Olen 33. Kauanko minulla on aikaa tehdä lapset?
Olen sinkku. Jos tapaan tänä kesänä miehen, kauanko minulla on aikaa odottaa suhteen etenemistä ennen kuin kannattaa tehdä lapsia? Olen ajatellut perinteisesti että vuosi seurustelua, vuosi yhdessä asumista, naimisiin ja vuoden päästä siitä raskaaksi eli kolme vuotta. Olisin silloin jo 36 ja synnyttäessäni melkein 37.
Kommentit (56)
Mitä nopeammin saat lapsen alulle sen parempi: Vähemmän raskausajan ongelmia, olet nuorempi kun lapsesi kasvaa. Raskausajan ongelmia ei ehkä tule vaikka raskaaksi tullessasi olist 40, mutta mitä vamhempi olet, sitä suurempi riski.
Jos olet 40 kun viimein tulet raskaaksi, olet 60 kun lapsesi muuttaa pois kotoa.
Yövalvontakin sujunee sitä paremmin mitä nuorempi itse olet. Kannattaa muistaa, että se lapsi ei välttämättä nuku öitä kunnolla edes vielä vuoden ikäisenä, joten elämä voi olla ajoittain rankkaa. Ihan kaikkeen ei kannata kuitenkaan varautua, muuten jäävät lapset tekemättä. Ja tee sitten kaksi samantien. Elämä on helpompaa jos tenavilla ei ole paljoa ikäeroa, heitä on seuraa toisilleen. Eli uusi alulle heti kun ensimmäinen on ulkona ja paikat ehjät -> vuoden ikäero.
älä siis suunnittele liikaa...entä jos olet ikisinkku? Et tulekaan raskaaksi? Saat toistuvia keskenmenoja?Lapsesi kuolee raskauden/synnytyksen aikana? Lapsesi on vammainen? Miehesi sairastuu/kuolee?
Ja kai miehelläkin jotakin sananvaltaa suhteessa on- vai onko??Ellet ole ajatellut ottaa noita huomioon, suosittelen ettet hankkiudu parisuhteeseen ollenkaan
t.46vee elämän koulima
on, mutta tarvinnet ensin sopivan puolison, joka myös haluaa lapsia ja tietty sitten, pitää onnistua saamaan lapsi alulle ja onnistuneesti maailmaan. Elämää on vaan paha mennä suunnittelemaan etukäteen. Onnea sopivan miehen löytymiseen ja sen myötä raskautumiseen!
Oma mieheni oli vielä muutama vuosi sitten sitä mieltä, ettei suin surmin halua omia lapsia. Mutta niin se vaan mieli muuttui. Ensimmäisen lapsemme on 1v 3kk ja toista odotetaan. Mies on ekasta lapsesta aivan täpinöissään ja toista odottaa vielä innokkaammin kuin ekaa.
En ole vielä koskaan tähän mennessä ajatellut että minulla olis kiire, että olisin vielä vanha, mutta nyt yhtäkkiä 33 täytettyäni tajusin että oikeasti onhan tässä jo kiire! Mitä jos miestä ei löydykään vielä pariin vuoteen? Sitten en varmaan voi pitää kiinni tuosta "tutustumisaikataulusta" vaan pitää hankkiutua raskaaksi ihan heti jos meinaa lapsia saada:(
tuossa iässä paniikki on jo ymmärrettävää. Toki lapsensaanti-ikää on vielä jäljellä ellei ole sitten jotain ongelmia sen asian suhteen fyysisesti ja sitähän et välttämättä tiedä.
Itsellä oli vähän sama tilanne, ja kun mies viimein löytyi, alettiin lapsesta puhua melkein heti (mies kyllä stressaantui kovasti ensin, koska eihän hänellä mitään aikarajaa ollut).
Yritys alkoi kuitenkin noin 1,5 vuoden seurustelun jälkeen ja lapsi syntyy nyt kolmen vuoden yhdessäolon jälkeen. Toista lasta ei ehkä ehditä enää saamaan, mutta on tämä yksikin hyvä. Nyt mieskin tajuaa naisen hedelmällisen iän rajallisuuden ja sen ettei kaikilla heti tärppää. Miehet ovat joskus tietämättömiä noiden asioiden suhteen :D
Ja hyvää miestä kannatti odottaa, joten älä lannistu!
Kun sanot että toista ette välttämättä ehdi saada?
ap
tuossa iässä paniikki on jo ymmärrettävää. Toki lapsensaanti-ikää on vielä jäljellä ellei ole sitten jotain ongelmia sen asian suhteen fyysisesti ja sitähän et välttämättä tiedä.
Itsellä oli vähän sama tilanne, ja kun mies viimein löytyi, alettiin lapsesta puhua melkein heti (mies kyllä stressaantui kovasti ensin, koska eihän hänellä mitään aikarajaa ollut).
Yritys alkoi kuitenkin noin 1,5 vuoden seurustelun jälkeen ja lapsi syntyy nyt kolmen vuoden yhdessäolon jälkeen. Toista lasta ei ehkä ehditä enää saamaan, mutta on tämä yksikin hyvä. Nyt mieskin tajuaa naisen hedelmällisen iän rajallisuuden ja sen ettei kaikilla heti tärppää. Miehet ovat joskus tietämättömiä noiden asioiden suhteen :D
Ja hyvää miestä kannatti odottaa, joten älä lannistu!
Sulla voi olla aikaa vielä kymmenen vuotta tai sitten se aika meni jo.
