Mitäh? Äitini ei kehtaa esitellä meidän poikaa hänen oikealla nimellään?
Isäni kertoi tälläistä, että kun olivat olleet äitini kanssa ulkoilemassa 1-vuotiaan poikamme kanssa, niin joku vanhempi rouvashenkilö oli tullut siihen sitten sanomaan, että onpas suloinen poika. Ja oli kysynyt mikäs on pienen nimi.
Pojan nimi on Patrick, mutta äitini oli sanonut hänen nimekseen Paavo. :/
Sitten kun kysyin tästä äidiltäni, totesi, että ei hän nyt kehdannut sellaista nimeä kertoa, ties mitä heistä ois ajateltu kun on pojalla tuollainen nimi.
Loukkaannuin kyllä vähän. Omasta mielestäni Patrick on aivan ihana nimi!
Mut kai se on sitten se, ettei tää vanhempi sukupolvi osaa vielä sulatella näitä "ei-niin-perussuomalaisia" nimiä.
Onhan tää vielä vähän huvittava juttu. Mutta itseäni huolestuttaa lähinnä se, että mitenkäs toi esittelee pojan sitten kun hän on isompi. Meinaan ettei poika itse rupea ajattelemaan, että hänen nimessään on jotain vikaa.
Kommentit (113)
Isäni kertoi tälläistä, että kun olivat olleet äitini kanssa ulkoilemassa 1-vuotiaan poikamme kanssa, niin joku vanhempi rouvashenkilö oli tullut siihen sitten sanomaan, että onpas suloinen poika. Ja oli kysynyt mikäs on pienen nimi.
Pojan nimi on Patrick, mutta äitini oli sanonut hänen nimekseen Paavo. :/
Sitten kun kysyin tästä äidiltäni, totesi, että ei hän nyt kehdannut sellaista nimeä kertoa, ties mitä heistä ois ajateltu kun on pojalla tuollainen nimi.Loukkaannuin kyllä vähän. Omasta mielestäni Patrick on aivan ihana nimi!
Mut kai se on sitten se, ettei tää vanhempi sukupolvi osaa vielä sulatella näitä "ei-niin-perussuomalaisia" nimiä.Onhan tää vielä vähän huvittava juttu. Mutta itseäni huolestuttaa lähinnä se, että mitenkäs toi esittelee pojan sitten kun hän on isompi. Meinaan ettei poika itse rupea ajattelemaan, että hänen nimessään on jotain vikaa.
Myös minun äitini kauhisteli tyttäremme nimeä ja kaikille sitä päivitteli. Sanoin äidille, että ihan sama mitä mieltä sinä olet, lapsen nimi on nyt tämä, deal with it! Tämän jälkeen ei ole uskaltanut kommentoida mitään ja nykyisin jopa ylpeilee, miten erikoinen nimi hänen mussukallaan on. Menee siis todennäköisesti ohi ap! Sanoisin kyllä äidilleni edelleen suorat sanat, jos hän minun lapseni nimen vääntäisi Patrickista Paavoksi. Järkyttävää!
nimi on sievä.
jessica nimeä en minäkään antisi omalle lapselle ikinä.
meinannut millään sulattaa esikoisen nimeä :( Puhuttiin pojasta syntymästä asti nimellä, ja anoppi jankkasi koko ajan ennen ristiäisiä, että katsotaan sitten mikä tulee oikeaksi nimeksi.. Ja joka kerta sanottiin, että vauvalla ON oikea nimi. Mutta nyt on tottunut jo...
Meidän esikoinen on Veikka
Olen asunut sekä Suomessa, että maailmalla ja ainoa tietämäni paikka, missä ihmiset katsovat oikeudekseen kritisoida, ruotia ja jopa ivata muiden ihmisten nimiä, elämäntyyliä, valintoja jne. on Suomi. Ahdistavaa pieni-kylä-menininkiä 1800-luvulta :/
Eläkää täysillä omaa elämäänne ja antakaa muidenkin elää. Kiitos.
oli molempien lasten ristiäisissä kyyneleet silmissä. Oli hänen mielestään kuulemma niin kauniit nimet :) Että joskus näinkin päin.
niin tuo isovanhempien suomennosvimma johtuu vuosikymmenten takaisista tapahtumista. Kaikki venäläis- ja ruotsalaistyyliset nimet suomennettiin. Taatusti monen täällä palstailevan sukunimi on ollut ennen suomettumista hyvin erilainen.
Kun he sen halusivat (syystä) tehdä, niin eivät he halua että lapsenlapsensa ottavat muun kielisiä nimiä. Se on ikään kuin loukkaus saavutelle itsenäisyydelle, palkkio viholliselle.
Minun kaverin mummo katkaisi välit kaveriini, eli lapsenlapseensa, koska laittoi lapselleen vierasperäisen nimen. Siis samaan tyyliin kuin Patrick.
Oli poistanut testamentistakin.
No meidän sukunimi on muuttunut toisista syistä.
tykännyt lapsemme nimistä. Pojan kolmas etunimi on Jeremias, ja siihen mummo sitten tarttui, että "mä voisin kutsua poikaa Jereksi". Minä sanoin kiitos ei. Jos olisimme halunneet pojan nimeksi Jeren, niin olisimme kyllä niin tehneet!
Ville on paikoittain yleinen Vilho-nimen hellittelymuoto, samaan tapaan kuin Jussi on Juhanin ja Kalle Kaarlon. Ei siis ole kyse huonosta omaksumisesta saati tahallisesta loukkaamisesta, vaan läheisyyden ilmaisemisesta.
ja oli isän äiti sanonu heti, että onpa mukava, kun on annettu ihan oikea miehen nimi, ettei tarvi arvailla. Joku on joskus tarjonnu Villeksi, mutta ollaan korjattu, että hän on Vilho, jos oltais Ville haluttu, oltais annettu nimeksi Ville.
pappa oli Vilho,komea mies.Eli nimi on mun mielikuvilla ihana.
J
Patrik oli pienenä mun rakas kaalimaankakara,eli tykkään siitäkin nimestä.
Eli mielikuvat vaikuttaa.
Jokainen tykätköön mistä tahtoo,mutta toi haukkuminen on tosi lapsellista.
Meinasi kuolla nauruun nimen kuullessaan ja sanoi, ettei me voida antaa kamalan Niilo Tarvajärven mukaan nimeä suloiselle vauvalle. Meidän Niilo on pian 10 v ja nyt mummu kyllä kestää nimen ja hymyillen muistelee juttujaan. Tarvajärveä inhoaa edelleen :)
Sen sijaan kuopukselle suunniteltu Valto tyrmättiin niin täysin mannenimeksi, että en voinut antaa sitä. Itse en osaa assosioida Valtoa siten, en kyllä Roopeakaan (sen sijaan Hemmo on mulle mustalaisnimi), musta se olis vain ollut kiva ja rimmaava nimi. Valtsusta tuli sitten Sampo.
Natalia on mulla aivan ryssänimi eikä tosiaan mikään kreikkalainen. Juanita, vai mikä se nyt oli, vähintään yhtä hirviö... Vaan en koskaan sano tällaisia asioita vanhemmille suoraan ja kutsun kyllä jokaista saamallaan nimellä. Kaverin (Vilhon pikkusisko) Saila mun oli vaikea oppia vaikka kaunis nimi onkin.
Nimet ovat ihania ja on harmillista, että niitä voi antaa vain kolme per lapsi. Jää niin monta kivaa nimeä käyttämättä, kun ei lapsiakaan viitsi pelkkien nimien vuoksi tehdä :)
Mutta minun anoppini sanoi ihan suoraan että haluaisi kutsua Villeksi siksi että Vilho on niin ruma nimi! Terv. se Vilhon äiti
Ville on paikoittain yleinen Vilho-nimen hellittelymuoto, samaan tapaan kuin Jussi on Juhanin ja Kalle Kaarlon. Ei siis ole kyse huonosta omaksumisesta saati tahallisesta loukkaamisesta, vaan läheisyyden ilmaisemisesta.
ja oli isän äiti sanonu heti, että onpa mukava, kun on annettu ihan oikea miehen nimi, ettei tarvi arvailla. Joku on joskus tarjonnu Villeksi, mutta ollaan korjattu, että hän on Vilho, jos oltais Ville haluttu, oltais annettu nimeksi Ville.
Mietin vaan kun tuota Vernaa ja Vilhoa niin haukutaan. Minusta nuo ei ole hirveän samanlaiset, mutteivat toisaalta myöskään ole liian erilaiset. Hyvin sopivat sisaruksille :)
En ole muuten koskaan edes kuullut että Roope olis mustalaisnimi. Valto on, mutta tunnenpa myös pari ihan valkolais Valtoa :)
Tuntemattoman sotilaan/Täällä Pohjantähden alla-trilogian fiktiivinen henkilö, Koskelan Vilho, "Ville Vaitelias":)) Ei siis mikään pappa, hänhän kaatuikin jatkosodassa.
meillä isoäiti sanoi ristiäisissä mulle (lapsen äidille) suoraan päin naamaa, että kuinka noin kauhea nimi on voitu lapselle antaa! Oli aivan kauhuissaan. Mutta silti käyttänyt nimeä nikottelematta jatkossa, joten eiköhän se teiltäkin luonnistu lopulta :) Niin, ja meidän poika on Leo.
Roope ( :
On mustalaisnimi - kuulemma. Vedin herneet nenään, kun kutsuivat poikaa toisella nimellä. Sanoin, että olen yhteydessä heihin sitten kun osaavat kutsua lasta hänen ristimänimellään.
sun äiti ole millään lailla vastuussa teidän lapsen nimestä, siksi ei liene syytä myöskään hävetä sitä... meillä on Hemmo ja hyvin ovat kehdanneet esitellä tuon lapsen omalla nimellään ;)
mutta ei se silti sinun äidillesi kuulu.
ja että hänen sukuaan syytetään leuhkimisesta tms. Tiedän, pöljää, mutta noin oma äitini voisi aatella.
Poikamme nimi on Vilho mutta hän pitkään oli sitä mieltä että se on niin kamala nimi että lasta tulee kutsua Villeksi. Varmaan esittelikin Villenä joillekin tutuilleen. Nyt osaa kyllä jo puhua Vilhostakin (pojalla ikää 4,5 v.)
No en ole noin junttia viestiä lukenut ihan viima aikoina, ihmettelen suuresti ellei äitisi häpeäs sinua, sähän olet ihan puhdas juntti ja luuseri.