opintotuki+kodinhoidontuki?
ai siis voiko niitä saada yhtä aikaa? ja siis käytänössä miten, jos äiti on koulussa niin kuka sitä lasta sitten hoitaa eihän sitä voi sillon tarhaan laittaa että sais kh-tukea. kertokaa mulle kun en ymmärrä?
Kommentit (17)
jos opiskelet ja lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa,esim. lapsen isä hoitaa tai isovanhemmat yms.
Ja saahan sen myös, jos olet töissä, mutta lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa.
perhepäivähoito?
ei voi viedä ellei sitten vie yksityiselle perhepäivähoitajalle ja maksa sitä kotihoidontuella tai yksityisen hoidon tuella.
Se on kotihoidontuki senkin pöllö!
vaikka varsin hyvin tietää mistä ap kirjoittaa. Taidat oikaista Thaimaan kirjoitusmuotojakin?
*nauraa*
Se on kotihoidontuki senkin pöllö!
Sitäpaitsi olen siis wannabe-nokkela enkä wannabe-mamma, sillä lapsia on jo kolme.
jos lapsesi ei ole kunnallisessa hoidossa, mutta ne tavallaan vähennetään toisistaan, eli sinulle ei makseta kumpaakin yhtäaikaa, vaan käytännössä saat vaan sen kotihoidontuen verran kun se sattuu olemaan suurempi summa.
Nimim. kokemusta on.
Joo ja tiedän että se on kotihoidontuki, mutta kirjotan sen aina väärin ku jotenkin kuulostaa järkevämmältä, mutta siinhän muuttu sitten se hoidettava asia tosiaan...
huomioithan, että molemmat on veronalaista tuloa. Joten kotihoidontuki vaikuttaa opintotuen määrään. Itse jouduin aikoinaan maksamaan 15.000 mk takaisin opintotukea kun nostin samalla tietämättömänä kotihoidontukea :(
Sun on pakko olla mun yks niin sanottu kaveri, joka ei edes tajua miten sen wannabe-nokkeluudelle nauretaan :D
Sitäpaitsi olen siis wannabe-nokkela enkä wannabe-mamma, sillä lapsia on jo kolme.
huomioithan, että molemmat on veronalaista tuloa. Joten kotihoidontuki vaikuttaa opintotuen määrään. Itse jouduin aikoinaan maksamaan 15.000 mk takaisin opintotukea kun nostin samalla tietämättömänä kotihoidontukea :(
kumpaakin, vaan se toinen, pienempi ikäänkuin sisällytetään siihen isompaan, mutta summa ei kasva. Kelasta ei voi saada mitään kahta tukea yhtäaikaa, näin ainakin viime syksynä vielä minulle sanottiin kun kävin siellä juttelemassa.
minä suoritin koulua sen minkä kerkesin ja joustavasti, sekä teen opinnäytetyötä kotona, miehellä sellainen työ että on vain muutamana päivänä viikosta töissä...
Voitte vaan kuvitella kuinka hölmistynyt olin kun kelasta ihan soitettiin ja kysyttii, että kuka lasta hoitaa. Meillä hoiti äiti tai isä.
kumpaakin, vaan se toinen, pienempi ikäänkuin sisällytetään siihen isompaan, mutta summa ei kasva. Kelasta ei voi saada mitään kahta tukea yhtäaikaa, näin ainakin viime syksynä vielä minulle sanottiin kun kävin siellä juttelemassa.
Opintotukea ja kotihoidontukea voi saada samanaikaisesti. Kannattaa kuitenkin huomata, että veronalaisena tulona kotihoidontuki otetaan tulona huomioon opintotuen tulovalvonnassa. Lapsen kanssa samassa asunnossa asuva opiskelija ei ole oikeutettu opintotuen asumislisään (poikkeuksena tilanne, jos on opiskelun vuoksi vuokrannut asunnon, joka sijaitsee muulla paikkakunnalla kuin perheen vakituinen asunto). Perheelliset opiskelijat voivat opintotuen asumislisän sijaan hakea yleistä asumistukea.
tai kuka tahansa muu, vaikka sitten palkkaat itse jonkun kunhan ipana ei ole kunnallisessa hoidossa