Palautuukohan tämä värkki enää ikinä...
Synnytyksestä -kolmas ja viimeinen- 5 kk. Odotusaikana luin täältä ketjun, että kolmanteen lapseen loppuu avioseksi. No niin näyttää käyneen minullekin, ja syy on värkissä; hole on aivan mieletön lato vieläkin, niin minusta tuntuu ja olen varma että niin miehestänikin. Aiempien raskauksien jälkeen tunsin palautuneeni "alkuperäistilaan" noin kuukaudessa. Nyt viisi kulunut, eikä seksi tunnu juuri miltään :(
Mistä apu?
Jumpata koitan lihaksistoa päivittäin, mutta ei tunnu auttavan tarpeeksi. Ikää 33. Onko kyse siitä että enää ei paikat ole palautumiskykyisiä, niin kuin silloin alle 3-kymppisinä??
Oi vastatkaa useampilapsiset vanhemmat minulle, onko tähän vain tyydyttävä, odotettava vai haettava jostain muutakin apua kuin geishakuulat? Ylipäätänsä, onko tässä mitään tehtävissä?
Tämä kolmas lapsi oli tosi iso, lähes 5-kiloinen, mutta en revennyt.
Kommentit (5)
Olen alalla töissä. Synnytit hyvin ison lapsen ja lantionpohjan toipuminen vie pitempään. Voisit käydä oman neuvolalääkärin tai gynekologin vastaanotolla, jossa tilanne vielä tutkitaan. Joskus todetaan emättimenlaskeumaa, joka voidaan hoitaa leikkauksella.
Aivan oleellinen asia on erittäin aktiivinen lantionpohjan lihasharjoittelu, jota pitää harrastaa lähes päivittäin! Lääkärisi voi tarkistaa gynekologisen tutkimuksen yhteydessä, että supistat treenatessasi oikeita lihaksia eli emättimen ympärillä olevia lihaksia, ei esim. vatsalihaksia. Netistäkin löytyy hyviä ohjeita lantionpohjan harjoitteluun.
Tilanne paranee varmasti!
Hankin nämä (Smartballs) kuulat jo odotusaikana kun oli pissankarkailua. Auttoi siihen, ja nyt synnytyksen jälkeen otin ne taas käyttöön.
En kyllä muuta ole tehnytkään alapäänjumpan eteen. Laitan vaan kuulat sinne paikalleen ja annan olla tehden normaalisti kaikenlaista. Mieheni mielestäkin en ole ollenkaan muuttunut "väljemmäksi", vaan päinvastoin((
tokan lapsen jälkeen ja paremmassa kunnossa se oli kuin mitä ennen lapsia! ;)
Ei se että ei ole synnyttänyt tarkoita että alapään lihakset olis hyvässä kunnossa. Onko ihmisellä hadat ilman pumppaamista?
Se reikä normaalisti palautuu 10 sentistä takasin. Väittääkö joku muuta?
Itsekin olen synnyttänyt 4,5 kilosen vauvan, oli tämä meidän kakkonen nimenomaan isoin lapsista.
Olen 30- vuotias, neljän lapsen äiti. Aktiivinen liikkuja ja väitän että mun alapää ainakin on hyvässä kunnossa.
Tanssi ja juoksu on hyviä lajeja hoitamaan myös lantionpohjaa.
Ulosteiden (pissan, kakan) sekä pierujen pidätyskyky kertoo myös jotain lihaskunnosta. Ei yksinään se että pystyy lypsämään seksissä.
Minäkin puskin kolmannella kerralla 4,5kg poikalapsen maailmaan ja olihan se toosa melkoinen hissikuilu hyvän aikaa. Minulla oli myös 2. ja 3. raskauden aikana kertynyt 20kg ylimääräistä painoa, eli vatsalihaksia ei ollut olemassakaan.
Nyt pari vuotta 3. synnytyksestä sain viimein itseäni niskasta kiinni. Aloin hölkkäämään ja treenaamaan kuntosalilla (erityisesti vatsaa). Ja ihme on tapahtunut: painoa on pudonnut nyt 12kg ja muiden lihasten kuntoutuessa, myös ne alapään lihakset ovat jälleen löytyneet. Eli hölkätessä myös lantionpohja on saanut ilmeisen hyvää treeniä ja värkki alkaa olla mukavassa kunnossa myös ;)
Eli ei kun tossut jalkaan ja tienpäälle!
Itselläni ja 3 alatie synnytystä 01,-03 ja -07. Toisaalta aloitin jo aktiivisesti treenaamaan (geishakuulilla) toisen jälkeen. Myös tanssiharrastus tukee hyvin tätä lantionp-jumppaa. Siis: geishakuulat rutiiniksi ja esim. tanssi tms- liikunta.