Suurperheen äiti saa voiman uskosta :-)
Niin plajon tuntuu lestadiolaisuus kiinnostavan. Niin kerron että tavalliset uskovaiset naiset jaksavat todella hyvin. Pysyvät nuorekkainakin. Se on juuri usko joka kantaa, Jumalan siunaus perheeseen tulee lasten kautta. Ja mikä turva on uskonystävissä, yhteisössä. Monella nykyajan ihmisellä on murheena yksinäisyys ja juurettomuus. Ei kuuluta mihinkään.
Kommentit (44)
Sehän on hienoa, jos löytää uskosta hyvän perustan elämälle ja on vielä paljon ystäviä ja yhteisön myönteinen tuki.
Tämä ei kuitenkaan ole mikään automaatio. Siihen miten löytää paikkansa yhteisössä vaikuttavat ihan maalliset asiat, kuten yhteisön mahdollinen sisäänlämpiävyys, henkilön oma persoona ja toiminta jne. Eikä usko myöskään tee ihmistä aina onnelliseksi. Ihminen voi olla tosi onneton, ahdistunut ja yksinäinen ihan uskosta tai sen puutteesta riippumatta.
Minullakin on 20 vuoden kokemus uskonnollisesta yhteisöstä, ei tosin vl:sta vaan vapaan suunnan seurakunnasta. Tunnistan erittäin hyvin tuon, että kohtaaminen voi seurakunnassa jäädä pinnalliseksi. Minua rassaa kun hehkutetaan sitä, kuinka ollaan sisaria ja veljiä Herrassa - ja oikeasti ei kuitenkaan tunne ketään. Myös itsensä huonoksi uskovaksi tunteminen on erittäin yleistä. Monet vertaavat itseään muihin ja kokevat olevansa syntisiä ja jotenkin muita alempana.
Mutta kuten todettu, usko on monille tärkeä voimavara. Itse olen vähän sellainen semiuskovainen, eli poimin uskosta hyvät asiat ja jätän pois huonot. Molempia kun uskossa olemiseen (tai tarkemmin seurakunnassa olemiseen) kun mahtuu. :)
Ylen sivulla kerrotaan Pohjanmaalla asuvasta 14 lapsen äidistä (yli 40 v, olisiko ollut nimeltään Pelkonen) joka on aloittanut hiljattain yliopisto-opinnot aikuisopiskelijana. Haastateltiin Liperin suviseuroissa. Hän on saanut juuri gradunsa valmiiksi. Että silleen, tehkääpä perässä kateelliset.
Kuka täällä on kateellinen ja mistä? Suomi on maistereita väärällään.
Henkilökemiatkaan ei aina matsaa.
Sitä en myöskään ymmärrä, että kun perheeseen syntyy vauva, niin isommat sisarukset päiväkotiin hoitoon vaikka äiti kotona.. mutta tämähän on niin yleistä,kiitos subjektiivisen päivähoito-oikeuden, nykyään.
Minua ei ihmetytä yhtään vaan pidän tätä mahdollisuutta hyvänä jo lastensuojelullisista syistä, ei ehkä jatkuvasti tietenkään mutta silloin tällöin. Vauvaan täytyy panostaa ja jokainen tietää että ihmisen voimavarat synnytyksen jälkeen ovat rajalliset. Kotiapua ei saa mistään ja unenpuute on krooninen.
Isommat lapseet silloin tällöin päiväkotiin - autta akoko perhettä ja estää kriisiytymistä.
Tämä ei muuten koske mitenkään vain vl-perheitä!
Pienten lasten äidit elää jatkuvassa univelassa. Heillä on kova vastuu, vaativa elämäntilanne. Ja kyllä se on kaoko yhteiskunna etu että perheitä autetaan.
Nuorekas lestadiolainen äiti? Enpä ole moiseen ihmeeseen törmännyt!
Naapurissa on kolmekymmpinen lestamamma ja on niin vanhan näköinen että, näyttää ulkoisesti ainakin 45-50v, nuorekkuutta ei ole se että pukee ylleen pissaliisa vaateet, vaan se on naurettavaa
Pienten lasten äidit elää jatkuvassa univelassa. Heillä on kova vastuu, vaativa elämäntilanne. Ja kyllä se on kaoko yhteiskunna etu että perheitä autetaan.
sattumia pitää tehdä joka fucking vuosi, tyytykää neljään tai viiteen tenevaan ja tehkää nekin reiluilla ikäeroilla.
ja murtaa keskinäisen luottamuksen
kuka mistäkin lohtunsa saa, väliäkö sillä kunhan lapset ei kärsi.
Mutta kun lapset kärsii jos äiti ei voi hyvin.
kestää 18 lapsen aiheuttamat rasitukset joita ei ensinkään olisi ihmisen elämässä jos hänellä ei olisi sellaista uskoa että ihmisen kuuluu tehdä enemmän lapsia kuin rahkeet kestää.
Kylläpä on keskustelua... Ei voi kun ihmetellä että vl- perheet yleistetään. Paljon tiedän vl-perheitä ja ei vl-perheitä ja ystävinäkin on. Ihan samanlaisia ihmisiä ne ovat molemmat. Toinen arvostaa uskoa, toinen baari-iltaa kerran viikossa.
miten pärjäisin vl-äitinä. Olen kristillisessä uskossa, mutta en siis vl. Heti tullessani raskaaksi kärsin hirveästä raskauspahoinvoinnista raskauden loppuun asti. Tämä ilmiö on olemassa ja sille on nimikin. Makaan sängyssä vesilasin kanssa ja oksennan sen saman tien ämpäriin. Koko raskauden ajan. Ja oksentamisen seuraksena ennen niin kauniita hampaitani (ensi kertaa 19-v paikattu) on juurihoidettu 3 kertaa.
Ja sitä myös ihmettelen, että jos nainen suostuu ehkäisymättömyyteen, niin missä hän itse on? Missä on hänen koulutuksensa, uransa? Kun lestadiolaiset, arvojensa mukaisesti, eivät harrasta esiaviollista seksiä, niin avioliittoa joko tulee odottaa, kunnes kunnon koulutus on tai mennä naimisiin heti kun voi. Pointtini on se, että nainen ei voi harrastaa seksiä nautinnon takia kertaakaan. Jos olet naimisissa, seksi tulee kaupan päälle ja siitä seurauksia.
Minulla on ystäviä, jotka vl-taustaisina ovat menneet naimisiin 30+ikäisinä. Mitä seksuaalisuus on silloin? Onko se uinunut kaikki nämä vuodet? Pitääkö se kaivaa esiin? Onko se ollut kuplivana koko ajan, mutta siihen ei ole saanut koskea (masturbaatio). Itse olen yhden miehen nainen,siis ikinä yli 30v, mutta silti oikeasti mietin näitä asioita.
t. edellinen
Ja mietin yhä, kuinka pakotatte itsenne jaksamaan
kuka mistäkin lohtunsa saa, väliäkö sillä kunhan lapset ei kärsi.
tavalliset uskovaiset naiset jaksavat todella hyvin. Pysyvät nuorekkainakin. Se on juuri usko joka kantaa, Jumalan siunaus perheeseen tulee lasten kautta. Ja mikä turva on uskonystävissä, yhteisössä. Monella nykyajan ihmisellä on murheena yksinäisyys ja juurettomuus. Ei kuuluta mihinkään.
Eipä se tunnu kaikila tulevan se siunaus. Ei toimi sanonta niin ovat päivä kuin voimas.
että jotkut uskovaiset vielä painostavat siihen, että ehkäisyä ei saa käyttää vaikka äiti olisi sairas. Uskovaiset ajattelevat, että kaikki tulee Jumalalta, myös ehkäisyvälineet ja niitä saa ja pitääkin käyttää, jos on tarvetta. On sairasta ja väärin lapsia kohtaan, että äiti tulee raskaaksi, jos kärsii masennuksesta tms, eikä pysty lapsiaan hoitamaan. Jos pelkää raskautta, silloin ei saa raskaaksi tullakaan.
Ja lestaäitien timmeys johtuu myös siitä, että piirit on niin tiiviit ja keskinäinen kilpailu kova.
Itse olen kaikki kuusi lastani synnyttänyt toivottuina. Tuleeko lapsia vielä lisää? Voi tullakin.
t. myös VL timmi äiti :)
Joka on saanut vakavaa ahdistusta ja mt-ongelmia kys. yhteisön paineen vuoksi kun ei saa olla oma itsensä. Ei ole tervettä ajaa lähimmäistä noin ahtaalle. Hoidossa ovat vähän väliä ikävä kyllä.
Ei se ehkäisy olekkaan enää niin kiellettyä!!
Luin toiselta palstalta.
”Kyllä, ihminen voi olla uskomassa ja ehkäistä. Ehkäisy ei ole opillinen kysymys, vaan jokaisen perheen henkilökohtaisen keskustelun asia.” (Oululainen vanhoillislestadiolainen äidinkielenopettaja Riikka-Maria Saukkonen Kotimaassa 2.7.2009.)