Mitä mieltä kesän mökkipummeista?
Teimme pari vuotta sitten ratkaisun, jossa palasimme asumaan kerrostaloon, ja ostimme kohtuullisen ison kesämökin, jossa nyt vietämme kaikki kesäkuukaudet. Talvet asumme kerrostaloasunnossamme.
Tykkäämme kesällä nähdä kavereita ja ystäviä, ja moni tuleekin kutsuttuna istumaan iltaa ja jopa yöpymään mökille. Kivaa on, mutta tilanne on se että me saamme aina syöttää ja juottaa nämä vieraat. Onko normaalia tulla viettämään grilli-iltaa niin että tuomisena on vaikka sipsipussi tai yksi makkarapaketti?
Minkä verran sinä viet tuliaisia, jos olet menossa (kutsuttuna) sukulaisen tai ystävän mökille grillaamaan, saunomaan ja yöpymään?
Pointti on, että olisi mukava kutsua sukulaisia ja ystäviä mökille, mutta se että joka viikonloppu syötämme ja tarjoamme saunajuomat vaihtelevalle määrälle vieraita tekee tästä hauskuudesta lopun.
Kommentit (42)
ainakin jotain ja jos loppuu niin sitten sanotaan että eipä ole ruokaa, juomaa, ym. mennäänkö kauppaan...
Eli rehellisyyttä ja suu auki. Ei ketään tarvitse hyysätä liian kiltisti, varsinkaan mökkiolosuhteissa.
niin hyviin tapoihin kuuluu kysyä, mitä voi tuoda mukanaan - normijärjellä varustettu kun tajuaa, ettei mökillä ole samaan tapaan varastoja kuin kaupungisssa ja ettei mökiltä vain piipahdeta kaupassa.
Mutta moukkia ja hyväksikäyttäjiä löytyy aina.
Meillä oli kesällä 3 kuukauden aikana aikana reilut 30 viikonloppu tai keskellä viikkoa vierailua. Ja ei siis vain kahvia ja pullaa vierailuja vaan perheet ihan majoittautuivat meille pariksi päiväksi ja syötiin ja grillattiin ym. aamupalat ja väli palat jne.
Alkoi hiukan tuntumaan rahavaroissa ja uuvuin todellakin paljon koska mulla ei oluut kesälomaa vaan vuorotyöni ohessa siivosin ja laitoin ruuat pesin petivaatteet ja pyyhkeet!
Esim. 4 henkisen perheen jäljiltä aina 4 pyyhettä lakanat tyynyliinat ja pussilakanat ja koko kämpän siivous pari kertaa viikossa!
Se on tosi ihanaa että ihmiset haluaa tulla kylään,mutta kukaan ei ajattele sitä että jossain perheessä voi tosiaan olla koko kesä samalaiasta härdelliä!
ei mökille niin vain järjestetä tarjoilua ja on aika kova työ ruokkia omien lisäksi myös mökkivieraat. Ja tosiaan omat petivaatteet ja pyyhkeet mukaan, ei kai kukaan huvikseen toisten pyykkejä pyykkäile? Mielestäni on hyvien tapojen mukaista kuskata mukana omat liinavaatteet mökille. Ap:n viestissä, olikohan viesti nro 11 oli maininta, että "nähdään kesällä" tarkoittaa sitä, että väki vääntäytyy heidän mökileen :/ En ihan kutsuksi tuota ymmärtäisi
Mitäs jos opettelisit esittämään kutsut siten että kenellekään ei jää epäselväksi että sinä tarjoat kaiken.
Vaikkapa näin: Hei, olisi hurjan kiva järjestää teidän kanssa yhteinen illanvietto. Me voisimme järjestää saunapaikan ja yöpymismahdollisuuden, toisitteko te iltasyömiset niin me huolehdimme aamiaisesta? Tai ostettaisiinko puoliksi hyvää syötävää?
ovva sivistyneitä: Vaikka esitämme kutsun heille viikonlopuksi mökille, ruokimme ja juotamme heidät toki. Mutta tuovat sitten tuliaisina sen verran reilummin karkkia/sipsejä/limua/viiniä ja keräilemiä tuotteitani, että tavallaan sillä hyvittävät sen vaivan, minkä nään kun ovat kylässä meillä.
Ei se grillaaminen ihan halpaa ole, sillä pöydäsämme on nyt muutakin kun makkaraa ja olutta:))
Kysyn kutsutilanteissa, että tuommeko jotain. Siinä on isäännän helppo sanoa, että juu mielellään petivaatteet etc. Talon puolesta on sitä ja tätä, voisitteko tuoda: sitä ja tätä.
Kotiin jos kutsutaan syömään, tilanne on AIVAN eri. Mökeillä lappaa porukkaa, sen pitäisi jokaisen ymmärtää. Keneellläkään ei ole suomessa varaa syöttää ja juottaa kaveripiidiä koko kesän ajan. Haloo!
en minäkään kyllä nyt tajua ap:n pointtia. miksi mökille pitäisi itse maksaa kyläilynsä, mutta toisten koteihin saa mennä syömään yhden halvan viinipullon kanssa?
onko mökillä asuva jotenkin parempi ihminen että ei voi tarjota muille mitään?
jos kutsuu iltaa viettämään niin tarjoaa. eri asia tietysti jos on yökylävieraita jotka syövät useamman aterian.
älkää kutsuko niin usein vieraita jos ei varaa. ja onko sitä alkoholia pakko olla? jos ei varaa tarjota.
en minäkään kyllä nyt tajua ap:n pointtia. miksi mökille pitäisi itse maksaa kyläilynsä, mutta toisten koteihin saa mennä syömään yhden halvan viinipullon kanssa? onko mökillä asuva jotenkin parempi ihminen että ei voi tarjota muille mitään? jos kutsuu iltaa viettämään niin tarjoaa. eri asia tietysti jos on yökylävieraita jotka syövät useamman aterian. älkää kutsuko niin usein vieraita jos ei varaa. ja onko sitä alkoholia pakko olla? jos ei varaa tarjota.
syömään ehkä useampia aterioita. Mökillä kokkausvarustetaso on kotia matalampi, ruuan säilytysmahdollisuudet huonommat. Taidat siis kuulua juuri näihin mökkipummeihin.
en minäkään kyllä nyt tajua ap:n pointtia. miksi mökille pitäisi itse maksaa kyläilynsä, mutta toisten koteihin saa mennä syömään yhden halvan viinipullon kanssa? onko mökillä asuva jotenkin parempi ihminen että ei voi tarjota muille mitään? jos kutsuu iltaa viettämään niin tarjoaa. eri asia tietysti jos on yökylävieraita jotka syövät useamman aterian. älkää kutsuko niin usein vieraita jos ei varaa. ja onko sitä alkoholia pakko olla? jos ei varaa tarjota.
en todellakaan kuulu. olen sen verran ujo ihminen että en kehtaisi ottaa tuollaista kutsua todesta kuten ap esittää. nähdään kesällä. en ymmärtäisi sitä kutsuksi. ja jos yöpyisn jossakin niin veisin sänkyvaatteeni ja ruokaa. mutta jos minut joku kutsuisi iltaa viettämään, siis vain yhdelle aterialle/kahville, niin en tajuaisi välttämättä että minun pitää maksaa siitä viemällä aterian verran ruokaa, ksoka ajattelisin että seuraavan kerran on minun vuoro kutsua kahville/syömään.
syömään ehkä useampia aterioita. Mökillä kokkausvarustetaso on kotia matalampi, ruuan säilytysmahdollisuudet huonommat. Taidat siis kuulua juuri näihin mökkipummeihin.
vaan sanot heti, että ottakaa sitten omat syömiset, juomiset ja petivaatteet mukaan! Tätäkin olisi kannattanut miettiä vähän etukäteen...
emme ole illalla paikalla eli saunan ja yösijan saavat etsiä vieraat muulta
pakkaamaan puoli asuntoa mukaan ja viemään ruoat ja juomat ja auttamaan vielä töissä. olen sitten mieluummin kotona.
Viime aikoina olen kyllä törmännyt siihen, että on kutsuttu kyläilemään ja myöhemmin ilmoitettu, mitä kaikkea pitää tuoda mukana. Ei ole yleensä todellakaan tapana meidän piireissä ja minusta erittäin huonoa käytöstä.
kaveritapaamiset vähälle, koska minulla ei tosiaankaan ole yksinkertaisesti taloudellisia resursseja siihen, että melkein joka viikonloppu järjestän grilli-illan kaveriperheelle. yksittäinen perhe ei tätä varmasti tulekaan ajatelleeksi, mutta kun vieraita on joka viikonlopulle, niin tähän lystiin menee helposti 700-1000e per kesä. Taidamme vetäytyä mökkeilemään ihan oman perheen kesken, nautin muiden tarjoamasta sosiaalisesta elämästä välillä (jos kukaan vaivautuu mitään järjestämään).
harmittelee ap
Mökille tultaessa ollaan usein yö tai pari. On vähintäänkin kohtuullista, että tuliaisten lisäksi viedään omat juomat (jos viineistä yms. pitää).
Olen menossa lasteni kanssa ystäväperheemme mökille neljäksi päiväksi. Totta, näin on kutsu taas käynyt.
Yleensä vien tuliaisina isännälle hyvää punaviiniä pari pulloa. Se on vakkari ja varma tervetullut tulkkari sillä isäntä harrastaa punkkuja.
Lisäksi vien
-sisustuslehtiä
-kassillisen herneitä (lapsille+aikuisille)
-laatikollisen mansikoita
-saippuaa kauniissa putelissa
-hyvää uutta ruokaöljyä tms. säilyvää ruokatavaraa
-sekä jotain muuta kivaa mitä milloinkin satun keksimään.
Tämän lisäksi vien tietenkin omat lakanat sun muut.
Yleensä toisena päivänä lähdemme kauppaan, jolloin maksan ruokaostokset tai ainakin osan niistä. Joku maksaa ostokset torilla ja joku kaupassa. Ei niitä koskaan ole kuittien kanssa laskettu.
Nukumme vierasmökissä. Siivoamme jälkemme lähtiessä. Imuroimme ja jätämme mökin siihen kuntoon, että seuraavat vieraat voivat tulla suoraan sisään.
Ruokahuolto pelaa niin, että välillä minä teen koko sapuskan ja muut viettävät aikaansa vapaalla.
Yhteistyönä kaikki tehdään, kaikki vuorollaan. Lapset hoitavat osan tiskivuoroista :D
Vesi kannetaan sisälle ja ulkovessa. Eli ei sen kummempia mukavuuksia kellään.
Kaikki kuitenkin viihtyvät ja mukavaa ja leppoisaa ollut.
Alas nyt ymmarra vaarin.
On ihan ok pyytaa vieraita mokille ja sopia etta ruokailu hoidetaan yhdessa. Samalla voi sopia kuka tuo mitakin jne... Se on ihan ok. Itse en ainakaan pistaisi pahakseni moisesta kutsusta. Mielellani suunnittelisin kanssani menuun ja kantaisin korteni kekoon.
MUTTA jos joku kutsuu minut kylaan , en automaattisesti ala summamutikassa ostelemaan ruokia.
Kaiken a ja o on siis se miten kutsut vieraat.
ilman varsinaista kutsua. En oikein tiedä, pitäisikö silloin viedä ruokaa, luultavasti joo, mutta en koskaan menisi kenenkään mökille kutsumatta.
Jos meidän kutsutaan jonnekin mökille pidemmäksi aikaa, niin musta on päivänselvää, että ruoat hankitaan yhdessä/maksetaan puoliksi. Jos meidät kutsutaan yhdeksi illaksi grillaamaan, niin voin kysyä, voisinko tuoda jotain, mutta yleensä vastaus on ei. Tällöin vien jotain pientä, esim. viinipullon tai leivon kakun jälkkäriksi tms.
Olemmee kuusi henkinen perhe ja kyllä aina on omat ruuat mukana. Maidot, mehut, aamiaiset ym. Hävettäisi jos menisi toisten mökille täysihoitoon.
Eri asia on, jos on nimeenomaan kutsuttu SYÖMÄÄN, ja tiedetään että piireissä on tapana että isäntäväki palvelee lomallaankin omalla mökillä vieraitaan. Silloin menisin tyhjin käsin.
Onneksi meidän tuttavapiirissä on kaikilla sama tapa, ja tulevat kylmälaukkujen kanssa toisten mökeille.
Ja tarjoudun aina ottamaan petivaatteet mukaan ,usein sanotaan ettei tarvitse, mutta herranjestas pyyhkeet nyt ainakin, kuinka monella möksällä on edes pesukonetta?