Mun mielestä tässä lestojen haukkumisessa ei ole mistään muusta kyse kuin
abortin tehneiden syyllisestä olosta ja katkeruudesta.
Kommentit (74)
mutta on pakko sanoa, että ihmettelen monia asioita.
Tässä ketjussa on moni vl-nainen kirjoittanut fiksusti ja ehkä juuri tuollainen ihminen saisi mutkin ymmärtämään uskoaan ja sen myötä tekemiään ratkaisuja.
Nyt kun en varsinaisesti tunne yhtään lestadiolaista, pidän tosiaan naisia jotenkin tyhminä, kun alistuvat lapsentekokoneiksi. Ymmärrän toki, ettei mun ajatukseni ole välttämättä oikeita, mutta en voi välttyä ajatukselta, että mulla olisi todella hyväksikäytetty olo, jos en saisi itse päättää montako lasta haluan.
Mä ymmärrän kyllä, että isompi ongelma on varmaan mun rajoittuneisuudessani, mutta silti tuntuu alistavalta. Ja koskaan en ole saanut kunnon vastausta noihin mieltäni ihmetyttäviin asioihin.
Mä olen ateisti, mutta lähes koko ikäni kuulunut valtasrk:aan. En tosin ole aidosti koskaan uskonut mihinkään. Kotonani olen saanut passiivisen ev.lut. kasvatuksen eli kirkkoon on kuuluttu (paitsi isäni, joka oli kaikkein uskovin,) mutta uskonto ei ole kuulunut elämään mitenkään, vaikka seurakunnan tapahtumat onkin käyty läpi.
Mä en voi sietää minkäänlaisia uskovia, jotka yrittävät tuputtaa omaa näkemystään tai pitävät itseään parempina kuin muut ihmiset.
vain tällä tavalla uskovat pelastuvat? Joku tässä ketjussa koko ajan tolkuttaa sitä miten vl:t ovat parempia ja pitävät itseään parempina koska vain he pääsevät taivaaseen. Ei se nyt ihan niinkään mene.
Uskon että jos uskoo niin kuin lestadiolaiset opettavat, pääsee taivaaseen. Jos ei usko, ei pääse. Väännä nyt hyvä ihminen rautalangasta miten minä tämän perusteella pidän itseäni parempana kuin muita? En ihan totta voi ymmärtää.
Ja sitä paitsi, mitä ihmettä se sinua joka et näin usko, haittaa mihin minä ajattelen sinun olevan menossa kuoleman jälkeen? Pelottaako sinua mahdollisesti se, että jospa sittenkin tuo hullu säälittävä alistettu synnytyskone on oikeassa? Ja siksi koko ajan vaahtoat miten me ollaan niin parempia olevinamme. Mun ajatusmaailmassa näin uskova menee taivaaseen ja toisella tavalla uskova jonnekin muualle. Kyse ei ole mistään parempi-huonompi .ihminen asetelmasta.
edes haluaisi lestojen taivaaseen? Tuskinpa siellä kovin rento meininki on, ja ihmiset onnellisia ja suvaitsevaisia, kun eivät nytkään ole.
SInänsä lestojen kanssa on aika turha väitellä, jos ihminen uskoo, että mitättömän pieni pohjoismaiden kansanosa on se, joka pääsee taivaaseen, ja muut sitten jonnekin muualle, nii eikös se jo kerro ihan tarpeeksi...
Taitaa olla kyse lähinnä tietämättömyydestä.
Kuin myös siitä, että tiettyihin ryhmiin monesti kohdistuu erilaisia leimoja. Ja, jos yksi joukosta tekee jotain, helposti siitä tulee koko ryhmän taakka.
abortin tehneiden syyllisestä olosta ja katkeruudesta.
En usko väittämääsi ollenkaan. Samaa yleistämistä harjoitat kuin sellainen joka yleistää kaikki vl:t samanlaisiksi yhden ihmisen käyttäytymisen seurauksena.
Eiköhän se ole niin että kaikenlaiset vähemmistöt joiden arvomaailma tai käyttäytyminen poikkeaa valtaväestöstä, joutuvat herkästi kritiikin kohteeksi. T: yksi vl-äiti
suomea heitä on paljon ja itsellä on lestasukulaisiakin ja kyllä minä olen nähnyt läheltä millaista porukkaa he ovat. tulimeri ja epäuskoinen litaniat osaavat jo polvenkorkuisetkin päästellä suustaan autotiellä pyöräillessään ilman valvontaa ja silti vanhemmatkaan eivät ole välttämättä yhtään sen rehellisempiä ja vastuuntuntoisempia kun muutkaan. Eikö se usko ja omatunto kerrokaan mikä on oikein ja mikä väärin?
esimerkki siitä miten ihminen voi ruveta palvomaan ihan älyvapaita asioita jonkun satunnaisen tapahtumaketjun seurauksena ja uhrata siten elämänsä lähinnä satunnaisuuden alttarille. Ja kai siinä pohjimmiltaan on mukana pelko, että kuka tahansa meistä ja kokonaiset yhteiskunnat voivat haksahtaa johonkin totaaliälyttömyyteen ja menettää prosessissa täysin maalaisjärkensä ja suhtellisuudetajunsa. Se on yksinkertaisesti pelottava ajatus näinä rationalismin aikoina.
Itse koen olevani hyvin suvaitsevainen ja avarakatseinen. En ymmärrä läheskään kaikkien ajatusmaailmaa, tapoja, tekoja yms, mutta siinä vaiheessa ajattelen ettei minun tarvikkaan ymmärtää tai hyväksyä.
Jokainen ihminen on Jumalan luoma ja sellaisenaan arvokas. Ei ole minun asiani tuomita heidän tekojaan tai tekemättä jättämisiään. Annan kaikkien elää omaa elämäänsä niin kuin tahtovat. Mitä heidän asiansa minulle kuuluvat! Poikkeuksena nyt tietysti rikokset, joista on velvollisuus tehdä ilmoitus poliisille tai laiminlyönnit lapsia ja eläimiä kohtaan yms.
Luulen, että "lestojen" leimaamisella kotikasvatuksen lisäksi on ollut suuri vaikutus siihen etten itse suostu uskomaan, että minkään ryhmän ihmiset olisivat sellaisia ja sellaisia. Tuon ansiosta olen ystävystynyt tosi kivan romaani äidin kanssa ja ateistin kamnssa yms.
Olen vl-äiti pohjois-suomesta, jonka mielikuvienne mukaan pitäisi kai olla sitä kaikkein kauheinta sorttia. Minun ystävä- ja tuttavapiiri ei kyllä vastaa noita teidän yleisiä vl-käsityksiä, vaikka tiedostan että heitäkin löytyy.
Kaikesta huolimatta toivotan teille kaikille oikein aurinkoista ja onnellista kesän jatkoa! Jätän nämä arvostelijat aina omaan arvoonsa. Se kielii siitä ettei omassa elämässä kaikki ole niin kauhean hyvin. Jos itsellä on hyvä olla, ei ole tarvetta jatkuvasti arviostella tai jopa vihata muita, tuntemattomia ihmisiä ryhmän perusteella.
esimerkki siitä miten ihminen voi ruveta palvomaan ihan älyvapaita asioita jonkun satunnaisen tapahtumaketjun seurauksena ja uhrata siten elämänsä lähinnä satunnaisuuden alttarille. Ja kai siinä pohjimmiltaan on mukana pelko, että kuka tahansa meistä ja kokonaiset yhteiskunnat voivat haksahtaa johonkin totaaliälyttömyyteen ja menettää prosessissa täysin maalaisjärkensä ja suhtellisuudetajunsa. Se on yksinkertaisesti pelottava ajatus näinä rationalismin aikoina.
Eikö asia ole näin että jokainen valitsee elämäntapansa ja arvonsa. Kaikille ei sovi kaikki. Toisille sana lestadiolaisuus tuo negatiivisen mielleyhtymän ja ahdistavan olon, toisille uskovaisena oleminen on elämän tärkein asia ja tuo elämään sisällön ja turvan. Kuka voi sanoa mikä on oikea tapa elää? Jokainen tekee valintansa miten elämänsä haluaa elää. Vaikken esim. muslimien tapaa elää aina ymmärtäisikään niin onko se minun asia. Ei. Mielestäni tärkeintä on se että he ovat omaan elämäänsä tyytyväisiä.
On loputon suo lähteä miettimään mikä on oikein ja mikä väärin. Ylipäänsä, mikä on ersimerkillistä elämää, en tiedä.
Joku kirjoitti aiemmin tulimeristä yms. Vaikka itse olenkin lesta, myönnän että sellaista kasvatusta viljellään ja se on karmeeta! En ikä kuuna päivänä opeta lapsilleni tapaa erotella oikea ja vääräuskoiset. Meillä kerrotaan lapsille että on ihmisiä jotka uskovat Jumalaan ja heitä jotka eivät usko sekä on hyvin paljon eri uskontoja, eri lailla olevia uskovaisia.
sellainen joka ei ole vl on automaattisesti ihminen joka ei usko jumalaan? t. se tulimerestä kirjoittanut
Kuka voi sanoa mikä on oikea tapa elää? Jokainen tekee valintansa miten elämänsä haluaa elää.
Tuskin kukaan ei-lesta lähtee mukaan lestadiolaisuuteen, kyllä ne on lapsuudesta aivopestyjä jotka sitä jatkaa. Ei se ole aito valinta.
Niin, onko sinulla esittää sitten idea miten tulee elää oikein ja mikä ylipäänsä on oikea tapa elää?
Kaikki on yhtä harmaan sävyä. Mutta toisaalta sitten taas aika moni on samaa mieltä että löytyy tapoja elää jotka ei ole hyviä missään yhteiskunnassa eikä koskaan. Esim. se mitä Hitler tai Stalin harrasti (okei, ketjun uskottavuus meni mutta menköön :). Noh, lestoja ei tietysti voi verrata mihinkään näin kamalaan, mutta kyllä moni elementti teidän uskossa on sellainen, että mietityttää valitsisitteko ihan aidosti ja todella, jos teillä olisi vähemmän ohjelmointia päässä. Toki on raukkamaista teitä haukkua, koska tuskin lienee mitään vaaraa, että aatteenne olisi leviämään päin. Mutta kun ap nyt esitti teoriansa, minä esitin omani.
mua ahdistaa ajatus minkä tahansa naista alentavan ja vahingoittavan fanaattisuuden leviämisestä.
Siksi olen hyvin kriittinen.
Kyllä vain ihmiset, jotka eivät koskaan ole ollut vl:iä, tekevät parannuksen ja "tulevat uskoon". Tätä tapahtuu tämän tästä niin Suomessa, kuin ulkomaillakin. Tunnen henkilökohtaisesti monen monta tapausta.
On aika huvittavaa, miten joku kuvasi elämän tasaisen harmaaksi. Kaikkea muuta! Kannattais oikeasti tutustua vl:iin ilman ennakkoasenteita!
sellainen joka ei ole vl on automaattisesti ihminen joka ei usko jumalaan? t. se tulimerestä kirjoittanut
Kirjoitin, että on eri tavalla uskovia ihmisiä. Voi toki uskoa Jumalaan vaikkei vl olisikaan. Se nyt on selvä.
että mitä jos silloin kun orjat vapautettiin oli orjia, jotka ei HALUNNEET vapautua. He sanoivat että elämäni on hyvää ja haluan jatkossakin olla orja ja tarkoittivat sitä. Ja elivät lopun elämäänsä orjina ja niin tyytyväisenä asiantilaan kuin niissä oloissa voi olla. Miksi silti tulee jotenkin surullinen olo kun ajattelee asiaa? Dude, olisit voinut elää VAPAANA, vaikka se sitten olisi ollut katuojassa! Noh, hankalia juttujahan nämä on.
Kuka voi sanoa mikä on oikea tapa elää? Jokainen tekee valintansa miten elämänsä haluaa elää.
Tuskin kukaan ei-lesta lähtee mukaan lestadiolaisuuteen, kyllä ne on lapsuudesta aivopestyjä jotka sitä jatkaa. Ei se ole aito valinta.
Ainakin minä teen täysin itse valintani mitä haluan olla. Toki sillä on suuri merkitys mihin on kasvanut ja yhteisöstä irtautuminen voi olla oma prosessinsa. Jokainen kuitenkin kasvaa aina jonkinlaiseen arvomaailmaan, oli se sit ateistinen perhe, vl-perhe tai esim. jokin muu uskonnolliseen lahkoon kuuluva perhe.
että mitä jos silloin kun orjat vapautettiin oli orjia, jotka ei HALUNNEET vapautua. He sanoivat että elämäni on hyvää ja haluan jatkossakin olla orja ja tarkoittivat sitä. Ja elivät lopun elämäänsä orjina ja niin tyytyväisenä asiantilaan kuin niissä oloissa voi olla. Miksi silti tulee jotenkin surullinen olo kun ajattelee asiaa? Dude, olisit voinut elää VAPAANA, vaikka se sitten olisi ollut katuojassa! Noh, hankalia juttujahan nämä on.
No kaikkihan sitten aivopestään johonkin.
Ja tosiaan, irroittautuminen on vaikeaa.
Alahan listata vähemmän huonoja aivopestyjä "juttuja": :))
Miksi kirjoitat monikossa? Ei kaikki vl:t näin usko.