Mitä sanotte/vastaatte, kun kaupan kassa yrittää tehdä "lisämyyntiä" kustannuksellasi?
siis jos vaikka ostat kaupan kassalla ruokaa ja kassa tyrkyttää sinulle jotain tuotetta, mistä et ole kiinnostunut etkä aio ostaa. Miten vastaat ja millainen ilme sinulla on kasvoillasi?
Kommentit (20)
"Kannustatteko te täällä uhkapeliin?". Myyjä oli nolona ja selitteli, että heidän pitää näitä tarjota.
Mutta sisimmissäni olen erittäin ärsyyntynyt siitä, että marketin kassa tyrkyttää joitain arpapusseja.
Kerran ihan selkeesti edelläni oleva asiakas otti sen vahingossa kun tajusi pussin maksavan vasta siinä vaiheessa kun kassa löi 5 euroa lisää loppusummaan. Tälle asiakkaalle tyrkytettiin siis mitä ilmeisemmin vasta ekaa kertaa kassan toimesta jotakin.
Mutta syyhän ei toki ole kassatyöntekijöiden, siksi en ärsyyntymistäni heille pura mutta olen kyllä ajatellut kirjoittaa palautetta mokomasta tyrkyttämisestä ;-)
Nimittäin jos myyjä osaa asiansa ja hänellä on fiksut esimiehet niin hän tarjoaa minulle sellaista, mitä tarvitsen juuri sillä hetkellä. Jos tästä ei ole kyse, hymyilen ja totean, että ei kiitos tällä kertaa. Ei ole vaikeaa :)
Lisäksi kannattaa muistaa, että myyjäkin on ihminen. Voisi olla vaikka tyttäresi
kassoilla erikoistarvikekaupoissa ihan liki pakollista hommaa, jota tarkkaillaan päivittäin. Ihan syvältä, sanon minä.
Sittarin arvoistahan on ollut juttuja ihan lehdissäkin.
Pamin sivulta: Citymarketin pääluottamusmies Leila Tilvis ja PAMin neuvottelupäällikkö Juha Ojala neuvottelivat eilen Citymarket-ketjun johdon kanssa ongelmista, jotka ovat syntyneet erilaisten tarjouspäivien aikaan toteutetuista arpamyyntikampanjoista.
Kampanjoiden aikana kassatyöntekijöiden on pitänyt myydä tietty määrä kampanjaan liittyviä Veikkauksen arpoja sisältäviä pussukoita. Jos myyntitavoite ei ole toteutunut, on siitä voinut seurata puhutteluja tai varoituksia. Työntekijät ovat kokeneet puhuttelujen ja varoitusten uhan painostavana ja epämotivoivana.
hän on ikävässä välikädessä tilanteessa. Minä kuiteenkin ärsyyntyisin, en kuitenkaan sitä hänelle purkaisi. Jos ärsyttäisi riittävästi ja olisi aikaa, saattaisin pyytää keskustella kassan esimiehen kanssa ja valittaa hänelle asiasta suoraan. Tai ainakin jättäisin palautetta.
samanlaista tuputusmyyntiä? Te, jotka siellä asutte/olette asuneet?
oikeasti, pitäisi olla tiukempi. Mä en ole hyvä sanomaan ei.
ja sitten sanoisin että enpä ota nyt. Muissa, esim, vaatekaupoissa vaan sanoisin että en tarvitse kiitos.
Jos taas lisämyynti on järkevä tyyliin lototessa otatko jokerin tai kortteja ostaessa tarvitko merkkejä, saatan tarttuakin tarjoukseen.
Kauheinat on kun kassa tekee sen selvästi vasten tahtoaan ja vaikeasti. Pitäisi nyt meidän kaikien muistaa, myyjän ja asiakkaan, että kyllä se kaupan päätarkoitus on myydä paljon, ei sitä tartte hävetä tai pelätä.
Jos ei myy, tulee sanomista. Näin oli ainakin jokin aika sitten.
Typerää.
Mitä ne sitten tyrkyttää? Että "ota tästä tosi hyvää jauhelihaa kun edelliseltä asiakkaalta jäi tähä kassalle" vai?
"Kannustatteko te täällä uhkapeliin?". Myyjä oli nolona ja selitteli, että heidän pitää näitä tarjota.
vai onko meidän cittari niin fiksu ettei osallistu siihen. mulle ei ole tyrkytetty mitään.
Nimittäin jos myyjä osaa asiansa ja hänellä on fiksut esimiehet niin hän tarjoaa minulle sellaista, mitä tarvitsen juuri sillä hetkellä. Jos tästä ei ole kyse, hymyilen ja totean, että ei kiitos tällä kertaa. Ei ole vaikeaa :)
Lisäksi kannattaa muistaa, että myyjäkin on ihminen. Voisi olla vaikka tyttäresi
myyjää ja sanoisin että juu kiitos, nämä ostokset vain.
Eihän se ole myyjän vika, vaan kauppiaan. Jos en halua ostaa, sanon, ei kiitos ja senkin ystävällisesti, eihän tuo nyt iso juttu ole. Tosin jossain isommissa kaupungeissa ihmiset voivat saada slaagin, kun kassa puhuu;)
missä ehkä "haksahtaa" näihin ja ymmärtää, positiivisessa mielessä, on vaikka se, että jossain pienessä, ehkä "paremmassa" vaatebutiikissa myyvät esimerkiksi juhlamekon kanssa juhlasukkahousut. Tai että kenkäkauppias myy kengänhoitoaineet myös. Ja parturi shampoot.
Eli jotenkin ymmärrän ne pienet liikkeet, pienet yrittäjät, mutta isoissa kauppaketjuissa en vaan ymmärrä. Heillä on muutenkin suuret markkinointibudjetit ja kaikki mietitty huolella että miten ihmiset saadaan ostamaan mahdollisimman paljon.
Vaatekaupassa saattaa toki palvellut myyjä kysyä, että tarvitsenko vielä jotakin, mutta kyllä kassalle päästyä ei ole kertaakaan tarvinnut enää vastata lisämyyntitarjouksiin.
uusia silikonitäytteitä rintaliivejä ostaessasi.