Mun mielestä kyllä teet suurta hallaa mahdolliselle uudelle suhteelle, jos alat heti painostamaan lapsentekoon. Tosin se olisi kyllä reilua sanoa heti ensimmäisillä treffeillä, että haluat lapsia mahdollisimman pian.
Jos olet, aikaa n. 10v tai enemmänkin omasta jaksasmisestasi riippuen, jos taas raskautumisongelmia, niin aikaa tietty paljon vähemmän, jos ollenkaan..
Itse aktiivisesti yritimme lapsia n. 31v alkaen ja 3 on kertynyt 8v aikavälillä, yksikään ei alkanut helposti (=nopeasti) mutta olen äärettömän kiitollinen, että ennen pitkää joka yrityksellä loppujen lopuksi onnisti.
Lasta on nyt yritetty neljän vuoden ajan. Olen aina vuoden, tai vähän reilun, sisään saanut yhden keskenmenon (toistaiseksi kolme kappaletta) , eli emme ole edes virallisesti lapsettomia vaan kärsimme sekundäärisestä lapsettomuudesta. Emme siis edes pääse julkiselle vielä hoitoon, koska todistetusti tulemme raskaaksi ns. normaaliajan puitteissa, joka on kaksi vuotta tässä iässä. Keskenmenot tutkittiin, mutta koska mitään varsinaista vikaa ei löydy, niin niitä ei hoidetakaan. Että sellaista. En ikinä olisi itse uskonut, että tässä ollaan.
Ne varmaan yrittää lapsia heti eikä odottele vaikka ovat juuri mennet naimisiin. Tosin heillä seurusteluaika oli toodella pitkä. Jos se oikea osuu kohdalle niin onko siinä pakko odotella niin pitkään?
kymmenen vuotta helpostikin. Minun kaveri löysi elämänsä miehen 37 v. Seurustelivat vuoden, menivät naimisiin ja saivat luomukaksoset 9 kk häiden jälkeen. Sen jälkeen on vielä tullut yksi lapsi tosi helposti. Eli huoli pois!!
Eikö keskenmenoille tosiaan ole löydetty mitään syytä? On varmasti raskasta. Missä vaiheessa raskautta keskenmenot on tullut?
Lasta on nyt yritetty neljän vuoden ajan. Olen aina vuoden, tai vähän reilun, sisään saanut yhden keskenmenon (toistaiseksi kolme kappaletta) , eli emme ole edes virallisesti lapsettomia vaan kärsimme sekundäärisestä lapsettomuudesta. Emme siis edes pääse julkiselle vielä hoitoon, koska todistetusti tulemme raskaaksi ns. normaaliajan puitteissa, joka on kaksi vuotta tässä iässä. Keskenmenot tutkittiin, mutta koska mitään varsinaista vikaa ei löydy, niin niitä ei hoidetakaan. Että sellaista. En ikinä olisi itse uskonut, että tässä ollaan.
Teoriassa 51 vuoteen asti. Jotkut tule raskaaksi vielä 50-vuotiaana ja jotkut ei enää 30-vuotiaanakaan.
Riskit lisääntyy sinullakin jatkossa. Hankala sanoa, mutta ei kannata enää odotella kovin kauaa. Kannattaa kyllä harkita kenen kanssa niitä alkaa pykäämään, vaikka kiirekin olisi.
Minä sain lapseni kun olin valmis eli aika paljon vanhempana kuin sinä.
Eikö keskenmenoille tosiaan ole löydetty mitään syytä? On varmasti raskasta. Missä vaiheessa raskautta keskenmenot on tullut?
ei ole löytynyt syytä. Ensimmäinen meni kesken viikolla 9, tuli lääkkeillä ulos, toinen viikolla 12 spontaanisti ja kolmas viikolla 16, jonka "synnytin". Voi olla vaan huonoa tuuria, tai sitten jotain muuta. Kolmas sikiö oli täysin normaali dnaltaan ja muutenkin. Olisi ollut tyttö.
Nyt sitten neljättä raskautta yritetään, mutta ollaan miehen kanssa sovittu, että jos nyt ei kaikki mene hyvin, sen jälkeen ei enää yritetä, vaan unohdetaan koko juttu.
Onko sinulta tutkittu tukostaipumus? Asetyylisalisyylihappo auttaa.
Onko sinulla jokin synnytinelinsairaus? Onko se tutkittu, se voi vaikuttaa.
Oletko käynyt lapsettomuuslääkärillä jossain vaiheessa, jotta tutkittaisiin mikä on vialla ja voiko sen ohittaa?
ja nyt raskaana. Löysin miehen, jonka kanssa alettiin puolen vuoden tuntemisen jälkeen yrittämään lasta. Naimisiin meno ei mielestämme ole tärkeää ja hyvin tässä on jo tutustunu kunhan on heti avoin jne.
heti kun kaikin puolin sopiva mies löytyy, niin pullat uuniin vaan :)
itse olen biologisesti todellista ikää vanhempi, eikä kolmikyppisenä lääkäreitten mukaan enää mitään jakoa, siis mahdollisuutta tulla raskaaksi. Onneni on, että aloitin ollessani 22, ja nyt 26 vuotiaani minulla on suloinen 2 vuotias, joka kyllä varmaan jää ainoaksi.
Kukaan ei voi siis sinulle luvata enää päivääkään aikaa, vaikka sitä tilastollisesti olisikin
nyt 40v odotan kolmatta ja viimeistä. Meillä kesti ennenkuin eka tärppäsi, muut tulleet heti