Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten keski/ matalapalkkaisilla perheillä on

Vierailija
18.07.2010 |

varaa lomailla ulkomailla? Ihmettelen tuota yhtä tuttua, joka on ammatiltaan ajanvarausapulainen tms yksityissektorilla. Lapsia kolme. Mies ammatissa, jossa bruttopalkka max 2000 kuussa. Toki voi saada perintöjä tai voittoja, mutta puheista päätellen eivät ole saaneet mitään. En käsitä.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se johtuu siitä, että meillä on pienet palkat, ja lasten harrastusmaksuihin menee jo ulkomaanmatkan verran vuodessa eli noin 4000 euroa.

Vierailija
22/26 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) etelänmatkoja saa erittäin halvalla, kotimaanmatkailu on tosi kallista

b) asiat tärkeysjärjestykseen

c) sijoittaminen on helppoa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on suomalaisen mittakaavan mukaan rutiköyhä perhe, mutta ihan hulppeasti kuitenkin elellään.

Kuukausitulot ovat viimeisten seitsemän vuoden aikana koostuneet kotihoidontuesta ja -lisästä, lasten lapsilisistä ja omista kotoa käsin tehdyn työn tuloista, nämä yhteensä n. 1000,-/kk. Elareita en kolmesta lapsestani halua, sillä olen tietoisesti tehnyt heidät yhden vanhemman perheeseen, joten itse tulen heidät myös elättämään, vaikka elareita tulisi meidän perheeseen ihan tuosta noin vaan satoja euroja/kk jos niin haluaisin.

Me käydään joka talvi kaksi viikkoa halpiskanariakohteessa ja alkukesästä mennään omalla retkeilyautolla Eurooppaan kuukaudeksi leirintämatkailemaan.

Kyllä meillä lapset harrastaakin saavat, mutta Suomessakaan ei kotiruokaan niin mahdottomasti välttämättä rahaa mene ja kun kirpparikulttuuri kukoistaa, niin vaatteetkin hommataan puoli-ilmaiseksi.

No ok, vanha äiti kun olen, niin asunto (hillityn kokoinen = kohtuukustantainen) on jo maksettu eikä autosta tai opinnoistakaan enää lainaa ole.

Vierailija
24/26 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka talvi menemme ulkomaille, kesällä lomailemme suomessa. Säästämme säästölilille rahaa joka kuukausi tietyn summan. Rahaa säästyy esim näin

-leikkaamme hiukset itse, ei kampaajaa

- emme osta kalliita vaatteita, vain alesta ja kirppikseltä

- ei kallista autoa

- halpa talo maalla, ei paljon velkaa tarvinut ottaa

- emme käy baarissa

- emme tupakoi tai juo paljon alkoholia

- kerran viikossa karkkipäivä

- lapsille ostetaan pleikkaripelit käytettynä

- käymme kirjastossa, ei osteta

- ei tuhlata joka kauppareissulla kaikkeen turhaan!

Vierailija
25/26 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me mennään esim. nyt muutamaksi päiväksi Italiaan, lennot + majoitus 300 e per nuppi, meillä tosin vaan 2 lasta.

Ja toisaalta emme osta mitään turhaa: vaatetta, kosmetiikka ym. vaan tarpeeseen, paljon käytettynä, lehtiä tulee 1 sanomalehti, ei tupakoida, ei heitetä ruokaa pois (suomalaisten ruokaostoksista n. 10-20 % syömäkelpoisesta sapuskasta menee roskiin) jne jne.

Niin, ja perusduunin lisäksi tulee satunnaista lisätienestiä keikkatyöstä.

Vierailija
26/26 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheen nettotulot 2400e. Siitä lähtee lainanlyhennys 600e/kk, päittäistavarat ja ruuat 600e/kk, sähkö 120e/kk, autokulut (bensat, vakuutus) 250e/kk, vakuutkset, lehdet 100e/kk. Vaatteet n. 120e/kk. Tämä tekee yhteensä n. 1800e/kk. Säästöön jää rahaa n. 600e/kk. Tämä kertaa 12 = 7200e + miehen lomarahat n. 1300e eli 8500e/v. Tuolla jo lomailee silloin tällöin nelihenkinen perhe.

Nyt tilanne muuttuu, kun itse lähden töihin. Säästöön jää joka kuukausi lisäksi minun nettopalkkani 2000e eli yhteensä 2600e/kk.

En koe, että pihistelisimme tai eläisimme köyhää elämää. Välillä toki ihmettelen, miten jotkut eivät saa riittämään tuollaista summaa edes normaalielämiseen.

Meilläkin tällähetkellä nettotulot n. 2400e kuussa ja nelihenkinen perhe ollaan. Suht samalla lailla kuten teilläkin ruokaan ja muihin kuluu samat summat MUTTA meidän asumiskulut on 1000e kuussa. Eli EI voi mitenkään jäädä 600e kuussa rahaa. Ja tämä on täysin normaali asumiskulu Helsingissä, joten pieni palkkainen ei täällä todellakaan rällää....Meillä säästöön menee sata euroa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän