Polttarini olivat lauantaina.Vain 3/10 kutsutusta oli paikalla..
Oli kiva päivä, ohjelma oli "edullista" ja kuitenkin mieleistä. Silti tuli vähän paha mieli, kun miten suurin osa ei tullut. Kuitenkin lähes kaikki lapsettomia. Eivät taida kaverini oikeasti pitää minusta :( . Polttaripäivä kuitenkin oli neuvoteltavissa, ja kaaso hoiti homman, noin suurelle osalle ei ilmeisesti käynyt mikään...
Kommentit (47)
en järjestele kesälomia uusiksi sen mukaan onko jollakin polttarit, olkaa mitä mieltä haluatte. Jotkut haluavat viettää lomansa yhdessä perheen kanssa -jopa silloin kun ei ole vielä lapsia, niin miehensä kanssa. Kaikki eivät voi myöskään siirtää lomia edestakaisin sitä mukaa, kun erilaisia kesäjuhlia ilmaantuu. Kyllä sekin pitäisi ymmärtää, että monet joutuvat suunnittelemaan hieman pidemmälle elämäänsä kuin kuukauden tai parin päähän ja niitä suunnitelmia ei enää voi muutella, ja mieluummin sitten valitsee vain häät ja jättää polttarit väliin, jos ei molempiin pääse osallistumaan.
Minulla on kyllä lapsia, mutta ymmärrän hyvin ettei lapsettomuus ole mikään selitys sille, että aina voi joustaa ja järjestellä elämänsä uusiksi muiden vuoksi. Mistä tekään tiedätte kuinka monet muut kesäjuhlat niillä polttareista pois jääneilläkin tälle kesälle jo oli? Ehkä oli ainoa vapaa viikonloppu koko kesänä?
Muutama tunti kavereiden kanssa on jees, tartteko sitä koko viikonloppua tuhlata?
epäkiinnostavaa touhua että huhhuijaa... Aika paljon mieluummin olen vaikka miehen kanssa jossain viikonloppua viettämässä kun pitämässä tekohauskaa jossain väkinäisessä polttariseurueessa. Minulla on asennevamma ja tiedän sen. En vaan pidä polttareita mitenkään kiinnostavana juttuja.
Mulla on nyt kesän viikonlopuille sauraavanlaisia juttuja:
jussiksi oli vuokrattu mökki,
yksi vkonloppu menee toisella vuokramökillä sukulaisten kanssa,
yksi ulkomaanreissu, kestää viikon, käytännössä vie kaksi viikonloppua,
vierailu yhden sukulaisen mökillä,
piknik kaveriperheen kanssa
meille tulee yksi kaveriperhe syömään ja iltaa istumaan
lapsen turnaus (urheilua, jota harrastaa)
suvun kokoontuminen yhteen
työkavereiden kanssa syömingit
olisi paljon kavereita, joita haluaisin nähdä ja jotka haluaisivat nähdä minua, yritetään löytää yhteistä aikaa
kaveri pitää grillijuhlat
Lisäksi mieheni tekee vuorotyötä, eli viikonloppu ei automaattisesti ole meillä molemmilla vapaa, ja jos hän on töissä, minä hoidan lapsia.
Ja varmaan muutakin vielä, nämä tulivat heti mieleen. Jos vielä joku ehdottaa jotain, vaikka polttareita, niin oikeasti jollekin ihmiselle johonkin kutsuun on pakko sanoa ei. Siitä ei voi loukkaantua. En voi revetä kahtaalle.
Kyllä mä raivaan aikaa kalenterista aikaa ystävän polttareille jos häntä ystäväksi kutsun. Mun mielestä polttarit on ystävän omat juhlat, vähän sama kuin vaikka 30 ja 40 vuotispäivät, paitsi polttarit on tyttöjen juttu. Minäkään en nyt kauheasti pidä väkinäisestä ohjelmasta, mutta yksi tai kaksi uutta juttua on ihan kiva. Viimeksi oltiin zumba-tunnilla ja se oli hauska kokeilu. Muutamat eivät halunneet kokeilla ja tekivät sen aikaa jotain muuta. Myös rivitanssi ja sololatinoa on tullut kokeiltua polttareissa ja ne on musta olleet kivoja. Sit taas sellaiset jutut mihin pelkkä morsian osallistuu ei ole niin kivoja. Saunaihmiseksikään en tunnustaudu, enkä ole polttarisaunassa käynytkään mutta mökillä tai missä vain olen kyllä mielelläni ollut viettämässä mukavaa iltaa.
Jos jonkun mielestä ystävän polttarit ovat tylsiä niin jättäkööt menemättä jos se on se syy. Jos syy on oikeasti muu meno mitä ei voi siirtää, niin pitää sekin ymmärtää. Mielestäni kuitenkin polttareihin osallistujien määrä kertoo pitkälti myös todellisten ystävien määrän. Ystäväni tärkeisiin päiviin haluan osallistua, olkoon niitä sitten vaikka ne kaksi kesässä.
Itselläni on muuten noin 5 hyvää ystävää ja kieltämättä olen iloinen että he ovat menneet naimisiin eri vuosina. Itse en halunnut polttareita vaan vietimme vain ravintolaillan yhdessä jolloin paikalle pääsi heistä neljä.
Ihmettelin tuolla aikaisemmin, eikö se merkitse mitään, että polttarisankarille tilaisuus on ainutkertainen, en muista numeroa...
Meidän ystäväpiirissä polttarit on hyvä tilaisuus päästä näkemään kauempanakin asuvia tärkeitä ystäviä ainakin sen kerran vuodessa (sopivasti viime vuosina tullut näitä hääkutsuja vuosittain). Tehdään jotain mikä on useimpien mielestä, mutta etenkin morsiamen, mielestä mukavaa. Ei sen tarvitse mennä tietyn kaavan mukaan. Päivä yritetään hyvissä ajoin fiksata niin että mahdollisimman moni pääsee, voihan se olla toukokuun puolellakin. Jos yksiäkään häitä tai polttareita ei sinä vuonna ole, tapaamme muuten vaan ystäväporukalla yleensä touko- tai syyskuussa. Minulle olisi kyllä ollut pettymys, jos monet eivät olisi päässeet polttareihini. Tosin mentiin talvella naimisiin, ihan siksi kun kesällä ihmisillä on paljon ohjelmaa.
Jos hääpari on pariskunnan yhteinen tuttu, niin touhuun menee kolme viikonloppua: sulhasen polttarit, morsiamen polttarit ja itse häät. (Kun lastenhoito-ongelmien takia nuo polttarit järjestetään yleensä eri aikaan.)
Ja jos kesälle osuu vaikka kahdet häät -> kuusi viikonloppua varattuna!
Mullakin aika harva pääsi polttareihini. Lohduttavaa kuulla, että muillekin on käynyt samoin. Kaikille ei tietenkään voi aina sopia, mutta jotenkin tuli sellainen olo, että tässä nämä harvat taitavat olla niitä ihan oikeita kavereitani. Minulle se oli kuitenkin tärkeä päivä tavallaan, suuri kiitos niille, jotka pääsivät paikalle.
Huonosti organisoitu eli huono kaaso! Hänen olisi pitänyt varmistaa kaikille sopiva ajankohta ja selvittää osallistujat. Mikäli joku ei pääse, muita tilalle jne.
Vinkki morsiamille; hommatkaa kaaso, joka osaa organisoida juhlia ja tilaisuuksia ja jolla on kokemusta ja taitoa.
Minäkään en ollut kovin kiinnostunut menemään, mutta onhan se velvollisuus. Vähän kyllä suretti juhlakalun puolesta. Hienosti hän kuitenkin nieli pettymyksensä.
En siis itsekään hirveästi pitänyt tästä tyypistä eikä hänellä oikein ole kavereita. Minusta kuitenkin pitää ajatella vähän sitä morsiamen fiilistä ja mennä vaikka edes puoleksi päiväksi tai pariksi tunniksi sinne polttareihin kääntymään!
tehkää niinkuin Viktoria, unohtakaa kaaso ja palatkaa siihen entiseen hyvään aikaan jolloin häitä juhlittiin yksi viikonloppu, kaverit sai tulla juhlimaan eikä olleet palvelemassa hääparia kahta viikonloppua.
menin naimisiin nuorena (21v), jolloin kaikki olivat lapsettomia ja biletys mielessä. Oli ihan mahtavat polttarit suunnitteluihin osallistui kaikki ja kustannukset jakoivat tasan, eikä kaikki kaatunut kaason niskoille. Oli oikeasti ihana viettää se viikonloppu likkaporukassa ja kaikki oli ihan tohkeissaan häistäkin.
Nyt melkein kaikilla lapsia, osa kihloissa ja yhdet meni salaa naimisiin, eli meidän polttareitten jälkeen ei ole ollut yhtään häitä eikä polttareita. Ja jos niitä nyt pitäisi alkaa järkkäilee, niin suosittelisin kevät-, syys- tai talvihäitä, jos haluaa perheellisiä saada kokoontumaan ilman lapsia.
Jos hääpari on pariskunnan yhteinen tuttu, niin touhuun menee kolme viikonloppua: sulhasen polttarit, morsiamen polttarit ja itse häät. (Kun lastenhoito-ongelmien takia nuo polttarit järjestetään yleensä eri aikaan.) Ja jos kesälle osuu vaikka kahdet häät -> kuusi viikonloppua varattuna!
eli tuskin ollut syy ap:n polttareiden osallistujakatoon. Itsellä ollut yksi tuollainen kesä, jolloin häitä oli ruuhkaksi asti.
Mutta mihinkään mökkiyöpymisiin tms en suostu.
Arki-ilta polttarit on tosi jees.
Menin myös samanikäisenä naimisiin kymmenen vuotta sitten. Polttareissa oli parisenkymmentä kaveria ja häitä juhlittiin myös aamuyöhön asti.
Nykyään on vähän toinen meno saman kaveriporukan häissä ja polttareissa. Lähes kaikilla on perhettä tai ainakin mies. Vielä kymmenisen vuotta sitten polttareita ei myöskään vaivannut sellainen pöhötauti kuin nykyään, vaan mentiin sen mukaan, miten rahaa oli käytettävissä, ja silti oli hillittömän hauskaa.
menin naimisiin nuorena (21v), jolloin kaikki olivat lapsettomia ja biletys mielessä. Oli ihan mahtavat polttarit suunnitteluihin osallistui kaikki ja kustannukset jakoivat tasan, eikä kaikki kaatunut kaason niskoille. Oli oikeasti ihana viettää se viikonloppu likkaporukassa ja kaikki oli ihan tohkeissaan häistäkin. Nyt melkein kaikilla lapsia, osa kihloissa ja yhdet meni salaa naimisiin, eli meidän polttareitten jälkeen ei ole ollut yhtään häitä eikä polttareita. Ja jos niitä nyt pitäisi alkaa järkkäilee, niin suosittelisin kevät-, syys- tai talvihäitä, jos haluaa perheellisiä saada kokoontumaan ilman lapsia.
on teillä kanssa ongelmat.
Mä en ole ollut vuosiin yksissäkään häissä enkä koko elämässäni kait kun kaksissa polttareissa.
Menisin hyppien, keikkuen ihan mihin juhliin vaan, jos joku järjestäis.
Musta on ihanaa tavata ihmisiä, syödä hyvin, pukeutua hyvin, miettiä lahjaa jne. Mutta meidän suvussa tai ystäväpiirissä ei kukaan ole mennyt vuosiin naimisiin.
Ajatellaan vain itseä. Ei tehdä uhrauksia edes kaverin tärkeimpien juhlien vuoksi. Turha selittää, että näkee muutenkin, eivät ne korvaa poissaoloa polttareista. Sama henki huokuu asenteesta, jossa lasketaan lahjan hinta vastaamaan tarjoilukuluja. Ei mielestäni voi enää kutsua sellaista edes lahjaksi. Enemmän voitaisi puhua korvauksesta.
Nämä asiat olen oppinut av:llä, ei ole aiemmin tullut mieleenkään, että ihmiset voivat olla niin itsekkäitä.
Erityisesti jos ajankohta on tiedossa hyvissä ajoin ja jopa neuvoteltavissa. Voi olla huonosta organisoinnistakin kyse tai sitten vaan kavereita ei kiinnosta :(
Itse olen kaikkiin polttareihin osallistunut mihin on pyydetty ja kivaa on ollut. Yleensä ohjelmassa on ollut aika lailla perinteiseen tapaan jotain spesiaalia morsiamelle ja sellaista, mihin kaikki voivat osallistua. Sen lisäksi morsiussauna ja mukavaa yhdessäoloa.
Ihan sama vaikka polttarit olisivatkin so last season tai jotain. Mun mielestä mukava tapa nähdä ystäviä ja tehdä jotain erilaista yhdessä. Mä pidän polttareihin osallistumista myös jossain määrin velvollisuutena, vähintään kohteliasta se kuitenkin on.
1) päivää ei buukattu ajoissa
2) sitovaa ilmoittautumista osallistumisesta ei vaadittu
3) osallistujilta ei kerätty rahoja etukäteen, jolloin kaikkien helpompi perua viime hetkellä
4) kommunikaatio on tökkinyt, käytettiinkö esim. sähköpostijakelulistoja? Soittorinki on huono.
5) ohjelma ei miellyttänyt - antoiko kaaso muiden osallistua päivän suunnitteluun?
6) päivän kustannukset muodostuivat liian kalliiksi
7) kesälomat pyörivät jo, ihmisillä omaa ohjelmaa
8) eivät ole sun tosi ystäviä
Olitko todella kutsunut juhlaan hyvät ystäväsi vai kaikki jotka vaan tuli jotenkin mieleen? Tuntuu jotenkin uskomattomalta että hyvät ystäväsi olisivat jättäneet kekkerit väliin ilman erittäin hyvää syytä. Sinua vartenhan nuo juhlat ovat. Tulivatko he kuitenkin häihin? Oletko ottanut asian puheeksi heidän kanssaan?
Olen itse olut kaksissa polttareissa joissa kaason toiminta aiheutti närää monessa osallistujassa jo suunnittelusta lähtien. Kaasolla vaan ei ollut homma hallussa, eikä organisointi- tai yhteistyökykyä. Silti olen näihinkin polttareihin osallistunut morsiamen tähden, koska ovat olleet hyviä ystäviäni.
Kysyppä asiasta suoraan näiltä poisjääneiltä, saat varmaan kuulle vastauksen jos jokin näräsi.
Mä en mene enää polttareihin enkä häihin. Ei vaan kiinnosta.