Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rannalla ollut tyttö heitti ja potki päällemme hiekkaa eivätkä vanhempansa reagoineet mitenkään!

Vierailija
13.07.2010 |

N. 5-vuotias tyttö käveli tänään uimarannalla luoksemme ja alkoi heittää päälleni hiekkaa. Tähän sanoin topakasti: Ei toisten päälle saa heittää hiekkaa!. Heti tämän jälkeen sama tyttö alkoi potkia hiekkaa tavaroittemme ja vaatteittemme päälle. Kielsin toistamiseen ja tyttö jatkoi matkaa vanhempiensa perässä tyytyväisesti virnistellen. Vanhemmat eivät toruneet lasta mitenkään eivätkä reagoineet tapahtuneeseen.

Tätäkö on nykyajan kasvatus?

Kun minä olin lapsi 70-luvulla lapset eivät saaneet lainkaan puhua ruokapöydässä. Heti isoäiti iski lusikalla sormille, jos äännähdin vähäisenkin. Ruokailua ei saanut aloittaa ennen kuin vanhemmuusjärjestyksessä. Ruokarukous oli myös lausuttava.

Jos olin unohtanut siivota huoneeni, minut raahattiin hiuksista pihalle ja selkä hakattiin verille sotilasvyön solkipäällä.

Kyllä ovat ajat muuttuneet 30 vuodessa.

Kuinka sinä olisit toiminut tuossa hiekkarantaepisodissa ja onko nykyään tuollainen käytös hyväksyttävää jo viisivuotiaalta?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisin sanonut lapselleni että älä heitä hiekkaa toisten päälle.

kauhea kertomus sinulla lapsuudestasi. onko totta?

en itse muista, että minun olisi koskaan käsketty siivota huonetta, mutta taisin olla lapsena siivousneurootikko ja siivota sitä useammin kuin tarvetta.

Vierailija
2/17 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos vanhemmat olis tullu urputtamaan, niin olisin ollu että "ai mitä hiekkaa??, kuka heitti??" Niin tietämätön kuin he itse juuri olivat.

Tai sitten vaan hakannu selän verille.. sama se..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

säälin opettajaparkaa kun luokassa on 30 samanlaista pilattua kakaraa.

Vierailija
4/17 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemuksen mukaan ovat pahimpia. Kiusaavat muita lapsia ja koko ajan saa olla vahtimassa rantaleluja, koska jos silmä välttää nappaavat ne heti.

Vierailija
5/17 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

verille hakkaaminen sit sun mielestä se oikea kasvatustapa, kun siihen vertaat o.O

Tottakai vanhempien olisi pitänyt puuttua, mut ooneksi nykyajan kasvatus on jotain muuta kuin sun esimerkkis vanhoista hyvistä ajoista.

Vierailija
6/17 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ensin vähän mehua, se kiinnittää hiekan kivasti.

Vierailija
7/17 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vieras lapsi käyttäytyy noin tungettelevasti, eikä vanhemmat puutu asiaan, niin kyllä sen lapsen käytökseen saa puuttua aivan itse. Hiekanheittelyikäisiin lapsiin pätee yleensä ankara kielenkäyttö, ei niihin tarvitse käsiksi käydä. Ja voi sellaisen pakosalle ajaa, jos puhe ei mene perille.

Vierailija
8/17 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotilasvyön solkipäällä?

Vierailija
9/17 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotilasvyön solkipäällä?

Herätys oli klo 8 maatöihin ja lounaaksi oli kaurapuuroa. Sillä sitten piti 6-vuotiaana jaksaa maatyöt raskaalla aikuisten lapiolla eli ojankaivuuta oli joka päivä iltaan asti.

Iltapalalla mummo tokaisi "hiki laiskan syödessä,vilu työtä tehdessä", kun olin läpimärkä hiestä kaivettuani 200 m salaojaa savimaassa.

Sodasta peritty vyönsolki viuhui, jos en totellut sanatarkasti kaikkia määräyksiä ja tehnyt 12- tuntisia työpäiviä alle kouluikäisenä.

Isoisäni (Valmetin talousjohtaja ja Kekkosen kaveri) totesi vain että haudassa ehtii kyllä nukkumaan tarpeeksi, elämässä täytyy tehdä töitä.

Vierailija
10/17 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kyllä muutkin ovat saaneet tuohon aikaan (70-luvulla) maistaa remmin solkipäätä.

ap

Vierailija
11/17 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pieni viisivuotias. Miten joku voi sanoa hakkaavansa semmoista:(

Ja jos vanhemmat olis tullu urputtamaan, niin olisin ollu että "ai mitä hiekkaa??, kuka heitti??" Niin tietämätön kuin he itse juuri olivat. Tai sitten vaan hakannu selän verille.. sama se..

Vierailija
12/17 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika piittaamatonta vanhemmilta. Itse olen myös ollut lapsi 70-luvulla, eikä kasvatukseen meillä eikä lähipiirissä kuulunut lasten hakkaaminen, jota enemmänkin 50-luvulla harrastettiin. Aika militaariselta kuulostaa myös tuo ruokailukäyttäytyminen. Em. kasvatusmallista tod.näk. seuraa pelkoa, turvattomuutta ja neurooseja, kun taas täysin päinvastaisesta vapaasta kasvatuksesta ahdistusta ja epävakautta persoonallisuuteen. Kultainen keskitie on yleensä se kaikkein paras vaihtoehto: rajat ja rakkaus ilman väkivaltaa.

Vierailija
13/17 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko yhteydessä noihin ihmisiin? miksi asuit isovanhemmilla etkä kotona?

kauheita ihmisiä. varmaan heillä rahaa muutenkin tarpeeksi että ei olisi tarviinnut pientä tyttöä hyväksikäyttää jotta saa itselle rahaa. joillekin ei riitä mikään.

sain kerran 70-luvulla selkääni vyöllä, ihan mitättömästä asiasta, josta jäi vain pelkoa ja uhmaa ja surua ja vihaa mieleen. ymmärrän nyt että äiti lienee ollut väsynyt.

Vierailija
14/17 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko yhteydessä noihin ihmisiin? miksi asuit isovanhemmilla etkä kotona? kauheita ihmisiä. varmaan heillä rahaa muutenkin tarpeeksi että ei olisi tarviinnut pientä tyttöä hyväksikäyttää jotta saa itselle rahaa. joillekin ei riitä mikään. sain kerran 70-luvulla selkääni vyöllä, ihan mitättömästä asiasta, josta jäi vain pelkoa ja uhmaa ja surua ja vihaa mieleen. ymmärrän nyt että äiti lienee ollut väsynyt.

Isovanhempeni ansiosta olen yhä hengissä. Äiti yritti tappaa minut useaan kertaan, oikeus määräsi väliaikaisen huoltajuuden isälleni, joka hakkasi ja potki minua 2-vuotiaasta ja uhkasi useaan kertaan tappaa minut, vaikka olin kiltti ja älykäs ja pikkuvanha lapsi.

Vierailija
15/17 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai sä haluut olla hiekkasotaa, no ollaan sitten ja lämässyt sellaisen satsin santaa tytön niskaan että olisi muistanut heitelleensä.

Jonkun on asetettava rajat ja jos omat vanhemmat eivät sitä tee niin kylä opettaa ennemmin tai myöhemmin.

Selvästi tyttö oli sadistipaskiainen.

Vierailija
16/17 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lapsen vika ole jos vanhemmat eivät laita kuriin lasta. En ole missään lauseessa sanonut lasta sadistipaskiaiseksi.

Ai sä haluut olla hiekkasotaa, no ollaan sitten ja lämässyt sellaisen satsin santaa tytön niskaan että olisi muistanut heitelleensä. Jonkun on asetettava rajat ja jos omat vanhemmat eivät sitä tee niin kylä opettaa ennemmin tai myöhemmin. Selvästi tyttö oli sadistipaskiainen.

ap

Vierailija
17/17 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lapsen vika ole jos vanhemmat eivät laita kuriin lasta. En ole missään lauseessa sanonut lasta sadistipaskiaiseksi.

Ai sä haluut olla hiekkasotaa, no ollaan sitten ja lämässyt sellaisen satsin santaa tytön niskaan että olisi muistanut heitelleensä. Jonkun on asetettava rajat ja jos omat vanhemmat eivät sitä tee niin kylä opettaa ennemmin tai myöhemmin. Selvästi tyttö oli sadistipaskiainen.

ap

Ei ole lapsen vika että vanhemmat eivät saa kuria. Ja se ei ole hyvä. Jonkinlainen kuri pitää aina olla, lapsesta riippuen. Joillekkin kovempaa ja jotkut pääsee helpolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi