Mun mielestä tässä lestojen haukkumisessa ei ole mistään muusta kyse kuin
abortin tehneiden syyllisestä olosta ja katkeruudesta.
Kommentit (74)
Ei minuakaan painosteta lisääntymään vaikka vl olenkin.
Kävikö niin uskomaton tuuri, että ihan vapaaehtoisesti valitsit ainoan sallitun vaihtoehdon, ihan niinkuin Ceausescun Romaniassa?
Lahkon vaarallisuuden arvaamista voi helpottaa alla oleva luettelo. Jokaisen kohdan voi arvioida esimerkiksi asteikolla yhdestä viiteen: 1) ei juuri lainkaan, 2) vähän, 3) jonkin verran, 4) paljon, 5) erittäin paljon. Mitä korkeampi pistemäärä, sitä vaarallisempi ryhmä. 1. Sisäinen kontrolli: miten paljon lahko määrää jäseniensä henkilökohtaisista asioista, jäsenen velvollisuus raportoida tekemisistään ylemmässä asemassa oleville. Pisteet: 1
2. Johtaja(i)n autoritaarisuus: kuinka erehtymättöminä johdon määräyksiä on pidettävä, suljetaanko niiden arvostelija ulkopuolelle. Velvollisuus totella johtajan/johtajien käskyjä. Pisteet: 1
3. Opillinen dogmaattisuus: todellisuuskäsityksen ja oppien jäykkyys. Suvaitsemattomuus erilaista ajattelua kohtaan. Kuinka pitkälle oppi ajattelee jäsenen puolesta tarjoten valmiit mielipiteet. Pisteet: 1
4. Syyllistäminen: onko jäsenen etsittävä vikaa aina itsestään, jos ei sopeudu yhteisöön. Pisteet: 2
5. Vainoharhaisuus: kuinka paljon jäseniä pelotellaan todellisilla tai kuvitelluilla vihollisilla, joita voivat olla erilaiset viranomaiset, virallinen (lääke)tiede, ja ennen kaikkea lahkosta lähteneet ja siihen kriittisesti suhtautuvat entiset jäsenet. Pisteet: 1
6. Maailmankielteisyys: näkeekö lahko "maallisen" elämän lahkon ulkopuolella täysin arvottomana. Väittääkö se lahkoon kuulumattomien ihmisten joutuvan kuoleman jälkeen helvettiin tai syntyvän uudestaan huonoihin oloihin. Onko sillä apokalyptinen visio, jossa maailmanloppu on lähellä ja vain lahkon sitoutuneet jäsenet pelastuvat. Pisteet: 3
7. Sensuuri: missä määrin johto rajoittaa jäsenten mahdollisuutta tutustua ulkopuolisiin näkemyksiin lahkosta. Suoran kiellon lisäksi sensuuri toimii usein epäsuorana ryhmäpaineena: kunnon jäsenen ei odoteta haaskaavan aikaansa "maallisiin" tai "demonisiin” tiedonlähteisiin. Pisteet: 1
8. Ihmissuhteiden rajoittaminen: onko painetta hylätä eri tavalla ajattelevien ystävien ja omaisten seura, "entinen elämä" harrastuksineen ja ilonaiheineen. Pisteet: 1
9. Uusien jäsenien värväys: kuinka paljon painoa annetaan uusien jäsenien hankkimiselle ja lähetystyölle. Pisteet: 1
10. Peiteryhmät: kuinka suuri määrä lahkolla on sen määräysvaltaan kuuluvia ryhmiä, joilla on toinen nimi kuin lahkolla, esim. peiteyhtiöt ja "hyväntekeväisyysjärjestöt", joiden tosiasiallinen tarkoitus on tuoda lisää kannattajia ja rahaa. Pisteet: 1
11. Varakkuus: kuinka paljon rahaa ja/tai omaisuutta lahkolla on käytössään tai se pyrkii haalimaan; miten paljon jäseniä painostetaan lahjoittamaan omaisuuttaan lahkolle (esim. kymmenykset tuloista, "erikoiskolehdit", lahkolle testamentatut perinnöt). Pisteet: 1
12. Poliittinen vaikutusvalta: kuinka paljon poliittista vaikutusvalta lahko haluaa tai on pystynyt hankkimaan esim. sijoittamalla jäseniään vaikutusvaltaisiin asemiin yhteiskunnassa.Pisteet: 1 (joitakin vl:liä on hyvissä yhteiskunnallisissa asemissa mutta ihan omaa ansiotaan siellä ovat)
13. Seksuaalinen manipulaatio: kuinka tarkkaan johtajat määräävät alaistensa seksielämästä. Pisteet: 1
14. Eroa harkitsevien painostus: kuinka voimakkaasti jäseniä pyritään estämään lähtemästä liikkeestä tai kuinka paljon entisiä jäseniä painostetaan liittymään takaisin lahkoon, esim. yöllisten puhelinsoittojen avulla. Pisteet: 1
15. Väkivallan hyväksyminen kun johto harjoittaa sitä tai on kyse liikkeen edusta. Pisteet: 1
16. Totisuus: kyvyttömyys sietää ryhmään, sen johtajiin tai oppeihin kohdistuvaa leikinlaskua. Pisteet: 1
Taitaa olla tosi vaarallinen ryhmä siis.
olen kasvanut vl-perheessä. Itse en aina ole ollut vl, vaan olin noin 16v kun en halunnut uskoa näin niin kuin nyt uskon. Löýsin mieheni 24-vuotiaana ja menimme naimisiin kun olin 28. Sitten 32v tein parannuksen ja mieheni vuotta myöhemmin. Eli olemme molemmat aikuisina pohtineet sitä, mihin uskomme ja miten uskomme. Ja sen seurauksena eka minä palasin vl-lien pariin, sillä täältä löysin sen mitä minä uskonnolta kaipasin. Mieheni ei ensin käynyt mukanani seuroissa eikä ollut mitenkään kiinnostunut tästä uskosta, mutta jotenkin alkoi kuitenkin häntäkin kiinnostaa se, miten oma vaimo uskoo ja miksi vaimo uskoo niin kuin uskoo. Ja sen seurauksena hän teki myös parannuksen. Tästä o´n aikaa nyt 5 vuotta.
Uskotteko siis, että nyt olette jotenkin parempia kuin tavalliset kuolevaiset? Kerro, miten tämä "parannus" tapahtui, kiinnostaa ihan oikeasti! Jutteliko joku sinulle, vai saitko ihan ahaa-elämyksen, että nyt se Jesse kutsuu juuri MINUA!!! Kerro, kiinnostaa!
On jo vähän kiire muualle mutta koitan äkkiä vastata.
Emme tosiaan ole yhtään parempia ihmisiä kuin muut mistähän asian niin ymmärsit?
Parannuksen teko tarkoittaa seuraavaa: kun en ollut vl ja halusin taas kuulua tähän uskontoon siitä yksinkertaisesta syystä että uskon jumalana juuri sillä tavalla miten tässä uskonnossa opetetaan, pyysin syntejäni anteeksi ja ne minulle annettiin anteeksi. (=parannus). Tämä tapahtui niin, että keskustelin hyvän ystäväni kanssa joka on vl. Kerroin ahdistuksestani ja siitä, miten tunnen eläväni vastoin ´raamatun oppeja. Ystäväni kysyi, haluanko uskoa syntini anteeksi ja minä sanoin haluavani. Ja hän sitten antoi synnit anteeksi jeesuksen nimessä ja veressä. Näin saadaan synnit anteeksi. Muuta ei tarvita.
Minä en vain ymmärrä kuin lestat voi elää käyttämättä omia aivojaan. Lapsesta asti lestoja aivopestään ja sitten he jatkavat samaa typeryyttä omiin lapsiinsa. hihhuliuskonto lestadiolaisuus on ihan niin kuin muutkin ääriuskonnot.
T. palaa helvetin ikuisessa tulessa...
olen kasvanut vl-perheessä. Itse en aina ole ollut vl, vaan olin noin 16v kun en halunnut uskoa näin niin kuin nyt uskon. Löýsin mieheni 24-vuotiaana ja menimme naimisiin kun olin 28. Sitten 32v tein parannuksen ja mieheni vuotta myöhemmin. Eli olemme molemmat aikuisina pohtineet sitä, mihin uskomme ja miten uskomme. Ja sen seurauksena eka minä palasin vl-lien pariin, sillä täältä löysin sen mitä minä uskonnolta kaipasin. Mieheni ei ensin käynyt mukanani seuroissa eikä ollut mitenkään kiinnostunut tästä uskosta, mutta jotenkin alkoi kuitenkin häntäkin kiinnostaa se, miten oma vaimo uskoo ja miksi vaimo uskoo niin kuin uskoo. Ja sen seurauksena hän teki myös parannuksen. Tästä o´n aikaa nyt 5 vuotta.
Uskotteko siis, että nyt olette jotenkin parempia kuin tavalliset kuolevaiset? Kerro, miten tämä "parannus" tapahtui, kiinnostaa ihan oikeasti! Jutteliko joku sinulle, vai saitko ihan ahaa-elämyksen, että nyt se Jesse kutsuu juuri MINUA!!! Kerro, kiinnostaa!
On jo vähän kiire muualle mutta koitan äkkiä vastata.Emme tosiaan ole yhtään parempia ihmisiä kuin muut mistähän asian niin ymmärsit?
Parannuksen teko tarkoittaa seuraavaa: kun en ollut vl ja halusin taas kuulua tähän uskontoon siitä yksinkertaisesta syystä että uskon jumalana juuri sillä tavalla miten tässä uskonnossa opetetaan, pyysin syntejäni anteeksi ja ne minulle annettiin anteeksi. (=parannus). Tämä tapahtui niin, että keskustelin hyvän ystäväni kanssa joka on vl. Kerroin ahdistuksestani ja siitä, miten tunnen eläväni vastoin ´raamatun oppeja. Ystäväni kysyi, haluanko uskoa syntini anteeksi ja minä sanoin haluavani. Ja hän sitten antoi synnit anteeksi jeesuksen nimessä ja veressä. Näin saadaan synnit anteeksi. Muuta ei tarvita.
Mietin miten, ihminen voi asettua jumalaksi ja antaa synnit anteeksi? Ei ihmisellä ole sellaista valtaa. Ainakaan minun mielestäni.
Ja muutenkin jos loukkaat jotakuta ihmistä pyydät JUURI siltä ihmiseltä anteeksi, hän on se joka voi antaa sun loukkauksesi anteeksi. Jos taas teet oikeasti rikollista menet poliisille ja tunnustat rikoksesi ja saat tuomion jonka kärsit.
On jo vähän kiire muualle mutta koitan äkkiä vastata.Emme tosiaan ole yhtään parempia ihmisiä kuin muut mistähän asian niin ymmärsit?
keskustelit oikein ystäväsi kanssa? Mistä tiedät onko hän oikeassa? Onko se Jesse tai Jumala vieläkään ilmaantunut? T: 20
Mietin miten, ihminen voi asettua jumalaksi ja antaa synnit anteeksi? Ei ihmisellä ole sellaista valtaa. Ainakaan minun mielestäni.
Ja muutenkin jos loukkaat jotakuta ihmistä pyydät JUURI siltä ihmiseltä anteeksi, hän on se joka voi antaa sun loukkauksesi anteeksi. Jos taas teet oikeasti rikollista menet poliisille ja tunnustat rikoksesi ja saat tuomion jonka kärsit.
Tuo loppuosa viestistäsi oli aivan oikein. Alkuosaan voisin vastata jotain. Joh 19 sanoo näin:
21 Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
22 Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
23 Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.
Vl:t käsittävät tämän niin, että pyhä henki tavallaan siirtyy jo uskovalta ihmiseltä sellaiselle, joka ei vielä ole uskovainen mutta haluaa uskoa. Ei siis ole kyse Jumalaksi asettumisesta, vaan siitä että näin toteutetaan Jeesuksen antamaa tehtävää.
Jos minut on aivopesty olemaan vl, niin tarkoittaako se että minulla on huono elämä ja en tiedä siitä "hyvästä elämästä" mitään? Entä jos koen että olen onnellinen näin. Olenko niin sairas ja traumatisoitunut etten edes ymmärrä miten vihreää se ruoho olisikaan aidan toisella puolella? Minäkö sitten siirrän tätä samaa vääryyttä omille lapsilleni? Edelleen tulen siihen kysymykseen että kuka voi määritellä mikä on hyvä ja ainut oikea elämä? Tämän silpomisvertauksen ymmärsin, mutta muuten oli aika kaukaa haettua puhuttaessa vl:stä. Tällaista hurjuutta tai muuta vastaavaa ei hyväksytä.
Hyvä elämä on hyvä elämä, mutta. Jokin siinä hiertää, kun ihmisen vapautta itsemääräämiseen rajoitetaan liikaa. Ainahan sitä rajoitetaan, mutta liika on liikaa. Ja mielivaltaiset perusteet. On eri asia rajoittaa siitä syystä että kysesestä toiminnasta on haittaa muille, kuin siitä syystä että joku on joskus vaan saanut päähänsä jonkun päähänpinttymän ja ruvennut paasaamaan sitä muille niin suurella intensiteetillä, että se on mennyt läpi.
Nämä päähänpinttymäteoriat ovat sinun näkemyksiäsi, se suotakoon sinulle. Annat kuitenkin ymmärtää että oman aivojen ja harkintakyvyn käyttöä en (emme) hallitse ollenkaan. Jos valaisen vähän omaa historiaani niin sanon etten ole aina ollut vl, eli minua ei ole pakotettu elämään näin. Historiani on aika kirjava, mutta tähän pisteeseen olen onneksi päätynyt. Olen hyvin onnellinen elämääni. Samoin voisin sanoa että sinut on joku aivopessyt sinun ajatusmaailmaasi jota edustat. Ja eikös se menekin vähän niin että ihminen on ihmiselle susi. Kaikki negatiivinen saadaan varmasti esille, toisin kuin että yrittäis muuttaa asennetta siihen suuntaan että mitä hyvää toisistamme tai yhteisöstä löydämme. Tämä elämäntehtävä on monella. Onnea sille uralle jos se toisi jotaqin sisältöä elämään. Oma elämä paras elämä.
Sillä ei ole merkitystä, vaan sillä että uskon niin kuin lestadiolaiset opettavat. Ja tämän uskon oppien mukaan uskovaiseksi tullaan pyytämällä synnit anteeksi ja uskomalla ne anteeksi. Toinen joka usko samalla tavalla, voi ne antaa anteeksi.
Tietenkin kun olen loukannut jotain tiettyä ihmistä, pyydän juuri häneltä anteeksi tekoani. Ja jos rikon lakia, joudun oikeuden eteen teoistani vastaamaan. Tällaisia asioita ei voi sovittaa ainoastaan anteeksi pyytämällä.
En tiedä mitä tarkoitat Jessen tai Jumalan ilmaantumisella. Itse koen, että sain jumalan rauhan sielulleni kun syntini annettiin minulle anteeksi. Tässä siis taisi olla hakemasi Jumalan ilmaantuminen.
Vielä kysyttävää?
ku hän, joka siihen vastasi... mutta mehän ollaankin aivopestyjä.. niin ja odotan neljättäni, vanhin on 3v. että synnytyskone oon.. mutta toisin kuin joku toisessa ketjussa väitti, voin kuitenkin harrastaa mieheni kanssa seksiä raskaudesta huolimatta, niin ja nautin siitä :) ainut, että ei tarvi ikinä stressata sillä, pettääkö ehkäisy. Ja on muuten oma valinta, mun mielestä on vaan turha jankata aivopesusta, jos ei vaan halua ymmärtää, että nainenkin voi haluta uskoa näin ja saada tästä tarkoituksen elämäänsä.
millähän kummalla SRK:n johtokunta edes sais tietää esim. meidän seksielämästä... taitas olla aika iso homma kontrolloida tällaista joukkoa ihmisiä..
muuten, miksi se kaivelee, että me uskomme, että vain me pelastumme? eihän kenenkään muun tarvitse sitä uskoa. Toisaalta, millä perusteella valita usko, jos kerran ei ajattele, että se on ainoa oikea tie..
no turhaapa tämä taas on..
muuten sille, joka kyseli uskon perustaa.. kyllä se ihan Raamattuun pohjaa ja kun ihmetellään, että miten ihminen muka voi antaa anteeksi, niin lukekaapa Raamatusta Jeesuksen taivaaseen astumiseen liittyvät asiat. Silloin Jeesus nimen omaan jätti päästön- ja sideavaimet opetuslapsilleen maan päälle: Joiden synnit te anteeksi annatte maan päällä, niille ne ovat anteeksi annetut taivaassa.. noin niin ku suunnilleen. Itse ainakin uskon, että sieltä kautta pienten ihmisten mukana elävä evankeliumi on siirtynyt suusta suuhun tähän aikaan.. usko tulee kuulosta, kuulo Jumalan sanan kautta.
mutta on paljon oppineempiakin lestadiolaisia ja nimen omaan paremmin Raamattua tuntevia kuin minä, niitä jotka oikeasti osaavat selittää asiat niin kuin me uskomme niiden olevan.
ja tästä taas joku nokkela hoksaa, että siellähän on hyvä aivopesijä.. :) ajattele vaan niin, ei se ole minulta pois.
Aurinkoista mieltä!
vl-äiti
ku hän, joka siihen vastasi... mutta mehän ollaankin aivopestyjä.. niin ja odotan neljättäni, vanhin on 3v. että synnytyskone oon.. mutta toisin kuin joku toisessa ketjussa väitti, voin kuitenkin harrastaa mieheni kanssa seksiä raskaudesta huolimatta, niin ja nautin siitä :) ainut, että ei tarvi ikinä stressata sillä, pettääkö ehkäisy. Ja on muuten oma valinta, mun mielestä on vaan turha jankata aivopesusta, jos ei vaan halua ymmärtää, että nainenkin voi haluta uskoa näin ja saada tästä tarkoituksen elämäänsä.
millähän kummalla SRK:n johtokunta edes sais tietää esim. meidän seksielämästä... taitas olla aika iso homma kontrolloida tällaista joukkoa ihmisiä..
muuten, miksi se kaivelee, että me uskomme, että vain me pelastumme? eihän kenenkään muun tarvitse sitä uskoa. Toisaalta, millä perusteella valita usko, jos kerran ei ajattele, että se on ainoa oikea tie..
no turhaapa tämä taas on..
muuten sille, joka kyseli uskon perustaa.. kyllä se ihan Raamattuun pohjaa ja kun ihmetellään, että miten ihminen muka voi antaa anteeksi, niin lukekaapa Raamatusta Jeesuksen taivaaseen astumiseen liittyvät asiat. Silloin Jeesus nimen omaan jätti päästön- ja sideavaimet opetuslapsilleen maan päälle: Joiden synnit te anteeksi annatte maan päällä, niille ne ovat anteeksi annetut taivaassa.. noin niin ku suunnilleen. Itse ainakin uskon, että sieltä kautta pienten ihmisten mukana elävä evankeliumi on siirtynyt suusta suuhun tähän aikaan.. usko tulee kuulosta, kuulo Jumalan sanan kautta.
mutta on paljon oppineempiakin lestadiolaisia ja nimen omaan paremmin Raamattua tuntevia kuin minä, niitä jotka oikeasti osaavat selittää asiat niin kuin me uskomme niiden olevan.
ja tästä taas joku nokkela hoksaa, että siellähän on hyvä aivopesijä.. :) ajattele vaan niin, ei se ole minulta pois.
Aurinkoista mieltä!
vl-äiti
"Vain me pelastumme"! Eli ollaan niin paljon parempaa sakkia että! Nyt täytyy vain kysyä miksi jotkut ihmiset on niin helppoja kohteita aivopesulle? Surullista...
Ja on muuten oma valinta, mun mielestä on vaan turha jankata aivopesusta, jos ei vaan halua ymmärtää, että nainenkin voi haluta uskoa näin ja saada tästä tarkoituksen elämäänsä.
Vaikka sitten se, joka viihtyy lapsentekokoneena ja saa siitä yhteisössään glooriaa. Varmasti on toisenlaisiakin tarinoita, joissa tolkuton synnytystahti on henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Ja sinä joka odotat neljättä, olisi kiva kuulla mielipiteesi kun odotat kymmenettä.
Ja on muuten oma valinta, mun mielestä on vaan turha jankata aivopesusta, jos ei vaan halua ymmärtää, että nainenkin voi haluta uskoa näin ja saada tästä tarkoituksen elämäänsä.
Vaikka sitten se, joka viihtyy lapsentekokoneena ja saa siitä yhteisössään glooriaa. Varmasti on toisenlaisiakin tarinoita, joissa tolkuton synnytystahti on henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Ja sinä joka odotat neljättä, olisi kiva kuulla mielipiteesi kun odotat kymmenettä.
Vaikkei uskonnollisuutta olisi ollutkaan niin perheet olivat ennenvanhaan aika suuria. Olivatko hekin aivopestyjä synnytyskoneita? Kuinka moni siihen aikaan kritisoi sitä elämäntapaa? Ei kovinkaan moni. Mutta kun nyt ei kumarreta tämän valtaväestön elämäntapamalliin jossa perheet ovat pieniä, saat suurperheellisenä kuulla takuulla olevasi mikäkin synnytyskone ja liukuhihnatyöntekijä. Kovin sanankääntein saa arvostella. Näin se suvaitsevaisuus ja erilaisuuden hyväksyminen toimii. Jos sanot olevasi kolmen lapsen äiti joilla kaikilla eri isä, saat selkään taputtelijoita seuraksesi. Se on nyt muotia. Mutta jos sinulla on vaikka 8 lasta yhdelle miehelle ja olet lesta, olet kieroon kasvanut korkkiruuvi, aivopesty, aivoton, toisten ihmisten arvoilla elävä. Enemminkin kasvi kuin ihminen.
Ja tiedoksi vain. Itselläni on kuusi lasta mutta emme voi saada enempää. Se on minulle kova paikka koska haluaisin vielä lapsia. Ajatelkaa miten hullu ja aivopesty olen.
Mitäs ne isot perheet ennenvanhaan?.
Moni muukin elämänalue oli sellainen, ettei paljon kyselty. Oli vaan kestettävä. Kaari Utrio kirjoittaa, että joskus keskiajalla äidit hyvästeli varmuuden vuoksi perheen ennen synnytystä. Nykyaikana onneksi on vaihtoehtoja.
en ole tehnyt enkä teettänyt aborttia. Olen kolmen äiti ja tässä on kylliksi lapsia minulle.
ps. harvempi sitä itselleen aborttia tekeekään.
Mikä tekee uskonnosta painostavan? Tutkimus uskonnollisen painostuksen kokemuksesta kokijan näkökulmasta
Tutkimuksen lähtökohtana oli tarkastella uskonnollista painostusta kokijan näkökulmasta. Tutkimus oli luonteeltaan tapaustutkimus. Aineisto perustui 84 ihmisen kokemuksiin uskonnollisesta painostuksesta. Aineisto koostui 81 kirjeestä sekä 16 haastattelusta. Haastattelut on tehty teemahaastattelumetodia käyttäen. Aineisto on kerättä eri lehdissä ja internet-sivuilla olleiden kirjoituspyyntö –ilmoitusten avulla. Teoreettisena viitekehyksenä on käytetty kriittistä diskurssianalyysia.
Tutkimuksessa on käsitelty mielenterveyden ja uskonnollisuuden suhdetta mielenterveyttä kuormittavasta näkökulmasta sekä uskonnollisen yhteisön sosiaalisen rakenteen vaikutusta ihmisen kokemuksiin uskonnollisesta painostuksesta. Tutkimuksen keskeinen tutkimusongelma oli se, mikä tekee kokijan näkökulmasta uskonnosta painostavan. Alakysymyksiä olivat: miten uskonnon negatiiviset piirteet vaikuttavat ihmisen henkiseen hyvinvointiin ja mielenterveyteen? Kuka mahdollisesti uskonnollista painostusta harjoittaa?
Tutkimustuloksissa korostui uskonnollisen auktoriteettihenkilön valta määrittää uskonnollisen yhteisön oppiin tai moraaliin vetoamalla, mikä tekee uskonnosta ahdistavan ja elämää rajoittavan. Uskonnollinen auktoriteettihenkilö on voinut olla uskonnollisen yhteisön johtaja, sen työntekijä, tavallinen riviseurakuntalainen, perheenjäsen, muu sukulainen, opettaja tai ystävä. Auktoriteettihenkilön vallankäyttö on kohdistunut niin aikuisiin kuin lapsiin ja nuoriinkin. Painostus on voinut olla tiedostettua tai tiedostamatonta.
Auktoriteettihenkilö on käyttänyt valtansa oikeuttamiseen uskonnollista kirjallisuutta, kyseenalaistamisen kieltämistä, henkimaailmalla tai maailmanlopulla pelottelemista, eristämistä, käännyttämistä sekä yksilön oman persoonallisuuden kieltämistä mm. loputtomien sääntöjen noudattamiseen pakottamisena sekä syyllistämällä ja riittämättömyyden tunteita herättämällä.
Tutkimustulosten perusteella uskonnollista painostusta tarkasteltaessa pitäisi keskittyä tulevaisuudessa erityisesti niihin auktoriteettihenkilöihin, jotka painostusta harjoittavat sekä yhteisön toimintaa oikeuttavat ja sen oppeja ja sääntöjä tulkitsevat.
Mutta uskonnon voi kokea myös vapauttavana ja turvaa tuovana asiana.
Mikä sinä olet sanomaan, miten vl-äidin pitäisi elämänsä kokea ja tuntea?
Kiteytit hienosti myös minun tuntemukseni ja ajatukseni.
t. 7 lapsen vl-äiti
Se on kopioitu uskontojen uhrien sivuilta!? Se olisi minusta hurjan mielenkiintoista kuulla joltain lestadiolaiselta, miten hän sen listan kokee.