Miksei munasolun lahjoittamisesta voida maksaa mitään?
Mielestäni kulukorvaus on todella pieni korvaus siitä vaivasta ja lahjasta, minkä nainen täysin vieraille ihmisille antaa. Olisi mielestäni kohtuullista maksaa edes muutama satanen vaivasta ja ylipäätään mahdollisuudesta jonkiun saada lapsi! Ja huutava pula kuulemma munasoluista...
Itse harkitsen asiaa, en teekään sitä tahan vuoksi, mutta halukkaita tulisi varmasti enemmän, jos siitä maksettaisiin. Miksi siitä EI siis makseta?? Tietääkö joku?
Kommentit (22)
Minä olen tismalleen samaa mieltä kun sinä. Olen tarvinnut lahjamunasolua, mutta onnekseni sain sellaisia siskoltani.
ja muu akuutissa rahapulassa oleva porukka. Eli samasta syystä kuin verenluovutuksestakaan ei Suomessa makseta. Saadaan puhdasta tavaraa.
tuskin mitkään narkit pääsisivät verseuloista yms läpi edes!! minäkin oon luullut/kuullut, että spermasta maksettaisiin ainakin jossain päin.
eikä jostain satasesta mitkään narkit lähtis edes moiseen kuukauden kestävään rääkkiin (10 päivää hormonipistoksia yms)
että lahjasoluista ei saa maksaa muuta, kuin lahjoittajalle aiheutuneet kulut.
Rahasta tai ei.
En osaa kuvitella että minun lapsia voisi kulkea maailmalla ilman että tiedän heistä mitään.
Olen harkinnut asiaa jo muutaman vuoden (olen yhä alle 35 ja voisin luovuttaa).
Yksityiset ainakin maksoi muutama vuosi takaperin 600/laaki.
Pitää tarkistaa!
Todella upeaa, että jotkut ryhtyvät siihen. Itse en koskaan täyttänyt kriteereitä.
Rahasta tai ei.
En osaa kuvitella että minun lapsia voisi kulkea maailmalla ilman että tiedän heistä mitään.
4 §
Luovuttajalle maksettavat korvaukset
Luovuttajalle voidaan korvata luovutuksesta aiheutuneet kustannukset ja ansionmenetys enintään todellisen suuruisina. Ansionmenetyksenä henkilölle, jolla ei ole ansiotuloja tai joka luovuttaa munasoluja tai siittiöitä vapaa-aikanaan, voidaan maksaa enintään työttömyysturvalain (1290/2002) 6 luvun 1 §:n 1 momentin mukaisen peruspäivärahan suuruinen korvaus niiltä päiviltä, joina hän on luovutuksen mahdollistamiseksi joutunut käymään palvelujen antajan tai tämän osoittaman muun tahon luona tutkimuksissa tai varsinaisessa luovutuksessa. Korvauksen saamiseksi on pyydettäessä esitettävä tarpeelliset kuitit, palkkatodistus tai muut vastaavat asiakirjat.
Munasolujen luovuttajalle voidaan 1 momentissa säädetyn lisäksi korvata muuna haittana luovutuksen aiheuttamasta henkisestä ja ruumiillisesta rasituksesta, epämukavuudesta sekä jokapäiväisten toimintojen rajoittumisesta enintään 250 euroa luovutuskertaa kohden.
Hedelmöityshoidoista annetun lain 20 §:ssä tarkoitetusta alkioiden luovutuksesta ei makseta korvausta.
Käytännössä tuo 250 € tarkoittaa korvauksia hoitojen kustannuksista.
Sitäkin olen ihmetellyt, että mitään perussairautta ei saa luovuttajalla olla. Aika monella kuitenkin 3-kymppisenä sellainen tulee, ilman että se on mitenkään vahvasti perinnöllinen.
Esimerkiksi minä sairastuin 3-kymppisenä krooniseen sairauteen, mutta ei sitä kellään muulla sukulaisellani tiettävästi ole. Tämä seikka nyt kuitenkin tekee sen että minua ei hyväksytä munasolun luovuttajaksi. Muuten mielelläni luovuttaisin.
Ymmärrän toki että mieluiten halutaan mahdollisimman terve luovuttaja, mutta kun niistä on kerran jatkuva pula...
tuskin mitkään narkit pääsisivät verseuloista yms läpi edes!! minäkin oon luullut/kuullut, että spermasta maksettaisiin ainakin jossain päin. eikä jostain satasesta mitkään narkit lähtis edes moiseen kuukauden kestävään rääkkiin (10 päivää hormonipistoksia yms)
kyllähän ne narkit lähtis siihen rääkkiin pienestäkin korvauksesta - se on rahaa sekin, ja toisaalta siitä rääkistä saadaan lisäveruketta siihen, että kun tuo rahan tienaaminen on niin pirun rankkaa niin täytyyhän sitä ihmisellä olla oikeus rentoutuakin.
