Paras kaupunkilomakohde Euroopassa?
Kommentit (22)
[quote author="Vierailija" time="14.07.2010 klo 09:54"]Vaihtoehtona on lähteä joko miehen kanssa kaksin, jolloin olen kovasti miettinyt Lontoota tai Berliiniä. Toisaalta myös nuo Ranskan rantakohteet kiinnostavat :)
Toinen vaihtoehto on lähteä lasten kanssa, jolloin mukana 5 ja 7 vuotiaat... Tosin mietin kyllä, että löytyykö sellaista kaupunkia, jossa viihtyisivät...
Ap
[/quote]
Me kävimme viime kesänä Lontoossa 5- ja 8-vuotiaiden kanssa. Täydellinen lomakohde! Isot, ilmaiset museot (dinosaurukset Natural history museossa! Kaikki kokeiltavat jutut tiedemuseossa), Hamley's, bussiajelut, London Eye, oravat puistoissa, city farmit, joissa maatilan eläimiä... Lontoo on kuin monta kylää, leppoisa kaupunki ja hyvä kohde lapsiperheelle.
Lissabon. Kaunis arkkitehtuuri, hyvä ruoka/kahvilakulttuuri, miellyttävä ilmasto, hyvät shoppailumahdollisudet, vilkas yöelämä, meri ja rannat lähellä, paljon historiallisia nähtävyyksiä. Ystävälliset ihmiset, halpa hinnasto ja komeat miehet ;)
suosikkini on ylivoimaisesti Lontoo.
mutta itse kävin tänä kesänä Pariisissa ja se nousi kyllä ehdottomaksi suosikiksi heti.
pääsee piipahtamaan vaikka monacossa kahvilla jos siltä tuntuu, junat kulkee 15 min välein,
me käytiin antibes, cannes ja monaco samalla.
Mun suosikkini on Barcelona, jossa on paljon nähtävää, shoppailtavaa sekä ihanat hiekkarannat miltei keskustassa.
pidin myös Lontoosta; tunnelma, monipuolisuus, helppo liikkua.
Pariisi on ehkä pariskunnalle kiva (jos töykeys ei haittaa), lapsiperheelle ne yllätyslakot voi olla tuskaa.
Barcelonassa pääsee samalla aurinkolomalle, sekin on ihan kivaa tietysti joskus.
Pienemmistä kohteista Kööpenhamina ja Geneve on kivoja.
Parisii on täälläkin suosiossa. Wien on myös,
Nizzasta en erityisesti pitänyt, likaisia kujia, haisevia katuja. Sen sijaan Monaco kyllä oli mukava paikka, samoin Cannes, joihin tosiaan on lyhyt matka Nizzasta. Niinkuin myös Italian puolelle:)
Rantabulevardi oli kyllä hieno Nizzassa, mutta rannat kiviset.
Vaihtoehtona on lähteä joko miehen kanssa kaksin, jolloin olen kovasti miettinyt Lontoota tai Berliiniä. Toisaalta myös nuo Ranskan rantakohteet kiinnostavat :)
Toinen vaihtoehto on lähteä lasten kanssa, jolloin mukana 5 ja 7 vuotiaat... Tosin mietin kyllä, että löytyykö sellaista kaupunkia, jossa viihtyisivät...
Ap
Berliinin hieno varsinkin kesällä.
Lontoosta en pidä oikeastaan ollenkaan, vaikka yleensä ihmiset siitä tykkäävät.
Wien on myös kiva, kun siinä ympäristössä on viinitiloja.
todella paljon tekemistä ja nähtävää, metro ja bussit toimivat tosi jouhevasti! itse en tykännyt erityisemmin pariisista, kaupunki on kyllä upea mutta ihmiset koin jotenkin tylyinä. barcelona on myös ihana.
On tosi hyvä vaihtoehto jos haluaa etsiä kahden romantiikkaa. Löytyy kauniita puistoja, huimasti nähtävyyksiä ja hyvät shoppailu mahdollisuudet myös.
Se on tosi hyvä lomakohde myös lapsille. Schönnbrunnin eläintarha, Praterin huvipuisto, vaikka mitä. Kaupungeilta löytyy myös hyviä nettisivuja joten kannattaa myös ihan netistä selailla.
Pariisissa on kaikki: upeita nähtävyyksiä, vanhaa kulttuuria, taidetta, romanttista pikkusievää arkkitehtuuria ja kukkaistutuksia, hyvää ruokaa, vielä parempia (ja halpoja) viinejä, shoppailumahdollisuudet, ihania kuppiloita ja terasseja, yöelämää, Seinen rannat, hienoja piknik-puistoja...Ja tuo pariisilaisten töykeys on ihan paikkansapitämätön tai ainakin vanhentunut käsitys. - Voihan mielikuvaan vaikuttaa sekin, että matkaajilla on pariisilaisista töykeä kuva ja he omalla käytöksellään sitten Ranskassa asioidessaan ruokkivat töykeyden oravanpyörää.
Itse olen huomannut, että jos kohteliaasti kysyy neuvoa ja/tai yrittää parikin sanaa ranskaa sönkätä tilausta tehdessään, saa mitä parhainta palvelua! Ja muuttavat muuten palvelukielenkin englanniksi välittömäksi. - Ranskassakin on palveluammatteihin rantautumassa uusi, kansainvälisempi sukupolvi. Itse olin kesäkuussa Pariisissa, ja sain niin mielettömän hienoa, aurinkoista, avuliasta ja ihanaa palvelua monessa paikkaa, etten MISSÄÄN ole saanut niin mukavaa palvelua!
Ja jos rantakohteet kiinnostaa, kokeilkaa Ranskan lounaisrannikkoa: Biarritz, Hossegor ym. surffilomakohteet ovat aivan ihania kaupunki+rantaloman yhdistämiseen.
Olemme miettineet miettineet Berliiniä, mihin vuodenaikaan sinne kannattaisi mennä? Onko lapselle nähtävää?
jos lähdette kaksin miehen kanssa, aiva upea kaupunki! Tosin voi olla melkoisen ruuhkainen kesällä... Lasten kanssa en sinne lähtisi.
kakkaa