Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lakiasioista tietävä-koskee työhön palaamista

Vierailija
05.07.2010 |

Olen palaamassa takaisin työelämään äitiyslomalta ja sainkin tietää, että työtäni jatkaa toinen henkilö. Lisäksi työaikaani tiputetaan puolella ja työaikanikin muuttuu.

Olen tyrmistynyt ja en tiedä mitä tehdä. Työnantajallani on ilmeisesti halu "savustaa" minut ulos. Jos irtisanon itseni, minullehan tulee karenssi. Jos jatkan, en pärjää palkallani ja työni on muutenkin aivan "hanttihommaa" verrattuna siihen jota aikaisemmin tein. Olisko joku niin ystävällinen, että osaisi kertoa neuvoja..

Onko lakimiehen palkkaaminen vaihtoehto ja kuinka paljon ne kustantaa?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue työhönpaluukohta TES:stäsi.

Esim. mun TES sanoo suoraan "Jos perhevapaa kestää alle 12kk, työnantajan tulee tarjota sama työ kuin ennen äitiyslomaa, jos se on olemassa. Jos ei niin vastaavaa työtä." Lisäksi mun TES:ssä kohta " Jos perhevapaa kestää YLI 12kk työnantaja voi tarjota VASTAAVAA työtä kuin ennen perhevapaata, ei siis välttämättä samaa työtä".

Sen jälkeen luet työsopimuksesi. Siellä on määritelty sun työaika. Mulla lukee sopparissa 37,5h eli olen kuukausipalkkalainen. Jos sulla lukee työsopimuksessa esim. 20h/vko niin sitä ei voi työnantaja muuttaa kuin AINOASTAAN uudella työsopimukselle, mutta se edellyttää sun suostumustasi ja sun allekirjoitusta!

Sama pätee päivittäiseen työaikaan (esim. jos se on sopparissa 6-14). Jos työsopimuksessa EI ole mainittu työaikaa (esim. klo 8-16) niin sitten työantaja voi määrätä työajan, mutta PALKKAA SE EI VOI PIENENTÄÄ ilman ap:n suotumusta.

Ja jos tämä ei ole selvää työantajalle otat mukaan ammattiliittosi lakimiehen. Sitä varten ne siellä liitossa on.

Olen palaamassa takaisin työelämään äitiyslomalta ja sainkin tietää, että työtäni jatkaa toinen henkilö. Lisäksi työaikaani tiputetaan puolella ja työaikanikin muuttuu. Olen tyrmistynyt ja en tiedä mitä tehdä. Työnantajallani on ilmeisesti halu "savustaa" minut ulos. Jos irtisanon itseni, minullehan tulee karenssi. Jos jatkan, en pärjää palkallani ja työni on muutenkin aivan "hanttihommaa" verrattuna siihen jota aikaisemmin tein. Olisko joku niin ystävällinen, että osaisi kertoa neuvoja.. Onko lakimiehen palkkaaminen vaihtoehto ja kuinka paljon ne kustantaa?

Vierailija
2/9 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuttaa yksipuolisesti! Otapa yhteyttä liittosi lakimieheen, he avustavat asiassa - eikä se maksa mitään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sopparisi sanoo tunneista, jotka sinulle on luvattu?

Vierailija
4/9 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lakimiehen maksat sinä, paitsi jos voitat sitten voit periä työnantajalta. Lisääksi saat hankalan maineen ja vaikea saada työtä jos on pieni ala tai paikkakunta.

Vierailija
5/9 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ammattiliitossa on henkilö, jolta tämmöisistä asioista voi kysyä ilmaiseksi.

Vierailija
6/9 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

liittoon, osaavat vastata suoralta kädeltä varmasti. Ja auttavat myös lakiasioissa.

Vierailija
7/9 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin omassa ammattiliitossani saa maksutta lakimiehen apuja tälläisissa asioissa, kannattaa kysyä. Tietääkseni täysin samaan työtehtävään ei tarvitse ottaa mutta esim. työtunnit pitäisi olla samat ellei yrityksessä ole muutoinkin lyhennetty työntekijöidne työaikaa eikä tilalle ole otettu uusia työntekijöitä. Ja työtehtävän pitäisi kuitenkin olla suunnilleen sama kuin aikaisemmin.

Vierailija
8/9 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin johonkin muuhun, mutta palkkaa ei saa pudottaa.

Vierailija
9/9 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi