Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä ihmeen 2003 helteet??

Vierailija
14.07.2010 |

Ette vissiin ihan ymmärrä sitä, että säätila vaihtelee eri puolilla maata, Suomikin on aika iso maa...

Esim. täällä Helsingissä kirkkaasti pahin vuosi oli 2006, jolloin liki pariin kuukauteen ei satanut pisaraakaan ja hellettä riitti ja riitti ja riitti.

http://fmi.fi/uutiset/index.html?A=1&Id=1165910395.html

Jossain muualla ehkä vuosi 2003 oli helteinen ja paha.

PS: on se nyt kumma, kun osa valopäistä ei tajua, että pelkkä hengissä selviäminen ei riitä. Sään tukaluudesta SAA valittaa jo silloinkin, kun se rajoittaa normaalia elämää ja pakottaa olemaan sisätiloissa keskellä parasta suvea!

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin astmasta ja olo oli ihan helvettiä, kun siinä heinäkuun lopulla alkoi vielä tulla metsäpaloista savua ja tuhkaa itärajan takaa.

Vierailija
2/38 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkui muistaakseni useamman viikon. Eikä pelkästään täällä stadissa, myös esim. Varsinais-Suomessa asuvan äitini kotikunnassa kiellettiin kaikki veden tuhlaaminen puutarhan kasteluun tai auton pesuun...

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en muista, että 2003 olis ollut paha. Vuosi 2006 taas oli. Muistan molemmat kesät hyvin, sillä 2003 olin äitiyslomalla puolivuotiaan kanssa ja 2006 heinäkuussa synnytin toisen lapsemme. Se savu oli tosiaan aika kamala. Ja hirveät allergiat mulla silloin (olen heinille allerginen).

Vierailija
4/38 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli silloin ihan vauva ja me vietettiin kuukausi neljän seinän sisällä, kun hellettä piisasi yli 30 päivää yhtä soittoa...

Vuonna 2006 toinen lapsemme oli vastasyntynyt, mutta lienenkö sitten ollut niin vauvahuuruissa, etten pahemmin muista kärsineeni liian kuumista ilmoista... Naimisiinkin mentiin sinä kesänä ja keskellä heinäkuuta, sopivassa 20 ja rapiat kelissä...

Vierailija
5/38 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tuo 2006 ei muistu millään mieleen...

Vierailija
6/38 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli silloin ihan vauva ja me vietettiin kuukausi neljän seinän sisällä, kun hellettä piisasi yli 30 päivää yhtä soittoa... Vuonna 2006 toinen lapsemme oli vastasyntynyt, mutta lienenkö sitten ollut niin vauvahuuruissa, etten pahemmin muista kärsineeni liian kuumista ilmoista... Naimisiinkin mentiin sinä kesänä ja keskellä heinäkuuta, sopivassa 20 ja rapiat kelissä...

Tilastot ovat sitten toinen juttu ja niissäkin siis ON alueellisia eroja.

ap

Vierailija
7/38 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vale, emävale, ap:n kokemus/tilasto

Vierailija
8/38 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hikilammikossa, kun keskimmäisen olin vääntänyt pihalle. Tsemppiä vaan niille, jotka nyt ovat vastaavassa jamassa. Kävin suihkussa parin tunnin välein sairaalassa, en valita, koska huonetoverille oli tehty sektio, hän kirjaimellisesti makasi siinä hikivedessä ne samat päivät, mä sentään sain tarvittaessa ähellettyä itseni sinne suihkuhuoneeseen..

Vierailija
9/38 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vale, emävale, ap:n kokemus/tilasto

Sanoin kyllä aloituksessani, että muualla Suomessa vuosi 2003 saattoi olla se Pahin Vuosi.

En siis varsinaisesti tappele, vaan muistutan, että Suomi on iso maa ja helle-kesä suhteellinen käsite.

ap

Vierailija
10/38 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja 2003 oli oman kokemuksen mukana pahempi. Mutta kuten sanotut, vaihtelua paikkauntien välillä on, samoin ihmisten kokemusten. Ja samakin ihminen voi kokea vaikka juuri helteet eri vuosina hyvinkin eri tavalla.

Vierailija
11/38 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistan vaan sen vitun sateisen ja kostean kesän, liekö sit olli 2007.

Vierailija
12/38 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli eniten hellepäiviä peräkkäin. Tolkuttoman kuuma ei ollut, mutta kuuma jakso kestikin tosi kauan. Jakso päättyi kuopukseni syntymäpäivänä :)

Vierailija
13/38 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja asuin kyllä Helsingissä silloin... Odotin esikoista ja matkustimme Kreikkaan viilentämään itseämme :)

Vierailija
14/38 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sekoittaa keskenään puurot ja vellit.

Vierailija
15/38 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos teillä riittää muisti tuonne 2003 vuoteen asti, niin se oli kyllä pääkaupunkiseudullakin mukava hellekesä. Ei ollut varmasti yhtä kuuma kuin nyt, mutta hellettä kuitenkin ja merivesikin oli uskomattoman lämmintä -ja sinilevää riitti sitten loppukesästä.

2006 oli sitten ihan oma lukunsa kuivuuden vuoksi, ei silloin mitään hirveitä helteitä ollut, mutta nurmikko paloi ja useimmat puutkin näyttivät pystyynkuivaneilta. Puistoissahan pienempiä istutettuja puita kuolikin kuivuuden vuoksi, koska eivät saaneet maasta vettä lyhyillä juurillaan.

Vierailija
16/38 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmatieteen laitoksen tilastojen mukaan oli hellepäiviä kesänä 2003 ja 2006 suunnilleen saman verran (3 päivää eroa, 2003 enemmän) MUTTA kesä 2006 oli ennätyksellisen kuiva. Se tietysti vaikuttaa kokemukseen kuumuudesta jos on poikkeuksellisen kuivaa ja aurinkoista.

Vierailija
17/38 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli eniten hellepäiviä peräkkäin. Tolkuttoman kuuma ei ollut, mutta kuuma jakso kestikin tosi kauan. Jakso päättyi kuopukseni syntymäpäivänä :)

SIIHEN astisista kesistä tosiaan 2003:na saavutettiin pisin yhtäjaksoinen hellejakso, 22 päivää Puumalassa ja Tohmajärvellä.

http://fmi.fi/uutiset/index.html?A=1&Id=1059724429.html

Mutta kuten aloituksessa olevasta linkistä näet, vuonna 2006 oli kesällä huikeat 37 kappaletta.

Ja esim. täällä stadissa EI ollut tuollaista 22 hellepäivän jaksoa.

Joten edelleen: tilanne vaihtelee kovasti eri puolilla maata.

ap

Vierailija
18/38 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko kesä oli ihan normaali, ei mitään kummallisempaa hellettä. Lämmin oli, mutta hyvin sen kesti eikä kotiin ole tarvinnut linnottautua :) Synnytin/asun Lahdessa.

Vierailija
19/38 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli eniten hellepäiviä peräkkäin.

Vierailija
20/38 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en muista, että 2003 olis ollut paha. Vuosi 2006 taas oli. Muistan molemmat kesät hyvin, sillä 2003 olin äitiyslomalla puolivuotiaan kanssa ja 2006 heinäkuussa synnytin toisen lapsemme. Se savu oli tosiaan aika kamala. Ja hirveät allergiat mulla silloin (olen heinille allerginen).

2003 hellettä kesti yhtäjaksoisesti kauan ja 2006 helteet kestivät syyskuulle saakka. syyskuun puolivälissä vielä mitattiin tampereellakin 24astetta plussaa. 2007 ja 2008 oli aika viileitä ja 2009 taas lämpimämpi

(tähän sitten vielä pahoitteluni pään aukojille, etteivät pääse sanomaan,että "tajuatteko te tyhmät ihmiset, että helleraja on 25 astetta, miten joku voi olla niin tyh-mä!?")niin että anteeks ku pilasin ilon =)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän