Hääongelma, mielipiteitä?!?
Meillä on ollut tarkoitus mennä naimisiin kesällä 2011. Saatiin kuitenkin tuossa kevättalvella iloinen yllätys, kun esikoinen ilmoitti tulostaan. Nyt ollaan alettu pohtia, josko kuitenkin menisimme naimisiin ennen esikoisen syntymistä ihan jo kaiken paperisotkun takia (esim. isyyden tunnustaminen, sukunimen valinta jne.) Emme kuitenkaan ehdi järjestää enää hääjuhlaa eikä musta olisi mukava olla viimeisillään omissa häissäni. Olemme siis ajatelleet mennä naimisiin maistraatissa.
Ongelma on siinä, että haluaisimme kuitenkin järjestää juhlat, koska olisi mukava juhlia naimisiinmenoa perheen, sukulaisten ja ystävien kanssa. Kuinka tyhmää olisi pitää rennot häät ensi kesänä, jos menemme nyt loppukesästä naimisiin? Tai olisiko muita ehdotuksia, miten kannattaisi menetellä?
Kommentit (55)
Mistä voit tietää kumpi niitä juhlia haluaa vai haluaako jopa molemmat? :)
naurettavaa ja noloa. Tunnen kyllä myötähäpeää varsinkin sulhasta kohtaan kun saan tällaisen kutsun. Millainen pompoteltava on mies, joka antaa naisen alistaa hänet tällaiseen pelleilyyn. Ei tällaiset liito kauaa kestä.
minäkin koin isyyden tunnustamisen hankalaksi ja vähän nöyryyttäväksikin. Sairaalassa lapsi oli minun nimelläni ja ristiäisissä piti sitten ihan erikseen ilmoittaa, että sai isänsä sukunimen, kun tähän asti oli virallisesti kutsuttu äidin sukunimellä (esim. lääkärillä ollut vauva Virtanen= äidin sukunimi). En muutenkaan olisi pikkulapsiaikana halunnut lähteä mihinkään, kun imetys takkuili, joten kyllä vaan se isyyden tunnustaminen oli hankalaa verrattuna seuraaviin lapsiin, jotka syntyivät avioliittoon. Ymmärrän ap:tä täysin.
Että ihan vauva Virtaseksi kutsuttiin lääkärillä! IIK! Ja kenelle piti erikseen ilmoittaa sukunimi nimiäisissä? Ei kaikilla avioliitossakaan ole samaa sukunimeä.
Ja jos nopea käynti tunnustamassa isyys on niin vaikeaa, vaikka imetys takkuilisikin niin jo on kumma. Istuitko montakin kuukautta neljän seinän sisällä?
ei ole mikään paperisotku! Saatte kutsun mennä toimistoon, menette sinne ja nimet paperiin, siinä se on!
Naimisiin menosta aiheutuu paljon isompi paperisotku, usko huviksesi... Ajokortti, pankkikortti, etukortit, passi, kirjastokortti jne, siis ihan kaikki kortit uusiksi.
Mä pidin oman nimeni naimisiin mennessäni eikä mikään kortti mennyt uusiksi. Alkaa olla yleistä, tämän päivän lehdessäkin melkein puolet vihki-ilmoituksien naisista oli pitänyt oman nimensä.
ilman että niitä kutsuisi häiksi?
ap
Ehkä olen kuvitellut isyyden tunnustamisen paperisotkuksi ihan vaan sen takia, että jotenkin koen sen ala-arvoisena, että isä joutuu erikseen tekemään jotakin, että lapsi on virallisesti hänen.
Mutta kiva kuulla, että ainakaan kaikkien mielestä ei ole täysin hölmö idea, jos mennään naimisiin maistraatissa, mutta pidetään häät vasta ensi kesänä. :)
ap
ja pitäkää avioliiton siunaustilaisuus hääjuhlineen ensi kesänä. :)
Kannatetaan! Ja nyt vain sanotte kaikille, jotka haluaisi nyt onnitella, että ensi kesänä sitten on juhlat. :) Ihanaa. :)
nyt maistraatissa ja ensi kesänä siunaus
Ihan kuin ainoa oikea vuodenaika mennä naimisiin on kesä! Voihan kesälläkin olla kylmä ja sataa räntää taivaalta! Miksette pidä häitä syksyllä ihanaan ruska-aikaan! Tila tulee valittua sen mukaan, että kaikki mahdutte sisälle, eikä tarvitse stressata minkälainen keli on. Varaudutte joka tapauksessa siihen että sataa : )
Kuten yksi poikkeava vastaaja sanoikin, tiloja saa paremmin syksyllä tai talvella ja kaikkia muitakin tarvittavia palveluita!
Vauva-aika on kullankallista ja voi olla hyvinkin rankkaa ja uuvuttavaa. Itse en haluaisi järjestää häitä samaan aikaan kuin nauttia ihan pienestä nyytistä. Mielummin juhlisin nyt kun vauveli on vielä mahassa! Ja mielutien jo syksyllä jolloin vatsa ei ole hirmu iso mutta pahoinvointi toivottavasti takanapäin.
Harkitkaa oikeasti häiden pitämistä jo nyt! Minusta on mautonta pitää hääjuhla vasta vuoden päästä naimisiinmenosta. Tai ainakaan mitään isoja häitä kirkkoineen. Ja kirkossahan voi mennä naimisiin vaikka olisi vain kymmenen vierasta tai kaksi, tiesittehän sen?? Miksi mennä nyt maistraatissa naimisiin ja ensi kesänä kirkkoon siunaukseen? En ymmärrä... Miksei sitten nyt kirkkoon vihkimiseen (todistajat saa kirkon puolesta) eli voitte mennä sinne kaksin kuten maistraattiin, ja sitten pelkkä hääjuhla ilman kirkkoa ensi kesänä, jos välttämättä kesällä haluatte mennä naimisiin.
ja pidätte juhlat myöhemmin. Olen kanssa ollut tällaisia "jälkihäitä" viettämässä eikä haitannut ollenkaan. Siunaus kirkossa ja juhlat perään, moni ei varmaan tajuakaan että kyseessä on jälkihäät.
siunausta/hääjuhlaa myöhemmin. Olen ollut avioliiton siunaamisessa n. 1 v sitten vieraana. Häävieraille tuli yllätyksenä, että hääpari oli mennyt jo reilu puoli vuotta aiemmin naimisiin maistraatissa. Tämä oli iloinen ja mukava yllätys. Myös he halusivat naimisiin ennen lapsen syntymää. -C-
Vauva-aika on kullankallista ja voi olla hyvinkin rankkaa ja uuvuttavaa. Itse en haluaisi järjestää häitä samaan aikaan kuin nauttia ihan pienestä nyytistä.
--------------------------------------------------
Ja kirkossahan voi mennä naimisiin vaikka olisi vain kymmenen vierasta tai kaksi, tiesittehän sen?? Miksi mennä nyt maistraatissa naimisiin ja ensi kesänä kirkkoon siunaukseen? En ymmärrä... Miksei sitten nyt kirkkoon vihkimiseen (todistajat saa kirkon puolesta) eli voitte mennä sinne kaksin kuten maistraattiin, ja sitten pelkkä hääjuhla ilman kirkkoa ensi kesänä, jos välttämättä kesällä haluatte mennä naimisiin.
vauva-arki voi olla yllättävän rankkaa, enkä todellakaan itse olisi halunnut suunnitella häitä samaan syssyyn. Saatta olla, että pahimmassa tapauksessa menee ilo molemmista..
Ja tuota ihmettelen myös miksi 99% ajattelee, että kirkkohäät ovat ne isot ja hienot, maistraatissa mennään sitten, jos ei haluta suuria juhlia järjestää.
Kai se on tämä tapaluterilaisuus, kirkolla/Jumalalla ei ole oikeasti mitään merkitystä ja kirkko toimii vain kulissina niille prinsessahäille.
niinhän menee myös tämä viesti alla, jota kommentoin... Mä olen mennyt naimisiin, enkä ole uusinut kyllä ensimmäistäkään korttia. Että ei kyllä aiheuta paperisotkua naimisiinmenokaan :)
ei ole mikään paperisotku! Saatte kutsun mennä toimistoon, menette sinne ja nimet paperiin, siinä se on!
Naimisiin menosta aiheutuu paljon isompi paperisotku, usko huviksesi... Ajokortti, pankkikortti, etukortit, passi, kirjastokortti jne, siis ihan kaikki kortit uusiksi.
että kirkossa ei vihkimistä tehdä mikäli vain toinen kuuluu kirkkoon. Tätä tosin ap ei maininnut.
Mutta joo. Maistraattihäistäkin saa hienot ;-)
Niistä oikein paistaa jo kutsukortista lähtien, että antakaa rahaa. Eli menkää naimisiin ja juhlikaan ensi kesänä vaikka suurta haukea, mutta älkää esittäkö mukahäitä.
Mitäs jos järjestätte häät ristiäisten yhteydessä? Voisitte järjestää vähän hienommat ristiäiset ja kutsua vähän enemmän porukkaa.
Tuo vaan ajatuksena, itse luultavasti menisin vain läheisten läsnäollessa naimisiin nyt heti ja kirkossa. Pitäisin sitten vaikka kun lapsi on 2 jotkut isot bileet läheisille, mutta en niitä enää häiksi kutsuisi.
menty tuossa tilanteessa naimisiin syksyllä.
Pidetty pienehköt syyshäät, syksy on ihanaa aikaa, ja helpompi järjestää häät vauvan ollessa vielä mahassa. Raskaana olevillekin on kauniita pukuja.
Mutta toisaalta, minä en isoja häitä halunnut ylipäätään. jos haluaa on tietysti vähän eri asia.
Meillä oli muutenkin pienet ja tunnelmalliset häät lähimpien sukulaisten kanssa.
Toisaalta, meillä kyllä oli jo kaksikin lasta, kun mentiin naimisiin..että siinäkin mielessä eri tilanne. Mutta ei se isyyden tunnustaminenkaan mikään iso juttu ollut, muodollisuus vain.
minäkin koin isyyden tunnustamisen hankalaksi ja vähän nöyryyttäväksikin. Sairaalassa lapsi oli minun nimelläni ja ristiäisissä piti sitten ihan erikseen ilmoittaa, että sai isänsä sukunimen, kun tähän asti oli virallisesti kutsuttu äidin sukunimellä (esim. lääkärillä ollut vauva Virtanen= äidin sukunimi). En muutenkaan olisi pikkulapsiaikana halunnut lähteä mihinkään, kun imetys takkuili, joten kyllä vaan se isyyden tunnustaminen oli hankalaa verrattuna seuraaviin lapsiin, jotka syntyivät avioliittoon. Ymmärrän ap:tä täysin.
Toisaalta en kyllä usko, että nautit häistäsi, kun sinulla on pieni vauva. Jos sinulla imetys takkuaa tai vauva on sairas niin kuin meillä, ei ihan tuosta vaan onnistuisi hääjuhlien järjestäminen ja niistä nauttiminen. Ihan normaalitilanteessakaan (muut lapset meillä olleet terveitä) ei vauva-aikana oikein ehdi suuria juhlia miettiä ja esim. ristiäisten järjestäminenkin on ollut iso urakka, jossa jo lapsen ruokkiminen pitää suunnitella, jotta sen kaiken tohinan keskellä muistaa.
Itse tosiaan menisin naimisiin nyt vähän pienemmällä tohinalla esim. pitäisin syyshäät tai pienellä porukalla juhlittaisiin esim. jossain ravintolassa. Ensi kesänä jos teillä vauva on helppo ja kaikki sujuu hyvin, juhlisin sitten 1-vuotishääpäivää, jos edelleen haluaisin laajemmat juhlat tai järkkäisin niistä ristiäisistä vähän isommat juhlat. Mutta kannattaa siihen pikkulapsiarjen rankkuuteenkin varautua hiukan. Ainakin sitten niin, että haalit mahdollisimman paljon tukijoukkoja häiden järkkäämiseen.
Ei se isyyden tunnustus ja nimen valinnat ole ollenkaan paperisotku. Nimenhän te valitsette joka tapauksessa eikä lapsen sukunimeä tarvitse tietää ennen ristiäisiä/nimiäisiä. Isyyden tunnustukseen menee virastossa n. 15min + pari allekirjoitusta. Ei niiden takia tarvitse lähteä häitä siirtämään. Asia erikseen jos haluatte lapsenne syntyvän aviolittoon ettekä mennä naimisiin vasta syntymän jälkeen. Ja silloin asioista voisi puhua niiden oikeilla nimillä.
Ja kyllä, mun mielestä se vähän hullulta tuntuisi mennä naimisiin nyt ja pitää vasta vuoden päästä juhlat. Mutta se on vain minun vaatimaton mielipiteeni. Itse varmaan jatkaisin häiden suunnittelua niin kuin tähänkin asti. Vauva on sitten mukana häähumussa...?
olin raskaana, ja oli tarkoitus pitää häät kesällä siinä vaiheessa, kun raskaudesta uskaltaisi ilmoittaa tutuille. Eli ois kerrottu vanhemmille, että mennään nyt, ettei lapsi synny äpäränä :) Mut sainkin työpätkän toiselta paikkakunnalta. Jos ois menty kesällä naimisiin, niin ois sitten häiden jälkeen sanottu heippa ja asuttu miehen kanssa viikot erillään. Niinpä sitten mentiin lokakuun puolivälissä naimisiin, vauva syntyi 3 kk myöhemmin. Eli mun maha oli jo iso. Mut nytpä toivottavasti mahtuu keski-iässäkin hääpukuunsa :D
Maistraatissa ois menty kuitenkin, koska mies ei kuulu kirkkoon. Järjestettiin pieni juhla n. 20 hengelle yhden hotellin kabinetissa. Ite jäätiin hääyöksi siihen samaan hotelliin. Miehen työpätkä oli lopussa ja päästiin sitten häiden jälkeen samaan osoitteeseen asumaan. Olin töissä, mies teki väliaikaisessa kämpässämme gradunsa loppuun. Meidän häät oli aika pienimuotoiset, mutta tosi mukavat.
Minä en pitäisi ensi kesänä häitä, koska sitten teillä on kuitenkin aika pieni lapsi. Ei se hirveän rentoa ois kuitenkaan. Ehkä imettäisit häntä vielä, ja ois aika pieni jättää hoitoonkaan. Ja kenelle hänet jättäisit, jos haluaisit suvun kanssa viettää häitä? Ilmeisesti jonmpikumpi mummi ois sitten lapsenvahtina, ja oisko se sitten reilua?
Pitäkää nyt pienet häät ihan lähipiirille. Elämässä tulee kuitenkin paljon vielä juhlia. Ja jos haluatte olla juhlan keskipisteenä, niin ei sekään vauvan kanssa onnistu. Jos samaan aikaan on ristiäiset kuin häät, niin kumpikaan ei saa ihan omia juhlia siinä tapauksessa.
Onnea vauvan ja häiden johdosta!