Millainen on "hyvin lahjakas" 2-vuotias?
Täällä kun joka toisella on näitä " hyvin lahjakkaita" lapsia, niin kiinnostaisi tietää miten se ilmenee?
Joku kertoi, että omansa piirsi 1-vuotiaana "lähes täydellisen" ihmisen, mitä se esim. tarkoittaa? ONko kyseessä tikku-ukko, jolla on pää,vartalo ja raajat, vai löytyykö naamasta kaikki olennaiset asiat, osaako piirtää ilmeitä?
Ihan vaan yritän tässä hahmottaa, että millaista on lahjakkuus täällä. Kun mun mielestäni sitä sanaa viljellään aika herkästi nykyään, omista lapsistanikin sanotaan niin varsin usein esim. päiväkodin puolelta. Ja aika tavallisilta pulliaisilta mun mielestäni vaikuttavat.
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="02.07.2010 klo 08:35"]
että lapselle lässytetään ja lapsi oppii puhumaan lässyttämällä.
Meillä on puhuttu lapselle normaalilla puhetavalla. Ehkäpä johtuu siitä että lapsetkin puhuvuat sössöttämättä.
[/quote]
Tutustupa aikasi kuluksi aiheeseen liittyvään tutkimusaineistoon ja todettuihin "lässyttämisen" hyötyihin, haittoja eivät tutkimuksessa löytäneet.
2-vuotiaasta nyt ei voi sanoa onko lahjakas vai ei, voi olla ikätovereitaan reilusti edellä joissakin asioissa, mutta tuskin kukaan jokaisella osa-alueella.
Täältä löytyy 2v joka on visuaalisesti todella lahjakas. Muisti ja käsityskyky on todella edellä kehityksestä. Osaa KAIKKI värit, ja osan numeroista ja kirjaimista yms, mutta häneltä taas puuttuu lähes kokonaan mielikuvitus. Pointti on että yleensä jos on jossain lahjakas, jossain on myös huonompi. Sikäli ehkä on lapselle helpompaa olla ns keskiverto.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2010 klo 08:28"]
hänen ollessaan vuoden ikäinen.
Oppi puhumaan selkeästi vuoden ikäisenä samoin laulamaan.
Meillä ei ole ollut mitään "lässytysvaihetta" kummallakaan lapsella joten heidän puheestaan ovat myös vieraat saaneet selvän pienestä alkaen.
[/quote]
Oi! Sinulla on ilmeisesti samanlainen lapsi kuin lapsuudenaikaisella naapurillamme.
Äiti meinasi revetä ihan totaalisesti kun naapurin emäntä hehkutti 10 kk ikäisen poikansa osaavan laulaa Soihdut sammuu -joululaulun kaikki säkeistöt, nuotilleen.
Erittäin lahjakas lapsi.
Miksi itse tänne eksyin 2-vuotiaan tytön isänä on se, että olen miettinyt lapseni kenties olevan aivan omalla tasollaan kaikista tuntemistani lapsista. Ja kyllä se vaan kaunistelematta on niin; hänen kykynsä lukea kirjaimet, laskea yhteen, yhdistää todella monimutkaisia abstrakteja asioita, rakentaa mittavia palapelejä jo alle kahden vuoden iässä, puhua monisanaisia lauseita ja virkkeitä reilun yhden vuoden iässä, piirtää ihmishahmoja, joilla on kymmenen yksityiskohtaa ja sanoittaa sekä säveltää uusiksi tuntemiaan lauluja riimein varustettuna (näitä lauluja on ollut ulkomuistissa hänellä jo alle 2-vuotiaana kymmeniä) ja pomppia yhdellä jalalla eteenpäin taputtaen samalla päälakeaan; edustavat ilmeisesti sellaista monilahjakkuutta, ettei tuo ole mitenkään kauhean yleistä. Meillä on myös 2 vanhempaa lasta, poikia, jotka ovat kummatkin erittäin lahjakkaita monilla alueilla, mutta siihenkin nähden taitaa tämä tyttönen olla poikkeus.
Ei sillä lahjakkuudella ole mitään merkitystä sen suhteen, kuinka paljon me vanhempina kaikkia lapsiamme rakastaisimme, vaikka olisivatkin hiukan tavallisempia. Mutta isänä vain olen pistänyt tuollaisen asian tyttärestäni merkille. Pakko vielä lisätä, ettei hänellä ole sosiaalisten taitojen kanssa mitään ongelmia ainakaan vielä, hyvin ulospäin suuntautunut ja reipas on kaikin puolin. Empatia on yksi hänen suurista ominaisuuksistaan, kyky asettua toisen kenkiin ja ymmärtää toisen näkökulma. Ja samalla lohduttaa häntä verbaalisesti sekä fyysisesti silittämällä ja halaamalla. Ei nämä ominaisuudet ole meidän vanhempien ansiota, hän vain tuntuu olevan hiukan erityinen kaikkien tuntemiensa ihmisten mielestä.