Neuvoja;Viikko-viikko-huoltajuus ja päivähoito-ongelma
Siirrymme syksyllä 6-vuotiaan poikamme osalta viikko/viikko-huoltajuuteen.Poika aloittaa eskarin tutussa päiväkodissa tuossa lähellä,ja on pienryhmässä (tarvitsee sitä tarkkaavaisuusongelmien vuoksi).Päiväkoti ei tarjoa vuorohoitoa.
Isän osalta ei probleemaa,hän päivätyössä jolloin pojan hoito klo 6.30-16 onnistuu tuolla normaalisti.
Itse olen vuorotyössä,ja vieläpä epäsäännöllisessä sellaisessa,eli vuorot alkavat ja loppuvat klo 4-01 välillä.Toki minulla on myös vuorotyöstä aiheutuvia viikkovapaita,sekä
aamuvuoroista pääsen kotiin jo aamupäivällä.Vanhempani pystyvät jonkin verran auttamaan,mutta ei niin että sen varaan voisi laskea täysin.
En halua pojalle ottaa paikkaa vuoropäiväkodista,koska niissä ei ole tarjolla tuota pienryhmää,ja tarve olisi kuitenkin satunnainen.Ajattelin niin,että
palkkaan joka toiselle viikolle jonkun auttamaan pojan hoidossa niinä aikoina kun olen töissä.Itselleni riittäisi päivähoidon osalta sopimuspäivät 17/kk,mutta
isän työn takia otamme kokopäivähoitopaikan,kun hänen viikkoinaan tarve on jokapäiväinen.Ja maksan siis täyden 250e/kk maksun.
Kun lapsen hoitomaksu määräytyy minun tulojeni mukaan,lasketaanko myös ne kustannukset lastenvalvojalla (mihin olemme menossa elokuussa) lapsen menoiksi,
itse ajattelin että 200 e/kk maksaisin hoitajalle maksimissaan,jo sekin laittaa talouteni erittäin tiukalle.
Vai onko teillä mielessä mitään vaihtoehtoa,onko kunnalta mahdollista saada hoitoapua "äidin" viikoille,kun isä siis kieltäytyy tuolloin lasta hoitamasta.
Kommentit (7)
Joku ehdotti joskus vastaavassa tilanteessa, että kannattaa ottaa näiksi aamuiksi joku opiskelijatyttö, joka laittaa lapsen valmiiksi ja vie eskariin korvausta vastaan. Onnistuisiko tämä teillä?
mietin vain että otetaanko tuollaisesta koituvat kustannukset (tuo ajattelemani max 200e/kk)huomioon päivähoitomaksun lisäksi lapsen menoissa lastenvalvojalla?Kun 450 e/kk on liian kova minun maksaa yksin hoidosta.
jos lapsenkion hoidatte puoliksi? siis sitä 250€
välillä hoitajaa yöksi ja välillä illaksi, ja joskus viikonlopuksikin? Tuohan sopisi myös sellaiselle, joka on itse säännöllisessä työssä. Mä kartottaisin ensin kaikki tutut ja sukulaiset, että löytyisikö niistä joku sopiva. Itseäni jotenkin pelottaisi jättää lapsi yöksi vieraan kanssa, vaikka päivällä voisinkin niin tehdä. Toinen mahdollisuus olisi että lapsi menisi jonkun eskarikaverin luokse silloin kun sulla on yö/iltavuoro. Etenkin jos näitä tulee harvoin (kun isovanhemmatkin auttaa), se voisi olla toimiva ratkaisu.
omat maksut, en muista virallista nimeä, mutta voidaan suhteuttaa viikko-viikko -järjestelmään ja näin ollen maksu määräytyy hoitopäivien mukaan suhteutettuna. Näin monet eroperheet toimivat; tulot voivat olla erilaiset äidillä ja isällä ja molemmat hoitavat omien viikkojen hoidontarpeen mukaan maksut. Kysy paikkakuntasi päivähoitovastaavalta/vuoropäiväkodin johtajalta asiaa.
T: lto
tietysti hoitokulut puoliksi! Miksi ette maksaisi?
Vai maksaako isä sinulle elareita.
Yleensä 50%+50% luonapidossa ei makseta elareita ja kulut laitetaan puoliksi.
,en tiennytkään tuollaisesta mahdollisuudesta.Selvitän asian hyvissä ajoin ennen syksyn eskarirupeaman aloitusta.
Meillä ei siis tähän asti ole kumpikaan maksanut elareita,eikä ollut mtn tapaamissopimusta,lapsi on asunut pääsääntöisesti luonani ja ollut isällään kun olen ollut työssä,mutta ex kokee sen itselleen ja lapselle hankalaksi,kun vuorokausirytmi vaihtelee kodeissa niin paljon.
Viikko-viikko-systeemillä kuulemma helpottaisi oloa siellä,en tiedä.
Kysyn myös mahdollisuutta tarvittaessa saada vuoropäiväkodista ilta-ja viikonloppuhoitoa,mietin vain,että onko lapselle liikaa,jos on kahdessa päiväkodissa,enkä tiedä miten minun viikoillani sitten tapahtuisi kuljetusasiat.Sukulaisia/tuttavia ei valitettavasti ole käytössä niin luotettavasti,että sieltä löytyisi apua,mummola auttaa niin että aikaisina aamulähtöinä voivat pojan ottaa yöksi ja viedä hoitoon josta sitten hakisin.Eli hoitajaa tarvitsisin iltavuoroissa pojan hakemiseen ja kotona seurana olemiseen siihen asti kuin pääsen.