Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3 lasta sinisilmäisiä, vaikka isä ruskeasilmäinen!!

Vierailija
12.07.2010 |

uskokaa pois! tämä asia menee kaikilta yli ymmärryskyvyn eikä istu tilastoihin tai todennäköisyyksiin oikein mitenkään....

mieheni on tummapiirteinen ja ruskeasilmäinen, minä taas blondi ja sinisilmäinen. KAIKKI kolme lastamme ovat perineet minun värit ja silmät!

asia on itse asiassa jopa surullinen, sillä asiasta jauhavat kaikki ja koko ajan ja nyt suunnilleen tuntuu, että ihmiset jopa epäilevät, kuka oikein isö onkaan...:(

onko kellään samanlaista tilannetta?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi sinisilmäistäei voi saada ruskeasilmäistä mutta kaksi ruskeasilmäistä voi saada sinisilmäisen.

isälläni ja äidilläni on siniset silmät, mutta pikkusiskollani tumman ruskeat. Toisella lapsistani on siniset ja toisella ruskeat.

Vierailija
42/51 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ruskeat silmät; ruskea silmäisyys on dominoiva ominaisuus. Mulla siis sekä sini- että ruskeaperimä silmien värille. Isältä saatu sininen ja äidiltä ruskea.

Miehelläni on sama tilanne kuin minulle, ruskeat silmät.

Lapsillamme on siniset silmät. Ovat saanneet sekä minulta että isältään sinisyyden geenit. kaksi sinigeeniä luo silnisilmäisen lapsen.

Näin meillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko kaksi sinisilmäistä saada ruskeasilmäisen lapsen

muuten kuin mutaation kautta?

Mun suku on kaikki sinisilmäiäsiä. Mies on sinisilmäinen (miehen isä ruskesilmäinen ja äiti sinisilmäinen).

Kaikki meidän kolme lasta on sinisilmäisiä.

Mun käsittääkseni meille ei voi tulla ruskeasilmäistä lasta muuta kuin mutaation kautta.

ev

Vierailija
44/51 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin sinisilmäisyys molemmilla piilevänä

Vihreäsilmäiset on asia erikseen. Jos otetaan kaikki (täysin) sinisilmäisten vanhempien ruskeasilmäiset lapset ja testataan, heistä vain n. 1 % on oikeasti kummankin ko. vanhemman jälkeläinen.

on väärässä. Mars biologian tunnille!!

Vierailija
45/51 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velipuolillani on siniset silmät, vaikka sekä isällä että äidillä on ruskeat silmät. Molemmat olivat lapsina vaaleahiuksisia kuten äitinsä, aikuisena toisella on ruskeat hiukset kuten isällä, toisella vaaleahkot maantienväriset.

Sekä isän että äidin toisella vanhemmalla on ollut siniset silmät.

kaksi ruskeasilmäistä ei voi saada sinisilmäistä lasta ja kaksi sinisilmäistä ei voi saada ruskeasilmäistä lasta

Muutoin perheissä voi olla vaikka miten eri sävyjä ja variaatioita,

kaikki vauvathan syntyvät sinisilmäisinä

Vierailija
46/51 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni siniset silmät,itsellä vihreät silmät ja omalla äitilläni siniharmaat silmät,isälläni ruskeat silmät. Meidän lapsilla jäänsiniset silmät. Siskon miehellä jäänsiniset silmät,Siskollani ruskeat silmät+ hänen lapsilla ruskeat silmät. Eli minulla pitäisi olla geeneissä ruskeasilmäisyyttä,onko siis mahdollista jos teen lapsia että hän saisi rusk.silmät?

Vierailija
47/51 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Simppeli dna-testi todistaa isyyden, eikä kenenkään tarvitse rutista mihinkään suuntaan.

Kuten jo sanottiinkin, toivottu ja tervetullut uudistus miesten oikeusturvan takia.

Vierailija
48/51 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on peruskoulukamaa.

SS=ruskea

ss=sininen

Ss=ruskea

lapsi saa kummaltakin vanhemmalta yhden geenin (s tai S), joista sitten muodostuu geeniparit.

Tässä tapauksessa sinä olet ss ja miehesi Ss.

Lapsenne voivat periä

s s S s

kombinaatiot

sS ss sS ss

ja he kaikki ovat saaneet ss, eli siniset silmät.

Kun on vaihtoehtoja, kaikki on mahdollista.

Vierailija
49/51 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä pitää ajatella kuten vakuutusta tai avioehtoa.

On liian kallista

Simppeli dna-testi todistaa isyyden, eikä kenenkään tarvitse rutista mihinkään suuntaan.

Kuten jo sanottiinkin, toivottu ja tervetullut uudistus miesten oikeusturvan takia.

Vierailija
50/51 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruskeasilmäisiä. Minun mielestä toisinkin päin on mahdollista periä.

Vierailija
51/51 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on mahdollista silmien värin suhteen. Monella silmien väri jopa hieman muuttuu aikuisiän aikana. Suomessa usein ruskeasilmäisetkin ovat syntyneet sinisilmäisinä. Monessa "tummemman perimän" maassa lapset ovat syntyessäänkin ruskeasilmäisiä.

Nykyään ei tuota silmän värien periytymistä ole enää biologian kirjoissa. Tosin tiedän, että jotkut pian eläkkeelle jäävät bg-opet vielä käyttävät tuota esimerkkiä, vaikka se on väärin.

Kaksi sinisilmäistäkin voi siis saada ruskeasilmäisen lapsen. Usein näillä lapsilla ei kuitenkaan ole aivan tumman ruskeat silmät, vaan enemmänkin vihertävän ruskeat.

Jos suvussa esiintyy jotain väriä, voi se koska tahansa tulla esiin.

Myös ihonvärin kanssa voi käydä samoin. Jos suvussa on yksikin tummaihoinen, voi kaksi ulkoisesti hyvin vaaleaihoista saada tummaihoisen lapsen. Toki todennäköisyys on pieni, mutta ei mitenkään mahdoton.