Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua imetykseen!?

Vierailija
10.07.2010 |

Ongelmana on maidon "tuotannon" tyrehtyminen. Vauva nyt 3vk, tähän asti maitoa on tullut hyvin, jopa liikaa. Maidon kerääjällä olen kerännyt useita desejä maitoa pakkaseen.

Nyt kuitenkin eilen ja tänään rinnat ovat pysyneet tyhjinä. Ennen maidosta piukeat rinnat ovat tänäään olleet tyhjät pussit. Vauva kyllä imee, mutta mitään ei tule, tai erittäin niukasti edelliseen verrattuna. Olen ensin imettänyt reilun 30min (15-20min/puoli)ja antanut sitten pullosta lisää. Onneksi pakkasessa tosiaan on maitoa useammaksi päiväksi, en haluaisi joutua kuitenkaan siirtymään pulloruokintaan.

Onko kokemuksia vastaavasta, palautuiko maidon tulo ennalleen, kun annoit vauvan imeä, vai voiko maito todella loppua näin seinään? Olen syönyt normaalisti ja juonut vettä todella paljon. Mikä avuksi?????

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mene vauvan kanssa ihot vastakkain lepäämään. Maito ei lopu kuin seinään, mutta jos olet väsynyt ja stressaantunut ja hellekin vaivaa, voi heruminen olla ongelma.

Vauvan imiessä yritä olla rentona ja luo "heruvia" mielikuvia: rentouta alaleuka ja kuvittele vaikka vesiputouksen solinaa.

Vierailija
2/19 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä sun ensimmäinen lapsi? Maidon tulohan muuttuu vauvan ollessa muutaman viikon ikäinen, meitsillä ainakin muuttui ihan dramaattisesti. Ensin tissit oli olleet ihan piukeat puolikkaat jalkapallot heti puoli tuntia edellisen imetyksen jälkeen, sitten ne yhtäkkiä alkoivatkin tuntua ihan pehmeiltä pusseilta, melkein kuin ennen imetystä.

Vauva kuitenkin sai koko ajan samalla lailla maitoa, pissasi ja kasvoi. Jostain luinkin, että rinnat oppii ajan mittaan tuottamaan maitoa tarpeen mukaan, eli tajuavat, ettei niiden koko aikaa tartte ihan pinkeinä olla. :)

Imetystukipalstoilla annetaan usein ohje, että luota vauvaasi: jos vauva ei vaikuta nälkäiseltä, vaan imee tyytyväisenä, pissaa riittävän usein ja paino nousee, niin maitoa kyllä tulee tarpeeksi, vaikkei sinusta tuntuisikaan siltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nimittäin nyt pari päivää ollut kokonaan ilman suklaata, tavallisesti syön sitä lähes päivittäin.

Järkeilin sen olevan yhteydessä vauvan mahavaivoihin. Niinä päivinä kun olin syönyt suklaata, vauva piereskeli todella paljon ja inisi mahakipuisena.

Vierailija
4/19 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muiden kohdalla en muista vastaavaa huomattavaa maidon tulon vähenemistä. En usko että vauva saa tällä hetkellä tarpeeksi rinnasta, sillä tyytyy vasta kun saa vähän lisää pullosta.

Vierailija
5/19 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva tilailee lisää, anna imeä niin paljon kuin haluaa (jos mahdollista).

Jos annat pullosta lisää, rintasi eivät saa lisämaidon tilausviestiä eli tihentynyttä imua.

Lisätilauspäivinä vauva voi suorastaan asua rinnalla. 1-2 päivän päästä maitoa tulee enemmän (jopa tosi paljon enemmän).

Vierailija
6/19 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta varmasti myös rentouttaa ja rentous auttaa herumista. Myös hellä siveleminen tai kevyt sivelevä hierominen lapaluiden välistä voi auttaa herumisrefleksin laukeamista, kuten myös saunominen tai lämmin suihkuttelu sekä vauvan kanssa ihokkain oleminen.

Maidon määrän kannalta on hurjan tärkeä että etenkin näin helteellä juot runsaasti, aina kun on vähäkään janon poikanenkaan. Helteistä huolimatta imettäjän on syytä myös syydä riittävästi.

Pissaako vauva 4-5 kunnolla märkää vaippaa päivässä, jos, niin saa tarpeeksi maitoa. Muistathan että täysimetetty vauva ei helteelläkään tarvitse vettä, vaan helteellä maito on vetisempää kun vauva ja äiti ovat samoissa lämpöolosuhteissa. En kannustaisi pullon käyttöön yhtään enempää ellei tarkoituksenasi ole siirtyä osittaisimetykseen tai lopettaa pian imetys, sillä pullottelu estää tehokkaasti maidon määrän lisääntymsien. Tehokkaimmin maidon tuotantoa ylläpitävät pitkät yöimetykset.

Vauva voi ajoittain haluta olla rinnalla vaikkapa kolmekin tuntia putkeen ja tekee näin tilausta rinnoille, että osaavat tehdä lisää maitoa. Rinnat myös muuttuvat imetyksen edetessä "lussukammiksi" etkä voi siitä päätellä mitään maidon riittävyydestä.

Voit hyvin imettää maidon tuntuessa vähältä ensin yhden rinnan, sitten toisen ja vielä päälle toisen kierroksen, sillä toisen rinnan imemisen aikana ekaan on taas ehtinyt muodostua lisää maitoa ja sitä muodostuu ja vapautuu koko ajan imiessä lisää. Tosin kesken imetyksenkin on usein hyvä juoda ja monille tuleekin hurja janon tunne juuri herumisrefleksin jälkeen ja toisilla taas juominen nimenomaan auttaa herumisrefleksin ilmaantumiseen.

Tsemppiä! Toivon sinulle sinnikkyyttä tämän epävarmuutesi ylittämiseen jos imetys on asia joka on sinulle tärkeä. Muista kuitenkin että jollei vauva tee reilusti märkiä pissavaippoja neljää vuorokaudessa tai ei kasva tai osoittaa kuivumisen merkkejä, niin ehdottomasti on saatava silloin pullosta lisää, vaikka noin periaatteessa sitä olisi kyllä vältettävä jos haluaa imetyksen jatkuvan.

Vierailija
7/19 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällä helteellä etenkin

Vierailija
8/19 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin aamulla olla rinnalla reilun tunnin. Tuloksena arat rinnat, muttei yhtään enempää maitoa. Vauva ei siis niellyt alun pienen herumisen jäkeen ollenkaan, imi vain. En uskaltanut olla antamatta lisää pullosta näillä helteillä.

Vauva on ollut rinnalla alle parin tunnin välein. Ja kun "imetys" on kestänyt sen 30min. kerta, tämä päivä on käytännössä vierähtänyt imetykseen. Silti ei ainakaan vielä ole tuloksia näkyvissä.

Ei auta kun toivoa, että huomenna tilanne olisi jo parempi. Täytynee ottaa muutama maratooni imetys vielä tälle illalle. Ehkä en anna pullosta yöksi, niin imee useammin yöllä. Vauva on ollut alusta asti todella hyvä nukkumaan, nukkuu helposti 5h yöllä syöttöjen välissä. Siis ainakin aikaisemmin, kun maitoa vielä tuli reilusti.

Vierailija
9/19 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan kun koitin jättää herkut (ja suklaat) pois niin maidon tulo tyrehtyi. Uskoo ken haluaa mutta itse tiedän että näin oli.

Eli ap minulla ainakin vaikutti suklaan syönti syystä tai toisesta todella paljon siihen tuliko maitoa.

Vierailija
10/19 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juo enemmän ja ihan puhdasta vettä. Siis ihan keskityt juomaan riittävästi vettä. Ei sulla mitään voi herua, jos ei ole nestettä mitä herua. Jos normaalistikin tässä helteessä joisit noin kolme litraa niin varmasti sen puoli litraa voit pistää siihen päälle. Juo pitkin päivää ja yölläkin. Toki liika on liikaa. Eli ei liikaa kerralla ja ei kokonaismäärältään liikaa esim jotain kuutta litraa päivässä. Pitäähän sitä sitten suolaakin jostain saada, että ei tule suolatasapainohäiriötä ja pumppu petä.

Muista, että sun vauva saa nesteitä vain rintamaidosta, joten jos sieltä rinnasta ei tule mitään, niin tällaisella helteellä se voi kyllä aiheuttaa vauvalle hengen vaaran. En ole kyllä kuin maallikko näissä asioissa, mutta ihan omaa järkeä tuossa kannattaa käyttää. Pelkkää vettäkään ei voi vauvalle antaa, koska kyllähän se vauvakin tarvitsee ne ravinteet ja suolat mitä rintamaidossa on.

Vierailija
11/19 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla alussa ainakaan vauva ei tehnyt sitä imuliikettä, missä leuka on alhaalla tauon kanssa. Ei vaan osannut imeä vielä niin tehokkaasti.

Vierailija
12/19 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä tosiaan mies hieromaan hartioitasi, nosta jalat ylös ja katso hetki telkkaa/lue lehteä ja syö jotain hyvää (muuta kuin suklaata jos se on pahaksi vauvan mahalle). Aika moni kokee sokeripitoisten ruokien auttavan maidontuloa.

Vierailija
13/19 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

imettäminen, pullosta helpompi antaa, isäkin saa syöttää öisin!

Vierailija
14/19 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämän vauvan imun ja nielemisen huomaa. Jo laitoksella hoitajat/kätilöt huomioivat todella voimakkaan imun. Alkupäivinä oli rinnan päät verillä kun annoin vauvan asua rinnalla.

Eli ei onnistu 3h imetys minulla, tämän vauvan kanssa. Mutta täytynee kokeilla ottaa karkit/suklaa takaisin ruokavalioon, jos se auttaa maidon tuloon.

Kiitos neuvoista. Ainakaan kukaan ei kirjoitellut, että maito olisi hyvän alun jälkeen loppunut kuin seinään. Eiköhän nämäkin rinnat saada vielä takaisin tuotantoon ;)

Vierailija
15/19 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt ehkä liian vähän jos tarviit karkkia ja suklaata.Imettäessä pitää syödä reilusti ja usein.Ja tosiaan muista nestetankkaus.Vaipan painosta tunnet,onko pissaa tullut riittävästi.Vertaa puhdasta ja käytettyä vaippaa keskenään.Ja herkuttele vaikka hyvillä voileivillä sängyssä,katso telkkaa ja imetä siinä samalla vauvaa ihokontaktissa.Jotain rentoa ohjelmaa,joka keventää mieltä.

Vierailija
16/19 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia että rinnat eivät enää tuota yli, vaan alkavat tottua siihen mitä tilataan. Nyt on ollut lämmintä, vauva juo enemmän ja sinä suhteessä ehkä vähemmän, tarjonta hiukan laskee senkin takia. Se ei ole ongelma, tarjonta nousee hetkessä. Mulla on ollut 9kk ikäisen kanssa kaksi liki imettämätöntä päivää reissun ja kyllästymisen takia välissä, mutta sitten palattiin liki kokoimetykseen, ilman ylivuotoja tai kummia vaivoja. Eli rinnat mukautuu.

karkeilla ja suklailla _ei_ ole mitää osaa eikä arpaa siihen mitä rinnat tuottaa.

Pääasia on ettet turhaa murehdi. Äidinvaistolla tarkkailet lasta että vaipat kastuu normaalisti, se riittää.

Vierailija
17/19 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

karkeilla ja suklailla _ei_ ole mitää osaa eikä arpaa siihen mitä rinnat tuottaa.

Itse kolmen lapsen (tähän mennessä olen imettänyt 8 vuotta) kokemuksella olen huomannut, että esimerkiksi suklaalevyn syöminen tilapäisesti buustaa maidontuloa. Vauvan ensimmäisten kuukausien aikana olen käyttänyt sitä tietoisesti pika-apuna. Toki tämä voi hyvin olla äitikohtaista, kaikilla ei varmasti auta, mutta joillain kyllä.

Vierailija
18/19 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä löydät avun kaikkiin imetysongelmiin. Oikeasti aivan valtavan hyvä sivusto, itse en olisi esikoisen imetyksestä selvinnyt ilman sitä!!

Nopeiksi vinkeiksi: juo ja syö paljon (en suosittelisi suklaata kuitenkaan, tekee monille vauvoille mahavaivoja), hanki vaikka imetysteetä (weledan mammatee, vauvan ilo- tee jne.) Juo vaikka kylmänä, jos näillä lämpötiloilla ei muuten maistu.

"Pesiminen" on hyvä. Köllöttele vauvan kanssa paljon lähekkäin, rentoudu, ajattele ihania ajatuksia, pyysä joltain hartiahierontaa. Joskus on äidille hyödyksi hyvä vyöhyketerapeutti, joka voi stimuloida maidon herumista edistäviä pisteitä kehossasi. Lämmitä rintoja ennen imetystä (jos nyt näillä keleillä tarvitsee...), vaikka kaurapusseilla tai hiustenkuivaajalla :D

Voit yrittää lisätä itse maidon tuotantoa lypsämällä imetysten välissä. Rintojen stimulointi (oli se sitten vauvan luonnollista stimulointia tai rintapumpun aikaansaamaa stimulaatiota) lisää maidontuotantoa. Ja lypsetyt maidot tietysti talteen :) Jotkut sanovat että kotikaljan juominen myös lisää maidontuotantoa, sitä on tosi helppo valmistaa itse, vaikkapa Tuoppi- kotikaljapakkauksella.

Juo juo juo. Ja yritä levätä ja rentoutua itsekin mahdollisimman paljon, stressi heikentää maidon herumista. Tsemppiä kovasti!

Vierailija
19/19 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kolmen viikon iässä vauvalle tulee usein tiheän imun kausi, ja silloinhan vauva imee useammin, jolloin rinnat tietenkin tuntuvat tyhjemmiltä. Parin päivän kuluttua rinnat saattavat tuntua jo paljon maitoisammilta, eikä vauva enää ime niin tiheästi.

Jos vauva pissaa riittävästi ja jaksat imettää tiheään tahtiin, niin itse en antaisi pullosta - tiheän imun kausi kun on vauvan tapa pitää maitotilausta yllä. Muista juoda itsekin tarpeeksi näillä helteillä, riittävä nesteytys helpottaa herumista - samaten kuin se suklaa ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan