Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ihonne ruskettunut?

Vierailija
04.07.2010 |

Vai oletteko suojanneet sen niin hyvin, ettei päivetystä/rusketusta ole iholle tullut? Kun rusketushan on merkki ihovauriosta.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä mitään ihovaurioihin viittaavaa...

Vierailija
2/26 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

huolimatta 50-suojakertoimesta. Mutta onneksi aika vähän!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta eilen tuli kyllä kunnolla ihan rehellisiä ihovaurioitakin, paloin lahjakkaasti selästä ja käsistä...

Vierailija
4/26 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoin puoli tuntia pyörällä rannekello kädessä alkukeväästä ja käteen jäi kelloraita! :o

Sittemmin olen ruskettunut reippasti lisää, vaikken varsinaisesti ota aurinkoa juuri ollenkaan.

Tuskinpa se kovin epäterveellistä on, koska ihoni on aika tumma, joten en ole koskaan palanut eikä ihoni ala edes punoittaa/kuumottaa auringossa.

Vierailija
5/26 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä mitään ihovaurioihin viittaavaa...

on merkki ihovauriosta. Itse olen hiukan hullu kyllä, sillä olen oikein nauttinut auringosta tämän ainoan lomaviikkoni. Maannut ruohikolla. Ihoni ei pala helposti, ruskettuu. Mutta typeräähän tämä on. Pitäisi olla varjossa ja suojata voiteilla nahkansa.

Vierailija
6/26 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ihon ruskettuminen on juurikin merkki ihovauriosta:

UV-säteily tuhoaa ja vanhentaa ihosoluja. Rusketus on luontainen vastustusreaktio, jossa iho yrittää estää vahingollisten säteiden pääsyä syvemmälle ihoon. Luontainen suoja on harvoin tarpeeksi vahva. Ilman lisäsuojaa iho palaa, kuivuu ja rypistyy, siihen ilmaantuu pigmenttiläiskiä ja ihottumaa ja se menettää kimmoisuuttaan. Vakavin uhka on melanooma eli ihosyöpä.

Vierailija
7/26 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoin puoli tuntia pyörällä rannekello kädessä alkukeväästä ja käteen jäi kelloraita! :o

Sittemmin olen ruskettunut reippasti lisää, vaikken varsinaisesti ota aurinkoa juuri ollenkaan.

Tuskinpa se kovin epäterveellistä on, koska ihoni on aika tumma, joten en ole koskaan palanut eikä ihoni ala edes punoittaa/kuumottaa auringossa.

Ja melanoomankin olen sairastanut. Nyt olen vain hivenen päivettynyt, koska yritän olla sisällä niin paljon kuin mahdollista. Ja ulkona on kunnon suojaukset.

Vierailija
8/26 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ihon ruskettuminen on juurikin merkki ihovauriosta:

UV-säteily tuhoaa ja vanhentaa ihosoluja. Rusketus on luontainen vastustusreaktio, jossa iho yrittää estää vahingollisten säteiden pääsyä syvemmälle ihoon. Luontainen suoja on harvoin tarpeeksi vahva. Ilman lisäsuojaa iho palaa, kuivuu ja rypistyy, siihen ilmaantuu pigmenttiläiskiä ja ihottumaa ja se menettää kimmoisuuttaan. Vakavin uhka on melanooma eli ihosyöpä.

epäselväksi jäi tässä tekstissä, että miksi sinusta/lukemasi mukaan reaktio=vaurio?

Rusketus on toki ihon luontainen reaktio UV-säteilyltä suojautumiseen, mutta mistään en ole lukenut, että tämä reaktio olisi kaikilta osin pelkkä vaurio luonteeltaan.

Vierailija
9/26 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

naamani ja käsivarteni ovat kirkuvan punaiset. Sääret polvien alapuolelta nilkkoihin sekä rintamus.

Vierailija
10/26 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nenä on ruskettuneet

Vierailija
11/26 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ottanut aurinkoa ollenkaan. Eli vähän on tarttunut kun olen kävellyt tai pyöräillyt jonnekin. En käytä juurikaan aurinkovoiteita, mutta en kyllä palakaan.

Vierailija
12/26 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta vaikka ruskettuisin en ottaisi aurinkoa sillä se vanhentaa aina ihoa.

Vierailija
13/26 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tippaakaan ruskettunut. Syy siihen on, että en rusketu vaikka mitä tekisin. 5 minuuttia auringossa ja olen ihan kärventynyt. Aurinkorasvan avulla aika pitenee hieman, mutta jos olen silloinkin liian pitkään lopputuloksena on palaminen, ei ruskettuminen. Joten vältän aurinkoa ja suojaan itseni.

Tässä yksi päivä hartiat jo kärvähti, vaikka minulla oli hartiat peittävä paita ja olin ulkona noin 2x15min (noiden varttien välissä oli tauko kun olin sisällä)

Vierailija
14/26 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi ruskea voiteista huolimatta; tultiin viikko sitten etelästä ja ollaan oltu nytkin purjehtimassa koko viikonloppu.

Vierailija
15/26 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

puuhailen paljon ulkona. Koskaan en varsinaisesti ota aurinkoa. Enkä jaksa kantaa huolta ja huonoa omaatuntoa tästä(kin) asiasta. Kyllä se iho sitten haudassa vaurioituu lopullisesti.

Vierailija
16/26 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalarinvalkoinen on vain muuttunut kananmunanvalkoiseksi. Sen ruskeammaksi en tule, mä vaan palan. Aina suojakerroin +50 jos pidempään pihalla oleilen.

Vierailija
17/26 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kalpea iho on mielestäni kaunis. en pidä ruskettuneesta ihosta....

Vierailija
18/26 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

puuhailen paljon ulkona. Koskaan en varsinaisesti ota aurinkoa. Enkä jaksa kantaa huolta ja huonoa omaatuntoa tästä(kin) asiasta. Kyllä se iho sitten haudassa vaurioituu lopullisesti.

Käytän suojakerrointa 20, Etelä-Euroopassa jotain yli 30. Minäkään en jaksa tästäkin stressata, ei elämä olisi mitään muuta kuin stressaamista jos kaikkia neuvoja ja ohjeita noudattaisi (liikunta, ruokavalio, aurinkosuojaus...)!

Vierailija
19/26 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 viikkoa Etelä-Euroopassa lasten kanssa ja koko perheellä 50 suojakerroin. Kaikki kyllä ruskettuivat. Isä ja poika ruskettuvat jo parissa päivässä pavuiksi, vaikka kuinka suojaisi ja olisi varjossa, tosin uimaanhan on päästävä useamman kerran päivässä. Itse olen punapigmenttinen, ikinä en tosin ole palanut, mutta aikoinaan edes kuukausi Thaimaata kierrellen ei tuonut muiden mielestä kovinkaan näkyvää rusketusta. Rusketusrajat kyllä olivat :-).

Eiköhän se ihon palaminen ja kohtuuton itsensä kärventäminen ole niitä ihoa vanhentavia sekä syöpää lisääviä tekijöitä. Jos ns tavallinen ruskettuminen olisi vaarallista niin eiköhän esim melanooma olisi paljon yleisempää mm vanhemman ikäluokan keskuudessa, jotka ilman mitään aurinkorasvoja tekivät kesät töitä ulkona ja varmasti ruskettuivat.

Vierailija
20/26 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on todella yleistä vanhemmilla ihmisillä, siitä ei vaan kirjoitella lehdissä niin paljon kuin muista syövistä.

2 viikkoa Etelä-Euroopassa lasten kanssa ja koko perheellä 50 suojakerroin. Kaikki kyllä ruskettuivat. Isä ja poika ruskettuvat jo parissa päivässä pavuiksi, vaikka kuinka suojaisi ja olisi varjossa, tosin uimaanhan on päästävä useamman kerran päivässä. Itse olen punapigmenttinen, ikinä en tosin ole palanut, mutta aikoinaan edes kuukausi Thaimaata kierrellen ei tuonut muiden mielestä kovinkaan näkyvää rusketusta. Rusketusrajat kyllä olivat :-).

Eiköhän se ihon palaminen ja kohtuuton itsensä kärventäminen ole niitä ihoa vanhentavia sekä syöpää lisääviä tekijöitä. Jos ns tavallinen ruskettuminen olisi vaarallista niin eiköhän esim melanooma olisi paljon yleisempää mm vanhemman ikäluokan keskuudessa, jotka ilman mitään aurinkorasvoja tekivät kesät töitä ulkona ja varmasti ruskettuivat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä