Hei maalaiset!
Ihan mielenkiinnosta kysyn, onko teillä maalaisilla joku käsitys tai mielipide mitä eroa meissä pk-seudun asukkaissa mahtaa olla, vai onko sittenkään. Eroavatko vantaaliset, helsinkiläiset, espoolaiset ja kauniaislaiset teidän mielestä toisistaan ja jos niin miten. Meillä pk-seutulaisilla on asiasta mielipiteitä, esim. espoolaisena en muuttaisi Vantaalle kirveelläkään. Jo pelkkään K-junaan meneminen kertoo minulle, että tämä juna ei ole menossa Espooseen -> sen näkee matkustajista :D T
Kommentit (33)
Kauniaisissa asuu oikeasti rikkaita, yleensä bättrefolk, perittyä rahaa.
Espoossa asuu wannabe-rikkaita ja nousukkaita Gantin tähdillä sisustetuissa rivareissa.
Vantaalla asuu wt-porukkaa, perussuomalaisten kannattajia.
Helsingissä asuu opiskelijoita, mamuja ja alkuperäisiä Kallion loukoissa.
En ole pääkaupunkiseudulta, mutta siellä käydessäni olen kyllä saanut ihan hyvää palvelua, jos myöskin huonoa kuin myös muualla päin Suomea. Että en ihan maantiedolla määrittäisi tuota palvelun tasoa - toki vain omiin kokemuksiini perustuen.
Eikä edes kiinnosta. Kaikki ovat tietenkin yksilöitä ja on hölmöä yleistää, mutta sanonpa silti: niin paskaa palvelua en ole muualla saanut kuin pääkaupunkiseudulla. Etenkin jos henkilökunta on nuorta ja syntyperäistä väestöä.
Käyn siellä vain pakosta ja mahdollisimman vähän aikaa. Ihmeellisiä sisäänpäin kääntyneitä ihmisiä koko paikka täynnä! Kaupassakin erehdyin kiittämään vaihtorahoista, niin kassa vaan mulkaisi ärsyttävästi. Eikä ollut ihan yhdestä kerrasta kiinni...
Sitä olen usein miettinyt, kun teistä jotenkin paistaa sellainen tietynlainen ylimielisyys ( hyvin monesta pääkaupunkiseutulaisesta ), että mistä se kumpuaa? Mitä teillä oikeasti on paremmin kuin meillä maalaisilla? Järjellä ajatellen ei mitään, mutta kuka tietää...
Omaan sivistyneet käytöstavat ja normaalisti olen erittäin iloinen ja rempseä ihminen. Tälläiset yrmyt kuitenkin saavat sappeni kiehumaan. Kuten sanoin, käydessäni pääkaupunkiseudulla, olen saanut huomattavasti useammin kuin kerran epäasiallista käytöstä palvelualan"ammattilaisilta". Olen myös sen verran fiksu ihminen, etten halua yleistää "tympeyttä" kaikkiin pääkaupunkiseudun palvelualan ihmisiin. Mutta totuus on, että pääkaupunkiseudulla olen aina saanut huonointa palvelua. Valitettavasti. Enkä suinkaan ole ainoa tätä mieltä oleva ihminen :). Mutta hei, iloitse sinä saamastasi hyvästä palvelusta, minä vielä odottelen ;)
En ole pääkaupunkiseudulta, mutta siellä käydessäni olen kyllä saanut ihan hyvää palvelua, jos myöskin huonoa kuin myös muualla päin Suomea. Että en ihan maantiedolla määrittäisi tuota palvelun tasoa - toki vain omiin kokemuksiini perustuen.
Eikä edes kiinnosta. Kaikki ovat tietenkin yksilöitä ja on hölmöä yleistää, mutta sanonpa silti: niin paskaa palvelua en ole muualla saanut kuin pääkaupunkiseudulla. Etenkin jos henkilökunta on nuorta ja syntyperäistä väestöä.
Käyn siellä vain pakosta ja mahdollisimman vähän aikaa. Ihmeellisiä sisäänpäin kääntyneitä ihmisiä koko paikka täynnä! Kaupassakin erehdyin kiittämään vaihtorahoista, niin kassa vaan mulkaisi ärsyttävästi. Eikä ollut ihan yhdestä kerrasta kiinni...
Sitä olen usein miettinyt, kun teistä jotenkin paistaa sellainen tietynlainen ylimielisyys ( hyvin monesta pääkaupunkiseutulaisesta ), että mistä se kumpuaa? Mitä teillä oikeasti on paremmin kuin meillä maalaisilla? Järjellä ajatellen ei mitään, mutta kuka tietää...
Paljonhan se on kiinni myös siitä, minkälaiseen palvelualttiuteen/ystävällisyyteen on tottunut.
pidetä niin sivistyneistä ja normaalisti (?) iloisista ja rempseistä ihmisistä :) Ehkä onkin ihan hyvä, että ihan normaalisti pysyt siellä perähikiällä ilostuttamassa ympäristöäsi :)
pidetä niin sivistyneistä ja normaalisti (?) iloisista ja rempseistä ihmisistä :) Ehkä onkin ihan hyvä, että ihan normaalisti pysyt siellä perähikiällä ilostuttamassa ympäristöäsi :)
Pääkaupunkiseutulaisten ylemmyyden tunteesta ja ahdasmielisyydestä. Kannattaa yrittää ymmärtää asian pointti, eikä käydä henkilökohtaisuuksiin ;)
toivotan hyvää yötä :) niin pääkaupunkiseudulle kuin maallekin
Joku einstein on taas liikenteessä.
toivotan hyvää yötä :) niin pääkaupunkiseudulle kuin maallekin
Uskon, että juuri he täällä kukkoilevat?
Itse olen ikäni asunut Treella, enkä kadehdi ketään. Täällä on niin hyvä asua!
osalla pk-seudun ihmisistä on sellainen käsitys, että ollaan jotain vähän parempaa kuin muut. Työni puolesta maailman turuilla liikkuessa olen oppinut, että suurkaupungin määritelmänä pidetään monesti viitä miljoonaa, mikä on hieman vähemmän kuin Suomen väkiluku.
Minua aina jaksaa naurattaa näiden jauhopäitten riittämättömyydestään johtuvat vertailut.
Helsinki:
-Kantakaupungin alueella asuva vanhempi ja varakas väestönosa, jotka ovat asuneet vanhoissa ja arvokkaissa kerrostaloasunnoissaan jo vuosikymmeniä, jopa läpi elämänsä -lukuunottamatta sota-aikaa. Suomenruotsalaisia. Käytöstavat hienostuneet, olemus aina elegantti, mutta etenkin eläkeläisrouvat saattavat olla hieman arrogantteja.
-Kantakaupungin alueella asuva nuorempi sukupolvi, jotka ovat joko perineet asuntonsa, ostaneet sen 90-luvulla ja nyt ovat mukavasti voitolla, tai ostaneet 2000-luvulla kovalla rahalla.
-Ensimmäinen ryhmä hemmoteltuja, omassa ankkalammikossa eläviä suomenruotsalaisia, joilla akateeminen tutkinto vielä vaiheessa, hyvät käytöstavat ja briljeeramista merkkivaatteilla. Bileissä liikkuu huumeita.
-Toiseksi mainittu ryhmä yleensä keski-ikäisiä, akateemisia, mukavia ihmisiä, joilla työpaikka esimerkiksi yliopistolla ja arki-iltana työn vastapainoksi piipahtavat oopperassa. Eivät sinänsä varakkaita, mutta myytäessä saisivat huomattavan tuoton asunnostaan. Anne Linnonmaa kovassa suosiossa naisten vaatekaapissa.
-Jälkimmäinen ryhmä ns. nousukkaita, jotka ovat toteuttamassa unelmaansa wanhasta kerrostaloasunnosta, mutta tuskailevat kalliiden hintojen, pienien huoneiden ja juoppojen yölaulannan kanssa. Harrastus lähinnä shoppailua ja matkustamista, korkeakulttuuria harrastavat vain lähinnä julkisuutta saaneissa näyttelyissä ja tyyliin pikainen visiitti ystävän kanssa ennen leffaan menoa. Wnahan asuntonsa pilanneet liian modernilla remontilla, joita esittelevät Avotakassa.
Lähiöissä asuvat sitten tavikset, ajastaan jälkeen jääneet eläkeläiset omissa maailmoissaan, ongelmatapaukset, sekä maahanmuuttajat.
Nuoret yleensä joujou-tyyppejä hoppari-kuteilla tai pissiksiä trendivaatteilla ja feikkilaukuilla; ärsyttävän falski, mutta taatusti originelli puhetyyli ja äiti on muuten mutsi ja isä faija. Nuoret kokoontuvat iltaisin steissille tai Kamppiin, suhtautuvat rasistisesti maahanmuuttajiin ja pinnan alla kytee -lukuun ottamatta paria monikulttuurista, vuosisadan teiniromanssia.
Espoo:
-Ylpeitä espoolaisuudesta ja haluavat tehdä selvän pesäeron helsinkiläisiin ja vantaalaisiin. Statussymbolit ja merkit tärkeitä, ulkoinen olemus huoliteltu. Käytöstavat hyvät, mutta sivistys ei kovin syvällistä, nousukasmaisia -lapset kyllä laitetaan soitintunneille ja vanhemmat käyvät firman piikkiin kerran vuodessa oopperassa. Kilpavarustelua ja kyräilyä etenkin uudemmilla pientaloalueilla.
Vantaa:
-Lähiöissä ongelmatapauksia ja köyhempiä lapsiperheitä; paremmilla alueilla Espoon tonttikilvasta pudonneet, jotka painottavat, kuinka itse asiassa ko. alue onkin parempi kuin Espoo konsanaan. Kartanonkoskella yms. rentoa, koulutettua porukkaa ja hyvä naapurisopu -kunhan lapset varttuvat teini-ikään. Jostain syystä mulla on mielikuva, että paljon valtion virkamiehiä asuaa Tikkurilassa ja junalla sitten sujahtavat Helsingin keskustaan, sekä lähikuntiin kokouksiin.
Kauniainen:
-Varakkaita perheitä ongelmallisilla teini-ikäisillä. Koulutusaste ja sivistys ei kovin korkealla tasolla, ennemminkin nousukasmaisuutta ja helppoa rahaa -Kauniaisen valitsivat 80-luvulla asuinpaikaksi veroäyrin vuoksi ja nyt elävät siellä mauttomasti, mutta kalliisti sisustetuissa kivilinnoissaan, joita yrittävät aina updeitata tähän päivään sopivaksi, joilloin kalusteet menee aina kerralla vaihtoon.
maalainen olen, mutta olen syntynyt ja nuoruuteni elänyt vantaalla.
ja eniten mä jaksan nauraa näille "hesalaisille" joilla on aivan kauhean suuri tarve tulla tunnetuksi asuinpaikkansa puolesta.
Mä olen alkanut "sääliä" hesalaisia, sillä en itse näe siinä enää mitää hienoa asua kerrostalossa, asunnossa jonka hinta huitoo pilviä..
puhumattakaan niistä ihanista lieve
ilmiöistä joita pk seudulla on (maahan muuttajat rikolliset).
Maalla on mukavampaa. en ikinä halua täältä pois. en hekumoi pk seudun ihanuudella tosiaankaan. helsingistä tiedän enemmän kuin sinne muuttaneet ystäväni, mutta en anna sen haitata. toiset haluaa sitä elämää minä en..
ps. joku nyt alkaa vÄttuilla et asuin "vain" vantaalla, niin voin sanoa että olen Stadilainen 4. sukupolvessa. olen syntynyt helsingissä siis :)