Isovanhempien kanssa leikkipuistossa
Ärsyttöö kun isovanhemmat eivät pidä kesälomalaisille mitään kuria. Lapset käyttäytyvät tosi huonosti eikä mummo sano mitään. Esim etuilevat jonossa liukumäkeen repivät leluja kädestä yms.
Tänään taas hyvä esimerkkitapaus. Lapseni leikki hiekkalaatikkolla lelulla, joka sinne saapuessamme vain lojunut. Muut lapset leikkivät myös leluilla, jotka eivät olleet heidän. Lapseni aina kysyy luvan saadakseen leikkiä toisen lelulla. Tämän lelun omista ei kuitenkaan ollut hiekkalaatikolla joten annoin lapselle luvanh leikkiä jos antaa lelun takaisin omistajalleen kun tämä pyytää, Lapsi lupasi näin tehdä. Hetken päästä tuli lelun omistaja joka alkoi väkivaltaisesti repiä lelua lapseltani (mm. löi lastani) Sanoin omistajalle, että pyttää nätisti antamaan lelun niin lapseni kyllä antaa. Silloin omistaja mummo kysyi oliko lapseni saanut luvan leikkiä. Hän ei siis puuttunut lapsenlapsensa käytökseen mitenkään.
Mielestäni leluja joilla muut eivät ssaa leikkiä ei saisi tuoda hiekkalaatikolle tai ainakaan jättää sinne.
Ärsyttää nuo kurittomat kakarat niin vietävästi. Pariviikkoa sitten noin 5v poika löi vauvaani puistossa eikä siihen puututtu mitenkään
Kommentit (16)
Kun lapsesi näki omistajan olisi hänen pitänyt antaa lelu hänelle eikä pitää kiinni siitä!
Mutta sun olis pitänyt omaa kakaraas kehottaa antamaan lelu eikä pyytää poikaa pyytämään omaa leluansa kauniisti!!!! haloo!!!
Työpaikkalani lainaan kynään (kaveri on kahvitauolla enkä voi siis kysyä lupaa) Palauttuaan hän repi sen hänen kädestäni vaikka juuri käytän sitä pytämättä sitä ensin ja löykin lisäksi. Luulenpa, ettei hyväksyttäsi...
Kakkonen hyäksyisitkö sinä?
Mutta sun olis pitänyt omaa kakaraas kehottaa antamaan lelu eikä pyytää poikaa pyytämään omaa leluansa kauniisti!!!! haloo!!!
siitä vaan lainaamaan vaatteita ja sitten vasta annetaan takaisin kun omistaja niitä vieressä rukoilee.
antamaan lelun. Omistaja tuli ihan tuppisuuna sitä repimään (kyllä oli yli 3v joten osaa kai puhua). Lapseni on kuitenkin oppimut, että ei saa repiä ja olettaa samaa muilta. Hän ei myöskään tiennyt ko. lapsen olevan omistaja.
AP
Nää huutelijat on varmaan niitä, joiden mielestä se oma kullannuppu ei tee koskaan mitään väärin. Toki isovanhemmat antaa selvästi enemmän periksi lapselle, kuin vanhemmat, mutta kyllä vanhemmistakin löytyy niitä, jotka antaa kakaroidensa tehdä mitä vaan.
Kiva siinä on sitten opettaa omalle lapselleen käytöstapoja ja soveliasta tapaa lähestyä asioita, kun jotkut antaa riiviölapsiensa tehdä mitä vaan.
Itse olen ottanut sen kannan nykyään (miljoonan turhautumisen jälkeen) että selitän lapselleni, että jotkut ei osaa toimia oikein ja että se, että joku toinen tekee tyhmää, ei tarkoita sitä että meidänkin pitäisi. Me voimem näyttää hyvää esimerkkiä niille, jotka ei osaa ja joita ei ole kotona opetettu. Ja että joidenkin tällaisten lasten vanhemmat ei rakasta lapsiaan niin paljon, että viitsisivät heitä opettaa ja kasvattaa.
mistä lähtien hiekkalaatikolla lojuvilla leluilla ei saa leikkiä? Meidän puistossa ainakin saa (kaikki tekevät niin) Jos jollain lelulla ei saa leikkiä sitä ei jätetä laatikolle vartiomatta tai edes tuoda sinne.
jättää vaikka hiekkalelut lojumaan laatikolle, ja menee itse liukumäkeen/keinumaan, niin mielestäni niitä saa kuka tahansa silloin lainata. Ei tietenkään viedä laatikolta minnekään.
Eihän lainaaja edes voi kysyä lupaa, kun tuskin tietää kenen lelut ovat. Ja omistaja voi takaisin tulleessaan asiallisesti kertoa, että saisiko lelunsa takaisin, jos haluaa niillä sitten leikkiä tai on lähdössä kotiin. Näin ainakin omien lasteni kohdalla olen sanonut. Muutenkin opetan lainaamaan/jakamaan tai sitten otan kokonaan lelut pois, jos alkaa pelkkä kiusanteko-omiminen. Mihinpä ne hiekkalelut normaalissa käytössä kuluvat?
antamaan lelun. Omistaja tuli ihan tuppisuuna sitä repimään (kyllä oli yli 3v joten osaa kai puhua). Lapseni on kuitenkin oppimut, että ei saa repiä ja olettaa samaa muilta. Hän ei myöskään tiennyt ko. lapsen olevan omistaja.
AP
AP
Emme tienneet kuka on lelun omistaja ennen kuin mummo tuli paikalle. Siinä vaheessa kehotin lastani antamaan lelun(hän ei halunnut sillä omistaja ei ollut pyytänyt). Ensiksi olin vain kehottanut omistajaa (arvasin pojan olevan omistaja) pyytämään.
Oma lelu pitää tietysti saada takaisin eikä lelua tarvitse lainata jos ei halua.Toisen kädestä ei kuitenkaan saa repiä eikä varsinkaan lyödä, Lapseni olisi antanur lelun jos poika olisi sanonut esim. "se on mun,anna se mulle"
Opettaako joku oikeesti lapselleen, että repiminen ja lyöminen on OK?
AP:n kanssa siitä, että on rasittavaa kun toiset vanhemmat tai tosiaan isovanhemmat antavat lastensa riekkua miten tahansa. Muutimme juuri uuteen taloyhtiöön ja tyttömme löysi heti uuden kaverin, pojan, joka kertoi, että on kivaa kun tyttömme on hänen kaveri, kun muut pihan pojat eivät tahdo olla. No kuinkas ollakaan pihan pojat eivät halunneet, että tämä poika, vaikka Ville olisi tyttömme Mintun kaveri ja ottivatkin hänet yhtäkkiä mukaan leikkeihinsä ja tyttömme jäi yksin. Pojat vielä huusivat perään tyhmyyksiä ja heittelivät tyttöäni kivillä. Tyttö tuli itkien sisälle ja lähdin hänen kanssaan ulos juttelemaan pojille asiasta. Puhuin pojille kuinka kaikki otetaan mukaan leikkiin eikä ole kivaa kiusata. Yhden pojan äiti istui penkillä ja kuunteli tätä tarinaa ja tuhahti minulle lähtiessäni, että turha tulla muiden lapsia komentelemaan, pidä vaan huoli omastasi.. Ja minun tyttäreni tosiaan ei muuta ollut tehnyt kuin halusi leikkiä muiden lasten kanssa.. Pidin suuni kiinni, vaikka mieli teki räjähtää...
siitä vaan lainaamaan vaatteita ja sitten vasta annetaan takaisin kun omistaja niitä vieressä rukoilee.
Mutta en minä ainakaan tuppisuuna mene pyykkejä varkaan käsistä repimään ja häntä muksimaan. Siinähän saisi syytteen pahoinpitelystä.
että paljon riippuu siitä missä ollaan, oman pihan hiekkalaatikolla vai yleisessä puistossa. meillä rivarin pihalla lainataan ihan ilman muuta toisten leluja, toki kysytään jos omistaja on paikalla mutta leikkipaikalle jääneitä tavaroita voi lainata. yleisessä puistossa en anna lasteni ottaa toisten leluja kysymättä koskaan. ja sit taas tää kaikkien kanssa pitää leikkiä... kuka niin sanoo että aina pitää?? jos toiset aloittaneet leikin, ei ole kovin lapsia ja leikkiä arvostavaa vaatia muuttamaan leikkiä siksi että naapurin liisakin tuli pihalle. Jos on omia vieraita, leikkikavereita, pitääkö silloinkin leikkiä naapurin lasten kanssa? kyllä lapsella pitää olla oikeus näihin asioihin vaikuttaa ja joskus vaan joutuu jäämään ulkopuolella, se on elämää ja opettaa. kiusaaminen ja nimittely on asia erikseen mutta mua ärsyttää tää ainainen kaikkien kanssa pitää leikkiä meininki!
hieman eriasia kuin kaikkien kanssa leikkiminen. Päiväkodissa, koulussa ja töissä voi joutua "leikkimään kaikkien kanssa", mutta kai vapaa-ajallaan saa leikkiä kenen kanssa haluaa. Kylässä olevien lapsien kanssa täytyy tietsti leikkiä, sillö vieraan varaisuutta on hyvä opetella, mutta naapurin Liisan ei ole pakko tuntea mukaan.
Kun lapsesi näki omistajan olisi hänen pitänyt antaa lelu hänelle eikä pitää kiinni siitä!