Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos tulee anafylaksinen reaktio, auttaako avaava astmalääke (esim. bricanyl) siihen?

Vierailija
18.07.2010 |

Onko kellään kokemusta?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleta!

Vierailija
2/15 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Niin ja sori kirjoitusvirhe ;).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atrovent-ventoline yhdistelmä yhdessä hapen kanssa avaa tehokkaimmin henhtiet.

Vierailija
4/15 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on taipumusta allergiashokkeihin, kuljettavat mukanaan epipen-kynää.

Vierailija
5/15 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole itsellä kokemusta miten hyvin se auttaa, mutta olen joskus lukenut, että vaikutus on nopeampi kuin antihistamiinilla. Ei se kuitenkaan adrenaliinin veroista ole, joka on ainut shokkiin auttava. Mutta eihän anafylaksinen reaktio aina shokiksi asti kehity.

Vierailija
6/15 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis estää sitä toimimasta shokkiin? Kyselee toinenkin kiinnostunut, joka on aina luullut, että se korvaa osittain adrenaliinin.

Vierailija
7/15 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

auttaako?

Vierailija
8/15 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nielu rupesi turpoamaan umpeen, ei keuhkoputket. Meillä ei siis astmalääkkeistä ollut apua, tarvittiin piikki adrenaliinia.

Vierailija
9/15 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sitä itselläni ole koskaan ollut. Tämä pelko alkoi, kun kerran elähuuleni turposi aivan yhtäkkiä todella isoksi, lähes nenään kiinni muutamassa minuutissa. Minulla on astma ja taipumusta allergioihin. Rasittava pelko.

Vierailija
10/15 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netti on puolillaan tietoa sanoilla "anafylaksia, anafylaktinen reaktio, anafylaktinen shokki" jne, sieltä voipi katsoa kiinnostuneet. Reaktiolle on aina olemassa jokin syy, ja vasta syyn hoito lopettaa reaktion. Reaktio on kuitenkin yleensä niin nopea ja/tai syy epäselvä, että hoidossa keskitytään oireiden hoitamiseen. Niille henkilöille, joilla on todettu vakava yliherkkyys jollekin, on annettu EpiPen-kynä ja opetettu sen käyttö. Nämä henkilöt tietysti turvautuvat siihen reaktion iskiessä, mutta muuten ohjeistaisin VARSINKIN LASTEN KOHDALLA että älkää hyvänen aika menkö itse lääkitsemään vakavaa allergista reaktiota YHTÄÄN MILLÄÄN kysymättä neuvoa/apua. Helpoiten ohjeet saa soittamalla 112, josta järjestyy samalla ambulanssi, koska AINA kun kyse on lapsen vakavasta yliherkkyysreaktiosta, tarvitaan lääkärikäynti. "Kotiapteekin" omatoiminen käyttö voi pahentaa jo valmiiksi vakavaa tilannetta. Ensimmäinen ja paras ensiapu on vetää itse syvään henkeä, rauhoitella lasta ja soittaa välittömästi 112. Tämä siis kun kyse on vakavasta tilanteesta, niin kuin anafylaksia.

Vierailija
11/15 |
27.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aika kylmähermoinen tyyppi. Meidän perheessä on usellakin jäsenellä Epipen. Mutta käytän ensiapuun myöskin erittäin vahvoja kortisoneja. On valitettavaa kokemusta siitä kuinka sairaalassa (tk:sta nyt puhumattakaan) hoidetaan huonosti vakavia allergisia reaktioita.

Meillä on kahdella perheenjäsenelle Epipen. Sen lisäksi molemmilla antihistamiini + kortisonitabut, jotka voi ottaa ensin - auttavat jos ei ole ihan paha anafylaktinen reaktio iskenyt.

Itse sain tosi hyvää hoitoa sairaalassa vakavaan allergiseen reaktiooni - tosin menin sisään ambulanssilla :), ja ambulanssikuskit aloittivat ensiavun kotona (taju menossa, naama turvonnut täysin muodottomaksi, onneksi kurkku pysyi auki). Vuoden ikäisen lapsen kanssa tilanne oli pikkaisen toinen - eivät jotenkin tajunneet selityksistäni huolimatta, että lapsen "oireet" johtuivat suuhunsa saamastaan ruuasta (oli 1 vee ja risat ja oli jotenkin onnistunut saamaan lattialta tms. suuhunsa ruoka-ainetta, jolle oli allerginen. Meillä ei sitten moneen vuoteen syöty kys. ruoka-ainetta kotona lainkaan.).

Mutta siis: bricanyl ei auta, jos on oikein vakava tilanne niin Epipeniä vaan reiteen ja sitten ensiapuun. Anafylaksian kanssa kannattaa mieluummin olla liian varovainen kuin odotella liian pitkään.

Meillä helpotti kun selvisi syy molempien reaktioihin: minulla maito, lapsella nykyisin kala. Tämä epipeni mukana kulkeva lapsi on eri kuin tuo, joka sai pienenä vakavan reaktion :), hänellä tuo reaktion taso on onneksi jo mennyt ohi. (on jo ala-asteen ylemmillä luokilla)

Vierailija
12/15 |
27.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän maitoallergisella lapsella on epipen varalla koska on oireillut kovin maitoon. Kun lapsi saa maitoa ja alkaa huutaa pahaa makua suussa ja kasvot rupeavat punastumaan ja turpoamaan on kiire.

Jos annamme heti avaavan Ventolinen ei lapsi välttämättä ala oksentelemaan limaa. Lisäksi heti antihsitamiini päälle. Ja sitten seuraamme mutta jos reaktio näyttää voimakkaalta niin seuraavaksi kortisonitabletteja lapselle. Ja taas seurataan tarvitaanko ambulanssia + epipeniä. Vielä koskaan ei ole tarvittu sillä kortisonitabletit on auttaneet meillä tosi hyvin.

Alkuperäiseen kysymykseen mielestäni avaava lääke auttaa jos se annetaan ajoissa eli se menee vielä kunnolla perille. Eihän se reaktiota pysäytä mutta lievittää ehkä vähän. Eli yhtenä osana hoitoa ok mutta ei tosiaankaan korvaa muuta hoitoa.

t. kolmen allergisen lapsen äiti

Vierailija
13/15 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anafylaksian ensihoito

Jos tilanne vaikuttaa uhkaavalta, auttajan tulee ensimmäiseksi soittaa hätänumeroon 112, sillä silloin tarvitaan nopeaa ammattiapua.

Ensiapuna voi yrittää seuraavia: Jos potilaalla tai hänen läheisellään on adrenaliiniruisku (EpiPen-autoinjektori), sen sisältämä adrenaliini tulee pistää viivytyksettä reiden tai olkavarren lihakseen. Ruiskun turhasta käytöstä ei ole muuta haittaa kuin nopeutunut pulssi parinkymmenen minuutin ajaksi. Jos käytettävissä on avaava astmalääke (salbutamoli, salmeteroli tai muu sympatomimeettinen lääke), se korvaa osittain adrenaliinin. Antihistamiini ja kortikosteroiditabletit auttavat hitaasti, mutta nekin ovat tyhjää parempia. Jos käytössä on happea, sitä annetaan niin sanotuilla happiviiksillä tai maskilla.

Vierailija
14/15 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuli antibiootista reaktio, joka alkoi kotona ihon kutinalla, ja rintaa painoi jne. otin antihistamiinin, kortisonitabletin ja 4xventoline annosta (avaava astmalääke). Kun menin ensiapuun, oli tilanne jo rauhoittumaan päin. Hoitaja kehui että olin toiminut oikein ja sanoi myös että avaavat lääkkeet ovat tyhjää parempia. Tilannetta seurattiin vielä hetki tarvitseeko adrenaliinia enää antaa - ei tarvinnut.

Vierailija
15/15 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aika kylmähermoinen tyyppi. Meidän perheessä on usellakin jäsenellä Epipen. Mutta käytän ensiapuun myöskin erittäin vahvoja kortisoneja. On valitettavaa kokemusta siitä kuinka sairaalassa (tk:sta nyt puhumattakaan) hoidetaan huonosti vakavia allergisia reaktioita. Tästä on oikein tutkimuskin olemassa. Jälkihoito on myös puutteellista; olemme siis oppineet olemaan omatoimisia ja pitämää asiaan kuuluvia lääkkeitä myös kotona. Tätä en kuitenkaan suosittele kenellekään noin vain. Halusin vain sanoa, että AINA pitää soittaa apua kun on kyseessä vakava allerginen reaktio.

Onneksi sitä oppii mille on allerginen -joskus kuitenkin jokin ristiinreagointi saattaa yllättää tai esim lääkkessä voi olla sidosaine joka ei sovi. Sidosaineen osaa ei välttämättä edes löydy purkista saati että osaisi itse arvata mikä raktion aiheuttaa. Tutkiminenkin on todella vaikeaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi