Mitä mieltä kesän mökkipummeista?
Teimme pari vuotta sitten ratkaisun, jossa palasimme asumaan kerrostaloon, ja ostimme kohtuullisen ison kesämökin, jossa nyt vietämme kaikki kesäkuukaudet. Talvet asumme kerrostaloasunnossamme.
Tykkäämme kesällä nähdä kavereita ja ystäviä, ja moni tuleekin kutsuttuna istumaan iltaa ja jopa yöpymään mökille. Kivaa on, mutta tilanne on se että me saamme aina syöttää ja juottaa nämä vieraat. Onko normaalia tulla viettämään grilli-iltaa niin että tuomisena on vaikka sipsipussi tai yksi makkarapaketti?
Minkä verran sinä viet tuliaisia, jos olet menossa (kutsuttuna) sukulaisen tai ystävän mökille grillaamaan, saunomaan ja yöpymään?
Pointti on, että olisi mukava kutsua sukulaisia ja ystäviä mökille, mutta se että joka viikonloppu syötämme ja tarjoamme saunajuomat vaihtelevalle määrälle vieraita tekee tästä hauskuudesta lopun.
Kommentit (42)
jos tulevat. Usein tätä ruokaa jää ylikin niin, että kun ovat lähteneet niin me jatkamme näiden eväiden syömistä.
Minun mielestäni on kohtuullista tuoda itse niin paljon ruokaa ja juomaa et sillä pärjää koko perhe vierailun ajan.
jos itse tuppaan kylään, otan ruokaa mukaan.
Silloin kyllä tarjoat ruuat ja juomat vieraille jos et ole maininnut nyyttäri-periaatteesta.
Toki huomaavainen vieras, tai minä itse ainakin, veisin jotain mennessäni pyytämättäkin, mutta todellakin jos olet kutsunut niin sitten piuvaat kanssa.
oli paikka sitten mökki tai kaupunkiasunto, en vie muuta kuin normaalit tuliaiset isäntäväelle. Luotan siihen, että jos isännät syystä tai toisesta haluavat minun tuovan jonkun osuuden syömisistä, he sanovat siitä minulle etukäteen.
Meillä käy paljon ruokavieraita, sekä kaupungissa että kotona, emmekä koskaan pyydä vieraita tuomaan syötävää mukanaan. Suunnittelemme menun aina huolellisesti etukäteen, juomineen kaikkineen, joten on helpointa ja selvintä hankkia tavarat itse ja valmistella ruoka etukäteen.
Jos tuo on sinulle ongelma, sinun olisi tietysti sanottava ihmisille, mitä toivot heidän tuovan! Tosin voi olla, että sen jälkeen moisista vieraista ei olisi enää vaivaa...
En itsekään odota, että kun pyydän vieraita kylään, niin että he toisivat ruokaa tulessaan.
Jos ilmoitan nyyttäreistä, niin sitten asia on eri.
eli hän sanoo ohimennen tutuille että tulkaa joku kerta... eli kutsu on ikäänkuin ilmassa. Sitten porukkaa lappaa. meillä kävi samoin olin aina kesän jälkeen ihan puhki, oikeeta b&B toimintaa. Ruokalaskut kauheita, pyykätä sai ja vieraat ihasteli luonnon kauneutta ja jaksoivat nauttia viinistä. Kannattaa sanoa että joo, meille voisitte tulla, mutta nyt on hiukan heikko budjetti että pidetään nyyttärit, tuokaa te juotavat niin me laitetaan ruuat ja ottakaa omat pyyhkeet ja petivaatteet... niin on paljon mukavanampaa. Hymyssä suin kun sanoo niin kaikki tajuu.
Kohteliasuudesta viedään toki jotain, vaikka viini- ja mehupullo ja hedelmiä, mutta jos syömään on kutsuttu, oletusarvo on, että ruoka on kutsujan puolesta. Omien eväiden vieminen silloin olisi jopa vähän tökeröä - jos itse kutsuisin ruokavieraita, vetäisin kilon herneitä nenään, jos niillä olisi koko evässetti mukana.
En kuitenkaan yhtään loukkaantuisi, vaan musta olisi ihan mukavaa, jos joku kutsuisi meidät mökilleen grillaamaan ja sanoisi, että meillä on täällä maissit ja mehut ja makkarat, tuotteko te salaattiainekset ja jäätelöä tms.
Tuo ongelma varmaan ratkeaa ihan sillä, että viilaat vähän kutsua. En usko, että kukaan siitä loukkaantuu.
tai "syömään" mökille, vaan periaatteella "nähdään kesäloman aikana", ja lopputulos on se että ruokimme kaikki nämä ihmiset mökillämme. Ehkä tosiaankin olisi syytä vähän viilata kutsumistapaa, jotta emme joutuisi olemaan ruokinta-automaatteja, vaikka kavereita onkin mukava nähdä.
jos vieraita kutsut eikä erikseen sovita, että on nyyttärit, niin isäntähän ne tarjottavat maksaa. Ei me koskaan olla vieraita rahastettu, mutta jos joka viikonlopuksi olisi vieraita tulossa niin rajoittaisin vierastulvaa. Itse en mene ns. kahvipaketin kanssa kenenkään mökille kylään tai kavereille grillaamaan ilman kylmälaukullista syötävää -nämä tuomiset sovitaan aina etukäteen.
Voittehan tekin tehdä niin, että samalla kun kutsutte vieraat kerrotte mitä voivat tuoda tullessaan ja mitä on talon puolesta? Kummallista, että teille on sattunut pelkkiä pummeja lähipiiriin!
Pakko vain uskaltaa sanoa, että tuokaa omat petivaatteet ja omat ruoat.
Mikäli et uskalla sanoa, niin silloin on lopetettava kyläilyt.
niin en vie muuta kuin tietenkin tuliaiset isantavaelle.
Eri juttu on jos kutsuessa sovitaan , etta jaetaan ruokakustannukset ja vietetaan iltaa nyyttari periaatteella. Sitten voidaan yhdessa miettakin kuka ostaa ja mita, etta saadaan kunnollinen menu aikaan.
Mutta tosiaan - jos minut ihan vaan kutsutaan jonkun mokille syomaan, en tosiaankaan tuo esim pihveja ja salaattiaineksia mukana ja jos mina kutsun jonkun hoidan kylla ruuat poytaan.
joka tulee kutsumatta rohmuamaan mökin omistajien ruoat ja majoittuu niin pitkäksi aikaa kun huvittaa tai kunnes ajetaan pois.
Nuo teidän ystävänne eivät ole pummeja, he ovat vieraita! Herran tähden, ei kai kukaan tosissaan ajattele että voi kutsua vieraita omaan kotiinsa (tai mökille, ihan sama) ja sitten maksattaa osan tarjottavista vierailla?!? Jos ei ole varaa tarjota, sitten ei yksinkertaisesti kutsuta!
Nyyttärit on asia erikseen, mutta niistä pitää isäntäväen etukäteen kertoa vieraille. On muuten todella huonotapaista vieda ruokaa mennessään kylään, se on merkki siitä että ei arvosta emännän taitoja. Kukkakimppu tai viinipullo on ihan ok tuliainen.
Kylla nayttaa silta etta AP:n taytyy vahan miettia miten vieraita kutsuu.
"Nyyttarigrillauksissa" ei ole mitaan vikaa, mutta asiasta taytyy sopia etukateen selvasti.
ovva sivistyneitä: Vaikka esitämme kutsun heille viikonlopuksi mökille, ruokimme ja juotamme heidät toki. Mutta tuovat sitten tuliaisina sen verran reilummin karkkia/sipsejä/limua/viiniä ja keräilemiä tuotteitani, että tavallaan sillä hyvittävät sen vaivan, minkä nään kun ovat kylässä meillä.
Ei se grillaaminen ihan halpaa ole, sillä pöydäsämme on nyt muutakin kun makkaraa ja olutta:))
Vaikka ystyävien kestitseminen on hauskaa, täytyy kai vierastulvaa alkaa rajoittamaan, sillä kesävieraiden ruokkiminen imee satoja euroja kesän budjetista. Meilläkin pöydässä on muutakin kuin makkaraa.
Siksi tuntuu jotenkin oudolta tulla viettämään mökki-iltaa yksi sipsipussi tai makkarapaketti tuliaisena, kun itse pyrin viemään sen verran reilut tuliaiset, että isäntäperhe saa jotain vastinetta tarjoiluilleen, paitsi jos kyseessä on "vuoroin vieraissa"-periaate.
ap
Ja niin tekee 99% mökkivieraistamme
Jos sanotaan että hei, tulkaa _meille_ mökille niin yleensä aina kysymme voimmeko tuoda jotain, mutta oletusarvo on että pyytäjä tarjoaa suurimman osan.
Toisaalta jos ehdotetaan että hei, mentäiskö _yhdessä_ viettämään viikonloppua mökille niin silloin yleensä on ruuat hankittu suurin piirtein puoliksi.
Ero ei tosin aina ole näin selkeä, mutta aika usein tietyssä porukassa toimitaan tietyllä tavalla. Eli yhdesäs porukassa hommataan joka reissun sapuskat yhdessä, toisessa kyläillään vuorotellen ja silloin isäntäväki tarjoaa suurimman osan.
että voidaanko tuoda tullessamme jotakin. Ja aina isäntäväki on uskaltanut sanoa. Viimeksi vietiin sämpylöitä, margariinia, makkaraa, grillattavaa, limpparia ja tomaatteja. Ostin vielä litran mansikoita ja punaviinin ja lapsille vesilelun. Mökillä ei ole kauppaa lähellä ja pieni jääkaappi, joten on ihan kohtuullista että vieraat vievät mukanaan osan ruuista!
jos minut on kutsuttu tiettynä päivänä. Mutta jos olemme reissussa ja poikkeamme jonkun mökille heille ensin soitettuamme, viemme koko aterian. Riittää, että suostuvat ottamaan vastaan.
Minusta kutsuja maksaa tai sitten ei kutsu ollenkaan. Ja jos meille mökille joku tulee grillaamaan illalla, niin yösijaa ei tarjota kuin sen etukäteen varanneille, muut saa mennä kotiinsa.