harmittaa ja kiukuttaa " nauti nyt vielä kun voit"
eli viimisiä viikkoja raskaana ja yö unet 3h. pätkissä, pää särkee, kuumetta ja räkää yms. lonkat kipeät, tiedätte kyllä sen kääntymisen vaivan jos haluaa vaihtaa asentoa( niistä kahdesta vaihtoehdosta) levottomat jalat turvoksissa ym yms. kaikkihan odottaneet tietävät mahdolliset vaivat.. ja päivät jne.
no ärsyttää ihan suunnattomasti äidit jotka sanovat että nauti nyt kun voit! siis mistä?
ja yleensä ne ovat vielä ainakin kahden lapsen äitejä, voi pieru, sori vaan jos olet tehnyt lapsia ja sua vitu..ttaa.
ja jos jollain jotain huolta lapsestaan niin sanotaan että niin tee vaan niitä lapsia. ja sitten et enää koskaan nuku etkä saa miestäsi tai halua jne. ja en ole vaivoistani kenellekkään puhellut enmpiä, kun vauvalla vatsassa vaan on asiat hyvin.
ahdistaa ettei itse saisi tuntea äitiyttä.
T:herkkä? esikoisen odottaja. help?!
Kommentit (94)
Mulla on kyllä hyvät muistot molemmista raskauksistani ja kaiholla muistelen. Tykkään olla raskaana! Ekassa raskaudessa ei ollut mitään vaivoja, joten mikäs siinä. Kyllä nautinkin! Kolme viikkoa ennen vauvan syntymää tehtiin pidennetty vkonloppumatka ulkomaille, mökillä tein kaksi kukkamaata ja muutenkin olo oli tosi loistava aivan loppuun asti (en tiennyt edes, mitkä ovat supistuksia, kun ei ollut vaivan vaivaa!).
Toinen raskaus olikin sitten jo heti alkuun erilainen. Molemmissa olen toki voinut pahoin ekat 14 viikkoa mutta tässä sairastuin mystiseen kuumeeseen ja heikotukseen vkolla 9. Vkolla 12 sairastuin vatsatautiin. Vkolla 16 alkoi järkyttävä turvotus nilkoissa ja jalkoja pisteli. Samoihin aikoihin alettiin epäillä raskausdiabetesta, joka sitten todettiinkin myöhemmin. Liitoskivut alkoivat puolivälissä raskautta ja olivat todella tuskaisat! Maha oli iso ja kömpelö enkä voinut kunnolla kumartua vkon 32 jälkeen. Myös huimausta esiintyi viimeisellä kolmanneksella. Yöllä piti juosta kahden tunnin välein vessassa. Esikoisella oli mieletön uhma ja päivällä ei voinut nukkua. Vkolla 40 tuli vielä noravirus.
Mutta nautin siitä, että isomman lapsen kanssa saattoi käydä kahviloissa, luistelemassa, uimassa ja myöhemmin kotona luettiin, katsottiin lastenohjelmia ja askarreltiin. Omaa aikaa oli enemmän kuin pienen vauvan kanssa, ja kehokin tuntui enemmän omalta kuin sektioarven ja takkuilevan imetyksen kanssa.
Niin se vaan on yksilöllistä tuo raskauden tunteminenkin.
pikkulapsivaiheen loppumista! :D
Toi on meinaan tavallinen lausahdus kun joku on palaamassa töihinkin; että nauti nyt niistä lapsista! :)
Samaa minusta voisi sanoa kouluikäsestä -kohta lapsi muuttaa toiselle paikkakunnalle ja olet yksin ukon kanssa: NAUTI elämästä ei minusta tarkoita että sulla ei saa olla kipuja ja vaivoja, kiukuttelevaa uhmaikästä tai loppuraskauden viiltelyjä; vaan onni siitä lapsesta! Teille on tulossa pian maailmaan pieni ihme, saat taas nukkua mahallaan, juoda olutta!
Itsellä on vauva-ajat takanapäin vaikka kuumeilen uudesta vauvamahasta, haikeana muistelen miten ihanaa oli silittää masua ja tuntea potkuja.
Nyt saa taistella uhmaikäsen kanssa ja kohta on tämäkin vaihe mennyt.NAUTI!
että se lapsi on kaiken paskan alku ja juuri, siis muiden mielstä. jospa sitä nauttii rannalla sen lapsen kanssa, tai mummu ottaa muksun hoitoon ja nautin miehestäni niin kuin ennen vanhaan. huoli ei tosiaan lopu enää koskaa, mutta se tuli ainakin heti kun testi näytti plussaa.
oishan sitä voinut ennen raskautta ajatella että nauti vielä kun voit. 15 vuotiaana nauti kun vielä voit jne. plääh.
ap
ton lauseen ehkä paremmin sitten parin vuoden päästä. Mulle raskausaika oli kamalaa, vauva-aika ihanaa. Vasta jälkeenpäin olen tajunnut, miten ainutlaatuista aikaa se raskauskin oli. Mä ymmärrän ton kehotuksen nauttimiseen siinä, että sulla on käsillä jännittävät, ainutlaatuiset hetket, ja vaikket nyt pysty niistä saamaan mielihyvää, on ne kuitenkin arvokkaita aikoja.
nauttinut ja kaiken mailman juttuja touhuan, niin kuin kroppa vielä kestää. mutta tuo neuvo saa vaan kiukkuiseksi. kaipa se sit on sama kun nauti nyt että voit niistää vain itsesi ja olet kuumessa ettei ole sitä lasta/lapsia. jne. mut ei sit siitä lapsesta saa nauttia?
ap
No, mää vähän meinasin että kun se sun lapsi on uhmaikänen ja raivostuttaa ja sulle joku (taas) sanoo että nauti lapsesta, kohta palaat töihin -että ei sitä lasta tartte pois jaloista laittaa että lapsesta nauttii!
Pitää uskoa että kaikki se kamalan ikävä olo, turhautuminen lapseen ja sen kiukkuun tarkoittaa kaikki että lapsi kasvaa ja oppii.
Uhmaikää sanotaan myös kauniisti TAHTOiäksi. ;)
Meillä on 4 alle kouluikästä lasta ja välillä kun hälinä menee ihan hurjaksi niin on jännä vaan antaa tilanteen olla, ei mene kiukkuun mukaan ja katselee vaan kun lapset koheltaa.
Pian meillä on lapset koulussa, armeijassa, puukkohippasilla jossain! Silloinko vasta nauttia elämästä? Se keikkuu just sun sylissä. Se vaan on niin!
22
on elämäsi järkyimmät. Et todellakaan nuku.
ja onko se vauva 24h hereillä ja isä poissa? tiedän ettei helppoa ole, sen verran sisaruksia itsellä ja niillä lapsia, joita itsekkin hoitanut heti kun mahd.
Jos nyt nukut 3 h pätkiä, ne on pitkiä verrattuna esim. 15-30 min välein heräilyyn vauvan kanssa. Toviottavasti saat hyvinnukkuvan tapauksen.
Mä oletin että olet valitellu väsymystä, viiltoja yms. Etkä nauttinut mahasta.
No en mä tajua miksi sulle kukaan sanoo että nauti olostasi jos kerran niin teet!
Tätä minä tarkoitin: että saa särkeä, saa olla väsynyt mutta aina kannattaa vetää takasinpäin, jättää joitain riitoja lapsille kokeiluun selviääkö ne siitä keskenään kuin että aina rissaa kaikesta. Siis se elämästä nauttiminen tärkeää.
Tilanne menee ohi ja palautetta tulee itselleni heti omassatunnossa jos olen väsyneenä lapsille kiukutellut nukkumaanmentäessä, morkkis iskee. Onko se sitten paha?
Tunteita ne vaan on. Jatkuvaa pahaaoloa ei ole hyvä ylläpitää ja hyvä se on lapsille sanoa että anteeksi kun kiukustuin mutta äiti on väsynyt.
22
mut ei sit siitä lapsesta saa nauttia?
ap
Miksi se on niin vaikea käsittää?
kyllä sä tuut vielä huomaamaan mitä on tarkoitettu..
mutta siis oikeesti luuletko että ne kommentoijat oikeesti tarkoittaa etteivät nauti lapsistaan? Kyllä he varmasti rakastavat lapsiaan aivan samalla voimalla kun sinä itsekin, mutta ei se tarkoita ettei mistään saisi valittaa. Elämä nimittäin todelakin muuttuu lapsen tulon jälkeen. Se on ehdottomasti suurin muutos ihmisen elämässä. Ei kaikilla ole niin helppoa että mies hoitaa kun haluat omaa aikaa. Ei sinne liikkumaankaan todellakaan pääse niin helposti enää. Täytyy mennä kun sopii esim. lapsen päikkäreihin ja sitten kun lapsia on useampia niin hankalemmaksi vain menee. Saa kai sitä sitten sanoa että on niin hankalaa kun ei mihinkään pääse? vai eikö? ettei vaan joku ensimmäistään odottava loukkaannu verisesti..hmm..
ettei vaan joku ensimmäistään odottava loukkaannu verisesti..hmm..
Miksi kaikesta sanomisista pitää tehdä niin suuri nro?
on elämäsi järkyimmät. Et todellakaan nuku.
ja onko se vauva 24h hereillä ja isä poissa? tiedän ettei helppoa ole, sen verran sisaruksia itsellä ja niillä lapsia, joita itsekkin hoitanut heti kun mahd.
Jos nyt nukut 3 h pätkiä, ne on pitkiä verrattuna esim. 15-30 min välein heräilyyn vauvan kanssa. Toviottavasti saat hyvinnukkuvan tapauksen.
tarkoitin että nukuin yhteensä kolme tuntia. pätkittyinä tuo aika. heräsin tunnin nukkumisen jälkeen ja olin hereillä seuraavat 4 tuntia. nukuin tunnin ja sit jo heräsin. torkuin vielä yhden tunnin. nyt ei saa päikkäreitä kun pää niin särkee, ja ei tietty voi ottaa mitään vahvaa lääkettä.
mistään valittanutkaan. aika paljon niellyt kipuineni jne. koska olen tyytyväinen että vatsassa olevalla kaikki hyvin.
ap
mistään valittanutkaan. aika paljon niellyt kipuineni jne. koska olen tyytyväinen että vatsassa olevalla kaikki hyvin.
ap
eli viimisiä viikkoja raskaana ja yö unet 3h. pätkissä, pää särkee, kuumetta ja räkää yms. lonkat kipeät, tiedätte kyllä sen kääntymisen vaivan jos haluaa vaihtaa asentoa( niistä kahdesta vaihtoehdosta) levottomat jalat turvoksissa ym yms. kaikkihan odottaneet tietävät mahdolliset vaivat.. ja päivät jne.
no ärsyttää ihan suunnattomasti äidit jotka sanovat että nauti nyt kun voit! siis mistä?
ja yleensä ne ovat vielä ainakin kahden lapsen äitejä, voi pieru, sori vaan jos olet tehnyt lapsia ja sua vitu..ttaa.
ja jos jollain jotain huolta lapsestaan niin sanotaan että niin tee vaan niitä lapsia. ja sitten et enää koskaan nuku etkä saa miestäsi tai halua jne. ja en ole vaivoistani kenellekkään puhellut enmpiä, kun vauvalla vatsassa vaan on asiat hyvin.
ahdistaa ettei itse saisi tuntea äitiyttä.
T:herkkä? esikoisen odottaja. help?!
ja en ole vaivoistani kenellekkään puhellut enmpiä, kun vauvalla vatsassa vaan on asiat hyvin.
vaikkapa yksi ennestään oleva pieni lapsi, niin kyllä siinä on huuuuima ero.. nyt saat yksin vielä "rauhassa" olla. Ei se lapsi sitä oloa sitten paranna niin ihana kuin onkin. Ja vaikka lapsi olisi kuinka kiltti, niin se vastuu joka siitä on, tulee kyllä viemään voimiasi enemmän kuin raskausvaikeudet. Siis jos mielestäsi nuo kuvailemasi oireet ovat jo pahoja niin kuinkahan vaan tulet selviämään.. :D
vaikka nyt olisikin nukkunut kuinka pätkissä tuon 3 tuntia niin teepä se sama moonta yötä peräjälkeen.. ei tietoakaan helpotuksesta aikohin.. ei ne sanomiset kuule pahaa tarkoita, yritähän nyt ymmärtää
vaikkapa yksi ennestään oleva pieni lapsi, niin kyllä siinä on huuuuima ero.. nyt saat yksin vielä "rauhassa" olla. Ei se lapsi sitä oloa sitten paranna niin ihana kuin onkin. Ja vaikka lapsi olisi kuinka kiltti, niin se vastuu joka siitä on, tulee kyllä viemään voimiasi enemmän kuin raskausvaikeudet. Siis jos mielestäsi nuo kuvailemasi oireet ovat jo pahoja niin kuinkahan vaan tulet selviämään.. :D
vaikka nyt olisikin nukkunut kuinka pätkissä tuon 3 tuntia niin teepä se sama moonta yötä peräjälkeen.. ei tietoakaan helpotuksesta aikohin.. ei ne sanomiset kuule pahaa tarkoita, yritähän nyt ymmärtää
ei me lasta tehty niin että elämä sen jälkeen olisi pelkkää pumpulia. ihan turhaa selittää että "sit on niiiiin kamalaa, että et edes tajua. "
niikuin sanoin ainakin kerran että olen yövalmosia kokenut toisen ihmisen vuoksi, tiedän kuinka rankaa on pienen kanssa, mutta ei se helppaa vielä vaikka se täyttää 18(pahenee) ja jos se niin kamalaa sitten tulee olemaan, olisinko niin järkevä etten toista tee, vaikka toiset sen on tehnytkin, vaikka tiesivät jo kokemuksella kuinka kamalaa sen on?
kun toisen ihmisen valvottamisen takia.
ei ole vielä vaihdevuosivaivoja!
tai ainakin ne, jotka ei vedä tästäkin melonia nassuunsa.
pikkulapsivaiheen loppumista! :D
Toi on meinaan tavallinen lausahdus kun joku on palaamassa töihinkin; että nauti nyt niistä lapsista! :)
Samaa minusta voisi sanoa kouluikäsestä -kohta lapsi muuttaa toiselle paikkakunnalle ja olet yksin ukon kanssa: NAUTI elämästä ei minusta tarkoita että sulla ei saa olla kipuja ja vaivoja, kiukuttelevaa uhmaikästä tai loppuraskauden viiltelyjä; vaan onni siitä lapsesta! Teille on tulossa pian maailmaan pieni ihme, saat taas nukkua mahallaan, juoda olutta!
Itsellä on vauva-ajat takanapäin vaikka kuumeilen uudesta vauvamahasta, haikeana muistelen miten ihanaa oli silittää masua ja tuntea potkuja.
Nyt saa taistella uhmaikäsen kanssa ja kohta on tämäkin vaihe mennyt.
NAUTI!