Lapseni eivät koskaan mene päiväkotiin, näin päätin sen jälkeen kun itse olin työskennellyt
niissä. Vanhemmat eivät tiedä miten ikäviä paikkoja ne voivat olla :/
Mahdollisimman kauan hoidan kotona ja jos hoitoon pitää laittaa niin etsin kiven ja kannon alta hyvän perhepäivähoitajan.
Kommentit (34)
KIva jos olisi mistä valita. Pikkukylällä on vain yksi päiväkoti ja muutama pph.
Luojan kiitos voin olla lasten kanssa kotona, ei ole mikään pakko viedä hoitoon.
vaan tässä tilanteessa. Henkilökunnalla on paljon sairaspoissaoloja ja sijaisia ei saada, ryhmäkoot ovat sitä myöten myös isoja ja levottomia. Monessa paikassa tuntuu olevan arkea se, että lapset tulee syötettyä ja nukutettua, päivä päivältä selviämistä. Arvoista yms viis joita vanhemmille hehkutetaan...
AP
Henkilökunta myös vaihtuu tiuhaan, joten lapsilla ei ole tuttuja aikuisia ympärillä vaan jatkuvasti vaihtuvia sijaisia, tätä myöten myös säännöt ja päivän askareet muuttuvat jatkuvasti. Jokainen hoitaja kun tekee tyylillään.
AP
että joku on työskennellyt niinkin huonossa päiväkodissa että kammoaa nyt kaikkia päiväkoteja, mutta erityisen valitettavaksi asian tekee se, että huonoon hoidon laatuun ei kuitenkaan ole ilmeisesti puututtu?
Eli vaan kauhistellaan työkavereiden tapaa hoitaa asioita. Suu auki, sanokaa että tuo ei ole hyväksyttävää.Tai kysykää miksi noin toimitaan, kyllä se siihen loppuu kun perusteita ei löydy.
Ja vaikka olisit sijainen, ilmoita ensin johtajalle, ja myös johtajan esimiehelle, esim. palvelupäällikölle.
Ja btw, myös meidän kaupungissa juurikin yksityiset ovat niitä "huonompia" päiväkoteja.
henkilökunnan tiuha vaihtuvuus on kyllä valitettavan usein johtajan ammattitaidottomuutta
Ja kun siihen yhdistetään henkilökunnan joustamattomuus...
Ei etsitä uusia toimintatapoja, vaan tehdään niinkuin ollaan aina tehty. Usein yhden tai kahden hoitajan lyhytaikainen poissaolo voidaan hoitaa talon sisäisesti, ilman ulkopuolelta tulevia sijaisia.
Kokemusta on.
Minulla ei ollut/ole mahdollisuutta jäädä kotiin niin pitkäksi aikaa kuin mahdollista tai edes lyhyeksi aikaa. Kaksi vanhinta lasta olemme saaneet hedelmöityshoidoilla ja velkarahalla rahoitimme kaikki hoidot, joten ette voi syyllistää minua siitä, että asumme yli varojemme. Tietenkin siitä voi syyllistää, että hankimme lapset, vaikka rahaa ei ole sitten yllin kyllin. Mutta raha ei meidän perheessä ole se pääasia. On varmasti niitä huonompia perheoloja rikkaissakin perheissä. Ruokaan ja vaatteisiin riittää, mutta ei sitten enää kotihoitoon.
Esikoiseni meni päivähoitoon 1,5-vuotiaana. Ei osannut kyllä puhua kunnolla, vain yksittäisillä sanoilla ja omalla kielellään. Itse koin tosi tärkeäksi, että osaa kävellä, jotta ei voi jäädä muiden jalkoihin, ja siksi mummi hoiti 4 kk lasta, ennen kuin laitoimme päiväkotiin. Lapseni viihtyi todella hyvin. Iltapäivisin en millään saanut häntä lähtemään kotiin, ja hoitajat antoivat todella positiivista palautetta, heistäkin lapsi viihtyi todella hyvin. Aamuisin juoksi innolla ryhmäänsä.Mielestäni lasta seuraamalla pystyy myös päättelemään paljon hoitopaikan tasosta. Samassa ryhmässä aloitti myös 11 kk vanha poika, ja sääliksi kävi sen takia, että hän ei osannut kävellä ja nökötti esim. ulkoilut vain paikoillaan vaunuissa tai siinä kohtaa maassa, mihin hänet oli asetettu. Olimme siis oikein tyytyväisiä lapsemme hoidon aloitusajankohtaan (kun nyt emme voineet tarjota sitä kotihoitoa pidempään).
Esikoinen joutui vaihtamaan päiväkotia äitiyslomani jälkeen. Osasi sitten jo puhua mutta ei kyllä hirveästi kertonut päiväkodin arjesta. Päättelimme, että viihtyi, kun hakeminen alkoi taas vaikeutua (ei olisi halunnut lähteä pois) ja ilmoitti usein, että jäisi yökylään päiväkotiin. Aamuisin ei ollut ongelmia viedä.
Kakkosemme on ollut erilainen tapaus. Jäin kotiin siihen saakka, että hän oli 1,5-vuotias eli osasi kävellä ja puhua yksittäisiä sanoja, joten tuli ymmärretyksi. Ei selvästi viihdy noin hyvin, on vaisu aamuisin ja iltapäivisin monesti odottaa jo portilla. Sama päiväkoti siis kyseessä kuin esikoisellakin. Olen iloinen siitä, että reilun puolen vuoden päästä alkaa äitiyslomani yllärikolmosen tulon johdosta. Siihen mennessä olemme saaneet velkojammekin lyhennettyä, joten saattaa olla, että pystyn jäämään kotiin hoitovapaalle pidempäänkin. Esikoinen tosin menee sitten jo ensi vuonna eskariin.
Päiväkotien henkilökunnasta ja toiminnasta on varsin positiiviset kokemukset. Aina on mukana hankalia hoitajia ja huonoja päiviä mutta sitten niitä tosi ihania myös. Ja päivän kulusta saa aina varsin kattavan kuvan, sillä kyselen paljon ja jopa useammalta hoitajalta, jos joku ei kerro liikoja. Olen myös sanonut asioista, jotka ovat saaneet tyytymättömäksi esim. se, että lasten vaatetusta ei tarkisteta ennen uloslähtöä ja kovalla pakkasella yhdeltä lapselta (ei omani) oli jäänyt hanskat laittamatta. Vahinko tietenkin, josta otettiin opiksi. Haen omat lapseni usein ulos pukemisen aikana, ja monta kertaa olen sitten laittanut muille lapsille hanskoja ja pipoja, jos hoitajat eivät ehdi, ja sen verran ikävä olen, että heti huomautan, jos päästävät ulos lapsen, joka on itse pukenut eikä kukaan aikuinen tarkistanut vaatetusta.
Ollaankin oltu tosi tyytyväisiäomaan PKmme
vain ilmoitella. Yhdestä epäkohdasta soitin yksityisen omistajalle, asialle ei tehty mitään.
Henkilökunta on vuosien saatossa ollut yhteydessä moniin tahoihin, mutta asioille ei yksinkertaisesti tehdä mitään. Yksityiset saavat pyörittää päiväkoteja miten tahtovat ja kunta on tyytyväinen kun on päivähoitopaikkoja.
eikä pahaa sanottavaa mistään eikä kenestäkään. Todella hyvää ja laadukasta hoitoa ja vielä edullinen hinta.
Suomalaiset ei vaan osaa arvostaa asioita, jotka meillä on oikeesti hyvin hoidettu ja järjestetty, vaan niitä pitää haukkua ja arvostella. Muisti on niin lyhyt: mä muistan vielä, miten joka syksy 80-luvulla äiti ja isä etsi pikkusiskolle hoitopaikkaa. Ihan mikä tahansa kelpasi, laadukkaasta varhaiskasvatuksesta ei voi puhua. Mut ja veli on hoidettu ties missä ja millä viritelmillä 60- ja 70-luvuilla.
Tyttö siirtyi 5-vuotiaana päiväkotiin ja on nyt siellä eskarissa. Meillä on ollut onnea, koska ensin oli loistava pph ja oli siirtyessään päiväkotiin "kypsä" siihen menoon. Tykkäsi mahdottomasti viskareista ja vielä enemmän nyt eskareista. Syliä siellä ei tietenkään saa kuten pph:lla, mutta ei tuon ikäinen niin enää sylin tarpeessa ole vaan tykkää siitä tasokkaasta ja ohjatusta toiminnasta!
panostetaan omahoitajuuteen. Sama ihana turvallinen aikuinen hoitaa jo 4 vuotta. Lapsi oli 1v4kk kun meni hoitoon.
vain ilmoitella. Yhdestä epäkohdasta soitin yksityisen omistajalle, asialle ei tehty mitään.
Henkilökunta on vuosien saatossa ollut yhteydessä moniin tahoihin, mutta asioille ei yksinkertaisesti tehdä mitään. Yksityiset saavat pyörittää päiväkoteja miten tahtovat ja kunta on tyytyväinen kun on päivähoitopaikkoja.
Ja hyvinvoivia ja iloisia lapsia ovat, ja vieläpä terveitä, ei suurempia tautikierteitä oel ollut.
Ja olen itsekin ollut päiväkodissa töissä eli tiedän millaista siellä on.
Ja se tosia-asia vaan on oikeassa elämässä, että joidenkin on käytävä töissäkin ja toiset jopa pitävät työn teostaan. Ja minun psyyke ei kestäisin 7 vuoden kotona pyörimistä, 2 vuotta on kerrallaan riittänyt.