paljonko viikon vanha katsoo silmiin?
Minulla on viikon vanha 2,5 kiloisena syntynyt vauveli. Tähän mennessä kaikki on hyvin ja terve vauva, niiltä osin siis mitä nyt nähdään.
Katsekontaktia ottaa kyllä joskus minuun, mutta huolettaakin, että kuinka paljon tuota ätiin silmiin katsomista tulisi olla näin pienellä? Lähinnä aloin pelätä autismia... katsovatko teidän viikon vanhat teitä koko ajan kasvoihin/silmiin?
Kommentit (12)
kyllä tulee pelkäämistä lapsen kasvaessa jos viikon vanhalla epäilee jo autismia
kuukauden vanhana katsekontaktin pitäisi olla ihan reipas.
kyllä mun tosiaan täytyy rauhoittua, ei tuu mittään tästä muuten:)
vauva kohdistaa katsettaan enemmänkin kasvoihin ylipäänsä, ei silmiin. Joten ei hätää =)
kyllä tulee pelkäämistä lapsen kasvaessa jos viikon vanhalla epäilee jo autismia
voi olla oikeassa jo viikon vanhan suhteen. Diagnoosi voi olla väärä, mutta joskus se tunne, että jotain on vialla, on oikea.
(Mulla on kehitysvammainen lapsi, joka oli erilainen jo vastasyntyneenä!)
pitkään pikemminkin kulmakarvoihin kuin silmiin.
Kokeile sitä, että ota vauva ihan suoraan eteesi ja puhu hänelle "vauvakieltä", katso silmiin ja hymyile. Vauvalla pitäisi olla refleksi "lukittautua" sinun silmiisi (tai ainakin suunnilleen silmiisi).
Niin ja aika lähellä saa olla, pikkuvauva ei näe kovin kauas. Ja toiset vauvat karsastavatkin aika lailla.
esim. musta-valkoiset Marimekko-kankaat ovat iso hitti tuon ikäisen silmissä. Näkökyky ei siis ole mitään huippuluokkaa pikkuvauvalla. :) Viikon ikäisellä hyvä kun silmät pysyvät auki kaiken sen nukkumisen ja ruokailun keskellä. :D
tuon ikäinen ei ota katsekontaktia jatkuvasti eikä tarvitse olla huolissaan, viikon vanhoilla tuskin on autismia vielä eikö se tule vasta myöhemmin.
Meillä on tarkkailija-lapsi, alkoi killittää ihmisiä jo sairaalassa ollessamme, mutta sitä ihmettelivät osaston työntekijätkin, samoin neuvolassa ihmeteltiin.
Osa lapsista, varsinkin ennen la syntyneet, voi köllötellä ensimmäisen kuukauden enimmäkseen silmät kiinni ja ihan normaaleja lapsia heistäkin tulee. Kyllä sitä katsekontaktia ehtii vielä ottamaan senkin jälkeen.
10 tarkoitti etteivät katso kasvoihin jatkuvasti viikon ikäisinä, ei katsekontaktia, kirjoitusmoka.
Meillä viikon vanha ei tainnu edes avata silmiään... Heh, avas se mutta eihän sen ikäinen ota katsekontaktia, haloo!!
Musta tuntuu, että vauva katseli mua pitkään pikemminkin kulmakarvoihin kuin silmiin.
Vaalea iho ja kulmakarvat = jännä kontrasti, jonka pikkuvauvakin näkee.
pari viikkoa, ehkä kuukaudenkin, muistaakseni ainakin meillä silmät haritti vielä minne sattui. Ei sen ikäinen vielä välttämättä kohdista katsetta pitkäksi aikaa johonkin