Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tämä ketju on vain karjalaisten jälkeläisille

Vierailija
12.07.2010 |

Mikä on suhteesi Karjalaan? Miten karjalaisuus näkyi/kuului kotonasi?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jot mie oon kova sekä itkemää et puhumaa. Samate mie naura ja laula paljo, laulummie lurauta joskus iha yksinäänki, siihe ei muit ain tarvii.

Ruokaa mie tykkää laittaa, karjalanpaistii ain vähintää jouluks, ja ussei mie yritän niit piirakoitaki väännellä, vaikkei ne ain onnistu. Miu isoäitein oli miul nuore elämäin yks tärkeimmist ja rakkaimmist ihmisist, ja miu suru oli suuri, ku hänelt pakeni järkikulta :(

Karjalaa mie e ossaa toivoo takasi, eihä se oo ennää se sama. Mut ylpee mie oon miun juuristain!

Vierailija
22/46 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis isän puolen suku on kokonaan karjalasta. Isä sisaruksineen on käyneet vähän kouluakin karjalassa, tai taitaa olla, ettei isä ole käynyt, mutta vanhin sisaruksista.

Oon itse käynyt isän kotipaikalla, ja kyllä nyt tajuan, miksi ne vanhat sinne kaipaa takaisin. Puut tien varressa oli tosiaan pidempiä kuin täällä ja pellot siten varmasti myös viljavia. Kotipaikan maisema avautui kukkulalta järvelle. Sadan mentrin päässä oli pieni joki, joka laskee järveen. Tuntuu ihan kamalalta ajatella, miten mummo on siitä lapsineen joutunut lähtemään. Että vähänkö helppoa elämää tässä itse siihen verrattuna elää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla alkoi juurikin soimaan päässäni "jo Karjalan kunnailla lehtii puu, jo Karjalan koivikot tuuhettuu"...

Pitäisköhän ottaa viileä suihku?

Joo, olen Etelä-Karjalasta kotoisin, mutta asun nykyään pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
24/46 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei juurikaan muistele menneitä. Joskus kertoo kuinka kotonaan Laatokan rannalla luumupuut oli runsaita. Evakkona koki olevansa syrjitty/kiusattu ja on sen vuoksi hyvinkin epäsosiaalinen ja arka. Ikänsä emäntänä ollut, mutta ei edes kaupassa itse käynyt vaan pappani hoidellut asioinnit aina.

Vierailija
25/46 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliksi olen siis karjalainen ja se näkyy tunteelisuudessani. Itku tirahtaa silmään tosi helposti sekä ilosta että murheesta. Ja kova olen puhumaan - kuten mummonikin ;-D

Vierailija
26/46 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalasta, Vahvialan kylästä. Mummon vielä eläessä, karjalaisuus näkyi pääasiassa ruuissa. Sen verran kova paikka oli lähteä kaksi kertaa omasta kodista evakkoon, ettei mummo paljoa noista joista halunnut puhua. Nyt jälkikäteen olemme saaneet mielenkiintoisia asiaoita selville hänen ja muiden kyläläisten elämästä kyseisessä kylässä ennen sotaa ja sotien välillä.

Vierailija
27/46 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitetaan ns. vanhaa luovutettua Karjalaa, joka jäi rajojen taakse.

mulla alkoi juurikin soimaan päässäni "jo Karjalan kunnailla lehtii puu, jo Karjalan koivikot tuuhettuu"... Pitäisköhän ottaa viileä suihku? Joo, olen Etelä-Karjalasta kotoisin, mutta asun nykyään pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
28/46 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalasta, Vahvialan kylästä. Mummon vielä eläessä, karjalaisuus näkyi pääasiassa ruuissa. Sen verran kova paikka oli lähteä kaksi kertaa omasta kodista evakkoon, ettei mummo paljoa noista joista halunnut puhua. Nyt jälkikäteen olemme saaneet mielenkiintoisia asiaoita selville hänen ja muiden kyläläisten elämästä kyseisessä kylässä ennen sotaa ja sotien välillä.

Munkin sukulaiset on Vahvialasta.

Vierailija
29/46 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin nuo julkaisut ovat todella mielenkiintoista luettavaa.

http://www.karjalanliitto.fi/index.phtml?s=602

Munkin sukulaiset on Vahvialasta.

Vierailija
30/46 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen joitakin karjalan kielen sanoja, muuten ollaan jo täysin integroiduttu suomalaisiin. Pistojärveltä oli isoisä, muut isovanhemmat kantasuomalaisia.

Vierailija
31/46 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja evakot. Oma isänsä kuoli jatkosodan ensimmäisenä päivänä ja mummo kasvatti yksin ison veljeskatraan.

Mummo elätti perheen olemalla pohjanmaalla pitoemäntänä ja samanlainen ammatti tuli sitten itsellekin:).

Kotona meillä isä on aina ollut kova ruoanlaittaja osaa tehdä vaikka mitä herkkuja. Meillä aina pöytä notkui kun vieraita tuli käymään .

Vierailija
32/46 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni isä oli Läskelästä. Paikkakunnalla on jopa nimeäni kantava kylä. Muistan kuinka minulle lapsena kerrottiin, että isäni isän isä oli isäntä tai jotakin...

Sittemmin kirkonkirjoja on tullut nettiin. Ilmeni, että isäni isä on ollut lähinnä sekatyömies :D Mutta tottahan sieltä esi-isistäni löytyi myös niitä isäntämiehiä. Erityisesti minua ilahdutti eräiden esiäitieni nimi. Lienk lähinnä Kristiina, mutta kirkkoherra oli käyttänyt peräti modernia kirjoitustapaa: Xstina/Xtina. Cool! :D

En ole edes käynyt Karjalassa, paitsi pari kertaa Pohjois-. MIelessäni Karjala on paikka jossa ei ollut katovuosia, männyt kasvoivat 50 metriä korkeiksi, kaikki olivat aina iloisia ja mistään ei ollut kenelläkään pula. Sekatyömiehen elämä lienee ollut toista joskus 1800-luvun lopulla...

Karjala-kysymykseen minulla on jotenkin nurja kanta. Taitaa pysyä Karjala karjalaisempana, jos pysyy osana Venäjää. Mutta vapaampi ja helpompi kulku sinne olisi mukava. Kyllä minä haluaisin nähdä sen isäni suvun tyyssijan.

Minun isäni(80v) on myös Läskelästä lähtöisin.

Taisi olla iso paikka, kun jo kolmas Läskelän jälkeläinen löytyy.

Vierailija
33/46 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sataprosenttinen karjalainen. Nykyisen rajan takaa ei taida olla kuin äidin isä, joka on Wärtsilästä. Sodan jälkeen asettui Suomen puolella Tohmajärvelle, eli evakkomatka ei ollut pitkä. Muut isovanhemmat on rajan tuntumasta Pohjois-Karjalasta.

Vierailija
34/46 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..eikä ole kovin paljoa kotiseudustaan puhunut. Varmasti nuo sotavuodet ovat olleet niin rankkoja ja kodista luopuminen liian kova paikka. Kerran on käyty mummon kanssa katsomassa kotiseutuaan. Välirauhan aikana isänsä rakentama sauna oli vielä olemassa, ja siellä asui joku venäläismummo.

Vierailija
35/46 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidin äiti on kotoisin Metsäpirtistä Koselan kylästä ja äidin isä Suojärveltä. Itse olen 70-luvun lapsia.

ovat Karjalasta, Laatokan rannalta. Tulivat evakkona tänne sisämaahan. Muistan mummon miesie-kielen ja kertomukset evakkoon lähdöstä. Kuinka talot ja navetat poltettiin, lehmät jätettiin sinne. Kylä roihusi takana. Ja sitten Taipaleenjoen ylityksen, kun pommikoneet lensivät, mutteivät kuitenkaan pommittaneet lossia. Ihan hyviä tarinoita on paljon, kun olivat Laatokan rannalla paimenessa ja tuolla oli paljon käärmeitä.

Vierailija
36/46 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta muistan aina kun mummo kertoi kuinka kaunis se äänisen järvi on ja miten hän sai nähdä sen kaukaakin ja miten ne laineet liplattivat

Vierailija
37/46 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat Karjalasta, Laatokan rannalta. Tulivat evakkona tänne sisämaahan. Muistan mummon miesie-kielen ja kertomukset evakkoon lähdöstä. Kuinka talot ja navetat poltettiin, lehmät jätettiin sinne. Kylä roihusi takana. Ja sitten Taipaleenjoen ylityksen, kun pommikoneet lensivät, mutteivät kuitenkaan pommittaneet lossia.

Ihan hyviä tarinoita on paljon, kun olivat Laatokan rannalla paimenessa ja tuolla oli paljon käärmeitä.

Vierailija
38/46 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri lueskelin kirjeitä joita hän lähetti miehelleen kun odotti esikoistaan ja talvisota oli juuri alkanut.

Punaisia kukkia en vie koskaan mummoni haudalle koska sitä väriä hän inhosi. Tämä on perua venäläisten punaisesta lipusta... Asiat tuntuu olevan taas pinnalla kun mummon lapset alkaa olla nyt suht vanhoja ja käyvät läpi lapsuuttaan.

Vierailija
39/46 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eipä ihmeemmin meillä näkynyt, ehkä karjalanpaistina ja karjalanpiirakoina :)

Vierailija
40/46 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni isä oli Läskelästä. Paikkakunnalla on jopa nimeäni kantava kylä. Muistan kuinka minulle lapsena kerrottiin, että isäni isän isä oli isäntä tai jotakin...

Sittemmin kirkonkirjoja on tullut nettiin. Ilmeni, että isäni isä on ollut lähinnä sekatyömies :D Mutta tottahan sieltä esi-isistäni löytyi myös niitä isäntämiehiä. Erityisesti minua ilahdutti eräiden esiäitieni nimi. Lienk lähinnä Kristiina, mutta kirkkoherra oli käyttänyt peräti modernia kirjoitustapaa: Xstina/Xtina. Cool! :D

En ole edes käynyt Karjalassa, paitsi pari kertaa Pohjois-. MIelessäni Karjala on paikka jossa ei ollut katovuosia, männyt kasvoivat 50 metriä korkeiksi, kaikki olivat aina iloisia ja mistään ei ollut kenelläkään pula. Sekatyömiehen elämä lienee ollut toista joskus 1800-luvun lopulla...

Karjala-kysymykseen minulla on jotenkin nurja kanta. Taitaa pysyä Karjala karjalaisempana, jos pysyy osana Venäjää. Mutta vapaampi ja helpompi kulku sinne olisi mukava. Kyllä minä haluaisin nähdä sen isäni suvun tyyssijan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän