Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pitää olla niin ärsyttävää isovanhemmilla käyminen..

Vierailija
08.07.2010 |

Kun ei mitään kuria eikä tolkkua. Me vanhemmat koko ajan kiellämme ja komennamme kun mummi antaa lapsen 2v tehdä ihan mitä lystää. Esim lapsi oppinut, että siellä saa mennä ruokakaapille viskomaan ruokia pitkin koska mummi on antanut tällaiseen luvan (me vanhemmat olemme kieltäneet).

Ja muutakin sellaista, missä ei mitään kasvatuksesta tai vanhempien mielipiteestä välittämistä: esim viime kerralla lapsi riehui vaan eikä suostunut syömään lounasta (eikä sitä ennen aamupalaa), sanoimme että pidetään vähän aikaa ulkona juoksentelemassa niin sitten jos maistuisi. Mummi sanoi, että hän kyllä vie ulos. Jätin ruuan pöydälle jäähtymään. Kun heti tulivat ulkoa, kailotti mummi "nyt me tultiin jäätelölle!". Minä suutahdin, että on ruoka-aika eikä mitään herkkuja ennen sitä! Lapsi raivosi haluten sitä mummin lupaamaa jäätelöä. No ei saanut, eikä uponnut ruokakaan tietysti.

Seuraavalla kyläilykerralla mummi heti ensimmäisenä kysyi että "no oletkos sinä nyt syönyt ruokaa että saat jäätelöä?". Luojan kiitos olimme antaneet ennen tuonne tuloa, koska eipä voisi enää tuon jälkeen ruoka maistua. Miksi pitääk kysyä 2-vuotiaalta, eikö olisi asia kysyä vanhemmilta ennen kuin "lupaa" pienelle herkkuja? Sanoin että juu, saa antaa.. antoi ison kulhollisen, sen lapsi meni itse pakastimelle ja osoitti tuuttia. Mummi sanoi, että no saat sinä vielä senkin syödä. Minä jo kielsin, että lautasellinen riittää.. ei siis mitään tolkkua tuolla mummolassa!

Ihana olisi käydä, jos jotain rajaa ja fiksuutta olisi, ei mene mummille puheet perille.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
08.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vanhemmat eivät ota mummolassa kasvatusvastuuta. Jos lähdetään siitä, että mummolassa on mummolan säännöt niin sitten pitää ymmärtää, että niin todella on. Vaihtoehtona on, että vanhemmat sanelevat säännöt, mutta silloin he myös hoitavat lapsen ja vahtivat tekemisensä eivätkä oleta, että mummi on hoitovastuussa.

Eli menette mummolaan sillä ajatuksella, että toinen vanhempi on koko ajan 50 cm päässä lapsesta ja ehtiin jo ennen kieltämistä ohjaamaan lapsen tekemään jotain muuta. Ei kieltoja, ei komentelua vaan ohjaamista muuhun tekemiseen. Näin mummi ei ehdi väliin eikä lapsi ehdi tekemään pahojaan. Jos lapsi lähtee ulos, vanhempi menee mukaan eikä mummi.

Meillä ei ole ikinä ollut ongelmia mummolassa, koska me hoidamme sielläkin itse lapsemme. Ei tarvitse tasapainoilla kaksien sääntöjen kanssa, koska sääntöjä on vain yhdet.

Helppoahan toi olisi, jos tosiaan menisi noin kun sanot. Mutta kun esimerkiksi meillä on ongelmana se, että jos ollaan isovanhempien kanssa samassa paikassa lasten kanssa, isovanhemmat tulevat kyttäämään viereen esim. ruokailu- ja nukutustilanteisiin ja alkavat vierestä kommentoimaan ja kumoamaan vanhempien sanomisia. Esim. isä sanoo, että nyt yöpaita päälle ja nukkumaan, ja pappa sanoo siinä vieressä, että nooooo, ei kai nyt vielä, mökillä on mökin säännöt, voihan täällä vähän valvoakin. Ja kun vanhemmalta lapselta on juuri kielletty joku herkku, asia on ollut ok, sen jälkeen lapsi on mennyt mökillä vaikkapa rannassa käymään, tulee hetken päästä takaisin sisälle papan tai mamman kanssa, ja menevät sanaakaan sanomatta yhdessä kaapista hakemaan sitä herkkua. Ei sellaisen 10-vuotiaan perässä auta juosta jatkuvasti 50 cm:n päässä, kun sen pitäisi jo antaa vähän itsenäistyäkin.

Eikä tässä auta isovanhempien kanssa keskustelu. Ei auta suora sanominen, ei nätti eikä tyly, isovanhemmat eivät ota onkeensa. Sitten vaan minimoidaan niitä kertoja, kun ollaan isovanhempien seurassa.

t. se 17

Vierailija
22/43 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitääkö isovanhemmilta sietää ihan kaikki vain siksi että he ovat isovanhempia?

Ihan oikeastiko muutamat meinaavat täällä, että isovanhemmat saavat tehdä mitä lystäävät lapsen suhteen välittämättä vanhemmista tai jopa lapsen turvallisuudesta (kun lapsi ei itse sitä ymmärrä)?

Karkkia vaan niin paljon, että oksentaa?

Tietokoneen ääressä vaikka koko päivä ("kun Ville niin tykkää pelata!")?

Juosta sakset kädessä?

Käyttäytyä isovanhempia kohtaan kuinka lystää ja saada sillä vielä tuloksia (esim. tuo pokemon-leluepisodi)?

Miksi isovanhemman ei tarvitsisi osata sanoa "ei"?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuputetaan koko ajan. Mutta eniten ihmetyttää se ettei millään voi ymmärtää, ettei omalla lusikalla saa antaa lapselle. Vaikka asiasta on monta kertaa mainittu. Silti tekee sitä jatkuvasti kahvipöydässä. En käsitä miten kehtaa, tunnelma menee aina ihan vaivautuneeksi. Jotenkin se vaan on NIIIN ihanaa kun pikku lapsi syö mummin lusikasta.

Eihän noita oman poikansakaan hampaita ole kyllä yhtään viitsitty hoitaa aikoinaan.

Vierailija
24/43 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä yksinkertaisinta on, että lapsella on omat säännöt kotona ja toiset säännöt mummolassa. Kukaan lapsi ei siihen kuole, että kuittaa pari ateriaa jäätelöllä silloin tällöin. Eikä tarvitse riidellä.

ei toimi ihan pienillä lapsilla.

Minä annoin periksi äidilleni, joka tuputti 'mummolansääntöjä' lapsille aina kun siellä vierailtiin. Mummolansäännöt tarkoittivat käytännössä sitä, että ihan kaikki on sallittua. En jaksanut alkaa kinaamaan, vaikka kotiin tultua lasten piti joka kerta kokeilla onko kotona vielä säännöt voimassa.

Nyt kun lapset ovat 4- ja 7-vuotiaat, on meno mummolassa melkoista. Lapset kun ovat oppineet ettei siellä ole mitään sääntöjä.

Nyt äitini sitten valittaa minulle, että 'sinun pitää opettaa nuo lapset tottelemaan' =o

Joo-o. Helppohan se on nyt opettaa lapsille että mummolassakin on sääntöjä ja mummoakin täytyy totella, kun mummo on ensin itse opettanut päinvastaista :(

Vierailija
25/43 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitääkö isovanhemmilta sietää ihan kaikki vain siksi että he ovat isovanhempia? Ihan oikeastiko muutamat meinaavat täällä, että isovanhemmat saavat tehdä mitä lystäävät lapsen suhteen välittämättä vanhemmista tai jopa lapsen turvallisuudesta (kun lapsi ei itse sitä ymmärrä)? Karkkia vaan niin paljon, että oksentaa? Tietokoneen ääressä vaikka koko päivä ("kun Ville niin tykkää pelata!")? Juosta sakset kädessä? Käyttäytyä isovanhempia kohtaan kuinka lystää ja saada sillä vielä tuloksia (esim. tuo pokemon-leluepisodi)? Miksi isovanhemman ei tarvitsisi osata sanoa "ei"?

Jos vanhemmat ymmärtävät olevansa vanhempia ja isovanhemmat ovat isovanhempia eikä hoitajia, ei synny tuollaisia ongelmia.

Voisi kysyä, pitääkö isovanhempien sietää lapsiltaan mitä tahansa. Saako lapset määrätä, että koti on sisustettava lapsenlapsen takia uudestaan tai perheen koira hävitettävä, koska kerran kuussa vieraileva lapsenlapsi voi sitä pelätä.

Vierailija
26/43 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vanhemmat eivät ota mummolassa kasvatusvastuuta. Jos lähdetään siitä, että mummolassa on mummolan säännöt niin sitten pitää ymmärtää, että niin todella on. Vaihtoehtona on, että vanhemmat sanelevat säännöt, mutta silloin he myös hoitavat lapsen ja vahtivat tekemisensä eivätkä oleta, että mummi on hoitovastuussa. Eli menette mummolaan sillä ajatuksella, että toinen vanhempi on koko ajan 50 cm päässä lapsesta ja ehtiin jo ennen kieltämistä ohjaamaan lapsen tekemään jotain muuta. Ei kieltoja, ei komentelua vaan ohjaamista muuhun tekemiseen. Näin mummi ei ehdi väliin eikä lapsi ehdi tekemään pahojaan. Jos lapsi lähtee ulos, vanhempi menee mukaan eikä mummi. Meillä ei ole ikinä ollut ongelmia mummolassa, koska me hoidamme sielläkin itse lapsemme. Ei tarvitse tasapainoilla kaksien sääntöjen kanssa, koska sääntöjä on vain yhdet.

Helppoahan toi olisi, jos tosiaan menisi noin kun sanot. Mutta kun esimerkiksi meillä on ongelmana se, että jos ollaan isovanhempien kanssa samassa paikassa lasten kanssa, isovanhemmat tulevat kyttäämään viereen esim. ruokailu- ja nukutustilanteisiin ja alkavat vierestä kommentoimaan ja kumoamaan vanhempien sanomisia. Esim. isä sanoo, että nyt yöpaita päälle ja nukkumaan, ja pappa sanoo siinä vieressä, että nooooo, ei kai nyt vielä, mökillä on mökin säännöt, voihan täällä vähän valvoakin. Ja kun vanhemmalta lapselta on juuri kielletty joku herkku, asia on ollut ok, sen jälkeen lapsi on mennyt mökillä vaikkapa rannassa käymään, tulee hetken päästä takaisin sisälle papan tai mamman kanssa, ja menevät sanaakaan sanomatta yhdessä kaapista hakemaan sitä herkkua. Ei sellaisen 10-vuotiaan perässä auta juosta jatkuvasti 50 cm:n päässä, kun sen pitäisi jo antaa vähän itsenäistyäkin. Eikä tässä auta isovanhempien kanssa keskustelu. Ei auta suora sanominen, ei nätti eikä tyly, isovanhemmat eivät ota onkeensa. Sitten vaan minimoidaan niitä kertoja, kun ollaan isovanhempien seurassa. t. se 17

että mökillä on omat säännöt niin papalle sanotaan, että lapset menevät nyt nukkumaan, oli säännöt mitkä tahansa. Jos pappa kurmuttaa niin ilmoitetaan, että jos täällä ei saa nukkua niin parasta on, että lähdetään lasten kanssa kotiin. Pakataan lapset ja tavarat ja lähdetään. Itkevälle perheelle ilmoitetaan, että pappa ei anna meidän nukkua, vaikka kaikki ollaan väsyneitä.

Kyllä ne pienestä syyllistämisestä oppii.

Vierailija
27/43 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kun mummi nimenomaan tahtoo olla ja tehdä lapsen kanssa, selvästi ärsyyntyy siitä jos minä koko ajan pyörin lapsen ympärillä ja vie lapsen toiseen huoneeseen, nappaa mun sylistä itselleen jne. Eli meinaa, että kun vaan ollaan kylässä käymässä niin hän tahtoo olla se joka saa olla lapsen kanssa eikä lapsen äidin tarvi olla siinä jatkuvasti. Sillä jankkaa lasta yöhoitoonkin, etten minä olisi siinä sivussa seuraamassa heidän juttujaan vaan saisi olla aivan kahdelleen lapsen kanssa. On siis hyvin vaikeaa olla se vastuussa oleva vanhempi, kun mummi tekee koko ajan kaikkensa ettei äiti puuttuisi asioihin. Mutta sitten mummi itse ei osaa pitää rajoja eikä tajua turvallisuusasioita.

Vierailija
28/43 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät välitä laspenlapsistaan yhtään ja toiset asuvat 900km päässä. Ihan mielelläni veisin yökylään mummolaan ja saisivat syödä jätskiä niin paljon kuin sielu sietää, niin taisi olla minunkin lapsuudessani kun mummolassa oli 7 serkusta koolla ja mummo leipoi ja passasi minkä ehti.

Vierailija
29/43 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliselle: niin, etkä välittäisi tuon taivaallista vaikka siellä ei huolehdittaisi lapsen turvallisuudesta kunnolla? Lapsi saisi leikkiä millä tahansa, juosta haarukan kanssa tai penkoa penaalista lyijyjä suuhunsa koska ei vaan raaskita kieltää? Ei se herkkujen antaminen tuossa ollut pahin ongelma.

Vierailija
30/43 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliselle: niin, etkä välittäisi tuon taivaallista vaikka siellä ei huolehdittaisi lapsen turvallisuudesta kunnolla? Lapsi saisi leikkiä millä tahansa, juosta haarukan kanssa tai penkoa penaalista lyijyjä suuhunsa koska ei vaan raaskita kieltää? Ei se herkkujen antaminen tuossa ollut pahin ongelma.

Onko oikeasti näin paljon taidottomia isovanhempia vai voisiko sieltä omasta navasta löytyä mitään vikaa, vaikkapa liian kireä pipo/nuttura tms? Ylihuolehtiva hössötyskään ei ole hyväksi

Vierailija
31/43 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ne eivät ole vaarallisia, vaikka niitä vähän mutustelisikin. Haarukka kädessä juokseva voi tietenkin kompastua ja heittäytyä omaan haarukkaansa, mutta se on varsin epätodennäköistä kun ottaa huomioon miten paljon haarukka kädessä juostaan ja paljonko tuollaista todella tapahtuu.

Vierailija
32/43 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä tänne kirjoittelisi, jos asia ei noin olisi. Silläpä neuvoja kyselen ja harmistustani puran. Varmaan myös ylireagoin, kun alkanut harmittaa että mummi ei kunnioita meidän toiveita jne. jos jotain kielletään lapselta niin mummi antaa yms. Mutta eniten nuo turvallisuusasiat harmittavat, on rankkaa olla siellä kylässä kun mummi antaa lapselle mitä vaan ja itse täytyy koko ajan kieltää ja ottaa pois saatika että hän jankkaa lasta itselleen yöhoitoon eikä tunnu ollenkaan hyvältä jättää.

Vierailija
33/43 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole mielestäni oikein että vanhemman kiellettyä jonkin asian mummi heti perään sen lupaa. Lapset vaan oppivat että äitiä ei tarvitse totella! Tee nyt vaan asiallisesti selväksi mummille että kasvatusasioissa ei vanhempien yli kävellä. Mielestäni et ylireagoi yhtään. Lapselle tärkein auktoriteetti on omat vanhemmat.

Vierailija
34/43 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ne eivät ole vaarallisia, vaikka niitä vähän mutustelisikin. Haarukka kädessä juokseva voi tietenkin kompastua ja heittäytyä omaan haarukkaansa, mutta se on varsin epätodennäköistä kun ottaa huomioon miten paljon haarukka kädessä juostaan ja paljonko tuollaista todella tapahtuu.

mutta kynä suussa juokseminen onkin sitten jo toinen juttu. vai meinaatko, että se on sitä sitten vasta, kun törröttää kitalaesta?

mummuhan siinä varmaan lähtisikin tk:seen kuskaamaan ja toteamaan, että kun "lapsi niin halusi juosta kynä suussa, etten hennonnut kieltää".

Vierailija
35/43 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lapsella saattaa olla kivaa jonkun muunkin seurassa kuin heidän. On se kamalaa kun lapsi saa jäätelöä ennen ruokaa kerran kesässä. En ymmärrä tuollaista höösäämistä ja hätävarjelua joka asiassa.

Vierailija
36/43 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei osannut tosin minullekaan. On ollut iso työ opetella rajat myöhemmin itse ja lapselle olen niitä opettanut.

Mua ärsyttää aivan hemmetisti joka kerta kun joudun olemaan äitini kanssa missään. Ei kiellä mitään, on kuin tatti kasvimaalla ja lässyn lässyn sanomassa kun minä komennan että ei "Riitan" tarvitse nyt niin tehdä!? Siis prkl!!!!!

Vierailija
37/43 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tuollaista höösäämistä ja hätävarjelua joka asiassa.

Ja sitten jos lapsi voi pahoin herkkujen takia, hukkuu pudottuaan laiturilta tai jouduttuaan sairaalaan kun on juossut kynä suussa, niin syyllistetään huonoa äitiä, joka ei vahtinut lastaan.

Kas kun jollakin isovanhemmat eivät osallistu, niin muut eivät saa valittaa, jos isovanhemmat toimivat riskialttiisti lapsen turvallisuuteen nähden. Näinkö todella?

Ja siitä kasvatusvastuustahan tässä nimenomaan on kyse. Kun vanhempi koittaa pitää siitä kiinni ja opettaa lastaan, niin mummi tulee ja kumoaa kaiken; "Onpa äiti tyhmä kun ei anna sinun ottaa jäätelöä", "Kai Ville saa nyt vähän juosta eikä ne sakset kädessä haittaa", "Kyllä Kaisa siellä laiturilla yksin selviää, ei sinne ole ennenkään kukaan hukkunut" jne.

Kun olisikin kyse yksittäisestä asiasta (vaikkapa niistä herkuista), mutta kun usein näissä tapauksissa se isovanhemman avuttomuus on kokonaisvaltaista. Mitään ei haluta kieltää, rajoja ei laiteta.

Mikä tässä oli vaikeaa ymmärtää?

Vierailija
38/43 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana mummo muuten, mutta tuputtaa herkkuja aamusta iltaan ja vanhemmalla pojallamme on taipumusta paino-ongelmiin niin viikon vierailu voi nostaa pojan painoa kilonkin. Kotona syödään tervellisesti, mutta poika vain söisi todella paljon, niin ei ole kivaa tuollainen. Joka kerta lupaa ettei osta karkkia ja jätskiä, mutta kas kummaa kun yhtäkkiä on pakastimeen jäänytkin ainakin 3 pakettia jätskiä.

Vierailija
39/43 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mummulle on kauhun paikka kun poika joutuu jäähylle. Pyörii aina pojan ympärillä "mummukin tulee sun kanssa jäähylle" tai "Hymyiles vähän niin mummu ottaa susta kamerakännykällä kuvan!" Sit kun sanotaan että tule pois sieltä niin alkaa valitus kun ei ennen vanhaan mitään jäähypenkkejä vaan tarvittu.

Vierailija
40/43 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan