Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

rv 35 sikiön pieni koko

Vierailija
19.07.2010 |

Hei onko kokemuksia painoarviointiin joutumisesta raskausviikolla 34?

Viime viikolla (rv34) sf-mittani arvioitiin pieneksi ja jouduin/pääsin heti ylimääräiseen ultraan jossa vauva/tyttö arvioitiin 2100 grammaiseksi. Nyt vielä odotettavissa kaksi ultraa viikon välein jolloin vauva mitataan ja tarkistetaan että on kasvanut viime viikosta.

Tämä on ensimmäinen raskauteni ja olen koko raskausajan voinut erittäin mainiosti. Syön myös terveellisesti ja PALJON :), minulle sanottiin että en voi itse oikein mitään erilailla tehdä, istukassa on sitten jotain vikaa jos vauva nyt ei yhtäkkiä enää kasvakaan.

Olen itse 159cm ja kohtuu hentoluinen kait. Mieheni on 180cm, mutta pituudestaan huolimatta sellainen voisi kai sanoa maratoonari kroppainen, joten silläkin lohduteltiin että me molemmat ollaan 'pienikokoisia'.

No olisi kiva kuulla kokemuksia... vielä pari päivää kun pitää odottaa ennen sitä seuraavaa ultraa ja vaikka vauva liikkuukin joka päivä niin kyllä silti vähän jännittää.

Jos teillä tälläisia kokemuksia niin haluaisin vielä kysyä, että oliko vauva miten aktiivinen mahassa? EHkä mahdotonta tähän vastata tai muistaa, mutta kuinka usein tunsitte liikkeet mahassa? Onko kellään tietoa kuinka usein vauvan pitäisi liikkua?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tähän kyllä ole vastausta, mutta odotan myös tyttöä rv35+1 ja viime viikon neuvolassa sf-mitta oli pienentynyt edellisestä käynnistä, nyt tuli käyrään aika notkahdus ja ylihuomenna on aika lääkärille ja ultraan. Vauva kanssa liikkuu ihan normaalisti, en kyllä osaa sanoa minkä verran, mutta usein kuitenkin.. joskus kun tulee pidempi väli pysähdyn kuulostelemaan tarkemmin. Tämä on mun kolmas ja kyllä muakin huolestuttaa.

Vierailija
2/25 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on tyttö joka syntynyt rv.42+2 3175g ja tyttö joka syntynyt rv40+2 2990g ja poika, joka syntynyt rv.40+6 3875g.

Tyttöjen odotuksessa ole juuri voilla rv.34/35 joutunut käymään ultrassa sf-notkahduksen takia ja kaikki ollut ok. Painoarviot ollut 2050 ja 2100g.

Synnytyksen jälkeen istukat on laitettu patologille eikä niissä mitään vikaa ole ollut.

Eli älä huolestu. Jotkut ovat vaan pienempiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja painoi syntyessään 2350g. Tytär syntyi rv39 ja painoi 2900g. Painoa kertyy kai joku 150-200g viikossa, joten mun korviin tuo rv34 2100g ei kuulosta mitenkään hirveän vähältä.

Olen itse myös pienikokoinen.

Vierailija
4/25 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tähän halusin kommentoida että itsekin juuri luin vau.fi sivustolta että rv34 sikiö olisi juuri keskimäärin 2100 grammainen ja sf mitta 30cm... Nämä mitat minulla siis oli viime viikolla, mutta luulen että tarkkailu aloitettiin sen takia että sf-mitta ei ollut enää kasvanut 3vk aikana.

Kiitos vastauksista tosiaan ja tottakai lisää on mukava lukea. Pitää nyt vain odotella rauhassa, eiköhän kaikki ole hyvin, ainakin toivon niin.

Vierailija
5/25 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan ihan samoilla päivillä, eli minäkin tänään rv35+1! :-)

Se ultra on kyllä ihan ihanakin kokemus kun näkee vauva vielä kerran. Toivottavasti teilläkin kaikki näyttää normaalilta ja arvioivat kyseessä olevan vain pienemmän vauva.

Kaikkea hyvää sinne loppuodotukseen. :-)

Vierailija
6/25 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoinen syntyi 2470g:n painoisena täysiaikaisena. Tähän oli syynä istukan vajaatoiminta. Mutta se huomattiin vasta synnytyksen jälkeen. Syntymä painoksi veikattiin yli 3kg:a! Tyttö oli ja on täysin terve. Pienokokoinen on aina ollut ja tulee olemaankin... jos äitiinsä tullut. Hänen veli on myös pienikokoinen, syntymä paino oli 2900g täysiaikaisena. Liikkeitä molemmissa raskauksissa säännöllisen epäsäännöllisesti. Mutta joka päivä useaan otteeseen.

Vierailija
7/25 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sf-mittasi oli, ap? Minäkin olen pienikokoinen ja olen synnyttänyt suht pieniä vauvoja. Sf-mitatkin on olleet aina alakäyrillä. Koskaan ei ole tarvinnut ylimääräisiä tutkimuksia.

Toisista neuvoloista lähetetään herkemmin jatkotutkimuksiin pienen sf-mitan vuoksi ja hyvä niin. Useimmiten syytä sikiön pienikasvuisuudelle ei löydy, mutta aina on mahdollisuus että löytyykin jokin vika esim. huonosti toimiva istukka joka on vauvallekin haitallinen.

Vierailija
8/25 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

SF mittani oli 30cm! AP

Vierailija
9/25 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ap:lle tietoa liikelaskennasta.

Asetu lepäämään jommalle kummalle kyljelle itsellesi sopivana ajankohtana ja kirjaa päivittäin tunnin aikana havaitsemasi vauvan liikkeet. Kaikki erilaiset, selvästi erilliset liikahdukset voit laskea liikkeeksi. Ei kuitenkaan hikkaa. Jos tunnet vähemmän kuin 10 liikettä tunnin aikana laske toinen tunti vähän ajan kuluttua. Jos liikkeet ovat edelleen vähäiset (alle 10/tunti) tule samana päivänä äitiyspoliklinikalle sydänäänikontrolliin. Mikäli vauva liikkuu hyvin paljon, ei koko tuntia tarvitse laskea.

Vierailija
10/25 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään leikin asia, jos istukan toiminnassa epäillään puutteita. Ole tarkka vauvan liikkeiden kanssa ja jos huomaat niissä muutosta / vähenemistä, niin heti äitipolille vaikka keskelle yötä.

Vierailija
11/25 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ekassa mittauksessa rv 26 taisi olla, ei oltu koko käyrällä :(... maha ei tosiaan ollut mikään iso, painoa ei kertynyt kuin 7 kg koko aikana, vaikka söin ihan reippaasti! kun aloin odottaa, olin normipainon ylärajoilla,ehkä hieman ylipainoinen.

Tyttö syntyi rv 38+5 ja mitat oli 2780 g ja 47 cm... edelleen on pienikokoinen, kasvaa jossain -1 käyrällä. Minä olen 170 cm ja mies 179 cm, eli ei olla kääpiöitä kumpikaan. Tupakkaa en polta ja molempien syntymäpainot reippaasti päälle kolmen kilon, miehellä lähellä 4 kg...

En tiedä mistä alhainen syntymäpaino johtui, istukkaa ei sen tarkemmin tutkittu, vauva vaan oli pienehkö rv:hen nähden.

Vierailija
12/25 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnytystapa-arviossa (rv 36) huomattiin että vauvani on pieni (paino-arvio 2200g).

Puolitoistaviikkoa myöhemmin kasvunseurantaultrassa vauva olikin jo 2800g ja lääkäri sanoi aiemmassa mittauksessa luultavasti ollut vain mittavirhe.

Sf mennyt alakäyrällä koko ajan. Nyt odottelen vauvaa syntyväksi rv 40+ ja eiköhän sieltä päälle kolmekiloinen tule. :)

Vierailija
13/25 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sf-mittasi ei kuulosta kovinkaan pieneltä! Katselin omaa äitiyskorttiani ja huomasin että minulla oli rv 38+3 mittana 30cm sekä viimeisellä neuvolakäynnillä rv 39+2 samat 30 cm! Vauva syntyi tuosta pari päivää myöhemmin ja mitat olivat 3030g ja 48cm.

Ultralla tehty painoarvio on aina arvio, joka voi heittää paljonkin, mutta on aina hyvä selvittää onko pienikasvuisuudelle jokin todellinen syy. Toivotaan että kaikki on kunnossa!

Terveisin se joka kyseli sf-mittaasi aiemmin

Vierailija
14/25 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävi niin, että loppuraskaudesta (35 viikolla suunnilleen) sf-mitan kasvu pysähtyi ja meni jopa alaspäin, vaikka siihen saakka oli kasvanut mallikkaasti. Ekalla kertaa tutkittiin ultralla ja vauva oli ihan ok kokoinen. Syntyessään 37+jotain viikolla painoi tasan 3 kg. Toisella kerralla sama juttu, mutta lääkäri ei lähettänyt tutkimuksiin ja samoilla viikoilla syntyi pikkuveli joka painoi 3200 g. Ihan hyvän kokoisia vauvoja olivat molemmat! Lääkäri sanoi, että naisen oma ruumiinrakenne voi olla sellainen, ettei kohtu enää loppumetreillä tunnu kasvavan ollenkaan. Itse olen 166 cm ja hoikka. Lääkäri selitti jotain, että mulla lantio sen mallinen, että vauvat on "tipahteneet" sinne jo hyvissä ajoin ennen synnytystä :D No musta kyllä tuntuikin siltä, että vatsa kasvaa enempi "sisään päin" - oli niin tukalat oltavat lopussa vaikka kaikki ihmetteli, että miten vatsani on niin pieni!

Vierailija
15/25 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävi niin, että loppuraskaudesta (35 viikolla suunnilleen) sf-mitan kasvu pysähtyi ja meni jopa alaspäin..

Lääkäri sanoi, että naisen oma ruumiinrakenne voi olla sellainen, ettei kohtu enää loppumetreillä tunnu kasvavan ollenkaan. Itse olen 166 cm ja hoikka. Lääkäri selitti jotain, että mulla lantio sen mallinen, että vauvat on "tipahteneet" sinne jo hyvissä ajoin ennen synnytystä :D No musta kyllä tuntuikin siltä, että vatsa kasvaa enempi "sisään päin" - oli niin tukalat oltavat lopussa vaikka kaikki ihmetteli, että miten vatsani on niin pieni!

Helpottaa kuulla tämä, koska kätilö sanoi minulle jo 4vk sitten että onpa sikiö laskeutunut jo tosi nätisti alas lantiooni!! Mulla tosiaan lantio myös sellainen 'synnytykseen tarkoitetun mallinen' aina ollut vaikka olen kohtuu hoikka. Tätä siis myös arvioitiin sf-mitan kasvun hidastumisen syyksi, mutta kiva että silti pääsin tuonne seurantaan.

Vierailija
16/25 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asetu lepäämään jommalle kummalle kyljelle itsellesi sopivana ajankohtana ja kirjaa päivittäin tunnin aikana havaitsemasi vauvan liikkeet. Kaikki erilaiset, selvästi erilliset liikahdukset voit laskea liikkeeksi. Ei kuitenkaan hikkaa. Jos tunnet vähemmän kuin 10 liikettä tunnin aikana laske toinen tunti vähän ajan kuluttua. Jos liikkeet ovat edelleen vähäiset (alle 10/tunti) tule samana päivänä äitiyspoliklinikalle sydänäänikontrolliin. Mikäli vauva liikkuu hyvin paljon, ei koko tuntia tarvitse laskea.

Pitääkö vauvan siis tosiaan liikkua joka tunti? Eivätkö ole joskus paikoillaan nukkuen edes tuntia vai liikkuvatko tosiaan unissaankin? En ole kuullut tästä liikelaskennasta ennen mutta pitää kysyä kätilöltäni. Kiitos viestistä. Jos vauva on unessa niin tunnen joskus kuin tyttö venyttelisi hitaasti jäseniään (tuntuu pitkäkestoiselta käden tai jalan painaukselta kohtua vasten).

Entä jos ei ole kuullut vauvasta hetkeen ja herättelee sitten heilutellen kohtua ja jutellen...Kuinka aktiivinen vauvan pitäisi olla herätessään? Meidän tyttö on lähinnä vain ruoka-aikaan (iltapäivällä) sekä iltaisin ja öisin todella aktiivinen ja saa kaikenlaisia 'hepulikohtauksia' masussa. Mutta tällaista ei siis tapahdu kuin yhdestä kahteen kertaan päivässä.

Olen tähän asti luullut ja kuullut että vauva nukkuu enimmäkseen kun minä touhuan päivällä ja öisin taas toisinpäin. Ja niin meillä on ollutkin..

Vierailija
17/25 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sf-mittasi ei kuulosta kovinkaan pieneltä! Katselin omaa äitiyskorttiani ja huomasin että minulla oli rv 38+3 mittana 30cm sekä viimeisellä neuvolakäynnillä rv 39+2 samat 30 cm! Vauva syntyi tuosta pari päivää myöhemmin ja mitat olivat 3030g ja 48cm.

Ultralla tehty painoarvio on aina arvio, joka voi heittää paljonkin, mutta on aina hyvä selvittää onko pienikasvuisuudelle jokin todellinen syy. Toivotaan että kaikki on kunnossa!

Kiva kuulla! Minähän olisin sitten tosi paljon edellä jo tähän aikaan, rv35. Ja tosiaan luin / kuulin muualtakin että eihän tämä edes ole kovin pieni mitta. Oletko itse pienikokoinen?

Vierailija
18/25 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä korostan kanssa liikelaskennan tärkeyttä. Pienikokoisuus voi olla ihan normaalia, mutta se on myös merkki siitä, että istukassa voi olla jotain vialla.

Liikelaskentaa kannattaa tehdä päivittäin ja muutenkin seurailet lapsen liikkeitä. Jos tuntuu, että lapsi liikuu vähemmän kuin normaalisti, niin silloin kannattaa mennä käyrille äitiyspoliklinikalle. Noilla viikoilla ei tarvitse soittaa, sen kun menet vain.

Kun sinulla on ekstralääkäreitä, puhu myös liikkeistä ja niiden määrästä.

Vierailija
19/25 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienikokoinen, 157cm. Vauvani ovat syntyessään olleet 2650g-3650g. Sf-mittani ovat aina kulkeneet alakäyriä pitkin.

Kiva kuulla! Minähän olisin sitten tosi paljon edellä jo tähän aikaan, rv35. Ja tosiaan luin / kuulin muualtakin että eihän tämä edes ole kovin pieni mitta. Oletko itse pienikokoinen?

Vierailija
20/25 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi vauvan joka tunti liikkua. Jos vauva välillä selvästi liikkuu vatsassa niin ei tarvitse olla lainkaan huolissaan! Kyllä vauvoilla on jo masussa oma rytminsä, senhän oletkin jo huomannut :) Jos liikkuminen selvästi vähenee, sitten voit alkaa laskeskelemaan liikkeitä.

Pitääkö vauvan siis tosiaan liikkua joka tunti? Eivätkö ole joskus paikoillaan nukkuen edes tuntia vai liikkuvatko tosiaan unissaankin? En ole kuullut tästä liikelaskennasta ennen mutta pitää kysyä kätilöltäni. Kiitos viestistä. Jos vauva on unessa niin tunnen joskus kuin tyttö venyttelisi hitaasti jäseniään (tuntuu pitkäkestoiselta käden tai jalan painaukselta kohtua vasten).

Entä jos ei ole kuullut vauvasta hetkeen ja herättelee sitten heilutellen kohtua ja jutellen...Kuinka aktiivinen vauvan pitäisi olla herätessään? Meidän tyttö on lähinnä vain ruoka-aikaan (iltapäivällä) sekä iltaisin ja öisin todella aktiivinen ja saa kaikenlaisia 'hepulikohtauksia' masussa. Mutta tällaista ei siis tapahdu kuin yhdestä kahteen kertaan päivässä.

Olen tähän asti luullut ja kuullut että vauva nukkuu enimmäkseen kun minä touhuan päivällä ja öisin taas toisinpäin. Ja niin meillä on ollutkin..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme