Mikä ihme aiheuttaa ympärilleni pahan hajun?
Tämän ongelman kanssa olen paininut jo vuosikausia ja olen välillä ollut itsetuhon syövereissä, kun tuntuu ettei kukaan voi auttaa.
Työkykyni on lähes mennyt kun pohdin asiaa päivittäin, "vaivani" alkoi ensimmäisessä oikeassa työsuhteessa kun työkaverit alkoivat ihmettelemään mikä työpaikalla "haisee", että joku piereskelee koko ajan.
Minulle nämä tilanteet aiheuttivat paniikin ja olinkin sitten sairaslomilla ja kävin mielenterveystoimistossa ja söin paniikkia alentavia lääkkeitä.
Sittemmin jäin pois työelämästä, nyt olen yrittänyt töitä tehdä vaihtelevalla tuloksella.
Ei siis ole kyse siitä, ettenkö pitäisi henk.koht. hygieniasta huolta; käyn 1-2krt/pvä suihkussa, käytän deodoranttia, pesen hampaani, ihan normaalit toimet mutta siltikin tämä vaiva jatkuu. En uskalla kohta enää liikkua ihmisten parissa vaikka tykkäisin tehdä ihmisläheistä työtä, mutta enemmin tai myöhemmin joku alkaa huomauttelemaan mikä haisee pahalle ja otan siitä itseeni.
Mistä ihmeestä tämä voi johtua? Olenko ainoa joka tästä kärsii?
Välillä tuntuu, että olisi helpompaa jos lopettaisin nämä kärsimykseni, en kohta enää jaksa. Auttakaa joku!
Kommentit (30)
Joku sisätauteihin erikoistunut tms. Aineenvaihdunnan häiriöt voivat aiheuttaa pahaa hajua. Suussa voi olla plakkeja tai tulehduksia, jotka haisevat (sen huomaa itsekin). Pieruja voi tulla huomaamatta suhuina, jos peräaukko on jotenkin epäkunnossa.
Eri ihmiset ovat herkempiä, ehkä miehesi on vain tottunut siihen ja siksi sanoo, ettei ole huomannut? Jos tilanne on todellinen, joku syyhän siihen on.
Jos olet muuttanut tänä aikana ja toisaalta oma lapsesi huomaa hajun, se tuskin on talosta lähtöisin.
.tykkään toki salaateista ja syön muutenkin ihan monipuolista ruokaa. laktoosi on tutkittu, ei verikokeen mukaan sitä mulla ole. Kuiteski maitotuotteet ei käy mulle joten en käytä niitä. Tofua en syö.
Eräs tuttuni haisi kun kävi kyllä suihkussa vaan ei pessyt hiuksiaan kuin kerran viikkoon. Kuivuivat kuulemma niin hitaasti ettei viitsinyt. No hän oli muutenkin hikoileva ja käytti vaatteitaan niin että heitti likaisen tai puoli puhtaan puhtaiden joukkoon ja näin haisi vaatteetkin aina.
oletko kasvissyöjä?
syötkö tofua?
onko laktoosi intoleranssi eli "pierutauti" tutkittu?
Ei päästellyt kuuluvia pieruja, mutta silti haisi aina eltaantuneelle. Itse ei sitä uskonut, kun muut valittivat hajusta.
että ensinnäkin nielet ylpeytesi ja kysyt joltain tutulta jota tapaat suht usein, että haisetko? Ja sanot että vastaa rehellisesti, oletko huomannut minussa outoa hajua..? Voit kysyä muutamaltakin. Selitä vaan rehellisesti että on jotkut semmoiseen viitanneet ja haluat varmistua. Jos tutut eivät pokkana mitään ole koskaan haistaneet, kuvittelet sen itse. Silloin on kyse psyykkisestä vaivasta, sama juttu esim kun ihmiset kuvittelevat että kaikki tuijottavat. Eiväthän kaikki nyt jotain matti meikeläsitä oikeasti tuijota...
Jos tuntuu että olet vain ottanut muutaman kommentin itseesi (lapset voi ihan vitsinä heittää tommosta että hei äiti ootko pierassu..), mene puhumaan lääkäriin. Sano rehellisesti että ilmeisesti et haise mutta kuvittelet haisevasi ja se estää sosiaalisen kanssakäymisen. Siiihen voidaan määrätä lääkkeitä jos vaiva on psyykkinen. '
Vaikka tuttusi eivät olisi koskaan mitään haistaneet ja menet lääkäriin ja kerrot vaivan ja oletetaan vaivan olevan psyykkinen, ja alat syömään lääkkeitä, ja selviää että oikeasti haisetkin, ei maailma kaadu! Sitten olet syönyt vaan turhaan lääkkeitä. Ei sen kummempaa. Kuulostaa siltä et tämä rajoittaa jo kovasti elämässi joten on aika kokeilla josko vaiva on psyykkinen.
olen huomannut tämän todeksi. Oma mieheni tapasi haiskahdella helposti hielle ja piereskelläkin herkästi. Hän joutui kuitenkin (toisen vaivan takia) laittamaan ruokapuolensa aivan uusiksi. Ja ihme! Eipä haise enää ukko tunkkaiselle hielle ja pierukin on normaalia tavaraa aikaisempaan verrattuna. Ei enää tunnin tuuletusta vessakäynnin päälle.
Puhumattakaan siitä, kuinka positiivisesti ruokavalion rukkaus on muutenkin yleiseen vireystilaan ja mielialaan vaikuttanut. Aivan mahtava homma. LAihtunutkin huomaamatta kilotolulla, vaikka ei paino-ongelmia aiemminkaan ollut. Mutta kehosta ilmeiseti lähtenyt kuona-aineet ulos.
Eli aloita ruokavaliosi tarkastelu: maitotuotteet pois, kaikki vehnä, kaura, ohra pois. Paljon höyrytettyjä kasviksia, tuoreita hedelmiä (ei banaania), höyrytettyä/uunissa valmistettua kanaa ja valkoista kalaa. Ei valkmoista sokeria ja muutenkin vähän (ruoko)sokeria. Aika rankkaruokavalio tosin, jos on tottunut fläskisempään linjaan. Mutta meillä hyödyt havaittu niin hienoiksi, että mielellään miettii uutta ruokalistaa.
Deodorantit ym.? Entä ruokavalio?
Nyt nainen lääkäriin ja kunnon tutkimuksiin, niin saat väitteilles totuusarvoa! Tsemppiä!
Ne muuttavat vartalon eritteiden hajua.
Joskus voi valkovuotokin olla voimakasta ja pahanhajuista.