Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

naimisiin, kun mies ei kuulu kirkkoon, ov

Vierailija
05.07.2010 |

haluan kirkkohäät mutta mies ei kuulu kirkkoon joten eivät voi vihkiä kirkossa. onko ketään joka olisi mennyt ensin maistraatissa vihille ja seuraavana päivänä kirkossa? vai pitäiskö olla sama päivä?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut sehän ei siis ole vihkiminen vaan avioliiton siunaus.

Vierailija
2/29 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suostuu, silloinhan ei ole mitään ongelmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensin juostiin maistraattii, sitten valokuvaajalle, sitten kotiin vihittäväksi ja lapsi kastettavaksi.

Ja se sama kiire on vaan jatkunut kun lapsimäärä lisääntynyt..

Vierailija
4/29 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

avioliiton siunaus toukokuussa

Vierailija
5/29 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mentiin maistraatissa naimisiin kahden kaverin ollessa todistajina ja neljän päivän päästä pidimme toisella puolen Suomea juhlan perheillemme. Hääjuhlassa pappi siunasi avioliittomme. Toimi ihan hyvin. Ei kyllä ollut kirkossa...

Vierailija
6/29 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivo ja irvokas se juhla, jossa kirkko on pelkkä kulissi.

Vierailija
7/29 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten perinteiset kirkkojuhlat viikonloppuna. Suurimmalle osalle vieraista ei varmaan edes selvinnyt että oli jo valmiin avioparin siunaus, ei varsinainen vihkiminen.

Vierailija
8/29 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi minä voisin ihan hyvin mennä naimisiin kirkkoon kuulumattoman kanssa, mutta kaipaisin silti itse myös kirkollisen siunauksen. Miehen periaatteiden vuoksi maistraatti, minun periaatteideni vuoksi kirkko.

Vierailija
9/29 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei elunperin mennä Jumalan kasvojen edessä? Ei Jumala teitä auta, jos ette aidosti usko, joten ihan turhaa, jos tuollainen tilanne.

Miehesi voi liittyä kirkkoon ja käydä aikuisten rippikoulun ja sitten voitte mennä oikeasti naimisiin.Onko teillä kiirekin?

Itse pidän maistraattiliittoja paperiavioliittoja.

Vierailija
10/29 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska siitä ei hyvä seuraa, jos ei ole samanlaiset arvot.

Ja yleensä vain kristilliset arvot pitävät parin uskollisina ja yhdessä. Jos ne on sydämeen rakennettu.

Vierailija
11/29 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei elunperin mennä Jumalan kasvojen edessä? Ei Jumala teitä auta, jos ette aidosti usko, joten ihan turhaa, jos tuollainen tilanne.

Miehesi voi liittyä kirkkoon ja käydä aikuisten rippikoulun ja sitten voitte mennä oikeasti naimisiin.Onko teillä kiirekin?

Olen naimisissa, ihan alunperinkin kirkon kautta vihittynä. Tuo nyt oli jossittelua. Jos minä kirkkoon kuuluvana uskovana rakastun mieheen joka on kirkkoon kuulumaton, miksi en silti voisi saada liitollemme kirkollista siunausta? Kun itse sen kaipaisin.

Vierailija
12/29 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska mies elänyt elämänsä helluntai-perheessä. Eli ei kuulu valtionkirkkoon.

Mulle taas oli äärettömän tärkeää se, että saatiin kirkollinekin siunaus meidän liitolle. Mitäs irvokasta siinä on?

Jollei toinen kuulu kirkkoon, silloin ei voida kirkossa vihkä, vain siunata avioon.

Vierailija
13/29 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

alunperin kirkolla ei ole ollut edes vihkimisoikeutta. Kristillisten kirkkojen historiasta ensimmäiset käytänssössä 1500-1800 vuotta riippuen vähän maasta olivat sellaisia, joissa oli aina solmittava maallinen avioliitto maallisen oikeuden mukaan (joko sukujen sopimuksena tai maallisessa oikeudessa kuten maistraattivihkiminen) jotta avioliitto oli pätevä. Ensimmäiset 1000-1700 vuotta tuosta on ollut sellaisia, että kirkollisen siunauksen/vihkimisen on voinut halutessaan hakea siihen lisäksi. Vasta viimeisen 1000 vuotta - ja senkin vain paikoitellen Euroopassa - on ollut pakko hakea siihen kirkollinen siunaus lisäksi. kaikkialla Euroopassa se on ollut jossain vaiheessa pakollinen hakea, mutta siinä missä se täällä Suomessa on ollut pakollinen noin 1600-luvun puolivälistä 1900-luvun alkuun, esimerkiksi Ranskassa pakollinen vaihe oli erittäin lyhyt vallankumousten välissä.

Raamatussa ei puhuta aiheesta ymmärrettävästi mitään, koska sinä aikana kun Raamatun historiassa kristilllisiä kirkkoja ylipäänsä oli, niillä ei ollut vihkimisoikeutta ollenkaan.

Vierailija
14/29 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko eri mieltä kirkon kanssa Jumalan armosta

Vierailija
15/29 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi minä voisin ihan hyvin mennä naimisiin kirkkoon kuulumattoman kanssa, mutta kaipaisin silti itse myös kirkollisen siunauksen. Miehen periaatteiden vuoksi maistraatti, minun periaatteideni vuoksi kirkko.

Ei se Jumala siellä ole, yhtä hyvin pappi voi tulla vaikka teille kotiin. Paitsi että kotona ei ole urkuja ja pitkää käytävää ja kivoja kuvakulmia...

Vierailija
16/29 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ihan yhtä laillinen on avioliittoomme kuin kirkossa vihityilläkin.

Mutta sitä en tosiaan ymmärrä, että se siunaus pitää saada siksi, että saisi komeammat kulissit. Harva edes uskoo Jumalaan, joka siellä kirkossa piipittää tahdon.

Tässä yksi syy, miksi en liity takaisin kirkkoon, vaikka Jumalaan uskonkin. En ala maksamaan näiden tapauskovien vihkimisiä kun haluavat vain sen kulissin sille yhdelle prinsessapäivälleen.

Vierailija
17/29 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se Jumala siellä ole, yhtä hyvin pappi voi tulla vaikka teille kotiin. Paitsi että kotona ei ole urkuja ja pitkää käytävää ja kivoja kuvakulmia...

"mutta kaipaisin silti itse myös kirkollisen siunauksen." Missä kohtaa puhuin uruista ja kuvakulmista? Haluan itselleni kirkon vihkimisen ei välttämättä vihkimistä kirkossa. Itse asiassa menisin mieluiten naimisiin karulla tavalla kauniissa, tuulisessa luonnonpaikassa, mutta ehdottomasti PAPIN vihkimänä.

Miksi aina oletetaan että jos puolisoista toinen ei kuulu kirkkoon, toisellekkin kirkko on vain kulissi?

Vierailija
18/29 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka on vihitty maistraatissa kun on tultu paksuksi. Sitten alkaa kaduttaa kun ei saatu lahjoja ja isoja juhlaa ja rakennekynsiä ja kampausta.

Muutaman vuoden päästä "mennään naimisiin ja pidetään häät"

Voiko säälittävämpää olla.

Vierailija
19/29 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkossa voit saada vain siunauksen, että oikeita häitä. Vähän kuin leikisti menisi siellä kirkossa naimisiin, tai olisi osa näytelmää. Vieraille ne on kiusallisia juttuja, kun pari on jo naimisissa ja esittää vihkivaloja. Sinne alttarille astelee rouva ja miehensä, aika kornia.

Vierailija
20/29 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

menemättä naimisiin jos kirkot suljettaisiin ja naimisiin voisi mennä vain vaatimattomasti virastossa.

Toisaalta se olisi hyväkin. Avioerojen määrä tipahtaisi kun nämä "The häät"-prinsessat pysyisi naimattomina ja kasvaisi aikuisiksi.