Suomessahan joskus maksettiin munasolujen, sperman- ja verenluovutuksesta, mutta tästä luovuttiin sittemmin, varmaan juuri siksi, että karsitaan ne epätoivoisimmat rahan perässä juoksevat tyypit pois. Mun isäkin joitakin vuosia sitten käytti ihan systemaattisesti hyväkseen verenluovutusjärjestelmää rahaa saadakseen - hän kiersi siis eri kaupungeissa verta luovuttamassa, sai rahat ja käveli ulos. Oikeasti isä ei ole koskaan soveltunut verenluovuttajaksi, hänen verensä siis on käyttökelvotonta, isä tiesi tämän hyvin, mutta kun siitä luovutuksesta sai rahaa, ja rahalla sai viinaa, niin mitäpä hän olisi siitä välittänyt, että toiset teki turhaa työtä. Isällä oli vielä tapana ylpeillä tällä, hän kun näin helposti tienasi ja huijasi systeemiä.
munasosunluovutuksesta? Kertokaa joku, jokaon luovuttanut.
lukee selvääkin selvemmin.
munasosunluovutuksesta? Kertokaa joku, jokaon luovuttanut.
Mutta ihmettelen myös noin tiukkoja kriteerejä luovuttajien suhteen. Siskoni ei saanut luovuttaa munasoluja koska yhdellä henkilöllä suvussamme on skitsofrenia 8ei edes omassa perheessämme). Minusta se on ihan älytöntä, itse en ainakaan olisi piitannut tippaakaan siitä onko luovuttaja täysin terve jos olisin luovutusmunasolun halunnut. Luulen että moni mieluummin ottaisi munasolun kohtuullisessa ajassa vaikka se olisi diabeetikon tms vastaavaa sairastavan henkilön kuin odottaisi ns. taydellistä vuosia. Eihän sitä tiedä vaikka se täydellinen luovuttajakin sairastuisi huomenna johonkin perinnölliseen sairauteen. Me päädyimme adoptioon emmekä todellakaan tiedä paljonko perinnöllisiä sairauksia lapsillamme voi olla, mutta elämässähän ei voi hallita kaikkea joten murehdin vasta kun aihetta on.
ilman rahallista korvausta.
Nykyään en luovuttaisi koska en todellakaan halua lasta ovelleni kun hän täyttää 18v.
Jos hänen elämänsä olisi kurjaa niin en henkisesti jaksaisi sitä.
ilman rahallista korvausta.
Nykyään en luovuttaisi koska en todellakaan halua lasta ovelleni kun hän täyttää 18v.
Jos hänen elämänsä olisi kurjaa niin en henkisesti jaksaisi sitä.
Biologisesti ehkä, mutta mitään tunnesidettä et siihen lapseen koskaan luultavasti tule saamaan.
Luuletko sä, että spermaa luovuttaneet miehetkin kelailee, että missähän niitä mun lapsia nyt vipeltää.
Ja sitäpaitsi, miksi se lapsi sun ovelle tulisi koputtelemaan? Se munasolu jonka luovutit, ei ollut lapsi vaan hedelmöittämätön solumöykky. Siinä on kuule iso ero.
ilman rahallista korvausta. Nykyään en luovuttaisi koska en todellakaan halua lasta ovelleni kun hän täyttää 18v. Jos hänen elämänsä olisi kurjaa niin en henkisesti jaksaisi sitä.
Biologisesti ehkä, mutta mitään tunnesidettä et siihen lapseen koskaan luultavasti tule saamaan. Luuletko sä, että spermaa luovuttaneet miehetkin kelailee, että missähän niitä mun lapsia nyt vipeltää. Ja sitäpaitsi, miksi se lapsi sun ovelle tulisi koputtelemaan? Se munasolu jonka luovutit, ei ollut lapsi vaan hedelmöittämätön solumöykky. Siinä on kuule iso ero.
ja tulla ovelle jonain päivänä, vaikka miten olisi ollut luovutettaessa vain munasolu. Luovuttajan on siihen varauduttava.
ilman rahallista korvausta. Nykyään en luovuttaisi koska en todellakaan halua lasta ovelleni kun hän täyttää 18v. Jos hänen elämänsä olisi kurjaa niin en henkisesti jaksaisi sitä.
Biologisesti ehkä, mutta mitään tunnesidettä et siihen lapseen koskaan luultavasti tule saamaan. Luuletko sä, että spermaa luovuttaneet miehetkin kelailee, että missähän niitä mun lapsia nyt vipeltää. Ja sitäpaitsi, miksi se lapsi sun ovelle tulisi koputtelemaan? Se munasolu jonka luovutit, ei ollut lapsi vaan hedelmöittämätön solumöykky. Siinä on kuule iso ero.
ja tulla ovelle jonain päivänä, vaikka miten olisi ollut luovutettaessa vain munasolu. Luovuttajan on siihen varauduttava.
Miten voi olla noin kylmä ja tunteeton? Kyseessä ON oma lapsi eikä vain joku solumöykky!
Mä luovutin munasoluja kymmenen vuotta sitten, kulukorvaus taisi olla jotain 2000 markkaa... Väestöliiton klinikalla sanoivat, että Amerikassa mun munasoluista maksettaisiin kymmeniä tuhansia, kun olen pitkä, vaalea ja mulla on ylempi korkeakoulututkinto. Mieluummin silti luovutin Suomessa.
ja siksi että silloin akuutissa rahapulassa olevat epätoivoiset naiset turvautuisivat siihen.
Naisia voitaisiin myös pakottaa munasolun luovutukseen ja tienata näin heillä rahaa.
Usko tai älä niin löytyy sellaisia naisia jotka eivät uskaltaisi avata suutaan lääkärin vastaanotolla ja kertoa että heidät pakotetaan tähän rahan vuoksi.