Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mä en suostu päästämään neuvolantätiä kotikäynnille

Vierailija
12.07.2010 |

Mun mielestä neuvolan keräämät tiedot on muutenkin epäilyttävän yksityiselämään puuttuvia, en halua heitä enää kotiini. Ties mitä kirjaavat koneelleen, koska joku syyhän siihen on, että yrittävät kotiin tuppautua.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ovat juuri niitä tarkastuskäyntejä ja kaikilla terveudenhoitajilla ei pysy ne tiedot salassa.

Itse nyt hoitajana vain sen tiedän.

En jaksanut ottaa muitakaan vieraita vastaan rankan synnytyksen jälkeen, en halunnut kylämme terveydenhoitajaakaan. Meillä on isompia lapsia myös ja olisi pitänyt sivota ja puunata ja kiillottaa heidänkin huoneensa. Meillä katsos ei isommat olleet virikehoidossa vaan kaikki lapset ihan kotona.

Ei ollut jaksuja leipoa th.lle tuoretta pullaa ja en olisi ehtinyt kahvittelemaankaan. Sen verran oli hommaa isompien kanssa ja vauvan.

Joten kieltäydyin ja mieluummin kävin neuvolassa samalla kun hoisin kauppa-asiat.

Ei meinaa sitä, että olisi jotain salattavaa, mutta ymmärrän varsin hyvin, että tuore äiti ei jaksa alkaa siivoamaan terbeydenhoitajan kyyläämisen takia. Sillä nämä reissut tehdään siksi, että kartoitetaan lapsen koti.

Vierailija
22/40 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs siinä jos haluaa käydä mielummin terveyskeskuksessa, mutta ei sinne sen takia kannata raahautua puoliuntoisena että "ei jaksa siivota puunata ja kiillottaa" ja "leipoa tuoretta pullaa". Voi hyvänen aika! Vai luuletteko että saa jonkun hirveän pitkän miinusmerkin papereihinsa jos ei th:lle tarjoa itseleivottua pullaa vaan kaupan keksiä... aika paranoidia tuollainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

. Ketään ei kiinnosta puhtaat nurkat. Kahviakaan en ole keitellyt.

Niin paljon tässä maassa on kaikkea pahaa suljettujen seinien sisällä, että koen kaikkien velvollisuudeksi hyväksyä pieni "valvonta" jokaista perhettä kohti, sillä se saattaa pelastaa monen pienen elämän.

Entä jos ketään ei kiinnostaisi ja jokainen sulkisi silmänsä.

Vierailija
24/40 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin kans tosi tyytyväinen sektion jälkeen, et terkkari tuli kotiin. Lisäksi oli vielä talvikin, ettei vaavi olis saanu mennä vielä ulos.

En keittänyt kahvia, en leiponut pullaa. Suurimmat siivosin, niinkuin olisin tehnyt muutenkin. Mulla ei ole kodissani mitään häpeämistä, eikä salattavaa. Jos terkkari jossain kertoo, millainen koti meillä on, niin var så god, ei pal panttaa.

Vierailija
25/40 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole tupatarkastukseta, vaan kiinnostuksen kohteena on äiti ja vauva + perhe ja heidän vointinsa synnytyksen jälkeen.

Vierailija
26/40 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään ei luultavasti edes kiinnosta :) Outoja vainoharhoja sulla, mutta menköön nyt hormonihuurujen piikkiin.

Mä en ole kummallakaan kerralla tarjonnut neuvolantädeille mitään, eikä meillä ole ollut mitenkään erityisen siistiäkään. Kyse ei ole tupatarkastuksesta, eikä ketään kiinnosta ne nurkissa pyörivät villakoirat.

Vierailija
27/40 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään pakko ei todellakaan terkkaria kotiin ottaa, mutta näin mutu-tuntumalla yleensä takana jotain erikoista on. Joko niin siivoton koti, että siellä on jo vaarallista pikkuvauvan olla, mielenterveysongelmia tms. Normaali lapsiperheen sotku on ihan ookoo, sen ymmärtää jokainen. Ja en todellakaan tule lipittämään kahvia. Ennemmin olen helpottunut kun ei tarjota = )

Kotikäynnin tarkoituksena ON nähdä perhe omassa ympäristössään. Voihan olla että siellä todellakin on jotain puutteita tervettä lapsenhoitoa ajatellen tms. YLEENSÄ perheet ovat rennompia omassa ympäristössään, varsinkin isät, ja kokevat tämän kotikäynnin HYVÄNÄ palveluna. Kenenkään kotiasioita tai muutakaan en levittele minnekään, johan sen kieltää lakikin. Joka näin tekee, pitäisi joutua asiasta vastuuseen!!

Vierailija
28/40 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei olisi tarvinnut talvipakkasilla lähteä reissaamaan. Olisin ollut kiitollinen noin hyvästä palvelusta, jota meidän kuntamme ei valitettavasti tarjoa.

Ja vaikka olisikin tullut kotiin, en todellakaan olisi siivonnut sen enempää kuin muutenkaan, ei niitä terveydenhoitajia kiinnosta, jos on vähän pölyistä.

Vierailija
29/40 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään "päästänyt" kotikäynnille. Tosin ko täti oli jotenkin niin jähmeä ja iäkäs ja ihan eri aaltopituudella, etten käynyt neuvolassa juuri itsekään raskauden aikana. Ehkä kahdesti.

Enkä kokenut mitenkään vaivalloisena viedä vauvaa neuvolaan ekalla(kin) kertaa.

Vierailija
30/40 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotikäynnillä jokaisen neljän lapsen syntymän jälkeen. Kolmosen napaa kävi katsomassa vielä uudelleenkin. Mutta kahdelle nuorimmalle on tarjottu myös mahdollisuutta, että lastenneuvolankin th olisi tullut ekalle käynnille kotiin. Etenkin viimeksi lähdin mieluummin kahden lapsen kanssa terveyskeskukselle ja vein kaksi isovanhemmille siksi aikaa. Kotona isommat vaan villiintyy, kun tulee puolituttu terkkari kylään, joten helpompi näin, kun mieskin oli jo tuossa vaiheessa töissä.

Vierailija
31/40 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisimme halunneet nuorimman synnyttyä terv.hoit. kotikäynnille niinkuin viiden aiemmankin lapsen luona kävi 1-2 ensimmäistä kertaa, mutta...mutta meillä olikin tässä välissä hoitaja vaihtunut ja kun jo laitokselta kotikäyntiaikaa soittelemalla varasin, niin tylysti ilmoitti, ettei käy kuin ensisynnyttäjien kotona (jos on pakko) ettei hänen päiväjärjestys mene sekaisin.

Vierailija
32/40 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kahvit keittelin. En edes ajatellut siivoamista enkä odottanut että kukaan olisi sellaista minulta odottanut. Kuulostaa joltain äitisyndroomalta tai vastaavalta et kaikki siivoaa ihan hulluna helpotukseksi tarkoitettua kotikäyntiä varten. Ainakin minun arkeani kotikäynti on helpottanut; ei ole mikään iisi juttu lähteä aamukasiksi (esim) näiden kolmen kanssa yhtään minnekään vaikka neuvola tuossa alle kahden kilsan päässä onkin. Mitä siivoamiseen tulee, meillä on vielä kaksi suurikokoista koiraa kotona... mahdoinpa olla koteineni tilastopoikkeus ;)

Vierailija
33/40 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli mukava, kun esikoiselta kävi terkkari kotikäynnillä. Olin aika toipilas ja rintatulehdus päällä, niin helpotti paljon, kun ei tarvinnut lähteä itse mihinkään. Oli myös kiva jutella. Kyllä terkkaria varmasti kiinnostaa myös vauvan koti ja vanhempien jaksaminen, ei varmaan niinkään kodin siivo. Voihan hän karoittaa kotona myös avuntarvetta. En usko kyyläyksen olevan heidän motiivinsa, vaan vauvan ja perheen hyvinvointi.

Vierailija
34/40 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoittaakin jotakin tietoihin, jos kiellät tulemasta kotiin. Se kertoo kyllä jotakin muutakin ihmisestä, jos on noin vainoharhainen.

Meille th tuli kotiin, kun erikseen soitin ja pyysin. Lähineuvola oli kiinni ja itse en ollut siinä kunnossa, että olisin lähtenyt bussilla minnekään kauemmas vaunujen kanssa, sairaalasta kuitenkin sain ohjeet, että painoa on tarkkailtava. Ei haitannut yhtään vaikka th tulikin meille, ei siivottu ei keitetty kahveja, mutta lapsi tuli punnittua eikä tarvinnut huolehtia turhaan.

Vierailija
35/40 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

th:n kotikäynnistä ensimmäisen synnytyksen jälkeen ku jalkoväli on täynnä tikkejä, kolmeen viikkoon en pystyny istumaan kunnolla ja ei ku neuvolaan vauva punnittavaksi jo alle 5vrk ikäisenä.. th siis olis voinu muuten tulla, mutta oli muka niin kiireinen.. Seuraavilta oli eri th ja olisi halunnut käydä kotona, mutta niin pettyneenä sanoi, ettei kotikäyntejä saa enää tehdä kustannussyistä.. harmi minustakin.

mutta siis kyllä itseä ainakin mietityttäis, miksi ei huolita kotikäynnille.. jyväskylässä kaveri oli suunnilleen ristikuulusteltu neuvolassa, ku lopettivat kotikäynnit. Oli kyselty, onko vauvalle oma sänky, kuinka usein siivotaan jnejne..

Vierailija
36/40 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otin ilomielin neuvolantädin kotikäynnille kummankin lapsemme syntymän jälkeen. Varsinkin ekan lapsen syntymän jälkeen halusin ihan konkreettisesti esitellä neuvolantädille kodimme ja kysellä vinkkejä lapsen hoidon arkeen, mm. sängyn paikka, hoitopöydälle tarvittavat tarvikkeet, imetysasento sohvallamme ym. Ja tuota siivoomista kyllä ihmettelen, miksi siitä keuhkoatte? Meillä mies oli siivonnut kotona kun olin vauvan kanssa sairaalassa, joten en todellakaan alkanut neuvolantädille erikseen siivoamaan. Kahvit keitettiin kun sattui sopivasti tulemaan päiväkahviaikaan ja itsekin kahvia halusin. Ihanaa kun tälläinen palvelu meidän kunnassa oli ja on onneksi edelleen! Kiitos neuvolantädit!

Vierailija
37/40 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koti on siisti, ei ole mielenterveysongelmia ja lasta hoidetaan hyvin. Jos hoitaja ei tätä vastaanotolla tajua, niin hänellä lienee ongelmia omassa ammattitaidossaan tai järjenjuoksussaan. Ei työterveyshoitajakaan tule meille kotiin katsomaan, että mites tämä työntekijä asuu ja hommailee.

Älytöntä.

Vierailija
38/40 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole tupatarkastukseta, vaan kiinnostuksen kohteena on äiti ja vauva + perhe ja heidän vointinsa synnytyksen jälkeen.

Ja mites silti meidän perheen asiat kuului kyliltä jälkeen päin, millaista meillä oli ollut jne....

Vierailija
39/40 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli teette päätelmiä heti jos ei halua esimerkiksi th.ta käymään. Päätätte ammattitaitoisissa päissänne, että juu, siellä on varmaan joku ongelma kun ei halua minua sinne.

Ei nyt vain tule mieleen, että perhe ei halua kotiinsa ketään heti ensimäisinä päivinä ja viikkoina. On helpompi jättää isommat lapset kotiin isän kanssa ja käydä vauvan kanssa kahdestaan neuvolassa, mikä on 700 metrin päässä. Hankalampaa minusta oli olla kotona kun 3 isompaa lasta pyöri koko ajan ympärillä ja pälätti ja yritti kurkkia makkariin kun alapäätäni tutkittiin.

Mutta ei. Kun ammattitaitoinen th päättelee heti, että siellä on jotain ongelmaa jos äiti haluaisi käydä kahdestaan ja rauhassa neuvolassa.

Terveydenhoitajat näkyy olevan todella ennakkoluuloista porukkaa. Ja tekaisevat ilman mitään oikeaa tietoa heti diagnoosin perheestä.

Eli pientä kiristystä. Jos et päästä tutkimaan kotiasi niin pannaanpa papereihin pieni merkintä, että teidän kotioloissa täytyy taatusti olla jotain omituista.

Mikään pakko ei todellakaan terkkaria kotiin ottaa, mutta näin mutu-tuntumalla yleensä takana jotain erikoista on. Joko niin siivoton koti, että siellä on jo vaarallista pikkuvauvan olla, mielenterveysongelmia tms. Normaali lapsiperheen sotku on ihan ookoo, sen ymmärtää jokainen. Ja en todellakaan tule lipittämään kahvia. Ennemmin olen helpottunut kun ei tarjota = )

Kotikäynnin tarkoituksena ON nähdä perhe omassa ympäristössään. Voihan olla että siellä todellakin on jotain puutteita tervettä lapsenhoitoa ajatellen tms. YLEENSÄ perheet ovat rennompia omassa ympäristössään, varsinkin isät, ja kokevat tämän kotikäynnin HYVÄNÄ palveluna. Kenenkään kotiasioita tai muutakaan en levittele minnekään, johan sen kieltää lakikin. Joka näin tekee, pitäisi joutua asiasta vastuuseen!!

Vierailija
40/40 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskaltanut lähteä vauvan kanssa mihinkään. Vauva huusi vain aamusta iltaan. AinakunTuli vieraita niin hiljeni kumma kyllä. Muistan kun soitin itkien Neuvolaan että en uskalla lähteä sinne kun jos laitan lapsen kaukaloon niin itkee itsensä tajuttomaksi. Suuri kiitos sille neuvolan tädille! Kuukauden jälkeen huudot väheni ja itse opin tuntemaan vauvan paremmin ja Aloimme käydä neuvolassa, toki ensimmäiset kerrat pelotti..