***Maalismammat2011 kesäkuu & heinäkuu***
Kommentit (161)
En saa nukutuksi, joten ajattelin pistäytyä tänne. =) Katselin äsken elokuvaa, joka sai mussa aikaan ihan järjettömän itkukohtauksen. (Toi herkisteleminen ei ole minulle mitään outoa, sillä olen muutenkin herkkä ihminen ilman tätä raskauttakin.) Se sai taas aikaan kauheita kipuja vatsassa. Pelottavaa. Eli uskaltaakohan tässä enää katsella edes mitään telkusta, ku saan tollasia "kohtauksia". =/
Odottelen tällä hetkellä innolla ekaa äippäneuvolaa, joka on 11.8. Eli olisin silloin rv 8+3. Toivottavasti kaikki menee hyvin ja tämä pieniu elämä tahtoisi pysyä sisälläni. =) Mitään muuta en toivo tällä hetkellä.
Nyt parina päivänä minua on haitannut ihan järjetön väsymys, hyvä kun jaksan töitäni töissä tehdä. Tuntuu, että olen sielä kuin kävelevä zombi. Huoh.. Nytkin nukuttaa ihan vietävästi, mutten saa nukutuksi selkäkivun vuoksi. Minulla on todettu välilevyn pullistuma viime vuoden alussa. Taisin niksauttaa selkäni taas töissä. Sillä tämä ei voi vielä johtua raskaudesta, sillä olen näin alussa vasta.. Huoh, koetan nyt mennä tuonne sängyn puolelle. Jos vaikka se nukkumatti vihdoin tulisi.. Öitä kaikille! =)
Taas on pari päivää hujahtanut, eikä sitä vieläkään oikein osaa sisäistää että uusi elämä mahassa kasvaisi. :O
Noh, hyvin on kyllä sujunut, herkkyyttä on täälläkin havaittavissa, vauva -lehden lukeminenkin on pelkkää itkemistä nykyään, kaikki jutut on vaan niin koskettavia!
Varailin sitten minäkin varhaisraskauden ultraa yksityiselle, esikoisen kanssa ei käyty, mutta nyt ei millään pystyisi odottamaan sinne myöhemmille viikoille; pakko nähdä että siellä jotain on! Ultra olisi siis parin viikon päästä kun viikkoja olisi silloin melkein 8 täynnä, että pitäisi ainakin jo hyvin näkyä. ;) Varailin myös ensimmäisen neuvolan, ensimmäistä kertaa uuteen neuvolaan kun meillä on tässä muutto ihan hollilla. Hassua kuinka tuollainenkin asia laittaa jännittämään, kovasti vaan toivoo että tulee terveydenhoitajan kanssa hyvin toimeen.
Rouva 10; meidän olis kai tarkoitus Vammalaan tulla synnyttämään (jos Luoja suo. :)), tosin itse jostain syystä vielä epäröin. Esikoisen synnytin Tays:issa josta itselle jäi todella hyvät muistot ja mielelläni menisin sinne uudestaankin jos vain kunnan puolelta niin sopisi.. Mutta voipi olla että tässä yhdeksässä kuukaudessa vielä ehtii mieli monta kertaa muuttua. Noh, mutta turha näitä asioita vielä on murehtia, on tässä vielä siihen vähän matkaa kuljettavana. :)
Ohhoh, tulipas taas juttua. Kai tämä on sitä kun ei ole vielä uskaltanut muille kauheasti julistaa asiaa niin pitää jotenkin purkautua. Oletteko te muut muuten kertoneet asiasta perheenjäsenille, ystäville ym.?
Ultraa odottaen, Sona ja möttis 6+1
Viikon kesti, ennen kuin uskalsin tehdä testin, vaikka oireita ollut jo useamman viikon ajan. Vasta viikolla 8 ollaan.
Odotan toistani, esikoinen 5 v. Aika hassua, esikoisen kansssa tein testin samoihin aikoihin, ja oireet on niin samanlaisia.
Nyt odotan, että pääsen neuvolaan ja ekaan ultraan vielä kesälomani aikana :-)
Jooh..kuulumisia täältäkin täällä mennään 6+1 ja tänään tuli aivan kauhea ällötys :S
Muuten ei oo muita oireita ollut kun todella pitkään jatkunut rintojen arkuus :(. 27.8 pitäs olla eka neukku ja 2.9 sitten uä, jännittää...
Mulla molemmat tyttelit -00 ja -06 syntynyt syyskuussa aikas hyvin ;) nyt sitten tulloo kevät baby
onko tapana perustaa uudelle kuukaudelle uusi ketju? No vielä ei ole joten jatkan tästä.
Huomenna pyörähdän viikolle 7. Tänäaamuna yskäistä köhäisin ja samantien maha kääntyi ympäri. Nytkö se alkaa? Mutta jännä sikäli, että pahoinvointia ei ole ollut ainakaan aikaisemmin ylösnousun jälkeen vaan sellainen huono olo tulee vasta vajaa tunti aamiaisen syömisen jälkeen, pitkin päivää huimaa ja heikottaa ja väsyttää.
Se VÄSYMYS. Jos aikaisemmin luulin olevani väsynyt.. huh huh. Se oli varmaan helleuupumusta sillä muutamana viimepäivänä väsymys on saanut aivan uusia ulottuvuuksia. Ja sitä huimausta on koko ajan, verenpaineet kuitenkin loistavat. Ja syön kuin hevonen ja silti on kohta taas nälkä!
Iltaisin nukkumaanmenoaikaan on koviakin kramppeja alamassussa, alkaa jo lähennellä messeviä kuukautiskipuja tasoltaan. Menee kuitenkin onneksi ohi jonkin ajan kuluttua. Johtuukohan se päivän rasituksista?
Ekaan neuvolaan on tasan kaksi viikkoa. En malta olla hekumoimatta tätä tilannetta, vaikka tiedostan edelleen, että se voi myös loppua isoon itkuun ennen aikojaan. Olen ehkä hölmö, mutta olen antanut sille työnimeksi Herne. ;D Minkälaisia työnimiä muilta löytyy?
Olo alkaa pikku hiljaa tasoittumaan, ei ole kummoista pahoinvointia eikä väsymystäkään, mikä onkin tosi hyvä kun tänään aloitin pitkästä aikaa kokopäivätyöt, niin pelkäsin että vielä saikulle joudun väsymyksen takia mutta ainakin eka päivä meni oikein hyvin.
Kävin ekalla neuvolakäynnillä viime viikolla, ei paljoa muuta kun juteltiin ja sai kaikkea infoa. Synnytyssairaalaksi valitsin tutun kättärin. Seuraavan ajan voin tilata vasta np-ultran jälkeen, mihin tulikin tänään kutsu, on jo 13.8. kiva päästä näkemään miten masussa voidaan.
Sussi rv 9+6
Meillä alkoi vika "lomaviikko" koko perheen kanssa, mies siis menee ens ma töihin, mutta me jäädään kotiin vielä toviksi :) Mun piti alunperin mennä tammikuussa töihin, mut nyt kun tämä pikkukolmonen ilmoitti tulostaan, niin kotona olo jatkuu, mikä on vaan ihanaa :D
Soittelin tänään toiseenkin paikkaan alkuraskauden ultrasta, ja ens ti oisinkin saanu ajan. Soitin samalla sitten neuvola-aikaakin, ja koska mulla on ollu tuon toisen raskauden aikana raskausdiabetes, niin joudun/pääsen erikoistarkkailuun ja sain ajan ens maanantaille neuvolaan, hiukan alkoi jännittämään... Joten taidan perua myös sen ens ke alkuraskaudenultra-ajan (minkä siis viime viikolla tilasin)
Mulla ei edelleenkään ole mitään oireita, joten huolettaa tää oireettomuus, että onkohan kaikki kuitenkaan hyvin :/ Alamahaa välillä kyllä juilii ja on armoton pissahätä, mutta muuta ei ole. No ens maanantaina sitten selviää miten tästä eteenpäin... Niin ja tietty tää väsymys on jotain käsittämätöntä, oon joka päivä ottanut reilut päikkärit ja voisin nukkua enemmänkin, mut mahotonta se on noiden kahden pojan kanssa.
Tulipa taas omanapaista tekstiä, mut mä oon niin huono näiden nikkien kanssa (hyvä kun muistan omani!) :O
Joku kyseli tekonimistä, ei meilläkään ole vielä mitään nimeä, mut eiköhän se tässä jossain vaiheessa muodostu...
rumpali rv6+5
En olekkaan pitkään aikaan päässyt kirjoittamaan tänne, olen kyllä aina välillä käynyt lueskelemassa muiden tekstejä. On ollut aivan hirveä pahoinvointi päällä mutta tuntuu että nyt alkaa mennä jo onneksi ohitse. Aiemmissa raskauksissa ei ole ollut tälläistä. Nyt on myös paljon ruokia ja hajuja jotka ällöttää ja yököttää...
Parin viikon päästä olisi jo np ultra, odotan sitä kuin kuutanousevaa, toisaalta tuntuu että aika on mennyt tosi nopeesti, ihan kuin just vasta olisin plussannut ja nyt jo nla lääkäri ja ultra=).
onko muilla näitä ällötys ruokia tai hajuja?
nyt lapsille aamupalan tekoon kun tuolta jo kömpivät ylös...
Huhhahhei, vihdoinkin taitaa ne helteet olla ohi. Eilen alkoi meidän perheen arki, isompi tytöistä oli ensimmäistä päivää hoidossa ja hyvin oli päivä mennyt, ei ollut äitiä edes ikävä! Tänä aamuna lähti sitten pikku sisko samaan hoitopaikkaan. Tää pienempi oli paha vierastamaan, mut kappas ku hoitopaikassa sattu olemaan koira, niin unohtui äiti ihan kokonaan. Ensin koiraa ihasteltuaan huomasi, että sisko meni leikkimään ja sen perään lähti. Tais unohtua koko äiti siinä vaiheessa. Nyt sitte ite itkua väännän ku on penskoja ikävä!
Itellä edelleen paha olo, joka tulee sykäyksittäin. päivä voi mennä hyvin, mutta sitten illalla nukkumaan ruetessa voisin pönttöä käydä halailemassa. Oikeastaan muuta oiretta ei ole, edelleenkään ei issias ole vaivannut, joka alkaa minua jo ihmetyttää. Viikon päästä olisi ensimmäinen lääkärineuvola, saisi viimein tietää kuinka pitkällä olen ja tietysti se tärkein, laskettu aika. Tuossa laskeskelin että sinne helmikuun loppuun- maaliskuun alkuun menee. Minun isällä on 26.2 ja äidillä 5.3 synttärit, joten jos saisi jommalle kummalle synttärilahjan tehtyä :D
Esikoinen syntyi 31.12.2006, mieheni 30.12 ja miehen äiti 29.12.
Ninppa ja möykky rv9
Viimeviikon lopulla menin kamalien mahakipujen takia sairaalaan. Tuolla UÄ:llä ei yöllä löytynyt kohdusta mitään, aamulla ihan todella pieni ontelo (mutta silloin oli 5+3, niin ei välttis muutenkaan mitään näkyis), myöskään hCG ei 6h kontrolliaikana noussut. Diagnoosiksi tuli luultavasti alkava keskenmeno, myös kohdun ulkopuolista epäiltiin.
Nyt olen sitten ollut kotona ja pelännyt, mitään vuotoja ei ole tullut, mahakivut laantuivat ja kaikki raskausoireet ovat edelleen pysyneet poissa (loppuivat jo viimeviikon maanantaina keskettyään kokonaiset 1½pv).
Tänään kävin antamassa uuden hCG-kontrollinäytteen, jonka pitäisi nyt siis olla ihan reippaasti korkeampi kuin viimeksi jos kaikki on hyvin. Jotenkin en vaan jaksa uskoa enää mihinkään hyvään... Huomenna iltapäivällä kuulee tuloksen, sen mukaan sitten jatkot.
-Aveena, rv 6+1..?
Hurjasti nyt jaksamisia Aveenalle! Täällä on kädet kyynärpäitä myöten ristissä että pikkuinen pysyisi matkassa mukana. Voin vain kuvitella kuinka kamalaa on elää tuollaisessa epätietoisuudessa.
Paljon nyt voimia.
Käsien ristiminen selvästi auttoi, sillä hCG oli noussut! ei nyt ihan kaksinkertaistunut, mutta yli puolitoistakertaistunut kuitenkin/2pv ollen nyt 970 kun 4pv sitten 400.
Juttelin sairaalan päivystävän gynen kanssa puhelimessa ja tämä sanoi, että kykeessä voi hyvinkin olla ihan normaali raskaus, ja kun vuotoja tai kovia kipuja ei ole, niin ei syytä pelkoon. Ensviikon alussa vielä hCG-kontrolli ja ultra, silloin pitäisi varmasti pienen elämän jo näkyä jos on näkyäkseen...
Mä niin toivon, että pikkuinen nyt jaksaisi elää, mutta kyllähän nää kivut ja hormoonitason pyöriminen tuolla alarajalla pelottaa.
Ja pitäisi aloittaa uusi ketju, mutta mä en sitä uskalla tehdä, kun sitten pitäisi sitä jaksaa ylläpitää, ja jos tää nyt sit kuitenkin menee kesken...
Aveena, rv 6+2
Toivotaan tosiaan, että pikkuisella kaikki hyvin!
Onneksi tilannetta seurataan, niin ei tartte epätietoisuudessa velloa. Josko sitten ultrassa näkyisi jo pieni syke... Enkeleitä matkaan mukaan!
Sanna rv 8+1
... ja hän oli kyllä niin nuori naislääkäri, että enpä mä nyt mitään tästäkään reissusta saanu oikee irti.
Hän teki minulle gynekologisen tutkimuksen ja kertoi, että kokeilee kohdun kokoa, mutta hän ei edes koko kohtua tuntenut!!
Hän kirjoitti nyt minulle sitten lähetteen keskussairaalaan ultraan, josta pitäisi selvitä tarkemmat viikot. Kiire kuitenkin tulee, kun haluan np-ultraan ja se kun pitäisi sitte viikoilla 11-12 suorittaa. Neuvolassa arvioidaan minun nyt olevan 9-10 viikolla.
Lisäksi minulta otetaan näyte MRS-sairaalabakteerin varalta, koska minut on toisessa sairaanhoitopiirissä leikattu hiljattain niin sen varalta täytyy tuo nyt tutkia. Jos ei tutkittais niin joutuisin synnyttämään eristyksissä ja kaikki vieraatkin joutuisi pukemaan eristyskaavut ylleen ennen kuin pääsisi vierailemaan minun luonani.
Huomenna vielä toinen näyte MRS:ää ja sitten odotellaankin kutsua ultraan.
Tällaiset kuulumiset tänne päin, toivottavasti teillä muilla on vähän parempia kokemuksia neuvolalääkäreistä.
mama*83 rv 9-10?
Aveenalla jo parempia uutisia, hienoa! Nyt toivotaan että vauva pysyy menossa vielä mukana. :)
Meillä on muutto nyt edessä ja pienoista stressiä ilmassa. Eilen illalla kun kamalalla paahteella yritin pakkailla tavaroita ja todella kävin jaksamisen äärirajoilla (tämä väsymys on ihan kamalaa..), rakas mieheni yritti piristää minua kutittamalla (mikä toki silloin tällöin ihan hauskaa onkin) mutta se johtikin nyt vain hysteeriseen itkukohtaukseen. Mies pelästyi oikein kunnolla että mikä tuolla naiselle nyt tuli, enkä itsekään oikein osaa sanoa. Jotenkin väsytti, harmitti ja stressasi niin paljon että kaikki purkautui yhden onnettoman piristysyrityksen johdosta. Pillitin kuin pieni lapsi pitkän aikaa enkä saanut sanaa suustani. Lopulta helpotti, jatkoin töitäni ja tuntui paljon paremmalta! Ai että kuinka niin raskaana ollaan vähän höpsöjä? ;)
Ensi viikolla meillä tosiaan olis myös se ultra, sitä jännityksellä odottaen. Pakko palata pakkaamaan, huomenna koittaa muuttopäivä ja kamojen olisi parempi olla kasassa! :)
Sona ja möttis 6+6
Aveenalla jo parempia uutisia, hienoa! Nyt toivotaan että vauva pysyy menossa vielä mukana. :)
Meillä on muutto nyt edessä ja pienoista stressiä ilmassa. Eilen illalla kun kamalalla paahteella yritin pakkailla tavaroita ja todella kävin jaksamisen äärirajoilla (tämä väsymys on ihan kamalaa..), rakas mieheni yritti piristää minua kutittamalla (mikä toki silloin tällöin ihan hauskaa onkin) mutta se johtikin nyt vain hysteeriseen itkukohtaukseen. Mies pelästyi oikein kunnolla että mikä tuolla naiselle nyt tuli, enkä itsekään oikein osaa sanoa. Jotenkin väsytti, harmitti ja stressasi niin paljon että kaikki purkautui yhden onnettoman piristysyrityksen johdosta. Pillitin kuin pieni lapsi pitkän aikaa enkä saanut sanaa suustani. Lopulta helpotti, jatkoin töitäni ja tuntui paljon paremmalta! Ai että kuinka niin raskaana ollaan vähän höpsöjä? ;)
Ensi viikolla meillä tosiaan olis myös se ultra, sitä jännityksellä odottaen. Pakko palata pakkaamaan, huomenna koittaa muuttopäivä ja kamojen olisi parempi olla kasassa! :)
Sona ja möttis 6+6
Eli eilen alkoi taas kovat kivut ja tänään iltapäivällä vuoto. Osasin kyllä tätä jo ihan odottaakin, kivut ja liian matala hCG sekä raskausoireiden täydellinen puuttuminen olivat tähän jo ihan valmistaneetkin minua.
Sairaalaan soittelin ja toivoin, että ei tarttis vielä lähteä näytille, kun kuitenkin tiistaiksi on ne kontrollit jo aiemmin sovittuina ja täältä olisi niin pitkä matka eikä siellä voi mitään asian hyväksi tehdä kuitenkaan. Tultiin siihen tulokseen, että hyvinkin voi kotona seurailla ja jos kivut käy kamaliksi tai vuoto kovin runsaaksi niin sitten heti sairaalaan.
Mutta aloittakaas nyt joku uusi ketju Maalis-vauvoille, ja vähän iloisemmissa merkeissä!
Heippahei.
-Aveenaa, km 6+3
Mulla on nyt tullut sellanen ongelma ku närästys, on ollu aiemmissakin raskauksissa mutta nyt tää on jotain ihan kauheeta!
Nytkun on vähän kaikkeen ällötystä niin renniekin äklöttää. saakohan samarinia juoda? jotain muuta pitäs koittaa. eilen illallakin jouduin ottaan kaks renniee eikä oikeen tuntunu auttavan, enempää vaan ei pystyny. saakohan losec tabletteja ottaa? ne on auttanu tosi hyvin ennen raskautta, musta vaan tuntuu et ne ois kiellettyjä.
tällästä täälä
Hei vaan kaikille!
Mä olen väsynyt,siis ihan oikeasti NIIN väsynyt! Olin toki esikoista odottaessakin,mutta se oli niin erilaista kun ei tarvinnut jaksaa,saattoi ottaa päikkärit kun siltä tuntui. Nyt ei sitä mahdollisuutta ole,kun on tytön kanssa jaksettava. Meillä on esikoinen kohta 1v.10kk ja niin älyttömän vilkas. On ihan täysi työ pysyä perässä..
Muita oireita on edelleen rintojen arkuus,pahoinvointi (ei oksentelua) aamuisin ja iltaisin (välillä koko päivän),jatkuva pissahätä ja pikkuhiljaa myös liitoskivut. Mulla oli esikoisestakin kovat kivut,ilmeisesti sen takia,että mun kohtu on normaalia pienempi.
No mutta jottei menisi ihan pelkäksi valitteluksi,niin en vieläkään usko tätä todeksi! Kai se siellä viikoilla 30+ sit alkaa taas iskeytyä tajuntaan :) elokuun puolessa välissä on eka neuvola, se onkin ihan rutiinikäynti. Verikokeita varmaan otetaan ihan siksikin että mulla on perussairautena kilpirauhasen vajaatoiminta ja sitä pitää seurata koko raskausaika. Se aiheuttaa muutamia ylimääräisiä verikokeita,mutta eiköhän niistäkin selvitä kunnialla. Np-ultraan pääsen varmaan neuvolan kautta yksityiselle,niin oli ainakin viimeksi. On sitten jännä nähdä,että vastaako viikkoja (la pitäisi olla 19.3.) vai mennäänkö samalla kaavalla kuin esikon kanssa,eli oli kuukauden isompi vauva,np-ultrassa rv 12 olikin rv 16 kokoinen..siinä meni pasmat aika sekaisin,kun tajusi että on kuukausi vähemmän aikaa valmistautua. Eikös täälläkin ollut jollekin käynyt niin?
No mutta jos sitä ryhtyisi iltatouhuihin,että pääsee nukkumaan tätä ikuista väsymystä pois! Hyviä vointeja kaikille! (ai niin,turvotus on vatsan seudulla ihan järkkyä!ihme jos joku ei ole jo arvannut...)
Miaea 6+6