Miten voi muka testamentillä määrätä, ettei oma omaisuus
periydy lasten puolisoille erotilanteessa?
Siis eikö minun ja mieheni pitäisi tehdä siitä avioehto? Vai voinko määrätä tästä tuhat vuotta eteenpäin, että vain veriperijät saa nauttia rahoistani?
Kommentit (8)
heidän puolisonsa.
mun vanhemmat teki testamentin, etteivät lasten puolisot peri mitään, ja hyvä näin.
Siis eikö lasten kuuluisi tehdä asiasta oma avioehto? Kuinka minä voin muka määrätä lapseni omaisuudesta?
kun teet testamentin. Voithan jattaa sen testamentilla vaikka kylan kissoille.
Lapsensa puolisoiden avio-oikeuden sinulta perittyyn omaisuuteen voi kieltää.
Lapsesi perii 200 000 e sinulta. Hänellä ja puolisollaan on 300 000 e:n arvoinen omakotitalo ja 100 000 e velkaa. Elätte iloisesti, hankitte yhdessä kesämökin ja veneen perintörahoilla eikä velkaa tule.
Erossa todetaan, että omaisuutta on yhteensä 200 000 e + 300 000 e - 100 000 e eli 400 000 e., siitä riittäisi molemmille 200 000 e.
Koska avio-oikeus ei koske tuota perittyä 200 000 e:n summaa, jaetaankin vain talon velaton osuus eli 200 000 e tasan. Saatte molemmat 100 000 e, mutta sen lisäksi mies saa pitää mökin veneineen, vaikka miten olette omistavinanne sen yhdessä. Mies kun voi osoittaa, että se on hankittu perintörahoilla.
Miten voi muka testamentillä määrätä, ettei oma omaisuus periydy lasten puolisoille erotilanteessa? Siis eikö minun ja mieheni pitäisi tehdä siitä avioehto? Vai voinko määrätä tästä tuhat vuotta eteenpäin, että vain veriperijät saa nauttia rahoistani?
Jokainen saa päättää omasta omaisuudestaan ja siitä mitä sille tapahtuu kun on kuollut.
Kyllä ap - voit määrätä tästä vaikka kaksi tuhatta vuotta eteenpäin että vain verenperijät saavat nauttia rahoistasi.
Jos vaikka lapseni perii multa 50000 nyt, ollessaan naimisissa. Ja eroaa vaikkapa 20 vuoden kuluttua, kuka silloin edes erotilanteessa kaivaa minun vanhaa testamenttiäni esiin?
Ja miten määritellään mitkä on just ne multa perityt rahat? Entä jos lapseni on eron hetkellä jo tuhlannut ne rahat, vaikkapa viinaan, mutta omistavat yhdessä puolisonsa kanssa asunnon, jonka omistavat 50%-50%? Pitääkö puolison silloin todistaa, että millä rahoilla se kämppä on ostettu? Miten senkin pystyy todistamaan?
Jos vaikka lapseni perii multa 50000 nyt, ollessaan naimisissa. Ja eroaa vaikkapa 20 vuoden kuluttua, kuka silloin edes erotilanteessa kaivaa minun vanhaa testamenttiäni esiin? Ja miten määritellään mitkä on just ne multa perityt rahat? Entä jos lapseni on eron hetkellä jo tuhlannut ne rahat, vaikkapa viinaan, mutta omistavat yhdessä puolisonsa kanssa asunnon, jonka omistavat 50%-50%? Pitääkö puolison silloin todistaa, että millä rahoilla se kämppä on ostettu? Miten senkin pystyy todistamaan?
Ja silloin on sen avio-oikeudettoman puolison pystyttävä osoittamaan, että toinen on perinnön tuhlannut. Jos siis haluaa omaisuuden tasan.
Vai pitäiskö penkoa jokainen miehen kuitti talteen? Ja mistä siitä edes näkyy, että kenen rahoja niihin ostoksiin on käytetty?
ap
Siis eikö lasten kuuluisi tehdä asiasta oma avioehto? Kuinka minä voin muka määrätä lapseni omaisuudesta?