3 lasta sinisilmäisiä, vaikka isä ruskeasilmäinen!!
uskokaa pois! tämä asia menee kaikilta yli ymmärryskyvyn eikä istu tilastoihin tai todennäköisyyksiin oikein mitenkään....
mieheni on tummapiirteinen ja ruskeasilmäinen, minä taas blondi ja sinisilmäinen. KAIKKI kolme lastamme ovat perineet minun värit ja silmät!
asia on itse asiassa jopa surullinen, sillä asiasta jauhavat kaikki ja koko ajan ja nyt suunnilleen tuntuu, että ihmiset jopa epäilevät, kuka oikein isö onkaan...:(
onko kellään samanlaista tilannetta?
Kommentit (51)
ainokaisemme, mutta onneksi on niin päin että minä olen se ruskeasilmä ja lapsi on saanut isänsä silmät, ei tule turhia epäilyksiä... :D
Mutta se oli todellinen ihme sillä minullahan pitää myös olla se sininen geeni jotta olen saanut sinisilmäisen lapsen! Ja se menee niin kauas kun äitini isään, sillä vanhemopani ja muut isovanhempani ovat ruskeasilmäisiä kaikki. Ja minulla on todella tummanruskeat, ei mitkään haaleat, ja vielä kun minulla oli niin harvinaisesti että oli jo syntyessä tummanruskeat silmät!
Jos äitisi isällä on siniset silmät, periytyy sellainen geeni äidillesi 100% todennäköisyydellä.
Äidiltäsi sinisilmäisyyden geeni taas periytyy sinulle 50% todennäköisyydellä. Ja samalla todennäköisyydellä taas sinulta lapsellesi.
Eli todennäköisyys, että lapsi saa iso-isovanhemman sininen geenin on 25%. Aika todennäköistä siis.
ainokaisemme, mutta onneksi on niin päin että minä olen se ruskeasilmä ja lapsi on saanut isänsä silmät, ei tule turhia epäilyksiä... :D
Mutta se oli todellinen ihme sillä minullahan pitää myös olla se sininen geeni jotta olen saanut sinisilmäisen lapsen! Ja se menee niin kauas kun äitini isään, sillä vanhemopani ja muut isovanhempani ovat ruskeasilmäisiä kaikki. Ja minulla on todella tummanruskeat, ei mitkään haaleat, ja vielä kun minulla oli niin harvinaisesti että oli jo syntyessä tummanruskeat silmät!
Teillä on vain se peittyvä sinisilmäisyysgeeni.
Hänen lapsensa eli isäni ei ole ruskeasilmäinen. Minulla on täysin ruskeat silmät kuten myös kahdella lapsellani. Siskollani on suurimmaksi osaksi vihreät simät, hänen molemmilla lapsillaan täysin jäänsiniset silmät. Silmänvärin periytyminen ei ole kovin yksioikoista.
Miehen kanssa ollaan mietitty taas sitä, miten kahdella täysin tummahiuksisella (väri on tummanruskea, ei musta) vi olla vaaleahiuksiset lapset... :P
mutta käynyt samalla tavoin. Minulla on tummat piirteet ja tummanruskeat silmät. Miehellä tumma tukka ja vihreät silmät. Molemmat lapset ovat vaaleatukkaisia ja toinen on sinisilmäinen, toinen siniviher-silmäinen. Joskus alkuun olen vähän harmitellut, ettei kumpikaan saanut näitä ruskeita silmiäni...
Miehelläni siniset silmät,itsellä vihreät silmät ja omalla äitilläni siniharmaat silmät,isälläni ruskeat silmät.
Meidän lapsilla jäänsiniset silmät.
Siskon miehellä jäänsiniset silmät,Siskollani ruskeat silmät+ hänen lapsilla ruskeat silmät.
Eli minulla pitäisi olla geeneissä ruskeasilmäisyyttä,onko siis mahdollista jos teen lapsia että hän saisi rusk.silmät?
Mulla on vihreät silmät ja ruskea tukka -myös punapigmenttiä, joka on iän myötä "häipynyt" taustalle.
Isällä on tummat piirteet, musta tukka ja ruskeat silmät.
Esikoisella on tummanruskeat silmät ja tummat hiukset, kulmat ja ripseet. Myös iho on tummahko. Hänen silmät olivat syntymästä saakka ruskeat. Onko se kuinka tavallista? Kaikki sitä nimittäin tuntuivat hämmästelevän, kun pitäisi kuulemma olla ensin siniset...?
Toinen on vielä vauva, mutta hänellä myös tummahko iho, musta tukka, mutta kulmat ja ripset aika vaaleat. Silmät ovat syvän siniset. Mielenkiinnolla odotan vaihtavatko silmät väriä vielä :) Olisi ihanaa, jos pysyisi sinisenä.
äitinsä ruskeat silmät. Kahdella ekalla on tosi vaalean siniset. Kaikilla aivan vaaleat silmät. Kuten miehellä ja mullakin on ollut pienenä, enä ei oo.
äitinsä ruskeat silmät. Kahdella ekalla on tosi vaalean siniset. Kaikilla aivan vaaleat silmät. Kuten miehellä ja mullakin on ollut pienenä, enä ei oo.
Jaa meidän vanhemmilla:
mieheni isä: tumma ja ruskeasilmäinen
mieheni äiti: ristiverinen ja sinisilmäinen
Mieheni sisaruksista on ruskeasilmäisiä ja tummia mieheni lisäksi kaksi ja yksi on ristiverinen sinisilmäinen.
Mun isä: mustatukkainen, sinisilmäinen
mun äiti: ristiverinen, vihreäsilmäinen
Ruskeasilmäisyys periytyy molempien isän kautta (vaikka isäni oli sinisilmäinen, ovat hänen sisaruksensa olleet ruskeasilmäisiä ja tummia). Mieheni isän suku on vallan ruskeasilmäistä ja tummaa.
Kyllähän se ruskeasilmäisyys aika dominoiva piirre on.. Erikoista tavallaan silti, että mun sisaruksista ei kukaan ole ruskasilmäinen! Kaikki ovat sinisilmäisiä paitsi minä, jolla vihreät silmät.
mutta ainakin ruskeasilmäisyys periytyy dominantisti. Sinisilmäisyys taas periytyy resessiivisesti, eli sinisilmäisiä syntyy vain, jos molemmilta vanhemmilta periytyy sinisilmäisyyttä aiheuttava ominaisuus. Näin ollen, mikäli miehelläsi on toiselta vanhemmaltaan sini- ja toiselta ruskeasilmäisyyttä aiheuttava geeniominaisuus, on hän ruskeasilmäinen, mutta hänen lapsensa ovat voineet periä häneltä tuon resessiivisen sinislmäisyyttä aiheuttavan geeniaineksen. Kun sinä olet sinisilmäinen, voivat siis lapsenne olla sinisilmäisiä.
Ennen kuin pidät tätä totena, tarkista tiedot (koulunkäynnistäni on jo aikaa). Periaatteessa ihan perusesimerkki yksinkertaisesta genetiikasta.
eli yleensä tummuu. Miehelläni ja veljellään oli lapsena vitivalkoinen tukka, nyt tummanruskea.
Hänen lapsensa eli isäni ei ole ruskeasilmäinen. Minulla on täysin ruskeat silmät kuten myös kahdella lapsellani. Siskollani on suurimmaksi osaksi vihreät simät, hänen molemmilla lapsillaan täysin jäänsiniset silmät. Silmänvärin periytyminen ei ole kovin yksioikoista. Miehen kanssa ollaan mietitty taas sitä, miten kahdella täysin tummahiuksisella (väri on tummanruskea, ei musta) vi olla vaaleahiuksiset lapset... :P
siinä ei tosiaan ole mitään ihmeellistä,että ruskeasilmäiset saavat sinisilmäisen lapsen. Se sinisilmäisyys on peittyvä ominaisuus, eli tulee yleensä esiin vain jos sen saa molemmilta vanhemmilta. Hiusten värissä vaaleus on myös peittyvä ominaisuus, mutta siihen vaikuttaa usea geeni.
Ja itse asiassa myös silmien väriin vaikuttaa myös muut geenit. Ja aina voi tulla mutaatio, jonka seurauksena ilmiasu onkin erilainen kuin geneettinen perimä. Eli ruskeasilmäisellä vanhemmalla voikin olla ihan muut geenit, joita hän periyttää. Silmät voivat olla jopa keskenään eri väriset, esim. sininen ja ruskea, juuri mutaatioista johtuen!
Ensinnäkin moni muistaa väärin sen, mitä koulussa on opetettu -> väitetään kivenkovaan, ettei ruskeasilmäisellä voi olla sinisilmäisiä lapsia.
Toiseksi se silmienväri ei ole yhdestä geeniparista kiinni, vaan useissa eri kromosomeissa on silmien väriin vaikuttavia geenejä. Asiasta voi lukea vaikkapa enkunkielisestä wikipediasta. Siellä on myös lause: "The genetics of eye color are so complex that almost any parent-child combination of eye colors can occur." eli suomeksi, silmien värin genetiikka on niin monimutkaista, että melkein mikä tahansa vanhempi-lapsi-yhdistelmä on mahdollinen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Eye_color
ja kaksi sinisilmäistä ei voi saada ruskeasilmäistä lasta
Muutoin perheissä voi olla vaikka miten eri sävyjä ja variaatioita,
kaikki vauvathan syntyvät sinisilmäisinä
ennenkuin täällä "tietojaan" huutelee.
Tuossa sun kirjoituksessa meni kaikki päin mäkeä.
Ruskeasilmäiset voivat saada sinisilmäisen lapsen jos heillä on resessiivisenä (eli näkymättömissä) sinisilmäisyyttä aiheuttava geeni ja samoin kaksi sinisilmäistä voi saada ruskeasilmäisen lapsen (tämä harvinaisempaa, koulutuntien väärien oppien mukaan jopa mahdotonta, mutta siis koulussa opetetaan väärin)
Lisäksi kaikki lapset eivät synny sinisilmäisinä vaan silmät voivat olla tumman harmaat ja muuttua siitä nopeasti ruskeiksi.
Vieläkö tuo yksinkertaistettu malli opetetaan koulussa? Se on aiheuttanut varmasti aika monta riitaa perheissä ja turhia epäilyjä.
Simppeli dna-testi todistaa isyyden, eikä kenenkään tarvitse rutista mihinkään suuntaan.
Kuten jo sanottiinkin, toivottu ja tervetullut uudistus miesten oikeusturvan takia.
muuten kuin mutaation kautta?
Mun suku on kaikki sinisilmäiäsiä. Mies on sinisilmäinen (miehen isä ruskesilmäinen ja äiti sinisilmäinen).
Kaikki meidän kolme lasta on sinisilmäisiä.
Mun käsittääkseni meille ei voi tulla ruskeasilmäistä lasta muuta kuin mutaation kautta.
Kuten joku kertoikin, ruskeasilmäisyys on dominoiva geeni, jolloin ruskeasilmäisellä voi olla myös sinisilmäisyysgeeni. Jos toisella vanhemmalla on siniset silmät, hänellä on kaksi sinisilmäisyysgeeniä. Jos isän ja äidin sinisilmägeenit osuvat lapselle, siniset ovat silmänsä. Myös kahden ruskeasilmäisen vanhemman kaikki lapset voisivat tästä johtuen olla sinisilmäisiä.
En tiedä miten vihreäsilmäisyys periytyy, mutta meillä on tilanne niin, että sini- ja vihreäsilmäisten vanhempien kaikki lapset ovat sinisilmäisiä. Eli vähän sama kuin ap:n ruskeiden kohdalla.