Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten keski/ matalapalkkaisilla perheillä on

Vierailija
18.07.2010 |

varaa lomailla ulkomailla? Ihmettelen tuota yhtä tuttua, joka on ammatiltaan ajanvarausapulainen tms yksityissektorilla. Lapsia kolme. Mies ammatissa, jossa bruttopalkka max 2000 kuussa. Toki voi saada perintöjä tai voittoja, mutta puheista päätellen eivät ole saaneet mitään. En käsitä.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan ne pienet menot!

T. Matalapalkkalomalainen

Vierailija
2/26 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

varaa lomailla ulkomailla? Ihmettelen tuota yhtä tuttua, joka on ammatiltaan ajanvarausapulainen tms yksityissektorilla. Lapsia kolme. Mies ammatissa, jossa bruttopalkka max 2000 kuussa. Toki voi saada perintöjä tai voittoja, mutta puheista päätellen eivät ole saaneet mitään. En käsitä.

mutta tyhmät kyllä kadehtivat heitä kadehtimasta päästyäänkin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

elää nykyään yli varojen. On jos jonkinlaista luottokorttia, eikä ajatella että maksut pitää kuitenkin maksaa. Mutta voihan olla että ovat säästäneet pitkän ajan kuluessa. Minä taas ihmettelen, miksi jotkut jaksaa ihmetellä toisten raha-asioita. Varsinkin täällä palstalla näkee näitä ihmettelyjä usein.

Vierailija
4/26 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on useita vaihtoehtoja.

Tosiaan voi olla perintöjä, voi olla, että esim. vanhemmat antavat matkalahjakortteja, tai sitten voi vain olla, että osaavat säästää pienestäkin.

Kuin myös se, että ei välttämättä ole suuria velkoja.

Vierailija
5/26 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mihin ketjuun ap viittaa, mutta itsekin pystyin matkailemaan opiskeluaikana osa-aikaisen myyjän palkalla vaikka hädin tuskin pystyin edes elättämään itseni kotimaassa. Matkustin niin halvoissa kohteissa (tyyliin bussilla Slovakiaan) että alentuneet ruoka- ym. kustannukset mahdollistivat jopa sen että sain maksettua vuokran Suomessa ollessani muualla.

Vierailija
6/26 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ihmetellä sitä, miten toisilla on sellainen ja sellainen palkka ja miten he käyttävät rahansa. Mitä hittoa se sulle kuuluu?

Vierailija
7/26 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

2500 €.

Ja mies tienaa n. 2500 kuussa (brutto) ja mä olen hoitovapaalla jota ennen olen ollut työtön.

Niinpä, ei ne suuret tulot, vaan pienet menot... Kaveriporukastamme eroamme siten, että meillä ei ole hienoja, uusia autoja, emme asu omakotitalossa (asuntolainaa meillä silti on!), meillä ei juuri ole merkkivaatteita, emme käy kampaajalla/parturissa ja harvoin baarissakaan.

Vierailija
8/26 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheen nettotulot 2400e. Siitä lähtee lainanlyhennys 600e/kk, päittäistavarat ja ruuat 600e/kk, sähkö 120e/kk, autokulut (bensat, vakuutus) 250e/kk, vakuutkset, lehdet 100e/kk. Vaatteet n. 120e/kk. Tämä tekee yhteensä n. 1800e/kk. Säästöön jää rahaa n. 600e/kk. Tämä kertaa 12 = 7200e + miehen lomarahat n. 1300e eli 8500e/v. Tuolla jo lomailee silloin tällöin nelihenkinen perhe.

Nyt tilanne muuttuu, kun itse lähden töihin. Säästöön jää joka kuukausi lisäksi minun nettopalkkani 2000e eli yhteensä 2600e/kk.

En koe, että pihistelisimme tai eläisimme köyhää elämää. Välillä toki ihmettelen, miten jotkut eivät saa riittämään tuollaista summaa edes normaalielämiseen.

Vierailija
9/26 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies saa opintotukea n. 260 euroa kuussa käteen. Normaalisti minun palkkani on 250 euroa kuussa ja keväällä sain vielä opintotukea mutta nyt se on loppu. Lapsia kaksi. Vanhempia ei minulla ole, miehen vanhemmilta emme saa "tukiaisia".

Meillä on varaa matkustella ja muuhunkin "luksukseen", esim. Artekin huonekaluihin ja taiteeseen.

Mitenkö? Emme shoppaile vaatteita tai muutakaan enempää kuin tarvitsemme, asumme edullisesti, ei autoa, ostetaan paljon käytettynä, emme syö roskaruokia vaan laadukkaasti=lopulta tulee edullisemmaksi, halvat harrastukset, ylimääräisen myyminen nettikaupassa, ei juurikaan kauneudenhoitokuluja koska olemme luonnostaan hyvännäköisiä, kilpailutetut sähköt yms. Kun ei ostele koko ajan kaikkea voi ostaa harvemmin mutta oikeasti merkityksellistä. Ja kaikki ylimääräinen menee aina säästöön!!

Säästöjä käytetään sitten jos tulee yllättäviä menoja, sijoitetaan tai lähdetään esim. matkalle. Seuraavaksi Roomaan..

Vierailija
10/26 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suht matalapalkkainen, joka juuri varasi syksyksi loman Lontooseen viikoksi ja maksaa 400e henkilö lentoineen päivineen. Kyllä saa aika onneton taloudenpitäjä olla jos ei sen vertaa saa säästettyä että heittä yhden reissun vuodessa. Meillä minä maksan matkat (800e), mies ruoat ja pääsyliput ja metroliput perillä ja molemmat maksaa lisäksi omat ostoksensa. Reissuun menee noin tonni per naama, mikä nyt ei ole paljoa, siitä tulee vähemmän kuin 100e kuussa jos ajattelee että säästää reissua varten koko vuoden...

Meillä tulot siis jotain paritonnia kuussa nettona.

Vierailija
11/26 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pieni asunto, mutta hyvin mahdutaan lasten kanssa (kaksio siis). Asuntolainaa ei ole. Seuraan menoja tarkasti, joten tiedän, mihin rahat menevät; eivät siis vain häviä johonkin.

Kaikista tärkeintä minusta on se, että tilipäivänä laitan tietyn summan eri tilille, johon kosketaan vain reissuun lähtiessä. Lopuilla rahoilla eletään.

Vierailija
12/26 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain toinen töissä ja hyvin meilläkin on varaa lomaille, ei tuhlata rahaa eikä ole suuria lainoja, ei siihen palkan määrä niin paljon vaikuta.

Vierailija
13/26 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain toinen töissä ja hyvin meilläkin on varaa lomaille, ei tuhlata rahaa eikä ole suuria lainoja, ei siihen palkan määrä niin paljon vaikuta.

Vierailija
14/26 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monenko hengen perhe? Minkä ikäiset lapset? Miten 600 € riittää päivittäistavaroihin ja ruokaan? Käyttekö koskaan leffassa, ravintolassa, viihteellä? Onko koululaisia jotka tarvitsevat koulun retkiin ja tapahtumiin tai kaverisynttäreille rahaa joka kk? Onko teinejä jotka tarvitsevat huomattavasti enemmän rahaa kuin nuoremmat sisarensa? Puhelinlaskut? Langaton netti?

Entä jos pesukone/ TV/ Pleikkari/ DVD jne hajoaa?

Meillä tulot yli tuplasti enemmän, ja silti kaikki menee.

T. 2 aikuista ja 3 teiniä

Meidän perheen nettotulot 2400e. Siitä lähtee lainanlyhennys 600e/kk, päittäistavarat ja ruuat 600e/kk, sähkö 120e/kk, autokulut (bensat, vakuutus) 250e/kk, vakuutkset, lehdet 100e/kk. Vaatteet n. 120e/kk. Tämä tekee yhteensä n. 1800e/kk. Säästöön jää rahaa n. 600e/kk. Tämä kertaa 12 = 7200e + miehen lomarahat n. 1300e eli 8500e/v. Tuolla jo lomailee silloin tällöin nelihenkinen perhe.

Nyt tilanne muuttuu, kun itse lähden töihin. Säästöön jää joka kuukausi lisäksi minun nettopalkkani 2000e eli yhteensä 2600e/kk.

En koe, että pihistelisimme tai eläisimme köyhää elämää. Välillä toki ihmettelen, miten jotkut eivät saa riittämään tuollaista summaa edes normaalielämiseen.

Vierailija
15/26 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse teen osa-aikatyötä, palkka n.1000e/kk. Mies saa 2000-2500e/kk. Lasten vaatteet ostamme kirppikseltä, itselle tosi harvoin mitään. Lehtiä ei tule kuin sanomalehti. Sähköön menee vähän, meillä puulämmitys, omaa metsää mistä puut. Matkusteluun emme rahoja tuhlaa, toki huvipuistossa on jo käyty. Ehkä sitten myöhemmin, kun lapset kasvaa.

Molemmat tehtiin nuorena paljon töitä, mulla oma osake, joka vuokralla ja molemmilla ei yhtään velkaa. Asumme vaatiamattomasti, sisustus on joidenkin mielestä kamala : ) Tällä hetkellä mulla on tilillä 15000e ja lapsilla molemmilla 8000e, miehen tiliä en tiedä. Jos meiltä pesukone hajoaa, niin heti pystytään uusimaan se.

Kun katsoo joidenkin elämää, en tajua miten paljon ostavat kaikkea krääsää. Mutta tapansa kullakin...

Vierailija
16/26 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

perhe.Mies tienaa bruttona 2400e minä alle tonnin.

Meillä lomaillaan veronpalautuksilla. Eli tietoisesti maksetaan vähän isompaa veroprosenttia koko vuosi ja sit saadaan palautusta ihan mukavasti.Nämä rahat sit säästetään matkailuun.Yhden prosentinkin nosto veroprosenttiin tuo muutamia satasia matkakassaan.

Vierailija
17/26 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän maksaa lainanlyhennystä 600e kuukaudessa, mutta vuokraa tai yhtiövastiketta ei ollenkaan. Mikä asumismuoto sellainen on?

Vierailija
18/26 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta meillä ei sitten olekaan autoa. Asun halvahkossa vuokra-asunnossa eli ylimääräisiä menoja ei tule. Jos pistää 100 e kuussa matkarahastoon, niin siitä tulee jo matkan hinta vuodessa. Sitten lomarahoista käyttörahat. Helppoa!

Vierailija
19/26 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä rahoilla matkustin neljä viikkoa Euroopassa. Kyse on siis tosiaan menojen ja tulojen balanssista.

Vierailija
20/26 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kyseessä okt-laina, jota on vähän jäljellä. Itse asiassa lainaerä on pikkasen alle 600e (586e). Auto on oma.

Meillä on kaksi alakoululaista eli 2 aikuista + 2 lasta. Toisella on puhelin, jonka maksut 10e/3kk ;). Miehellä työsuhepuhelin. Listasta jäi pois oma puhelinlasku 19e/kk.

Tuloista jäi mainitsematta veronpalautukset (maksamme vähän korkeammalla prosenteilla veroa), reilu 2000e/v ja sijoitustuotot samaa luokkaa.

Jos joku hajoaa (kaikki vielä melko uutta), on meillä säästössä rahaa, ei tuota ongelmia. Olemme siis säästäneet noista tuloistamme viimeisten vuosien aikana, ei perintöjä.

Ulkomaanreissut varaamme itse netistä, jolloin saamme ne paljon edullisemmin ja parempitasoisina kuin matkatoimistojen kautta (halvat lennot.com, booking.com). Ulkomailla 1-2krt/v sekä kotimaassa talvilomaviikko lapissa + muutamia kaupunkiviikonloppuja.

Harrastusmaksut: uinti ja tennis ilmaisia (työsuhde-edut). Lapset luistelevat, pelaavat jalitsua, mutta eivät urheiluseuroissa. Kansalaisopiston kursseilla myös käyty. Lenkkeillään, hiihdetään. Synttärilahjat mahtuvat hyvin pudjettiin.

Kauppareisulla menee n. 100-120e/vk. Käynti kerran viikossa, maitotäydennystä ainoastaan tarvitaan. Käymme myös silloin tällöin syömässä ulkona (n. kerran kk).

Vastakysymys: Miten te ette saa rahaa riittämään? Mihin se kuluu?

nro 10

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän