Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyyn purrut olisi saanut ambulanssin jos olisi ollut juoppo tai narkomaani :(

Vierailija
19.07.2010 |

Tavallisille kansalaisille ja heidän lapsilleen sanotaan vaan että TULKAA TAKSILLA TAI OMALLA AUTOLLA :(

Ei tämän näin pitäisi mennä! *prkl*

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap et osaa kirjoittaa hyvin. Siksi saat noin tylyn vastaanoton. Esimerkkisi ovat huonoja, jos eivät suorastaan loukkaavia. Asia puuttuu. Tässä esimerkkitapauksessahan vauva ei jäänyt ilman apua, koska juoppo olisi priorisoitu tärkeämmäksi, vaan koska hätäkeskuspäivystäjä mokasi.

Ei, vaan aihe on tabu. Perus av-mamma tutisee järkytyksestä ajatuksestakin, että Nico-Petterin ambulanssin veisi joku juopporeiska ja av-mamman pitäisi itse paniikissa hätätilanteessa osata pelastaa Nico-Petterin henki.

Perus av-mamman vaaleanpunaisessa maailmassa ambulansseja riittää kaikille ja hätäkeskuksessa työskentelee empaattisia ammattilaisia ;)

Vierailija
22/81 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyytimässä rantaveteen hukkumaisillaa ollutt 2v lasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta surullisinta on ettei tästä saa keskustella Priorisoinnista puhuminen on Suomessa tabu, sitä tehdään kokoajan, mutta siitä ei saa keskustella. Koska siitä ei saa keskustella, siihen ei ole yhteisiä pelisääntöjä ja tilanne vaihtelee sairaala ja lääkärikohtaisesti paljon. Ei ole kaikille yhdenvertaisia sääntöjä hoitoon pääsystä. Minä uskon että ihmiset ymmärtäisivät, että on pakko priorisoida ja senkin etteivät itse ole a-listalla jos siitä rehellisesti puhuttaisiin.

ja en ole ap.

KIITOS sinulle kun avasit suusi!

Tunnen olevani niin yksin tässä joukossa, joka vaan haukkuu minua tyhmäksi rasistiksi, kun yritän puhua tästä hankalasta aiheesta. Tabuhan se taitaa olla, siksi tällainen vastaanotto :/

t:ap, joka todellakin toivoisi, että kaikille riittäisi apua, mutta joka realistina on myöntänyt itselleen, että ehkä niin ei olekaan...

Tosin joku kohta on sellainen joihin en itse olisi tarttunut, nuo narkkarit ja juopot kun näkyvät olevan niin suojeltuja otuksia ettei heitä saa vetää mukaan tähän asiaan. Ja oikeastaan ihan turhaan ap toi nuo esimerkit mukaan asiaan, ei liene siitä ollut kyse kun lanssi jäi saamatta. Vaikka totuushan lienee ( ei ole varmaa tietoa) että alkoholi ja huumeet vievät aika suuren osan ensihoidon resursseista.

Äitinä soisin kenen tahansa lapselle hoidon mieluummin kuin narkkarille tai paskat housussa makaavalle tapajuopolle. Ja ei, en ole rasisti, olen realisti. Lapsella on paljon enemmän edessään kuin noilla toisilla.

Vierailija
24/81 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin niin järkyttynyt että tuskin olisin autoa pystynyt ajamaan. Mieheni ajoi. Mutta jos olisin joutunut soittamaan ambulanssin ja jos sieltä olisi sanottu että mene sairaalaan miten tykkäät, niin ojassa oltais oltu lapsi ja minä.

Toisekseen olen soittanut talvella apua kadulla kaatuneelle dementoituneelle vanhukselle. Ensin odotettiin verisen mummon kanssa kadulla, ambulanssia ei kuulu, sitten mentiin mummon kanssa autoon odottamaan,ambulansseja meni ja tuli mutta ohi, sitten yksi pysähtyi taaksemme mutta kumpikaan ambulanssikuski ei tullut tutkimaan mummoa vaan heidän piti lähteä johonkin muualle. Siinä vaiheessa tajusin että voidaanhan me viedä mummo itse ensiapuun ja soitin jälleen hätänumeroon ja siellä sanoivat että viekää vaan. Aikaa tähän kului n.45 min.

Pelkäsin matkalla että ensiavussa kohtelu on yhtä tylyä. Mihin olisin mummon vienyt jos minulle siellä olisi sanottu että mitä sä sen verisen ,muistamattoman mummon tänne tuot??? Onneksi ensiavussa minut otettiin asiallisesti vastaan. Mummo tultiin hakemaan autosta ja hänelle ja minulle oltiin erittäin ystävällisiä. Hyvä kun vanhus sai vihdoin hoitoa.

Vierailija
25/81 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis terveyskeskukseen tai sairaalaan ollaan matkalla, niin potilaalle molemmat kyydit tulevat saman hintaisiksi, yhteiskunnalle ambulanssikyyti huomattavasti kalliimmaksi.

Sinänsä tuo on ihan vanha temppu maaseudulla, että kun viina loppuu ja pitäisi päästä parinkymmenen kilometrin päähän kuntakeskukseen ostamaan lisää / baariin / bileisiin niin pakataan mummo matkaan taksiin ja viedään se terveyskeskukseen ja samalla päästään itse kylille. Sitten paluumatkalle haetaan taas se mummo sieltä terveyskeskuksesta. Ei ole ihan yksi eikä kaksi kertaa kun tämä temppu on nähty, mutta terveyskeskuksessa ei voi tehdä oikein mitään, koska jos mummo tuodaan terveyskeskukseen niin pakko on tutkia ja jos ei mummo muulla olisi perähikiältä päässyt kuin taksilla, niin pakko on taksilappu kirjoittaa. Kukaan ei voi valvoa ketä muita siinä taksissa kulkee.

Vierailija
26/81 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä nolaat näillä viesteillä vain itsesi. Priorisointi on ilmiselvästi sulle liian vaikea käsite, kuten myös luetun ymmärtäminen. Tuli selväksi. Annetaan olla. Priorisoinnin hoitaa joku muu sun puolestasi sitten ;)

t:ap

tai pikemminkin sen puutteesta tämä johtuu. Toivottavasti tämä sinun priorisointimallisi toteutuu ja jonain päivänä, joku sinulle tärkeä, joka ei enää tuota yhteiskunnalle, on se uhrina. Sillä, mistään et voi tietää, kenen kohdalle se osuu..pohdipa sitä.

Vierailija
27/81 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun odotin esikoista, en millään sairaalaan mukaan olisi saanut mennä paikan päälle omalla autolla, vaan olisi pitänyt tilata ambulanssi. Eikä edes vedet olleet mennyt. Sain sitten kätilöltä huutia asiasta. Ja nyt kun pikkulapsi olisi tarvinnut apua, niin ei millään! Toivottavasti se työntekijä saa potkut!

Vierailija
28/81 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi saat noin tylyn vastaanoton. Esimerkkisi ovat huonoja, jos eivät suorastaan loukkaavia. Asia puuttuu. Tässä esimerkkitapauksessahan vauva ei jäänyt ilman apua, koska juoppo olisi priorisoitu tärkeämmäksi, vaan koska hätäkeskuspäivystäjä mokasi.

mielissään vääntävät kirjoitukset ihan päin honkia.

Vierailija
29/81 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletushan on, että me kaikki olemme samalla viivalla mitä tulee terveyden- ja sairaudenhoitoon. Käytännössä resurssien ollessa rajallisia priorisointia tehdään joka päivä. Siitä vaan ei puhuta.

Reilua olisi ottaa nämä asiat poliitikkojen toimesta esiin. Että priorisointiin tehtäisiin linjauksia ja pelisääntöjä. Kun edessä on kuitenkin se, että väestö vanhenee ja sairaanhoitokulut kasvavat vauhdilla. Kuka hoidetaan ensimmäisenä ja ovatko esim. kaikki kalleimmat hoidot järkeviä, jos ne tehoavat huonosti.

Ideaalimaailmassa on varaa hoitaa kaikki yhtä nopeasti ja laadukkaasti, mutta sellaisen ideaalimaailman toteuttaminen käytännössä vaatisi hillittömiä veronkorotuksia.

Vierailija
30/81 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt minunkin kommentoida.

Hätäkeskuspäivystäjällä ei ole näköpuhelinta, hän siis arvioi soittajan avuntarpeen kysymysten ja niihin saatujen vastausten perusteella. Ihmiset ovat hyvinkin erilaisia verbaalisesti, jotkut eivät millään pysty kuvailemaan oireitaan, tilaansa tai hätäänsä. Jotkut hiukan kokeneemmat soittajat (usein päihteiden käyttäjät ja terveydenhuollon vakiasiakkaat) taas pystyvät vetämään niistä oikeista naruista. Riittää kun mainitsee taikasanat "hengitysvaikeus" ja "rintakipu". Näillä saa aikaan B-luokan hälytyksen jonne mennään pillit soiden. Paikalla saattaa olla päänsä pehmeäksi juonut alkkis, joka soitti saman asian takia lanssin eilen, toissapäivänä ja viime viikolla. Ongelma on tällä kertaa se, että bronkiitista ja COPD:sta kärsivä alkkis tuntee pistoa rintakehällä yskiessään. Varmuuden vuoksi otetaan sydänfilmi ja kaikki vitaalit, jotka ovat normaalit. Alkkis äksätään eli jätetään kuljettamatta, koska perusteita ambulanssikyydille ei ole. Taksin korvikkeena lanssia siis ei voi käyttää. Mutta kyllä se turhauttaa ihan joka kerta mennä siihen samaan haisevaan juoppo-tai narkkikämppään, kun 99%:sti mitään todellista hätää ei ole.

Ja kyllä, narkomaanit ja alkoholistit syövät aivan uskomattomia määriä terveydenhuollon resursseista. Ja kyllä, siihen turtuu ja kyynistyy, mutta sen takia ei ketään jätetä hoitamatta kun ihminen tarvitsee apua.

Vierailija
31/81 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olisi kyytä purrut.

Vierailija
32/81 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos juoppoa tai narkomaania puree käärme, niin samat ohjeet hän saa, kuin lapsiperhekin. Juopot ja narkomaanit ovat sairaita.

Vierailija
33/81 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap olet tyhmä jos juoppoa tai narkomaania puree käärme, niin samat ohjeet hän saa, kuin lapsiperhekin. Juopot ja narkomaanit ovat sairaita.

Noup. Mieheni on pelastuslaitoksella töissä. Niin se vaan menee. Kun juopot ja narkit lojuu kaduilla ja saa sairauskohtauksia, siellä on hyvin äkkiä poliisi, palokunta ja ambulanssi paikalla. Tavallisten kansalaisten oletetaan hankkiutuvan itse avun luokse :(

Kunpa olisinkin "tyhmä". Tässä asiassa olen realisti.

Vierailija
34/81 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap olet tyhmä jos juoppoa tai narkomaania puree käärme, niin samat ohjeet hän saa, kuin lapsiperhekin. Juopot ja narkomaanit ovat sairaita.

Noup. Mieheni on pelastuslaitoksella töissä. Niin se vaan menee. Kun juopot ja narkit lojuu kaduilla ja saa sairauskohtauksia, siellä on hyvin äkkiä poliisi, palokunta ja ambulanssi paikalla. Tavallisten kansalaisten oletetaan hankkiutuvan itse avun luokse :(

Itsestään huolehtimaan kykenevällä tai normaalioloista tulevalla pikkulapsella on mahdollisuus edes jossan määrin huolehti itsenstään / perheestään ja hakeutua avun pariin. Juoposta tai narkista tuskin pitävät kamut sitä lanssin tilausta enempää huolta.

Vierailija
35/81 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tultua, että mene taksilla päivystykseen.

Vierailija
36/81 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ambulanssi kyllä noutaa hänet. Jos juoppo/narkki soittaa että häntä puri käärme, niin samat ohjeet hän saa. Olet siis tyhmä, vai miehesikö vinkuu siitä, että pelastustehtäviin kuuluvat juopot ja narkitkin, silloin hän on väärällä alalla.Pitäiskö ne juopot/narkit jättää sinne kadulle lojumaan, vai mitä ajat takaa?

Vierailija
37/81 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli mahdollisuus huolehtia itsestään ja hakeutua tehohoitoon.

Just joo, tämä palsta on aika ihana!

Vierailija
38/81 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina tarkistetaan paikan päällä tarvitseeko henkilö ambulanssilla kuljetusta.

Vierailija
39/81 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä juopolla tai narkilla on ihan samanlainen ihmisarvo kuin sulla ja miehelläsi!

Itsestään huolehtimaan kykenevällä tai normaalioloista tulevalla pikkulapsella on mahdollisuus edes jossan määrin huolehti itsenstään / perheestään ja hakeutua avun pariin. Juoposta tai narkista tuskin pitävät kamut sitä lanssin tilausta enempää huolta.

Nyt kyllä luet mun kirjoituksista sellaista mitä en ole sanonut! En ole väittänyt että narkit ja juopot on vähemmän tärkeitä kuin tavalliset kansalaiset, en todellakaan. Mun mielestä kaikkien kuuluu olla SAMANARVOISIA. Ei kaikilla ole omaa autoa ja varaa taksiin. Miksi ambulanssit olisi vain niitä varten, joilla ei ole muka varaa tulla taksilla/omalla autolla? Kyllä ambulanssit on kaikkia hädässä olevia varten kustannettu. Ainakin mun logiikalla siis.

Toinen esimerkki kansalaisten eriarvoisuudesta. Narkkari/pikkurikollinen saa sakon jostain. Hänen ei sitä sakkoa tarvitse ikinä maksaa, jos ei ole mitään ulosmitattavaa omaisuutta. Tavallinen kansalainen joutuu sakkonsa maksamaan (ehkä vielä tulojen mukaan korotettuna), koska on mistä ulosmitata. Johtopäätös: kansalaiset ovat tässä asiassa eriarvoisessa asemassa.

ap

Vierailija
40/81 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

valitettavasti terveydenhuoltoalallakin on ihmisiä, jotka kohtelevat näitä alkoholisteja/narkkeja, kuin paskakasaa, koska nämä ovat ns.itseaiheutettuja tauteja. Samalla logiikalla pitäisi jättää jokainen ylipainoinenkin hoitamatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi