Mitä sanamuotoa käytetään kun vauva on leikattu maailmaan?
Alateitse tullut vauva on synnytetty mutta mitä sanaa käytetään kun vauva on autettu maailmaan keisarinleikkauksella? Onko vauva käyty hakemassa sairaalasta?
Kommentit (43)
on vain synnyttämispäiviä, ja niitä ei tietenkään sektiolla syntyneet (tai siis sairaalasta haetut) lapset saa viettää!
Kyllä mun mielestäni kannattaa jättää onnittelematta, eikä tulevina vuosina synttärilahjojakaan tarvitse antaa - eihän tuollaisia lapsia ole oikeastaan edes olemassa, kun niitä ei ole synnyttämällä synnytetty!
t: Kaksi lasta alateitse synnyttänyt, joka ei tajua miksi tuosta sektiojutusta tarvitsee mitään sählätä, ihan samanlaisia lapsia nämä kaikki ovat...
Kas kun eihän häntä ole synnytetty ;-) Että synttäreiden sijasta kaverit kutsutaan kouluiässäkin viettämään sektiopäiväjuhlia :-D
Eihän alateitse syntyneetkään vietä synnytyspäiväjuhlaa, vaan syntymäpäiväjuhlaa. Miten voi olla näin vaikeaa erottaa synnytys ja syntymä?
Voisiko onnitella ihan vaikka niin, että "hienoa että kaikki sujui hyvin, onnea uuden perheenjäsenen johdosta"!
t: nro 27
vaikka ihan perinteisin menoin synnytin molemmat lapset.
Lasten syntymästä on kyllä onniteltu.
Ap:ta mahtaa harmittaa kun tämä klassikkoprovo ei nyt näytäkään riistäytyvän kiihkeäksi riidaksi siitä, ovatko alateitse synnyttäneet lopullisesti alapäänsä pilanneita idiootteja vai sektiolla lapsensa saaneet laiskoja itsekkäitä paskoja.
kertoo:
synnyttää: saattaa syntymään jälkeläinen
synnytys: jälkeläisen synnyttäminen
Eli tavasta ei puhuta mitään. Sektioitukin lapsi on saatettu syntymään.
Onnea synytyneelle vaikkakin sektioituneelle!
Onnea synytyneelle vaikkakin sektioituneelle!
kertoo:
synnyttää: saattaa syntymään jälkeläinen
synnytys: jälkeläisen synnyttäminenEli tavasta ei puhuta mitään. Sektioitukin lapsi on saatettu syntymään.
Mitä itse olette mieltä, jos joku kysyy esim. miten meni synnytys? Oliko isä mukana synnytyksess? tms. Vai mielummin sektio/leikkaus?
Kas kun eihän häntä ole synnytetty ;-) Että synttäreiden sijasta kaverit kutsutaan kouluiässäkin viettämään sektiopäiväjuhlia :-D
onhan se lapsi syntynyt, sama mitä kautta on ulos tullut, ei ne sektion kautta maailmaan tulleet ole syntymättömiä? Mitä varten tuota pitää miettiä, kyllä me ollaan kaveriporukassa puhuttu synnytyksistä vaikka aika monet ovat sektioon päätyneet (itse halunneet tai pakosta).
onhan se lapsi syntynyt, sama mitä kautta on ulos tullut, ei ne sektion kautta maailmaan tulleet ole syntymättömiä? Mitä varten tuota pitää miettiä, kyllä me ollaan kaveriporukassa puhuttu synnytyksistä vaikka aika monet ovat sektioon päätyneet (itse halunneet tai pakosta).
Mitä itse olette mieltä, jos joku kysyy esim. miten meni synnytys? Oliko isä mukana synnytyksess? tms. Vai mielummin sektio/leikkaus?
Ainakin multa saa kysellä synnytykseen liittyen ihan kummallakin tavalla eli sektio/leikkaus tai synnytys ovat ok.
Lapsen syntymähän siinä tapahtumassa on pääosassa joka tapauksessa eikä synnytystapa.
ja vastaan, että kiitos kysymästä, lapsi syntyi sektiolla. Lapsen osalta kaikki meni hyvin, minulle tuli vuotoja ja leikkaus kesti melko kauan, mutta onnistui kuitenkin lopulta kolmen lääkärin voimin. Jälkikäteen olin tosi kipeä toista viikkoa. Onneksi isä oli koko ajan läsnä ja oli mukana jo leikkauksessa, kunnes lähti lapsen kanssa osastolle, kun minua vielä operoitiin.
Ei se nyt niin ihmeellistä ole. En koe mitenkään kiusallisena kertoa, että minut on leikattu. Sehän on aivan tavallinen asia.
ja vastaan, että kiitos kysymästä, lapsi syntyi sektiolla. Lapsen osalta kaikki meni hyvin, minulle tuli vuotoja ja leikkaus kesti melko kauan, mutta onnistui kuitenkin lopulta kolmen lääkärin voimin. Jälkikäteen olin tosi kipeä toista viikkoa. Onneksi isä oli koko ajan läsnä ja oli mukana jo leikkauksessa, kunnes lähti lapsen kanssa osastolle, kun minua vielä operoitiin. Ei se nyt niin ihmeellistä ole. En koe mitenkään kiusallisena kertoa, että minut on leikattu. Sehän on aivan tavallinen asia.
Niin siis en tarkoittanutkaan sitä ettei sitä haluaisi kertoa. Tarkoitin sitä, että jos tiedän, että lapsi on syntynyt sektiolla ja haluan silti kysellä sen etenemisestä, äidin voinnista yms. niin tuntuuko typerältä käyttää synnytys-sanaa? Tuleeko siitä sellainen olo, että eikö tuo nyt tiedä, että sektiollahan tämä syntyi? Vai enemmänkin sellanen, että onpa kiva kun tuo ymmärtää sektionkin olevan synnytys? Sitten jos käyttää sektio-sanaa, tuleeko siitä sellainen kuva, että kysyjä haluaa korostaa, että kyseessä ei ollut oikea synnytys tms.? Ihan siis siksi kysyn kun täälläkin on kauheesti ollut typerää kädenvääntöä siitä onko se sektio nyt synnytys vai ei.. En haluaisi pahoittaa tuoreen äidin mieltä.
ja vastaan, että kiitos kysymästä, lapsi syntyi sektiolla. Lapsen osalta kaikki meni hyvin, minulle tuli vuotoja ja leikkaus kesti melko kauan, mutta onnistui kuitenkin lopulta kolmen lääkärin voimin. Jälkikäteen olin tosi kipeä toista viikkoa. Onneksi isä oli koko ajan läsnä ja oli mukana jo leikkauksessa, kunnes lähti lapsen kanssa osastolle, kun minua vielä operoitiin. Ei se nyt niin ihmeellistä ole. En koe mitenkään kiusallisena kertoa, että minut on leikattu. Sehän on aivan tavallinen asia.
Niin siis en tarkoittanutkaan sitä ettei sitä haluaisi kertoa. Tarkoitin sitä, että jos tiedän, että lapsi on syntynyt sektiolla ja haluan silti kysellä sen etenemisestä, äidin voinnista yms. niin tuntuuko typerältä käyttää synnytys-sanaa? Tuleeko siitä sellainen olo, että eikö tuo nyt tiedä, että sektiollahan tämä syntyi? Vai enemmänkin sellanen, että onpa kiva kun tuo ymmärtää sektionkin olevan synnytys? Sitten jos käyttää sektio-sanaa, tuleeko siitä sellainen kuva, että kysyjä haluaa korostaa, että kyseessä ei ollut oikea synnytys tms.? Ihan siis siksi kysyn kun täälläkin on kauheesti ollut typerää kädenvääntöä siitä onko se sektio nyt synnytys vai ei.. En haluaisi pahoittaa tuoreen äidin mieltä.
En nyt oikein usko, että kukaan oikeasti tulee ajatelleeksi saatuaan terveen lapsen, että sektio olisi jotenkin vähempiarvoinen tapa 'synnyttää' lapsi. Paitsi jos on liikaa hengaillut av:llä...
Käytä siis ihan kumpaa sanaa vaan.
Meillä ovat lapset syntyneet, tavasta viis.
KIITOS, LÄÄKETIETEEN: VAUVANI JA MINÄ OLEMME HENGISSÄ!
- ILMAN sairaalan ripeätä toimintaa olisimme molemmat enkeleitä. Isoveli olisi äiditön.
Vauvani autettiin maailmaan sektion turvin, josta olen erittäin kiitollinen.
Minulle aivan sama syntyikö, synnytettiinkö, vai REVITTIIKÖ HÄNET VATSASTANI, KUNHAN VAIN LAPSENI ON ELOSSA.
Onnea keisarinleikkauksella syntyneelle vauvalle
Kuulostaa tyhmältä. Mutta jotenkin tässä pitää saada esille se että kyseessä oli keisarinleikkaus. Nuo sulut vissiin pitää ottaa käyttöön.