Aloitan puolen vuoden sijaisuuden rv 20, mitä mieltä?
Jään siis äitiyslomalle (jos jaksan sinne asti) kolmen kuukauden työssäolon jälkeen. En ole vielä kertonut raskaudestani tulevalle työnantajalleni, nyt rv 15.
Kommentit (48)
Mä en ihmettele yhtään miksi moniin paikkoihin otetaan mielummin mies kuin nainen töihin.
jo nyt teet noin veemäisesti. Ymmärrän kyllä jos olisit vakipaikan saanut, ja palaisit töihin äitiysloman jälkkeen, mutta tuollainen.. ei ei ei.
mutta kuinka ikävää riippuu siitä mitä teet
jos kyseessä opettajan sijaisuus, niin anteeksiantamatonta oppilaita kohtaan.
mutta kuinka ikävää riippuu siitä mitä teet
jos kyseessä opettajan sijaisuus, niin anteeksiantamatonta oppilaita kohtaan.
Oman lapsen kohdalle osui tuollainen sijaistaja (kyseessä ekaluokkalainen lapsi) Olispa tiennyt millainen loppuvuosi tuosta seurasi =(
Tosin hällä ei asiaa enää tuohon kouluun. Olis kannattanu olla rehellinen.
Nolotus minullakin on ollut päällimmäisenä mielessä, sen kai huomasi jo aloituksestani. Olen tehnyt tälle samalle työnantajalle paljon pätkiä ja tästä kyseisestä sijaisuudesta sovittiin viime keväänä, samoihin aikoihin kun tein ekan raskaustestin. Kysyin silloin parilta luottoihmiseltä neuvoa, ja he olivat sitä mieltä, ettei kannata vielä kertoa. Onhan se totta, raskaus oli silloin vielä niin alussa, että mitä tahansa voi tapahtua. Ultrassa la vielä aikaistui..
Asun pienellä paikkakunnalla ja nyt minulla on ollut koko ajan tunne, että odotukseni olisi jotenkin hävettävää, jota pitäisi salata, ja sellaista en todellakaan halua, vaan nauttia tervetulleesta raskaudestani!!
Taidan soittaa työnantajalleni heti huomenna ja puhua asian selväksi, vaikka olin ajatellut, etten viitsi häiritä/pilata hänen kesälomaansa.
Mutta miksi nainen ei saa raskaana tehdä töitä?
Nolotus minullakin on ollut päällimmäisenä mielessä, sen kai huomasi jo aloituksestani. Olen tehnyt tälle samalle työnantajalle paljon pätkiä ja tästä kyseisestä sijaisuudesta sovittiin viime keväänä, samoihin aikoihin kun tein ekan raskaustestin. Kysyin silloin parilta luottoihmiseltä neuvoa, ja he olivat sitä mieltä, ettei kannata vielä kertoa. Onhan se totta, raskaus oli silloin vielä niin alussa, että mitä tahansa voi tapahtua. Ultrassa la vielä aikaistui.. Asun pienellä paikkakunnalla ja nyt minulla on ollut koko ajan tunne, että odotukseni olisi jotenkin hävettävää, jota pitäisi salata, ja sellaista en todellakaan halua, vaan nauttia tervetulleesta raskaudestani!! Taidan soittaa työnantajalleni heti huomenna ja puhua asian selväksi, vaikka olin ajatellut, etten viitsi häiritä/pilata hänen kesälomaansa.
Jos et sitä tee, niin se on luultavasti sitten vähintäänkin viimeinen pätkä tuossa työpaikassa sinulla ainakin.
Valitettavasti raskaus voi mennä vielä kesken. Mielestäni sinulla on oikeus tehdä töitä tuo 3 kk.
Tässä tilanteessa ap vain ei pysty tehdä kokonaan sitä sovittua pätkää, ja siitä pitää mielestäni kertoa hyvissä ajoin.
Olisi eri asia jos olisi kyse toistaiseksi-työsuhteesta, silloin äitiyslomat sun muut on tottakain ok, ja jopa odotettavissa jossain vaiheessa. Mutta kun on määräaikainen niin kyllä työnantaja olettaa palkkaavansa työntekijän nimenomaan siksi koko määräajaksi, eikä niin että sitten joutuu taas etsiä uusi sijainen kesken sen määräaikaisuuden!
Tässä tilanteessa ap vain ei pysty tehdä kokonaan sitä sovittua pätkää, ja siitä pitää mielestäni kertoa hyvissä ajoin.
Olisi eri asia jos olisi kyse toistaiseksi-työsuhteesta, silloin äitiyslomat sun muut on tottakain ok, ja jopa odotettavissa jossain vaiheessa. Mutta kun on määräaikainen niin kyllä työnantaja olettaa palkkaavansa työntekijän nimenomaan siksi koko määräajaksi, eikä niin että sitten joutuu taas etsiä uusi sijainen kesken sen määräaikaisuuden!
sille, joka on vajaan sijaisuuden
Olethan niin alussa ettei moni halua tuossa vaiheessa vielä kertoa ja se on täysin ok. Toki on erittäin ystävällistä jos nyt soitat ja juttelet asiat selviksi.
Mutta nämä on asioita joissa pitää ajatella itseään ja perhettään.
Voi ihmiseltä vaikka selkä prakata tai tulee ero ja muuttaa paikkakunnalta tai vittuuntuu ja ottaa hatkat lafkasta.
6
Kela ton palkan maksaa työnantajalle!
Uskomatonta kuinka tällä palstalla naiset ei halua seistä naisten oikeuksien takana.
Naisilta odotetaan, että heidän pitäisi rehellisesti kertoa joka työhaastattelussa, jos mahdollisesti ovat raskaana tai toivovat raskautta. Työnantajathan tästä toki pitäisivät, koska näin voisivat jättää palkkaamatta.
Työntekijän täytyy ajatella itseään ja omia oikeuksiaan, sillä ei sitä työnantajakaan tule tekemään. Siinä ei ole mitään epärehellistä, ettei kerro raskaudestaan vielä tuossa vaiheessa.
Juuri tämä asenne, mikä tässäkin ketjussa olevissa viesteissä paistaa osoittaa sen, että Suomi ei vielä edelleenkään ole tasa-arvoinen maa. Tulisiko naisen todella kieltäytyä työstä raskauden takia? Hänellähän on siihen LAIN SUOMA OIKEUS!!
Reilua työnantajaa kohtaan on se, että raskaudesta kertoo hyvissä ajoin, jotta työnantaja pystyy varautumaan tulevaan äitiyslomaan. Ja ymmärrän toki se, että yksityisyrittäjälle jokainen äitiysloma voi olla kallis tikki. Mutta kun kyse on noin lyhyestä sijaisuudesta, niin lankeaako silloin työnantajan maksettavaksi äitiyslomarahaa? Käsittääkseni vain pidemmissä työsuhteissa työnantaja maksaa osansa. Muistanko väärin?
Työnantaja takuuvarmasti ilahtuu, jos olet 1 kk töissä ja sitten parin päivän - viikon sairauslomilla.
Jos työsuhde olisi tavallinen, toistaiseksi voimassa oleva, asia olisi ihan ok mutta on todella veemäistä ottaa vastaan 6kk määräaikaisuus jos tietää ettei voi olla sitä töissä kokonaan!
Näin minun mielestäni. Itse en missään nimessä kehtaisi tuollaista temppua tehdä.