PARAS JENGI/HEINÄKUU
Eli tänne kaikki tuolla kuumeilupuolella ketjussa PIKKU2 kirjoitelleet :-) Jatketaan juttelua tällä puolella!
Jonttu82
LA 15.11/ tyttö 02/08
Inkku82
LA 29.11/ tyttö 05/07
virva
LA 29.11/ tyttö 10/09/ Ikä27/ Helsinki
Timantti76
LA 10.12/ poika 06/09
Sabriina
LA 12.12/ poika 10/08/ Ikä27/ Espoo
amandak
LA 15.12/ poika 12/08/ Ikä24/ Turku
Mindy81
LA 16.12/ poika 04/06/ Ikä29/ Itä-Suomi
ninnininnuli
LA 23.12/ poika 05/08/ Ikä24/ Satakunta
LilleLobster
LA 30.12/ tyttö 09/04/ Ikä23/ Lahti
Chili
LA 10.1/ poika 05/09/ Ikä 23/ Helsinki
mammamuori
LA 2.2/ poika 6/07/ Etelä-Suomi
Kommentit (62)
Kiitos kysymästä, turvotus helpotti joko sään viilenemisen tai mansikka-ananas-kuurin ansiosta. Jostain syystä kerään tosi helposti nestettä muutenkin, vai tietääkö teistä kukaan muu miltä tuntuu kun sormet ja VARPAAT on turvoksissa? :D
Muuten ei juuri mitään uutta oman navan ympärillä. Päivä kerrallaan ja masun kasvamista ihmetellen... Joku muukin taisi mainita että maha alkaa heti rintojen alta, niin minullakin. Taitaa taas sf-mitta huidella ihan omilla käyrillään. Ja rinnoista puheenollen, ostin viime viikolla uudet rintsikat kokoa 70D!!! Esikoisen kanssa mulla ei ollut imetysliivitkään noin isot. Ja normaali koko ennen raskautta oli kuitenkin a.
Mindy 18+4
johan on Mindy hyppäys a kupista d:hen!!? what?? mahtaa miehes olla innoissaan? :D hah.. Munkin on hiuka kasvanu mut ei tod mitää radikaalia.. ennen esikoista kuppikoko oli c70 ja raskaus ja imetysaikana lähinnä ympärysmitta kasvoi että oli 75c ja noin mutta sitten ku lopetti imetyksen niin kuppikoko olikin enää b, vähän ehkä harmitti, vaikka oonki sitä mieltä että isot rinnat on hankalat eikä todella ainakaan kauniimmat.. No nyt sitten voi taas käyttää noita c-kupin liivejä mutta 70 on kyllä iha liian pieni ympärysmitta.. ahdistaa..
me tultii just ulkoa, lapsonen pulikoi tossa uima-altaassa.. Huvitti kun mummu oli kantanu ämpärillä vettä siihe sisältä.. ei sitten voinu letkusta päästää.. niin ja mummu oli rätillä pyyhkiny altaan ensin (ihme jossei desinfioinu).. Semmosia ne mummut on.. Mulle iski iha kauhia väsytys, toisaalta tekis mieli lähteä rattailemaan mut tiä si jaksaisko..
Rattaista puheen ollen, mein poitsu on si 2,5vee ku vauva syntyy ja aattelin etten osta mitää tuplia.. Jos vaikka tulis lunta niin saa sitte tulla pulkassa ja si kesällä tua saa luvan tulla pyörällä.. Ja kantorepussa varmaan aika paljon taas vien pientä ellei mikää super pakkanen oo tulossa.. Siinä toi esikoinenki viihty kun käytii koiraa ulkoiluttamassa metsässä.. Tosin vuodenaika oli iha eri.. Ja aattelin sitäki et toi mein poika ei oikeesti enää oikein mahdu mihinkää rattaisiin ku se on niin iso että tuskin se niissä enää viihtyiskää kun nytkin on vähä siinä ja tässä.. No si sen näkee..
Mindy, mun on pelkästään työpäivän jälkeen aina nilkat ja ne varpaat myös turvoksissa, eikä siihe vaadita raskautta.. Joskus mulla oli varvassormus mut kerran sitten turpos niin varpaat että oli todella kova työ saada siä irti vaikka se ei ympäri asti kiinni olekaan mutta ihos sisästä on paha saada kii.. yih.. vielä ei turvotukset oo normaalia enempää kiusannu, mahtuu sormuski sormeen.. (häät syyskuussa ja vihkisormus ostettii varoiks 1/2 nroa ismopi että varmaa mahtuu, sitä sitte pienennetää joskus jos tarvis..) :)
jaaha aika tarinaa taas.. taidan mennä hetkeks sohvalle pötköttelee.. Ja superkivaa että sabriinallaki elämä hymyilee!! ja mies tekee pullaa, vau!! :D
palataas..
ninnininnuli 17+6 (?)
Mindy, mulla oli synnytyksen jälkeen varpaatkin turvoksissa. Painoin enemmän kotiuduttuani kuin raskaana ollessani, mutta sitten seuraavan kuukauden sisällä paino laski semmoiset 7kg.
ninnininnuli, toi mummu-asia on niiiin tuttua. Miehen äiti eli esikoisen famo ei suostunut antamaan tytön kontata nurmikolla vaan väen vngällä haetti siihen maton alle.. huoh.
Rattaista: aion todellakin hankkia kaksosrattaat. Ensi kesäksi on varastossa brio pony-kaksosrattaat, joihin aion tehdä kangaspäälisen. Talveksi tarvitsee jotain tukevampaa. Olen kahden vaiheilla pitäisikö ottaa semmoiset lapset-päälekkäin -rattaat kuten phil & tedsit tai britaxit vaiko sitten semmoiset vierekkäin istuttavat kunten briot tai emmat. Briossa saisi alle kauppatavarat (plussaa), mutta taas olisi isot (miinusta). Päällekäin-malleissa on britaxeissa kaksi pienenpää etupyörää (lumessa pienet on huonot) ja phil & tedseissä taas yksi iso (kiikkerä?). Pohdintaa riittää, pitää varmaan katsoa kaupassa.
ITe tajusin tässä, että on enää neljä kokonaista kuukautta laskettuun. Kaksi kuukautta esikoisen 1v synttäreihin. Jännää! Maha alkaa olla tiellä, on vaikea istua hiekkiksellä ja pitää esikoista sylissä muuten kuin vatsatusten. Siis jos esimerkiksi itkee ja pitää lohduttaa, käy tyttö syliin kaarelle mahakummun päälle.
Loppuisi taas tämä kuumuus..
virva, 21+3
Ollaan täällä pohjanmaalla mun vanhempien luona enkä millään saa enää unta... Poika kahisutteli niin matkasängyssään, et väkisin heräsin :(. Jospa kohta yrittäis uudestaan.
Meillä on hankintalistalla tuplikset, mutta on niiiin vaikeeta, huoh. Meillä on pitkänmallinen sisääntulo ja kaks ovea aukeaa hankalasti, et pitäis olla jotkut kapeat, mitkä saa sisälle ja mahtuu säilyttämäänkin. Mut ne kaikki näyttää olevan enemmän kaupunkimalleja eivätkä välttämättä oikeen sovellu meidän tuulisiin sorateihin. En tiiä, ihan hirveen vaikeeta! Käytetyt aion ostaa, jos nyt vaan jaksais innostua kattelusta.
Mietin kans, et jos kuitenkin ostaisin siskon vanhan pinniksen kakkoselle, ei tarvis poikaa siirtää vielä omastaan pois. Luulen, et päästäis niin paljon helpommalla.
Mindyllä on aikamonen kuppikoon muutos! Mä oon päässyt nyt vähemmällä, esikoisa odottaessa ei mikään riittänyt, aina tissit tursuili. Vaikka kävin liikkeestäkin ostamassa 80F:ää.. Nyt mahtuu vielä omat normiliivit, niin tuntuu niin mukavalta :).
Mulla on ehkä maha ihan pikkusen pienempi kuin esikoista oottaessa, tai ei miehen mielestä :). Mut en jotenkin ehdi huomaamaan sitä, kun joudun pysyttelemään kävelemään opettelevan pojan perässä ja kurottautumaan kaikkiin ihmeasentoihin. Pitää olla aika ketterä, et yhtäkkiä pääsee lattialta pystyasentoon :DDD.
Mulla on issias vaivannut viime päivinä ja oon yrittänyt kiinnittää huomiota nukkuma-asentoon, en tykkää yhtään nukkua kyljellään niin nukun sit kaikenlaisissa ihme kiemuroissa.
Perjantaina päästään vihdoinkin rakenneultraan!
Timantti 20+2
Onpas Timantti ollut aikasin hereillä. Täällä on myös silmät kaikilla ristissä. Yöllä oli kova ukonilma ja tyttö pelästyi sitä niin, että meni 2.5 tuntia aikaa saada se takasin nukkumaan :-(
Onnea mammamuorille onnistuneesta ultrasta! On se niin ihanaa nähdä oma pikkunen sieltä ruudulta.
Mulla on myös kuppikoko kasvanut kahdella! Tai yleensä on B, mutta C:t tuntuu paljon paremmilta nyt ja ehkä D:hen vois kohta siirtyä, tuntuu jotenkin tosi omituiselta. Esikoisesta ei kasvanut rinnat milliäkään ennen synnytystä :-D
Ostin eilen ensimmäisen ostoksen pikkuselle. Sellasen ihanan villamyssyn :-) Saa vähän erilailla nyt varustautua, kun tyttö syntyi alkukesästä, niin ei ole ihan pienelle mitään talvitamineita valmiina.
Tosiaan 4kk enää aikaa, ennen LA:ta. Mainitsin siitä eilen miehelle ja kommentti oli että nyt alkoi ahdistamaan :-D Niin muakin vähän, koska tiedän että aika menee ihan tosi nopeesti. Pitäis täällä kotona saada kaikkea tehtyä ennen syntymää. Oikein pesänrakennusvietti jo meneillään.
Ootteko muut jo ajatellut synnytystä? Entä miten meni esikoisen synnytys? Mun kaverilla on tänään LA ja kieltämättä on itselläkin alkanut pyöriä synnytys mielessä. Ensimmäinen oli pitkä (22h) mutta meni muuten hyvin, mitä nyt repesin aika pahasti enkä istunut viikkoon. Mutta ei kyllä mitään traumoja jäänyt. Vähän lyhyempi voi toinen olla ;-) Meillä tuo jo haastetta ensinnäkin synnytyssairaalan valinta. Oma lakkautettiin juuri (Tammisaari). Olen tällä hetkellä Jorvin kannalla, mutta matka vähän arveluttaa :-/
Nyt aamupalalle, enää huominen vapaata ja sitten on paluu arkeen loman jälkeen. Onneks seuraava loma onkin sitten vähän pidempi ;-)
Inkku 21+6
On tosiaan ollut mielessä mullakin. Esikoisen synnytys meni varsin hyvin, sairaalaan mentiin klo 19, kun säännöllisiä ja järkyttäväksi yltyneitä suppareita oli tullut jo monta päivää (siis yltyi kamaliksi klo 19 kohden, ei ihan hirveitä ollut pitkään mutta säännöllisiä silti). Klo 04 sain ponnistaa ja 4:30 oli muksu ulkona. Verta menetin reilun litran, kivunlievityksenä ilokaasu ja kohdunkaulan puudute. Parissa päivässä tuntui jo siltä että ehkä joskus uudestaan.
Silti nyt kun miettii että se pitää tehdä uudestaan---huhhuh. Alan varmaan itkeä kun supistukset alkavat. Onneksi siinä lopussa on niin kypsä raskauteen että menee "mielellään" synnyttämään. Ja ehkä tämä kerta menisi nopeammin. Pelottaa vain tulpat ja muut, kun on nyt nuo kohjutkin pahemmat.
Onko muuten muilla virtsankarkailua tai muita semmoisia oireita? Mulla on nyt tullut niin, että jos aivastan äkisti niin tulee tippa housuun. :D ikävää.
Lähetään nyt kauppaan, mukavaa viikkoa kaikille!
virva, 21+6
Virva, tuo pissankarkailu on mullekin tullu nyt!! Kamalaa, onneks ei tule kuin tippa just aivastaessa mut kyllä vähä jännittää meneekö se si tästä vaan pahemmaks! Ei ollu esikoista odottaessa tälläst tai synnytyksen jälkeenkään!
Ja mitä siihe synnytykseen tulee niin PELOTTAA! Musta se oli niin kamalaa touhua et ei kyllä huvittas siihe uudesaa joutua.. :( Mutta enemmän silti pelkään sitä että jouduttas sektioon, minä en prkl haluaa mitää arpia.. Ja vaikka itse synnytys viimeks oli kamalaa niin olin kyllä täysin tolpillani seuraavana päivänä, en revenny yhtään (kiitos sen että kesti niiin kauan se, tunteja en enää muistakaan..) eikä tosiaan sit paikat olleet mitenkää kovin kipeenä.. Epiduraali oli hyvä niin kauan ku tehoo piisas - ihan liian vähä aikaa.. Ja muutenki se oli niin pelottavaa ku lopulta kolme hoitajaa ja lääkäri huusi vieressä ku vauvan sydänäänet hävis että se on sitten nyt pakko ponnistaa ulos ja painettii ja kaikki oli yhtä kaaosta.. Huh.. Mutta uskotaan siihe et toinen kerta olis helpompi..
Äskön just tilasin HM:ltä netistä vaiks mitä vauvanvaatteita ja esikoiselle kans aika kasan.. Unohtamatta itteeni ;) Huh, laskua odotellessa.. Oon jo muutamia vaatteita pienelle ostanutki ja edellisiltana tein vauvalle jo oman vaatekaapin valmiiks :D Laitoin sinne tyttöjen ja poikien vaatepinot ja unisex vaatepinot kokojärjestykseen tietysti ja pitkähihaset ja lyhythihaset bodyt erikeseen, potkuhousut erilleen muista housuista jne. x) Tuli vähä kans pesänrakennusviettiä.. :) Tosiaan on hyvä ku esikoinen on poika niin pojalle sitten löytyy vaatteita omasta takaa ja sisko on kärränny meille tyttönsä pieneks käyneitä vaatteita niin löytyy niitäki.. Vaikkakin mä olen iha 99% varma että tämä on poika!! Mä olin esikoisestakin aivan varma ja nyt ehkä jopa vielä enemmän! En enää oikein ees haaveile tytöstä kun se tuntuu niin kaukaiselta ajatukselta.. Saas nähdä pystytäänkö olee kysymättä =)
Olin eilen taas häissä, ei mitkään iha huippuhäät mutta kahteen jaksoin sili olla.. Mulla oli sellanen hame mikä ei kyllä korostanut vatsaa niin moni ei kyllä vieläkään huomannut et ootan vaikka mun mielestä tää on jo niiiiiiin iso!! :D Ja arvatkaas, eilen tämä kaveri sitten potkasi oikein aika lailla, niin että potku näkyi oikein todella hyvin, voi kuinka siitä voi tulla onnelliseks :) Muuten tämä kaveri on huomattavsti rauhallisempi ollu ku esikoinen näillä viikoilla!
Teillä joilla on esikoinen vuoden ikäinen niin varmaan tosiaan tuplat on järkevä hankinta vaikka ne vähän taitaa olla hankalat kokonsa vuoksi.. Mä en tosiaan enää hommaa ku tuo mein poitsu on si jo 2,5v..
täällä masu on ottanut oikein kasvuspurtin. painoa tullut lisää 100 grammaa, onneksi vain tuon verran:) ´voitteko kuvitella, mä olen nyt tän viikon kuulostellut niin, kyllä liikkeitä tuntuu:=0 esikoisestakin tunsin ne hyvin aikaisin viikon 16 alussa mutta että jos nyt... ne ei tietenkään ole mitään potkuja vaan pienen pieniä hipaisuja, mutta tunnen ne :) toisaalta useimmiten tunnen myös ovulaationi joten ehkäpä minulla vaan on herkät hermot tuolla seudulla:) muuten olo on hyvä, ainoastaan ihmetyttää ettei karkki maistu, porkkana kylläkin, no tuo ei liene pahasta.
itse en tuplarattaita osta kun esikoinen on talvella jo sen 3,5v,joten ei tarvitse.
t. mammamuori 12+5
melkoinen melskaus käy masussa juuri nyt :)
Niin, melko hämmentävää tuo kuppikoon kasvu. Aika kauan sinnittelinkin ihan liian pienessä koossa. Toivottavasti rinnat tälläkin kertaa palautuu omiksi itsekseen eikä jää tyhjännäköisiksi. Ja toivottavasti imetys onnistuu yhtä hyvin kuin esikoisen kanssa.
Synnytystä en pelkää,(esikoinenkin tuli maailmaan 12 tunnin kärvistelyn jälkeen kohdunkaulanpuudutuksen ja ilokaasun voimin) mutta syöksysynnytystä en toivo kun sairaalaan on 70km matkaa ja sektiosta näin jo painajaistakin yhtenä yönä.
Aamulla täytyy käydä labraan viemässä virtsanäyte, hiivanäyte ja otattamassa verikoe kilppariarvoja ja verenkuvaa varten. Perjantaina neuvolassa oli taas verta virtsassa, pitää selvittää mistä se oikein tulee kun mitään oireita ei ole. Muuten kaikki ok, sf-mitta huitelee 23cm:ssä, mikä on kaikkien käyrien yläpuolella. Ilmankos tuntuu että maha alkaa heti rintojen alta...
Tää on niin tätä, kauheeta omanapailua :D
Mindy 19+3
Aika menee niin hätää, ja kesä, joten en ole ehtinyt koneella istumaan.
Iltavuorosta kotiuduin hetki sitten. Onneksi enää vajaa 5 viikkoa töitä jäljellä. Töissä ei kukaan tiedä raskaudesta, työvaatteet peittää hyvin. Kaikki muut onkin kyl miehiä, joten en tiedä ymmärtääkö ne edes katella. Muutenkaan kovin moni ei tiedä, pari kaveria ja lähisukulaiset. Ensiviikonloppuna selviää kai toisen puolen suvulle, kun on yhdet synttärit. Enkä oo mitenkään kavereiltakaan tietoa peitellyt (tosin en sitä oo julkisesti missään jakanutkaan! :D), mut eipä oo kauheesti kukaan kyselly kuulumisia, niin ei oo tullu kerrottuu. Heikkoo ollu yhteydenpito, tai sit kaverit on vaan muuten vähissä. :/
Mulla on normaalisti D-kuppi, tai jopa DD-, joten onneks nyt vielä menee ainakin samat omat rintaliivit. Tissit on niin isot muutenkin, et mielelläni harkitsisin pienennysleikkausta. Imetys onnistui viimeks hyvin, toivottavasti nytkin.
Mulla ei oo erikoisemmin vielä synnytys alkanu pyörimään päässä. Viime synnytys kesti joku 15h, ja en istunut reiluun viikkoon. Repesin hieman, ja yks tikki onnistuttiin ompelemaan suoraan hermoon, joten käveleminen osastolla oli kans tuskaa. En päässyt edes synnärillä synnytyksen jälkeen suihkuun ilman apua, kun toisesta jalasta lähti heti kävelytaito.
Jollakin muullakin oli issias-kipuja. Ne on kai vähän samoja kuin mulla oli viime raskaudessa, SI-nivel vaivas rv20 jälkeen, vei toisesta jalasta tunnon. Nyt ei (kop kop) vielä ole ollut samoja oireita, tosin kyljelläni olen muutenkin jo nukkunut, kun selällä nukkuminen kuitenkin vähän tuntuu lonkissa.
Kävin reilu viikko sitten neuvolassa, sain kelaa varten raskaustodistuksen ja synnärille pitäs lähettää esitietolomake. Ei ole vielä tullut postitettua, kun hätäkastenimet puuttuu. Nimeä ei olla muutenkaan vielä mietitty, joten kaipa se on sama mitä niihin kirjottelee. Hemoglobiini oli pudonnut rajusti, oli enää 103, joten nyt oon syöny rautatabletteja. Reilun viikon päästä on lääkärineuvola, näkee onko hemppa noussut.
Nyt ollaan kateltu isompaa asuntoa, tai omakotitaloa, kun tämä alkaa jäämään pieneksi. Likan sänky pitäs siirtää omaan huoneeseen, mutta kun sielläkin on yks ylimääräinen sohva tiellä. Ja tulevalle ei enää omaa huonetta ole. Kauhee ressi, tai kauhee ja kauhee, mutta kun sellaset talot jonka haluis maksaa hunajaa, tai sit ne sijaitsee liian lähellä naapureita. Ja mies ei innostu rakentamaan itse, sais sellasen kun haluis ja sellaseen paikkaan kun haluis. No, toivottavasti tähän viel syksyllä mahdutaan, jos uutta ei löydy.
Mä en ole osannut vielä ostaa tulevalle vauvalle mitään. Ja kun kelan sivuilla tutustuin äitiyspakkaukseen, niin kaipa mä sen loppuviimeks otan. En oo saanu sitäkään hakemusta vielä liikkeelle. Jos se paketti viel mahtus jotenkin tonne meidän vaatehuoneeseen, joka nyt jo tursuaa yli äyräiden. Pitäs alkaa hävittämään sieltä jotain isolla kädellä. Ja samaten oma vaatekaappi pitäs täysin uudistaa, ostaa sellasia joita käyttää, ja heittää tuolta kaikki sellaset (joita on paljon!) pois joita ei käytä. Helpommin sanottu kuin tehty. :) varsinkin kun aina ostoksille mentäes mitään ei löydä, vaikka kuinka hakis. :)
Aurinkoista viikkoa!
jonttu rv24+0 (tänään maanantaina)
kiva kuulla kuulumisia!! piti kirjotella kaikkee mut alko iha kauhee ukkonen suoraan päällä joten palaan asiaan!!
kävin vaklaamassa vauvakuume puolella ja näyttäis siltä että saatettas saada seuraa kohta tänne, pidetääs peukkuja, siellä oli yks plussa vissii ainaki tullu :D toiv. löytää tiensä tänne! en sinne mitää kirjotellu ku tuntuu jotenki syylliseltä että tärppäs yk2 kun toiset koittaa niiiin kauan! Esikoista yritettii 8 vai 9 kk ja se oli pitkä aika se!
Jep mutta nyt ei enempiä, nakkisoosi odottaa syöjiä.. Torstaina olis neuvola, jännää :) jokos tota vatsaa mittaillaan ku on 19+0 sillon? Mitattavaa siinä kyllä olis ;) ainakin omasta mielestä..
ninnininnuli 18+5
Mammamuorille onnea liikkeiden tuntemisesta, se on niin mukavaa :D.
Ninnininnuli, joku tais jossain mainita (olikohan Sabriina), että sf-mittaa ruvetaan normaalisti mittailemaan viikon 22. jälkeen?
Ja siitä synnytyksestä... Mä tajusin pari viikkoa sitten, että todellakin tämä kaveri täältä on ihan omin voimin puserrettava pihalle. Mun kammo on kans sektio, ei arpien takia, vaan en kerta kaikkiaan kestä ajatusta, et olisin hereillä ja maha vedettäs auki. Multa on pari luomea leikattu ja nekin horjuin tajunnan rajamailla... Mun siskolla on 2 sektiota takana ja se oli niiiin kipeä.
Papereissa lukee, et esikoisen synnytys kesti reilut 6 tuntia, mut todellisuudessa lapsivedet meni 2,5 vrk aikaisemmin ja jouduin osastolle pötköttelemään. Synnytystä käynnisteltiin ja kun sitten käynnistyi oli tietysti ilta eikä ukko saanut olla ko. osastolla joten kärvistelin joidenkin hiivatin lämpöpussukoitten kanssa pitkin käytäviä. Oli vähän hermot tiukilla kun eivät päästäneet synnärille ja lässyttivät mulle suihkusta, sit sitä yökköä rupes vähän hermostuttamaan, kun karjasin, et en kai mää koko aikaa voi siellä suihkussa lorvia. Varsinaisesta synnytyksestä jäi hyvä fiilis vaikka kätilö unohti epiduraalin päälle ja ponnistuisvaihe kesti 70 min kun en oikeen tuntenut supistuksia, mutta tiesin miltä tuntuivat, enkä halunnut että pistävät epiduraalin pois ;).
Mulle jäi siitä varsinaisesta synnytyksestä hyvä mieli, vaikka ihan helvettiähän se oli miehen siinä venytellessä vieressä, mut muuten mulla ei ollut paljoa hyvää sanottavaa lampattuani 4 eri osastolla, ihan liian paljon pieniä virheitä tekivät. Meillä joutui poika vuorokauden ikäisenä teholle antibioottihoitoon ja koska OYS on rakennettu PITKÄKSI ja toki aikuisten osastot on täysin eri päässä kuin lastenosastot, niin lamppasin siellä pitkin käytäviä verisenä, hikisenä ja itkuisena pojan luona. Osastolla kävin vaan syömässä eikä mun voinnissa mikään muu enää tuntunut kiinnostavan kuin se että onko kohtu supistunut ja lakanat suorassa, voihan prkl sanon minä.
Anteeksi tämä ihan tolkuttoman pitkä vuodatus, mutta edelleen ärsyynnyn ihan hirveästi tästä aiheesta. Itekin hoitotyötä tekevänä pidän ihmisen kohtaamista ylivoimaisen tärkeänä eikä sitä monesti tunnuta (yliopisto)sairaaloissa ymmärrettävän. Toki poikkeuksiakin löytyy ja ehkä mulla oli paljolti huonoa tuuria, mutta kuten sanottu virheitä tapahtui ihan liikaa. Pojan hoito sujui moitteetta ja pääsi 7 vuorokauden ikäisenä kotiin. Voi sitä onnen päivää, kun kukaan ei enää komentanut punnitsemaan poikaa ennen ja jälkeen imetyksen eikä kommentoinut mun hoitamistaitoja :).
Timantti, joka toivoo että toinen synnytys voisi toimia eheyttävänä kokemuksena ja saisi alkusupistelut hoitaa kotona ja vielä viettää normaalit pari päivää yhdessä lapsen kanssa synnyttäneiden osastolla.
vauvakin potkimaan, kun äiti vähän hermostui :).
Heti aluksi omaa napaa, pitää saada purkaa hyviä uutisia :) Eli rakenneultrassa käytiin, ja kaikki hyvin! Tyyppi siellä rupes potkimaan ultralaitteen anturia, taisi tökkiminen ärsyttää... Kaikki rakenteet kunnossa, lapsivettä normaali määrä, ja istukka oli hienosti noussut pois kohdunsuulta. Kun sitten lopuksi varovasti sukupuolta kyseltiin, niin vauva heti vetäs nyrkin jalkojen väliin näköesteeksi! Ei tainnut tykätä uteluista ;) Eli jäi vielä arvoitukseksi, kumpi tulee. Mutta ei se haittaa, kyllä se sitten lopuksi selviää.
Inkku oli kysellyt synnytyksestä... On kyllä ollut mielessä jo, aina välillä. Ensimmäinen meni aika oppikirjan mukaan: pitkä, kivulias avautumisvaihe johon sain lopulta epiduraalin (joka auttoi ihan mahtavasti!) ja sitten lyhyt ja helppo ponnistusvaihe (10min). Tykkäsin ponnistusvaiheesta, kun tuntui että sai vihdoin tehdäkin jotain, ja onnistuin heti ponnistamaan "oikein", ei mennyt viimeiset voimat hukkaan. Papereissa taitaa lukea kestona 17h, mutta kyllä niitä säännöllisiä supistuksia oli jo monta tuntia ennen sitä. Ei jäänyt mitään traumoja. Nyt lähinnä mietityttää, voiko toinenkin synnytys mennä näin nappiin? Kun kaveripiirissä on kuitenkin kiireellisiä ja hätäsektioita, pahoja repeytymisisä jne... Mutta ihan hyvillä mielin silti!
mindy: aika mahtava kuppikoon kasvu sulla :) Mullakin kasvanut B:stä C:hen, ja se jo tuntuu isolta! No, saa ainakin kerran olla vähän isorintaisempi... Ekassa raskaudessa rupesin ihmettelemään miten rinnat vaan tursuavat liiveistä joka puolelta, ennen kuin tajusin että olivat kasvaneet :) Nyt oli valmiina jo isommat liivit. Mullakin oli aika sama sf-mitta kuin sulla, rv 18+2 oli 22 cm, eli sama kuin esikoisen kanssa rv22! Ultran tehneen kätilön mukaan iso maha alussa ei onneksi tarkoita, että vatsa jatkaa samalla vauhdilla kasvua koko raskauden, eikä sitä, että vauva välttämättä olisi kivin iso.
mammamuori: hienoa, että jo tunnet liikkeitä! Tosi aikaisin! Itse tunsin ekassa raskaudessa ensimmäisen kerran rv 16, nyt rv14, kyllä ne oppii tunnistamaan kun kerran on sen kokenut, että varmasti ihan oikeasti tunnet jo!
jonttu onkin jo pitkällä, aika paljon on jo viikkoja kasassa :) Näin se aika lentää, en yhtään tajua... Meilläkin ihan sama, että tässä kämpässä ei ole kahdelle lapselle omia huoneita. Mutta pojan huone on aika hyvän kokoinen, joten laspet saavat kyllä luvan jakaa, ainakin jonkun aikaa :) En ole minäkään vielä mitään vauvalle ostanut, mutta ehkä nyt ultran jälkeen uskaltaa... Mekin ajateltiin se pakkaus ottaa, ihan kivoja juttuja näytti olevan!
ninnininnuli: voi hyvin ollaa, että mittaavat sf-mitan jo neuvolassa, vaikka ilmeisesti sitä ei pitäisi mittailla ennen rv 22 (tai jopa 26!), koska se ei alussa ole kovin paikkaansa pitävä. Multakin mitattiin nyt rv 18+2, ja mitta oli piiiiiiitkällä yläkäyrän yläpuolella.... toivottavasti sulla on mukava neuvolatäti :)
Timantti: olipa sulla hurja synnytyskokemus, kuulsotaa tosi ikävältä, kun vielä yksin jouduit pitkään olemaan. Toivotaan, että nyt toinen kerta sujuu mukavammin!
Täällä vielä pähkäilen tuota vaunuasiaa... Nuo Phil&Ted's-tyyppiset vaubut vaikuttavat tosi näppäriltä, mutta kun asutaan vähän syrjässä ja hiekkateillä aika paljon tulee kujettua niin mietityttää miten sitten lumihangessa tuommoiset kolmipyöräiset pärjää? Leveät vaunut taas on julkisissa vähän hankalat, kun vievät niin plajon tilaa, ei mahdu toisia vaunuja oikein bussissa viereen...
Taas pieni galluppi pystyyn: eli miten olette ajatelleet hoitaa esikoisen hoidon synnytyksen ajan, tuleeko mies mukaan ja jääkö hän sitten sairaalaan äidin ja vauvan kanssa vai meneekö kotiin esikoista hoitamaan? Meillä mies oli mukana koko sairaalassaoloajan, kun saatin perhehuone viimeksi. Mutta nyt tuntuisi aika tylyltä jättää esikoinen hoitoon moneksi päiväksi.... Toisaalta taas tuntuu tylsältä olla yksin sairaalassa. No, kaikkihan riippuu myös siitä, miten synnytys menee ja missä kunnosa on sen jälkeen....
Hui apua kuinka pitkä teksit taas tuli....
Hyviä vointeja kaikille!
Sabriina rv 20+3 (ihan mahtavaa, jo yli puolivälin ollaan!
Ihanaa lukee pitkiä viestejä =)
Timantti, vähä tutulta kuulosti tuo sun sairaalassaoloaika.. Me vaan jouduttii sit ku poika oli päivän ikänen vaihtaan koko sairaalaa, ja sitten kans jouduin vaappuun siä omasta loossista lasten teholle..jne.. Että kans toivosin että seuraavan kerran pääsis niin että kotiin vaikka heti seuraavana päivänä.. Voi kun menis kaikki hyvin..
Sabriina, mä oon aatellu et mies tulee vaan synnytykseen mukaan ja saa si luvan painua esikoisen kans kotii ettei tuo iha mustasukkaseks heittäydy si ainaka sen takia.. Isi ehtii kyllä pieneen tutustua si kotona.. No tietysti eriasia jos oon tosi kipee ja oikeesti tarviin jeesiä sairaalassa, vaiks hoitajat on sitä varten..
Nyt ei millää jaksa enempää kirjotella.. Suihkuun, ja sitten näprään vähä hääkutsuja.. =) tuli tänään postis.. on hienoja!
ninnininnuli 18+6
niin kivalta Sabriinan ultrakuulumiset :)))! Tiesittekö esikoisesta, että kumpi on tulossa? Mietin, että jännäättekö nyt sukupuolta ekaa kertaa :).
Ninnininnulin juhlapäivä lähestyy :). Kauhee, kun joudut oleen niin tehokas näin raskaana ollessa :DD.
Meillä mies tulee kotiin pojan kanssa. Ei me oo siitä kyllä juteltukaan, mut meidän ainoa todellinen lastenvahti täällä asumaseudulla on anoppi, joka tekee kolmivuorotyötä. Eli en voi kuvitellakaan, että edes sattuisi niin hyvää mäihää että olisi silloin vapaalla. Riippuu tieten vähän ajankohdastakin, eletäänkö alkukuuta vai joulun aikaa... Mun sisko vois ehkä lastensa kanssa tulla, mut on se niilläkin joulukiireet menossa. Poika ja mies pääsee kuitenkin sairaalaan kattomaan päivittäin. Tai ne toivottavat 48 tuntia mitä tuun siellä viettämään :).
Timantti 20+5
Pistän nyt pikaisen vuodatuksen itsestä vain:
Neuvolassa kävin, sain ne paperit joilla hakea tukea. Muuten siellä kaikki hyvin, paitsi verenpaine oli 90/60 ja ilmankos on huimannutkin. Tänään mitatessa 107/75, eli ei se ilmeisesti aina niin alhainen sit ole.
Varasin ajan 4d-ultraan ensi viikolle, jännää! Niin ja sit olin radiel-tutkimuksessa tänään, ja se sanoi et mun paino sais nousta 7-12kg.. en kyllä halua niin paljon nousua kun on lievä ylipaino jo valmiiksi. Mutta tuskin sitä tuleekaan, ei tullut viimeksikään ja syömistenkin takia pitää olla niin tarkka.
Eipä muuta, huimausta ja kuumuutta ja esikoisen hoitoa vaan. Mies on taas töissä.
virva, 22+3
Virva, mikä on radiel tutkimus? Mulla on kans RR tota luokaa ollu koko aika, eilen kävin neuvolassa ja oli muistaakseni 106/61, mikä on jo mun ihan normaaliarvo et ei enää huipaa näissä lukemissa..
Tosiaan mun neuvolakuulumisia: Oli tosi pikanen käynti, neuvolatäti oli jotenki kireellä tuulella tyyliin vauhdilla vaan kaikki mittaukset ja uusi aika, höh.. Kohdunpohjan korkeus oli alle 0-käyrän, ettei tämä vatsa nyt sit niiiin iso ole kun musta itestä vaan tuntuu.. ;) Lapsosen syke oli 133-135, vaikka th josai syystä merkkasi sitte korttii 140, ei kai se sit niin tarkkaa ole.. Kyseli tunnenko liikkeitä, no joo tunnnen mut harvoin, meinas ettei oo yhtää ihmeellistä kun kohtu on nyt joustavampi jne. niin ne ei tunnu yhtä voimakkailta ku ekasta.. Ok, uskotaan. Ja kyllähän tuo lapsonen siellä liikkui kun koko aika karkasi dopplerin alta.. Hb oli laskenut hurjasti, nyt 120, mut en suostunu viä ottaa rautaa koska siitä menee vatta kovalle.. Tietty se on nyt laskenu sen takia ku en enää oksenna enkä oo kuiva, mut mulle tuo on jo kyllä matala arvo.. Hmm, mitäs muuta siä.. Ei varmaan mitään, tylsä käynti.. Rakenne ultraa odotellessa.. Tosin siihenki viä kolme viikkoo, yhyy..
Onkos teillä miehet käyny utrissa aina mukana? Meillä on nyt tässä raskaudessa ollu vähä tylsästi kun toi ei ole päässy viä olleskaa näkee pikkusta (2 ultraa siis ollu) ja nytkään hän ei pääse rakenneultraan.. :( Kysyin eilen hältä et mitäs jos mää kysyn kumpi tulee enkä kerrokaa hälle :) Ei kuulemma käy.. Mut tiedän itestäni et jos se sattuu kysyyn et haluaanko tietää niin en pysty sanoon et ei mut jos tuo ei puhu mitää niin sitten kai en kysy.. No sit sen näkee.. Poika tää mun mielestä on ;)
Mulla olis tänään eka iltavuoro piiitkästä aikaa, kun tuo iltaoksentelu on loppunu niin täytyy taas siirtyä tähä vuorotyöhön.. Plääh.. Menee koko päivä aina hukkaan kun menee iltaan ja kun meillä on tua illat aika hullua menoo aina et saas nähdä kuinka jaksaa..
Ninnininnuli 19+1
Heissan kaikille!
Täällä on vihdoinkin oikein hyvä vointi :) Jaksaa puuhastellakin jotain, kävin jopa jumpassa viime viikolla! Kyllä väsykin helposti tulee ja uni maistuu, mutta se tuntuu tällä hetkellä "normaalille" väsymykselle. Ja kun vielä pahimmat helteet on helpottaneet, niin kyllä elämä maistuu :) Vauveli liikkuu aika paljon masussa, joka muuten tuntuu jo ihan valtavalta, ja ensi viikolla on jo rakenneultra ja raskauden puoliväli kohta käsillä! Ihan uskomatonta :) Monta hymynaamaa tekstissä peräkkäin, eli tällä tytsyllä on hyvä päivä! Ja mies vielä keittössä leipoo pullaa, nam!
Ihanaa, kun olette muut jaksaneet kirjoitella ahkerasti, on hauska lukea teidän ajatuksistanne! Kiitos siitä :) Ehkä minäkin tästä onnistuisin aktivoitumaan taas jos vointi ajtkuu näin hyvänä. Mutta hemgessä olen kyllä olut muakan koko ajan.
Inkulle jäi sitten rakenneultrasta mietittävää, vähän ikävää... Mutta minunkin ymmärtääkseni golfpallot harvemmin ovat mitään sen vakavampaa, haluavat varmasti vain varmuuden vuoksi että lääkärikin ne katsovat. Tsemppiä odotteluun, odottavan aika on pitkä... Ja onnittelut tyttöveikkauksesta :) Jotenkin se, että tietää/aavistaa sukupuolen, tekee asiasta taas vähän konkreettisemman. Mekin ajattelimme kysyä sukupuolta, jos näkyy. Esikoisestakin tiedettiin, oli ihan kiva :)
ninnininnuli: ihana kun pahoinvointi on helpottanut! Mullakin se kesti noin viikolle 16, nyt on ihana kun ei tarvii koko ajan miettiä että on pakko syödä tai ei halua syödä jne vaan saa ihan vaan nauttia ruoasta :) Minulla neuvolan vaa'an mukaan tullut jo 3kg, vaikka se ei oikeasti ole mun mielestä paljon niin jotenkin ahdistaa vähän tuo painonnousu (enkä usko että minulla tuo johtuisi turvotuksesta). En tiedä miksi, esikoisen kanssa tuli n10kg ja kaikki lähti helposti, itse asiassa painan nyt lähes saman verran kuin ennen ekaa raskautta... Jotenkin vaan miettii asiaa enemmän nyt. höh. Ja toivottavasti pääsette oksennustaudista pian eroon! Tosiaankin kiva tuliainen...
Timantti76: sulla myös jo supistelee? Mulla ei pahasti, mutta ihan selvästi välillä rasituksessa menee vatsa kovaksi ja joutuu pysähtymään...
MIndy81: toivottavasti sulla jo turvotus hellittää, kun hellekin hieman on väistynyt... Inhottavaa tuollainen. Onneksi ei kuitenkaan tarvitse olla ihan loppumetreillä raskaana tässä helteessä, mahtaa olla rankkaa! Äitiyspakkauksesta: me kyllä ajateltiin se ottaa, vaikka esikoisen kaikki tavarat onkin jäljellä. Jotenkin se oli niin hieno tunne silloin, kun sai sen pakkauksen ja sai tavaroita hypistellä, pestä ja laittaa paikoilleen :)
mammamuorille onnittelut hienoista ultrakuulumisista! Toivottavasti saisit jo vähän paremmin nukuttua.
Te, joilla esikoinen on vielä suht pieni, oletteko ajatelleet tuplavaunuja hankkia? Meillä esikoinen ehtii just täyttää reilu kaksi vuotta kun on la, ja kovasti nyt mietityttää nuo vaunut... Yleensä kuitenkin olen aika paljon kävellen liikkunut ja esikoinen ei kyllä varmaan jaksa kovin pitkälle kävellä. Tai ehkä jaksaa, mutta ei siitä tule mitään kun kaikki kivet ja kolot pitää tutkia ja pysähtyä ihaliemaan autoja ym :) Mutta minkähänlaiset vaunut sitten pitäisi hankkia? Yhtä vaikeata se on kuin autoa ostais...
Hyviä vointeja kaikille :)
toivottaa Sabriina ja iso maha rv 19+2