskaan kerskailla tai leuhkia. Kukaan meistä ei ole uskomassa omin voimin tai sen vuoksi että olisi parempi ihminen kuin joku toinen.

Kannatta siis muistaa että vl-lapset voivat käyttää tuota "korttia" joutuessaan provosoiduksi. Se on väärin, ketään ei saa pelotella.

Omasta kokemuksesta tiedän, että rankimmin meidän paikkakunnalla joutuivat kiusatuksi juuri vl-lapset. Se oli jatkuvaa nimittelyä ja pilkkaa aina ohi kulkiessa, ihan fyysistä väkivaltaa(hakkaamista ja potkimista), päällä limppimistä yms yms. Näiden kohteeksi myös minä olen joutunut, eikä tämä ole keksittyä, vaan oikeasti totta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on provo. Tunnistan sen siitä ettei permanentti todellakaan ole ollut syntiä. Paheksuttu asiakin osan vl-porukan keskuudessa se on ollut joskus 40-50 luvulla.

Nythän varsin valheen päästit. Minun isoäitini teki vl parannuksen joskus 1960 tai 1961. Äitini on kertounut lapsuudestaan että heillä kotona maalaiskylässä kävi kampaaja tekemässä permanentteja kaikille kylän naisille. Mutt akun hänen äitinsä oli tehnyt parannuksen ja liittynyt lestadiolaisiin (vanhoillis), permanetntti oli kauhistus ja johti suoraan helvettiin. permantenttien teko siirtyi johonkin muuhun taloon ja isoäidi piti lopun elämäänsä tukkansa nutturalla.

permanentti oli äitini kerotman mukaan syntiä vielä 1970 mutta sitten alkoivat naiset ottaa permiksiä ja miehilläkin alkoi vähän tukka pidentyä. Mutta nuuoret mieheto joutuivat pidentyneestä tukastsaan ankariin puhutteluihin seuroissa. Päivämiehessäkin oli ollut kirjoituksia miesten pitkästä tukasta. Myös parta oli syntiä, ja siitä joutui myös puhutteluun.

Se että nuo ei ole enää syntiä 8tai en tiedä kun en itte ole koskaan ollut vl) et voi päätellä että ne ei olisi takavuosina ollet syntiä. Teidän synnithän muuttuvat eri aikoina. Polkupyörä oli syntiä uskovaisilla 1920-30-luvulla!!

Äitini on kertonut että permanenttisyntiä oli perusteltu sillä että Jeesus itkee kun sille pantiin piikkikruunu päähän niin ei uskovainen voi koristaa päätään millään. Oli myös huoriteltu että maailman huorat kihartavaat tukkaansa.

Vierailija
4/77 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvanut pohjois-suomessa, kaupungissa jossa paljon v-lestadiolaisia - - nämä lapset pelottelivat minut henkihieveriin jo alle kouluikäisenä helvetillä ja tulimerillä sun muilla... - - Lapsi-raukat hokevat ymmärtämättä mitä seuroissa ja vanhemmiltaan kuulevat... ainoana totuutena ja taitavat pelätä niitä asioita itsekkin. Miten suhtaudutte itse jos kuulette lastenne käyttäytyvän noin? Minulle ei juuri anteeksipyyntöä kuulunut, saati sitten äidilleni huorittelusta tai muusta nimittelystä, vaikka vanhemmat olisvat tietoisia asiasta. He siis hyväksyivät lastensa teot.

Ihan tavallista menoa lestadiolaisenemmistöisissä kunnissa Pohjois-Suomessa. Oulunsalossa ja Kiimingissä olen asunut ja joutunut haukkumisia kuuntelemaan kouluiässä. Vanhempani valittivat kouluun mutta kun oepttajatkin ovat lestadiolaisia niin sen arvaa mitä se hyödytti.

Vierailija
5/77 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ilmeisesti myös ap.

Minun äitini on syntynyt 30-luvulla ja on kertonut että permanenttia paheksuttiin hänen nuoruudessaan. 60-luvulla jo monella tutulla vl-naisella oli permanentti, sen näen valokuvistakin. Polkupyörä ei todellakaan ole syntiä ollut.

Mutta aivan sama. Eipä tämä kiistely johda mihinkään. Turhaa juupas eipäs väittelyä kun liikkeen ulkopuoliset on kuitenkin aina paremmin perillä asioista. Hassua!

Vierailija
6/77 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä varmasti lestadiolaisia kiusataan enemmän kuin ns. valtaväestöä.

Hankkiutukaa eroon lapsuuden traumoista ja eläkää tätä päivää älkääkä menneisyyttä.

Vierailija
7/77 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatta siis muistaa että vl-lapset voivat käyttää tuota "korttia" joutuessaan provosoiduksi. Se on väärin, ketään ei saa pelotella.

Omasta kokemuksesta tiedän, että rankimmin meidän paikkakunnalla joutuivat kiusatuksi juuri vl-lapset. Se oli jatkuvaa nimittelyä ja pilkkaa aina ohi kulkiessa, ihan fyysistä väkivaltaa(hakkaamista ja potkimista), päällä limppimistä yms yms. Näiden kohteeksi myös minä olen joutunut, eikä tämä ole keksittyä, vaan oikeasti totta!

[/quote]

Onko tuo sitten ihan ok ja fiksuakin hommaa? Eikö tasapuolisuuden nimissä pitäisi ottaa kantaa myös toisinpäin tapahtuvaan kiusaamiseen, mitä huomaan täällä av:llakin kaiken aikaa tapahtuvan? Seurasin sivusta myös meidän paikkakunnalla, että tällanen toiminta oli hyvin yleistä. Pohjois-Suomesta minäkin.

Vierailija
8/77 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelen kokemaanne! Kaikesta kertomastanne ja täällä lukemista kokemuksistanne huolimatta ne kuullostavat todella erikoisilta ja pöyristyttäviltä. Itselleni eivät vanhempani ole koskaan opettaneet mitään tuollaista, eivätkä he koskaan ole hyväksyneet muiden ihmisten haukkumista, parjaamista tms. Ja näin on myös omassa perheessäni.

Olen itse kasvanut pohjois-pohjanmaalla, pienehkössä kunnassa ja meillä oli ainakin rauhallinen kasvuympäristö kiusaamisten suhteen. Silloin tällöin saatoin kuulla jonkun huutavan lestaksi tms, mutta ei mitään sen isompaa. Olimme kaikki kaikkien kanssa tekemisissä ja yhä vieläkin olen tekemisissä lapsuuteni aikaisten ei-lestadiolaisten kanssa.

Luulisin, että kokemukset, jotka ovat teidän vanhemmillanne, tulevat suurista hajaannuksista, jolloin ihmisiä on todella kohdeltu myös väärin. Kuitenkin ajattelen, että meidän sukupolvemme on ottanut opikseen. Itse ainakin nautin siitä, että ystäväpiiriini kuuluu monenlaisia ihmisiä erilaisine vakauksineen, uskontoineen ja kansallisuuksineen. Ei tulisi mieleenikään arvioida ja arvostella muiden elämänkatsomusta. Eikä myöskään päättää, kuka pääsee taivaaseen ja kuka ei. Se on yksin Jumalan käsissä.

Vierailija
9/77 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän lapset ovat joutuneet pyytämään naapurin ei-vl lapsilta anteeksi pienempiäkin asioita.

Helvetistä tms eivät tosin ole koskaan maininneet sanallakaan.

Vierailija
10/77 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on samoja kokemuksia. Oma lapseni ahdistui kovasti esikoulussa. Meni monta päivää, eikä syytä lapsen alakulolle ruvennut löytymään, kunnes hän vihdoin sai kerrottua, että kun me kaikki joudutaan tulimereen. Eskarikaveri oli useampana päivänä ahdistanut puheillaan, ja opettajalle on todellakin aivan turha asiasta mainita, sillä hänen vakaumuksensa mukaan me todella menemme tulimereen. Pyysin terveydenhoitajaa avuksi asiassa ja nyt on nämä järjettömät pelottelut jääneet pois. Tosin kyllä vieläkin tuleee kommenttia, että 'äitis korvakorut on ilettävät', 'isäs on juoppo' (osti kaupasta yhden saunaoluen) ja muuta vastaavaa.

Vierailija
11/77 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mieltä etten todellakaan voi hyväksyä tuollaista käytöstä. Edes lapsilta. Ja vl olen. Pienellä paikkakunnalla pohjanmaalla olen kasvanut enkä ole tuollaiseen törmännyt. Toki uskon että sellaistakin voi olla.

Minä itse en tuomitse muita. Kukin elää tavallaan. Ja jos lapseni puhuisivat tuollaista, olisi vakavan keskustelun paikka. Mä korostan aina lapsille sitä että on erilailla uskovia ihmisiä ja niitä jotka ei ole millään lailla uskovia.

Vierailija
12/77 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin niitä vt-lapsia jotka noin käyttäytyy. Ev.lut. lapset sentään joutuu kärsimään tuosta vain yhteydessä tollasiin lapsiin, mutta ne lapset itse ei pääse tuota asenneilmastoa pakoon mihinkään.

Vierailija
13/77 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

permanentti tuli aiemmin sallituksi kuin pienissä pohjoisen kunnissa. Minä asuin lapsena Oulun läänissä itärajan kunnassa, olen syntynyt v 75 ja muistan kun 7-luokalla VL-ystäväni sai ottaa permiksen koska ei enää ollut syntiä. Paria vuotta aikaisemmin ei olisi saanut haaveillakaan...

Vaan niin ne ajat muuttuu, minun lapsuudessani lapset tunnisti VL:ksi tai ei-VL:ksi jo pukeutumisen perusteella. Tänä päivänä ei kyllä tiedä vaatteita katsomalla kuka on VL ja kuka ei. Ihan yhtä tiukkoja ja paljastavia vaatteita VL:t käyttää kuin muutkin.

Vierailija
14/77 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ilmeisesti myös ap.

Ei, en ole ap.

Minun äitini on syntynyt 30-luvulla ja on kertonut että permanenttia paheksuttiin hänen nuoruudessaan. 60-luvulla jo monella tutulla vl-naisella oli permanentti, sen näen valokuvistakin. Polkupyörä ei todellakaan ole syntiä ollut.

Ehkä eri paikkakunnilla on sitten ollut erilaisia syntikäsityksiä. Minun äitini vietti lapsuutensa syrjäkylässä Pudasjärvi-nimisessä kunnassa pohjoisessa.

Äitini on useastikin kertonut oman äitinsä, siis minun mummoni, mielenmuutoksesta että permanenttia ei ollut silloin saanut olla. Tukkaa ei saanut "pysyvästi" muuttaa.

Mutta papiljotteja oli saanut käyttää, niitä ei ollut synniksi saarnattu.

Äitini vaari joka oli syntynyt 1880-luvulla, oli hänelle kertonut polkupyörästä. Että aluksi uskovaiset pitivät polkupyörää syntinä mutta se hyväksyttiin sittemmin. Enempää en tosiaan tästä tiedä.

Vierailija
15/77 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polkupyöräkiellon aikoihin kuolleet mesoaa että kivareilua, ei saatu eläissäme edes koskea polkupyörään ja nykyään taivas pursuaa sakkia jotka vaan polki menemään ilman mitään synnintuntoa.

Vierailija
16/77 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tulee mieleen että jotain epäreilua tässä kyllä on...

Miten noi synnit voi muuttua tuolla lailla?

Vierailija
17/77 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten noi synnit voi muuttua tuolla lailla?

Pääseekö sinne polkupyöräilijä vai polkupyörätotaalikieltäytyjä??!!! Kun kerran molemmat ovat vanhoillislestadiolaisia ja jostain syystä Jumala on jättimäiset galaksit, giganttiset linnunradat ja megalomaniset mustat aukot luotuaan päättänyt suuressa viisaudessaan, että vain kourallinen lessuja pääsee taivaaseen kaikista maapallolla koskaan eläneistä ihmisistä. Joten lessu-kohdassa on ruksi, mutta miten ratkaistaan polkupyöräilykysymys?

Vierailija
18/77 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli tuolla edellä mainituista permanentista ja papiljoteista mieleen että Raamatussa kielletään palmikoidut hiukset. Muistanko oikein?

Miksi vanhoillislestadiolaiset eivät noudata tätä lettikieltoa taivaspaikan ehtona, vaikka se on Raamattuun painettu?

Mutta he noudattavat ehkäisykieltoa tai hiusten värjäyskieltoa, vaikka niistä ei ole Raamatussa jälkeäkään...

Vierailija
19/77 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on pelkästä tapakulttuurista (se, että ei meikata, ole tv:tä jne), ei synnistä!

Tämä on monesti keskusteluissa sanottu..

Terv. vl

Vierailija
20/77 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on pelkästä tapakulttuurista (se, että ei meikata, ole tv:tä jne), ei synnistä! Tämä on monesti keskusteluissa sanottu.. Terv. vl

Mitä sinä tarkoitat tuolla?

Miten "tapakulttuuri" voi olla taivaspaikan ehto?