Koska vauvalle voi ruveta antamaan useamman uuden maun viikossa?
Jos siis alkuun annetaan max kaksi uutta makua viikossa. Nyt vauva (6,5 kk) on syönyt kiinteitä noin kuukauden joten makulistalla on vasta sellaiset 8 ruokaa (osa vihanneksia, osa hedelmiä, lisäksi kaurapuuro). Tekisi mieli jo antaa useammin uutta, mutta onko se pahasta? Lähinnä mieluusti antaisin maistettavaksi ruoka-aineita kun teen aikuisille ruokaa tai itse syön jotain hedelmää.
Kommentit (6)
Kaksi uuta makua/viikko on sekin enemmän kuin mitä suositellaan, yksi/viikko olisi turvallisempi -mahdolliset allergiat on paljon helpompi jäljittää-.
voit antaa sillai kun itse haluat. Tuo suositus on lähinnä sen takia, että jos ilmenee jotain allergiaa niin ei tarvitse koko listaa käydä läpi, että mikä allergian voisi aiheuttaa..
Itse olen kaikilla lapsilla tehnyt samalla tavoin, ensin peruna ja porkkana, sitten hedelmäsosita oikeastaan kaikkia (ne, joissa on esim. sitruksia, kokeillaan erikseen) ja sitten kaurapuuro. Sen jälkeen aika vapaasti kaikkia ruokia, ihan vauvan maun mukaan. Uusia makuja voi maistella vaikka joka päivä. Sitruksia, tomaattia ja kalaa sisältäviä ruokia on maisteltu eri aikoihin siksi, että ne ovat yleisimpiä allegisoivia aineita.
Mutta jos nyt olette jo 8 eri ainetta syöttäneet ja kaikki perunasta puuroon (ja lihaan) menee alas oireetta, niin anna mennä vaan!
Terv. terveydenhoitaja, 4 lapsen äiti
ne rajoitukset on yliherkkyyksien takia, jos lisaa monta makua ja yhdelle ruoka-aineelle allerginen, niin pitaa testata jokainen erikseen.
Mutta ei silla niiden makujen kannalta ole valia, makunystyrat ei mene pilalle ;)
Itse en jaksanut noista stressiä ottaa, ei ne allergiat ruoalla puhkea, tulee jos on tullakseen. Aloituspäivänä annoin peruna-porkkanaa + päärynää ja 2 viikon kuluttua söi jo kaikkea mahdollista vihannesta/kasvista marjaa ja hedelmää, mitä vain löysin valmiina ja keksin antaa. Sitten 5kk viljoja (HUI, aloitin suoraan 4-viljanpuurolla) ja 6kk lihaa. Jotenkin tuntuu, että tänä päivänä on maalaisjärki kaikessa hukassa ja neuvolan "suositukset" joku Jumalan sana. Ihan yhtälailla se allergia lapsella on, saako se jotain 4kk vai 12kk ikäisenä.
Mitenköhän sitä on itse hengissä selvinnyt, kun äiti kertoi 2kk antaneensa jotain vauvanmehua, porkkanaraastetta ym. Ja kas, ei allergian allergiaa:)
mä aloitin soseet lapselleni 3kk iässä ja eka annoin luumua ja niin paljo ku halus syödä, seuraavana päivän äjo perunaa ja porkkanaa ja sit annoinki jo kaikkea mitä 4kk on soseita tehty. Alle 5kk iässä puurot ja lihat van kehiin ja vielä samalla viikolla. ikinä ei oo tullu allergioita, ei vatsanväänteitä tms. anna mennä vaan :)
Ei tässä tosiaan kiire ole, valmiissa maailmassa. Mutta sitä vain mietin että annetaanko lapselle niitä kahta uutta makua per viikko maailman hamaan tappiin asti vai koska tosiaan voi todeta että vauva ei ole allergista sorttia, uskaltaa antaa useammin. Ymmärrän tosiaan hyvin sen pointin, että hitaalla tahdilla on helpompi sulkea pois aiheuttajia kuin nopealla. Allergioiden puhkeamiseen sillä ei ole merkitystä.
Puuro aloitettiin pari päivää sitten, joten varmaankin nyt vielä hetki odotellaan että aiheuttaako se mitään ja ensi viikolla varmaan otetaan rivakampi tahti uusien makujen esittelyssä. Ei kuitenkaan niin, että se olisi itseisarvo vaan enemminkin niin, että jos teen guacamolea, uskallan antaa vauvan maistaa avokadoa ilman että joudun miettimään että onko annettu jo kahta makua sillä viikolla tai jos syön persikkaa ja annan siitä vauvalle, en joudu lykkäämään jonkun toisen maun aloitusta.
ap