Onko minun otettava lapsen kaveri yökylään?
Oma lapseni oli tällä kaverilla yökylässä. Päästin hänet sinne, mutta kerroin, että meiltä ei ole odotettavissa vastakutsua. Kaveriperhe sanoi silloin, että se on ihan ok. Nyt lapsen kaveri kuitenkin kyselee jatkuvasti, milloin hän pääsee yökylään. Äitinsäkin oli kuulemma sitä jo tiedustellut.
Kommentit (46)
..yökylään! Koti on lapsenkin koti. Ei meillä silti jatkuva trafiikki ole ollut, koska lapsi viihtyy hyvin yksinkin. Hieonoa, että meille halutaan! Bestiksen kanssa leikkivät 98 % (lähes joka ilta) meillä. Olin tyytyväinen.
Meillä kuvio on mennyt niin, että tyttäreni yksi kaveri pääsee meille yöksi ihan milloin vaan, koska on mukava tyyppi ja tulee myös nuoremman lapsemme kanssa loistavasti toimeen.
Meidän tyttö ei pääse ikinä heille, mutta ei se minua haittaa, ihan hyvin toimii näin.
Meidän tyttö taas pääsee yökylään toiselle kaverille, mutta tätä tyttöä en enää ota meille yöksi. Narisee koko ajan, ja kaikki tulee huonolle tuulelle. Nuorempi lapsemme ei saa olla heidän lähelläänkään ja tämä on rasittavaa, koska asumme tosi pienessä asunnossa.
Menee sitten viikonloppu ihan pilalle.
Tämän olen sitten lapsellenikin sanonut että tyttö a saa tulla, mutta tyttö b ei.
En kovin mielellään päästä enää meiltäkään yökylään sinne tyttö b:n luokse, ettei sitten odotettaisi vastavuoroisuutta.
Ei nyt tarvitse ystävyyttä lopettaa tuon takia.
Olet sanonut etukäteen ettet ota, niin et ole luvannut mitään.
Musta olet aika hankala, saamaton jos et pysty ottamaan yhdeksi yöksi. Taidat olla äärettömän itsekäs.
Meilläkin on lapsilla pari kaveria, joita en halua meille yöksi. Muut saa tulla.
Nytkin meillä on 2 lasta yökylässä eli lapsia on yhteensä 6. Parhaimmillaan meillä on ollut yökylässä 4 lasta yhtäaikaa ja sopu on antanut sijaa jos on halunnut.
Mutta on joitain lapsia, joiden vanhemmille keksii vaikka mitä tekosyitä kun se kysyvät, voisiko heidän Jessejannicamussukka tulla yöksi.
Tää keskustelu on perseestä.
Tottahan toki otat kaverin yökylään ja kaverihan nukkuu patjalla ja oma lapsi OMASSA sängyssä.
Ap on itsekäs!! Saat varmaan lapsesi puheillasi uskomaan ,että on "suosittu" et tarvitse tuota kaveria ! Teet lapsestasi vain kiusaajan äiti käski syrjiä muita ni syrjitään sitten!! omaa Lastani en teille edes yökylään päästäisi
En halua meille lasten kavereita yöksi ja lapseni eivät ole menneet myöskään yökylään. Päiväaika riittää hyvin leikkeihin. Tilanpuutteesta ei asia ole kiinni, vaan minusta. Haluan nukkua yöni hyvin ja en todellakaan tykkää vieraista kakaroista niin paljoa, että yötä myöten heidän kälätystään kuuntelisin. Kesällä lapsia saa kyllä telttaan tai leikkimökkiin jos haluaa.
Koti on paikka, jossa jokainen saa ihan itse päättää, ketä sinne kutsuu ja koska. Ketään ei ole pakko ottaa yökylään. Joidenkin näyttää olevan vaikea ymmärtää, että monilapsisten perheiden lapset eivät kaipaa öisin/iltaisin seuraa toisten lapsista. Omat sisarukset riittää mainiosti
Ymmärrän hyvin että jotkut vanhemmat eivät halua lapsia yökylään. Syitä voi olla monia ja erilaisia.
Meillä on kolme poikaa. Rauhallisia ja kivoja lapsia joilla ei ole ongelmia nukkumaanmenon kanssa. Jokainen on saanut tuoda kavereita yökylään. Tosin se piti lopettaa muutaman kerran jälkeen koska pojat eivät kehoituksista huolimatta osanneet rauhoittua ja olla hiljaa kun tuli nukkuma-aika. Käytiin pyytämässä monta kertaa että alkaisivat nukkua tai ainakin puhuisivat hiljaa. Mutta melu ja riekkuminen senkuin jatkui. Näiden muutamien kertojen jälkeen piti lopettaa koko yökyläily koska muu perhe ei saanut melulta nukuttua ennen kuin pikkutunneilla. Ja täma riekkumis- ja meluamisongelma todellakin on vain silloin kun pojilla oli yövieraita. En tiedä minkälaista meno oli silloin kun omat poikamme olivat yötä kavereidensa luona. Puistatta ajatellakin.
Kyllä jokaisen perheen pitäisi saada päättää itse mikä sopii heille ja mistä he haluavat kieltäytyä.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2010 klo 14:00"]Vanhemmat sietävät muita lapsia vain siksi, että tietävät toisen perheen vastavuoroisesti ottavan oman lapsen heille kylään tai yökylään tai mukaan rannalle. Jos ei ota, on huono vanhempi.
Eli maksat lapsesi yökyläilyn ottamalla kaverin teille, jaksoit tai et.
[/quote]Mun mielestä on ihanaa, kun lapsellani on kaveri kylässä. Lapsi selvästi nauttii siitä ja silloin äitikin on onnellinen kun lapsikin on. Tykkäämme miehen kanssa järjestää jotain erityistä ohjelmaakin lapsille. Emme odota mitään vastapalveluksia, itse asiassa lapsemme ei ole koskaan vielä ollut kellään kaverillaan yötä koska ei halua olla yötä pois kotoa. Se sopii meille erittäin hyvin.
Ei ole pakko ottaa ketään yökylään. Mä en muutenkaan ymmärrä tätä buumia, että ihan lähinaapurissa asuvat kaverit tulisi yökylään. Jos ystävä asuu jossain yli 100 km päässä, sitten ymmärrän yökyläilyt.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2010 klo 13:42"]jaoma tyttö ei niin edes välitä tästä kaverista. Menee sinne yöksi paremman puutteessa kun kaveri sitä niin vinkuu ja äitinsä soittelee.
Olen päättänyt, että ei tarvitse enää mennä. En ala hänen ainoaa lastaan hoitamaan, että pääsevät bilettämään. Ja en ala omia lapsia laittamaan olohuoneen lattialle nukkumaan, että tämä lapsi voi tulla meille yökylään.
Oma tyttö ei tarvitse tätä kaveria. Hänellä on muitakin kavereita ja tosiaan omia sisaruksia, joiden kanssa puuhaa mielellään. Ei aina siksi edes jaksaisi lähteä viihdyttämään tätä kaveria. Monesti on sanonutkin, ettei halua lähteä sen kanssa leffaan vaan haluaa mieluummin lähteä meidän omalla porukalla tai sitten jonkun bestiksen kanssa.
Kumma vain, ettei bestiksen äidin kanssa ole näitä ongelmia koskaan. Bestiksen äiti tietää vuorotyömme ja talomme pienuuden ja on sanonut, että hänelle sopii tosi hyvin, että tytöt ovat heillä yötä. Meillä sitten viettävät paljon päivisin aikaa.
Puutut aika törkeällä tavalla lapsesi kaverisuhteisiin, anna tyttäresi ITSE päättää tarvitseeko hän tätä kaveria. Että estät kavereiden leikit siksi, että et halua ottaa lasta yökylään?? EI OO TODELLISTA!
ps. meille mahtuu vaikka asutaan 73 neliön kolmiossa 4 henkeä...
Mä en ymmärrä miksi oman lapsen pitää nukkua olkkarin lattialla? Miksei omat lapset voi nukkua sängyissään ja vieraat patjalla? Kuulostaa vähän tekosyyltä toi ap:n selitys.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2010 klo 14:00"]
Vanhemmat sietävät muita lapsia vain siksi, että tietävät toisen perheen vastavuoroisesti ottavan oman lapsen heille kylään tai yökylään tai mukaan rannalle. Jos ei ota, on huono vanhempi.
Eli maksat lapsesi yökyläilyn ottamalla kaverin teille, jaksoit tai et.
[/quote]
Näinhän se karkeasti menee. Aivan uskomatonta, ettei joku ymmärrä normaaleista sosiaalisista tavoista, joissa pelaa vastavuoroisuus. Hyväksikäyttö sucks. Ymmärrän, ettei nyt välttämättä ihan just presiis lasketa, mutta kyllä se oman lapsen oleminen toisilla tarkoittaa sitä, että sitten ne lapset on taas teillä välillä. Olenkin miettinyt, että missä noita junttiperheitä on, jotka vaan loisii toisilta kaiken antamatta mitään takaisin. Meillä ne on poikkeuksetta vähän sellaisia wt-perheitä. Fiksut perheet ja vanhemmat tietävät, että maailma ei pyöri omaa napaa tuijottamalla vaan haluavat uhrata sitä omaa mukavuutta lastensa ystävyyssuhteiden edessä. Tietävät, että jokaisen on annettava ja otettava tasapuolisesti. Tietysti normaali wt on tottunut elämään itsekkäästi käsi toisten taskussa. Ei kiinnosta kuin oma napa.
Muistan omasta lapsuudestani yökyläilyt ja ne olivat aina harvinaista herkkua, tosi hauskaa ja spesiaalia "juhlaa" arjen keskellä. Aion pitää saman linjan kuin vanhempamme, että kieltäydytään silloin kun ei sovi mutta välillä myös saa tulla. Ja ihan mielelläni auttaisin kyllä yksinhuoltajaa jos tietäisin että hänellä on hankalampi tilanne kuin itsellä, ei välttämättä varaa maksaa lastenhoitajaa. Lapsista on yleensä hauskaa saada vaikka leiriytyä olkkarin lattialle kaverin kanssa nukkumaan. Toki yökyläilyt jonkin verran rasittavat mutta mitä nyt muutama yökyläily vuodessa? Ja ei sitä aikaa perheen kesken nyt öisin vietetä joten oikeastaan siinä menettää vain muutaman tunnin korkeintaan.
Ja tietystikään ei tarvitse ketään pakottaa olemaan kaveri jos ei kiinnosta mutta en kyllä yhtään ihmettele että mistä sitä syrjimistä ja kiusaamista syntyy kun asenteet on tuollaisia kuin yhdellä kirjoittajalla. Ei tarvitse esittää ylintä ystävää mutta voi olla asiallisissa väleissä. Eikä tarvitse ottaa yökylään jos ei kiinnosta mutta että oikein neuvot tytärtäsi syrjimään ja olemaan lainkaan huomioimatta tuota tyttöä. Ja kai tiedät että tapa jolla puhut kaverin äidistä on tarttuvaa, toivottavasti tyttösi ei juoruile muillekin ja oikein lietso sitä kiusaamista ja ulkopuolelle jättämistä kun on niin suosittukin.
en tosin ole kirjoittanut olevani vuorotöissä, enkä pienistä tiloista, enkä mistään harvennetusta tuttavuudestakaan, niinkuin joku kommentoi.