Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitäh? Äitini ei kehtaa esitellä meidän poikaa hänen oikealla nimellään?

Vierailija
12.07.2010 |

Isäni kertoi tälläistä, että kun olivat olleet äitini kanssa ulkoilemassa 1-vuotiaan poikamme kanssa, niin joku vanhempi rouvashenkilö oli tullut siihen sitten sanomaan, että onpas suloinen poika. Ja oli kysynyt mikäs on pienen nimi.

Pojan nimi on Patrick, mutta äitini oli sanonut hänen nimekseen Paavo. :/

Sitten kun kysyin tästä äidiltäni, totesi, että ei hän nyt kehdannut sellaista nimeä kertoa, ties mitä heistä ois ajateltu kun on pojalla tuollainen nimi.

Loukkaannuin kyllä vähän. Omasta mielestäni Patrick on aivan ihana nimi!

Mut kai se on sitten se, ettei tää vanhempi sukupolvi osaa vielä sulatella näitä "ei-niin-perussuomalaisia" nimiä.

Onhan tää vielä vähän huvittava juttu. Mutta itseäni huolestuttaa lähinnä se, että mitenkäs toi esittelee pojan sitten kun hän on isompi. Meinaan ettei poika itse rupea ajattelemaan, että hänen nimessään on jotain vikaa.

Kommentit (113)

Vierailija
1/113 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onhan Vilho aika kamala vanhan äijän nimi, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Pari samantyylistä on lapseni päiväkotikavereilla ja vieläkin on sulattamista nimissä vaikka mukavia poikia ovat ja äiti myös!

Vanhemmat ihmiset eivät osaa sanoa Patrickeja ja muita "ulkomaalaisia" nimiä. Patrick on ilmiselvä Paavo, kuten Markus Markku. Meidän mummo sanoi Heidi-nimestä että sanottiin joskus Heeri...

Vierailija
2/113 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ylpeä mummona , isän suvun nimi. Tosin naapurin tytöt , kutsuvat Paveksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/113 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roope-mannen. Tiedän myös yhden Patrickin jolla oli aikaisemmin suomalainen sukunimi, ilmeisesti joskus aikanaan suomennettu alkuperäisestä - nyt hän on vaihtanut sukunimensä siihen alkuperäiseen ruotsinkieliseen. Enkä kyllä ihmettele.

Roope on mustalaisen nimi ja eläimen nimi ja Patrick on oikein hyvä nimi, jos sukunimi ei ole supisuomalainen.

Mä tiedän tasan kaksi Roopea. Yläasteella meidän luokalla oli sen niminen mustalainen ja mun vanhemmilla on joskus ollut sen niminen kissa. :D Patrickeja en tunne.

Vierailija
4/113 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esimerkiksi on venäläinen ja ääntäymyksellisesti on ihan yhtä lähellä Natalijaa kuin Patrik Patrickiä.

Natalia on venakon nimi

Venäjällä on Natalija. Natalian alkuperää en tiedä, mutta veikkaisin johonkin Etelä-Euroopan suuntaan (Kreikka, Espanja, Italia?). Kaunis nimi.

Vierailija
5/113 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ihmiset eivät osaa sanoa Patrickeja ja muita "ulkomaalaisia" nimiä. Patrick on ilmiselvä Paavo, kuten Markus Markku. Meidän mummo sanoi Heidi-nimestä että sanottiin joskus Heeri...

Kyllä meillä on 90-vuotiaat isoisovanhemmat osanneet sanoa Markusta Markukseksi. Eivät ole vääntäneet mihinkään suuntaan sitä.

Ainoastaan oman ikäiseni ovat väännelleet Makeksi, Mackeksi ja siksi Markuksi.

Vierailija
6/113 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tuo isovanhempien suomennosvimma johtuu vuosikymmenten takaisista tapahtumista. Kaikki venäläis- ja ruotsalaistyyliset nimet suomennettiin. Taatusti monen täällä palstailevan sukunimi on ollut ennen suomettumista hyvin erilainen.

Kun he sen halusivat (syystä) tehdä, niin eivät he halua että lapsenlapsensa ottavat muun kielisiä nimiä. Se on ikään kuin loukkaus saavutelle itsenäisyydelle, palkkio viholliselle.

Vierailija
7/113 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että älä viitsi olla naurettava. Varmaan itsekin tajuat, että Vilhoa ja Vernaa ei tosiaan voi verrata Eemeliin ja Eyvindiin, kun ekat kaksi on molemmat ihan suomalaisen kuuloisia nimiä ja toiset kaksi taas eivät.

Mä en edelleenkään tajua sun pointtia siitä, että Vilho ja Verna olisivat jotenkin erilaiset nimet, mutta ehkä mun ei tarvitsekaan.

53, ne on ihan erilaiset nimet. Vai meinaatko että esimerkiksi Eemeli ja Eyvind on samanlaiset, kun ne molemmat alkaa E:llä ja niissä on sama määrä kirjaimia.

Vierailija
8/113 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilho on aika juntti nimi kyllä. Sorry

Vierailija
9/113 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka hänen mielestään on sillä hetkellä maailman kaunein ja sopii juuri hänen lapselleen? Siksikin kaikki nimet ovat kauniita..

Vierailija
10/113 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tämä ketju ei ole läpileikkaus suomalaisten äitien mielenterveydestä. Onneksi tosiaan ei taida olla, ainoastaan muutaman pakkomielteisen ja ilkeän hullun ajatusmaailmasta. Huh huh.

Vierailija
11/113 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon sitä kuuleekin nykyään.

Vierailija
12/113 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Patrick on yksi pahimmista mukahieno nimistä mutta ei se silti sinun äidillesi kuulu.

'mukahieno' nimi?

Meidän esikoisen toinen nimi on Patrik, osittain minun irlanti-taustani takia, mutta myös siksi että tykätään ko. nimestä.

Vierailija
13/113 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän poikaa pitäisi kutsua Kalleksi, kun pojan toinen nimensä on Kaarlo ja etunimi oli mummolle liian outo.

Vierailija
14/113 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisi ymmärtää vaikkapa niin, että mummoa hävettää, että ihmiset luulevat lapsen (ja varsinkin isän) olevan joku lomamatkatuliainen, kun nimi on ulkolainen.

Vierailija
15/113 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään ikinä kutsu tuttavani lasta Jessicaksi. Musta se vaan on niin törkeän ruma nimi. Keksin aina uusia lempinimiä ja äitinsä vaan naureskelee uusille nimille.

Mulla sama juttu. Mun kaverin lapsilla on niin rumat nimet, etten haluaisi kutsua heitä niillä nimillä. Mut ei voi mitään..

asia on: minun mielestäni ... on ruma nimi. makuasioita, joista kukaan ei voi sanoa, että näin on.

Vierailija
16/113 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma nimi on Sanna, ja olen monnnta kertaa kuullut "oi sanna sanna tahdon sua panna" Laulun lurituksen... pienenä se oli inhottavaa ja tuli likainen olo, vaikka vitsillä veljen kaverit sen heittikin, tuskin tiesivät itsekään siitä panemisesta mitään x) Näin vanhempana olen tokaissut että "no hei, kuka nyt ei haluais näin upeeta naista, mut vaan yks saa." :D

Ei lasten nimiä saisi minusta kommentoida tai ainakaan alkaa valehtelemaan niistä.

Vierailija
17/113 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä on muka hullu ja pakkomielteinen mielipide? Siksikö ettet tykkää siitä? Jos ei halua kuulla muiden mielipiteitä ei ehkä kannata lukea mielipidekeskustelua. Ja jos ei pidä jostain nimestä se tuskin on mielenterveysasia. Mieti vähän?

Vierailija
18/113 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tämä ketju ei ole läpileikkaus suomalaisten äitien mielenterveydestä. Onneksi tosiaan ei taida olla, ainoastaan muutaman pakkomielteisen ja ilkeän hullun ajatusmaailmasta. Huh huh.

Miksi tämä on muka hullu ja pakkomielteinen mielipide? Siksikö ettet tykkää siitä? Jos ei halua kuulla muiden mielipiteitä ei ehkä kannata lukea mielipidekeskustelua. Ja jos ei pidä jostain nimestä se tuskin on mielenterveysasia. Mieti vähän?

Vierailija
19/113 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..niin kerronpa sitten minäkin omani esille nostettuihin nimiin.

Patrik K:lla sopii minusta suomenkieleen ja on hieno nimi.

Vilho on myös mieleinen. Perinteinen ja äijä. Ei mielestäni yhtään limainen niin kuin jotkut täällä kokevat.

Natalia on kaunis. Tulee kyllä mieleen sekä itä-naapuri että Bond-tytöt. Ei mielestäni kyllä käy ihan perinteisiin suomalaisiin nen-päätteisiin sukunimiin. Kauniin tytön nimi.

Juanitaan en lämpene. Tai pikemminkin nimi on liian lämmin tänne Pohjolaan.

Roope nimisiä koiria olen tavannut, mutta en kyllä sen nimisiä romaaneja sitten koskaan. Ei negatiivinen, mut en silti omalle lapselle antais. Rosvo-roope on kait joku legenda...

Vierailija
20/113 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi ikinä pojalle (enkä kyllä tytöllekään) nimeksi Ville. Mun luokalla on ollut Ville joka on ollut läski, huonotapainen ja ruma, jonka hampaat törrötti inhottavasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän