Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mökin omistavat: minkä ikäisenä ja millä rahalla olette mökin hankkineet?

Vierailija
27.06.2010 |

Ihan vaan kiinnostaa...

T.ikuisesti mökistä haaveleva, mutta ei taida olla siihen koskaan varaa. Myöskään vanhemmillamme ei ole mökkejä.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
27.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin 33-v olin silloin ja mieheni 35-v. Se oli sellaista totuttelua ja kattomista viihdynkö ylipäätään mökillä. Se tuntui kivalta ja halusimme järvenrantamökin joten myimme sen, ja ostimme lähistöltä (sattumalta) järvenrantamökin, josta nyt enää n. 5000 e lainaa jäljellä.

Alkuperäiseen kuivanmaan mökkiin meillä oli säästöjä (n. 30 000 e) ja loput otettiin järvenrantapaikkaan lainaa. Se on ollut meillä nyt 10 v. Alkupääoma on ehkä osin mun perintöä isältä (tosin monen mutkan kautta ja oli kiinni asuntoosakkeessa, mutta kun asunto myytiin niin laitoin sen mökkiin. Meillä on oma talo Helsingissä (josta jonkun verran lainaa).

Vierailija
42/73 |
27.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viidessä vuodessa tukkipuut toki tukevoituivat ja kun uudistuskypsää alaa oli noin 10 ha, niin tulihan sieltä muutama tuhatlappunen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
27.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oliko tää sama kuin se kakkonen? Siis tää, joka 29-vuotiaana rakensi ja oli 24-vuotiaana ostanut siis nää 48 ha metsää ja rantatontin? Oliko siis siihen mennessä kertynyt jo osakkeista nuo? Mistä ne rahat niihin osakkeisiin oli tullut?

Nimimerkillä, mulla oli 23-vuotiaana 2000 euroa rahaa.

Vierailija
44/73 |
27.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei pidä lomia ja jos tekee ahkerasti töitä ja jos osaa sijoittaa rahojaan niin 24v iässä voi rahaa olla vähän enemmän kuin 2000 e. Esimerkiksi 22v tuttu osti juuri asunnon, omaa pääomaa oli vähän yli 28 000 e. Ihan tekemällä töitä ansaittu. Mutta autoa hänellä ei ole :-)

Vierailija
45/73 |
27.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökki on järven rannalla mutta kaukana (Pohjois-Karjalassa ja me asumme pääkaupunkiseudun lähellä), joten ei niin hirveän kallis ollut (120 000 euroa). Otimme ihan mökkivelan puoliksi. Mieheni omisti silloisen asuntomme ja hänellä oli siitäkin velkaa mutta ei hirveästi, koska oli ostanut 20-vuotiaana halvalla asunnon Helsingin keskustasta ja myi sen melkein kaksinkertaisella hinnalla ja osti sen meidän yhteisesti asumamme asunnon. Mieheni on ollut töissä 14-vuotiaasta lähtien kaikki vapaa-ajat ja säästi asp-tilille. Vanhemmat vaativat, että lukee kunnolla ylioppilaskirjoituksiin ja maksoivat siltä ajalta menetetyt ansiotulot mutta muuten on lähes itse kerännyt rahat (sai muistaakseni ylioppilaslahjaksi vanhemmiltaan rahaa tälle tilille).

Mökin siis rahoitimme itse ja asunnosta mieheni vanhemmat auttoivat muutamilla tuhansilla, kun mieheni oli nuorempi. Ei siis muuta kuin lahjan verran jo verotussyistä ja koska heilläkään ei ollut rahaa (miehen isä tuolloin 8. vuotta työttömänä). Nyt mökki on lunastettu pankilta omaksi ja olemme ostaneet omakotitalon ja velkaa on reilusti yli 200 000 euroa. Nettotulomme ovat noin 4300 euroa yhteensä (kun olen töissä, nyt äitiyslomalla).

Lisäksi meillä on itse maksetut kaksi autoa (asumme maalla, ei bussiyhteyksiä). Emme ole tehneet matkoja sitten mökin hankkimisen, ja välillä on ollut tosi tiukkaa. Meillä on kolme lasta ja olemme kaksi vanhempaa hankkineet hoitojen avulla, ja niihin meni tuhansia euroja (ehkä jopa se 10 000 euroa). Emme silti joudu tällä hetkellä siirtelemään eräpäiviä, vaikka välillä oli vaihe, jolloin visalaskuja oli tosi vaikea maksaa.

Pitkän jutun tarkoitus: kyllä sen mökin pystyy hankkimaan, vaikka tulot ei ole mitään mielettömän suuria.

Vierailija
46/73 |
27.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pankkilainalla!

Vierailija
47/73 |
27.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, mä valmistuin akateemiseen ammattiin 22 v, mut mun rahanmenoreikä oli se, että mun mies ei ollut valmistunut eli elätin häntä vielä tuohon aikaan ja kaikki rahat siis mitä tuli myös meni. Kun mies pääsi töihin, niin säästettiin vuodessa sitten toisen palkka kokonaan syrjään ja saatiin se tarvittava 15% oman asunnon ostoon.

Oletkohan sä meitä vanhempi, kun olet päässyt ostamaan noin edullisesti nuo metsät ja rantatontit? Minkä ikäinen olet nyt?

Vierailija
48/73 |
27.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lainaa otin jotta saatiin mökki ostettua. Ois ollut myös vanhempien mökki tarjolla, mut tää oli niin hyvä että oli pakko saada. Nyt tuosta on 7 vuotta ja laina on maksettu pois.

Vierailija
49/73 |
27.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole mökkiä mutta minä ja sisareni tulemme perimään sekä mökin että rantatontteja ja minulla on joukko ihan tavallisista perheistä tulevia kavereita, jotka myös aikanaan perivät mökin. Joku on jo perinytkin jos vanhempi on kuollut. Veikkaan että periminen on aika yleinen tapa meidän ikäisille saada oma mökki Suomen kaltaisessa maassa.

Mutta oman mökin hankkiminen muutenkin on varmasti mahdollista hyvin suurelle osalle perheistä. Kyse on vain siitä miten taloutensa suunnittelee pitkällä tähtäimellä ja onko valmis tinkimään esim. pysyvästä asunnosta ja autosta, niiden koosta ja laadusta siis. Maltti on valttia, kaikkea ei tarvitse saada 30v. Minä ja mieheni olemme suunnitelleet minkälaisen elintason haluamme mutta tiedämme pääsevämme siihen vasta 5-10 vuoden säteellä. Hyvä niin, varallisuus paranee niin että voi nukkua yönsä kuin tukki jo nyt, ei siis ole liikaa lainaa :)

Vierailija
50/73 |
27.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ihan omalla rahalla.

Vierailija
51/73 |
27.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta haluaa mökin, kannattaa tehdä näin:

1. ostaa rantatontin syrjemmästä, mitä lähempänä kaupunkia/palveluita tontti on, sitä kalliimpi se on.

2. pikkuhiljaa rakentaa mökkiä, eli ei kaikkea kerralla vaan pikkuhiljaa haalii rakennusmateriaalit, huonekalut ym. tarvittavat

Sitten jossain vaiheessa on hyvä mökki, mutta kerralla ei rahaa ole paljoa mennyt, vert. pankkilaina ja mökki kerralla pystyyn. Hitaampi tahti on pienituloiselle hyvä, sillä jos tulee yllättäviä menoja/tulot laskevat, niin homman voi laittaa hetkeksi "jäihin", toisaalta jos saa rahaa yllättäen (voittaa veikkauksen peleistä, palkankorotus, perintöä, veronpalautuksia tmv.) voi rakentamista nopeuttaa.

Nykyään saa mökille sähköt esim. aurinkoenergialla, eli siinäkin mielessä on aivan sama vaikka mökki syrjemmässä olisikin.

Vierailija
52/73 |
27.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä 28 v, mies 25 v. Tontti oli halpa, hieman vajaa 80 000 mk, molemmilla oli sen verran säästöjä (ihan työllä ansaittuja), että saatiin tontti ostettua ilman lainaa. Mökin rakentamiseen vuosi myöhemmin otettiin 120 000 mk lainaa, joka on nyt jo maksettu.

Mökki alle 200 km Helsingistä pienehkön järven rannalla, tupa+alkovi+sauna pieni hirsimökki, aurinkosähkö, ulkohuussi, kantovesi jne.

Pieni ja vaatimaton, mutta meille niin rakas, eikä rahallisesti ole ollut mahdoton hankkia.

Vierailija
53/73 |
27.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka paikassa jotain 180 000 euron hintaisia. Meillä on ollut mökki Kallavedellä saaressa ja maksoi noin 35 000 euroa - sen maksaa 10 vuodessa ilman, että juuri vaikuttaa elintasoon! Pari hasssua satasta kuussa. Älkää siis olettako että vain varakkailla on varaa mökkeihin. Varsinkin kun mennään kauemmas Helsingistä ja lomakeskuksista, kyllä mökeissä on jo valinnanvaraa vaikka millä mitalla myös alle 50 000 e hintaluokassa. Sitten kun Hesaan on jotain alle 2h ajomatka, ihan samanlaiset mökit maksaa jotain 180 000...

Vierailija
54/73 |
27.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä saa noin hitaasti rakentaa? Meillä ainakin rakennuslupa on voimassa vain muistaakseni 3 vuotta. Toisaalta ehkä niihin rakennuslupiin saa sitten jatkoaikaa?

Itsellä on suunnittelutarveratkaisu voimassa, mutta ei kyllä ehditä tämän suunnittelutarveratkaisun aikana mökkiä rakentaa, ehkä sentään varasto, johon on jopa rakennuslupakin nyt.

Vierailija
55/73 |
27.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kolme mökkiä, joista yksi rakennettu perheen maalle, muut kaksi ostettu/rakennettu itse noin 30-v;nä. Ihan lainarahoitusta käytetty. Ei harrasteta juurikaan ulkomaan lomia eli kyllä niilläkin rahoilla makselee,

Vierailija
56/73 |
27.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ihan omalla rahalla.

sitä omaa rahaa on 23-vuotiaana niin paljon, että on jo rakennettu talo ja sitten hankitaan vielä mökki?

Vierailija
57/73 |
27.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tienasin myymällä halvalla ostetun kaksioni silloin kun hinnat olivat tapissaan. Asunnon arvo oli noussut 7,5-kertaiseksi.

Vierailija
58/73 |
27.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka menette mökille, onko teillä oma vene jossain ihan yleisessä rannassa vai tuttujen rannassa? Ja kuinka mökin rakentaminen saareen onnstui, kuinka ylipäätään saaressa mökkeily sujuu? Olen vähän samaa joskus pohtinut vieläpä samoilta seuduilta Kuopiosta päin.

Vierailija
59/73 |
27.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama on kyllä täällä Espoossa :)

Haettiin juuri lisää aikaa rakennuslupaan, kun 6 vuotta sitten ostettuun tonttiin ollaan hissukseen rakennettu mökkiä. Mahdollisuus oli hakea 1, 3 ja 5 vuotta jatkoaikaa. Haettiin nyt vuosi, meiltä puuttuu vielä takka tuvasta ja ulkomaalaukset vähän kesken.

Ostettiin muuten n. 300 km pääkaupunkiseudusta tontti, vähän syrjempää 15 000 e, ja ihan omalla rahalla + lainalla. Hissukseen ollaan rakennettu aitta, ulkovessa ja 25 neliön rantasauna. Kolme vuotta sitten hommattiin tontti ja nyt asutaan 220 neliön omakotitalossa Espoossa. Kaksi alle 8 vuotiasta ja omalla rahalla ja kovalla työllä, sekä tietty talkoilla ollaan rakennettu.

Lainaa on, mutta onneksi molemmilla vakityöt. Ei perintöjä. Onneksi. Omiamme maksetaan, vähän on vielä keskeneräistä kotona ja mökillä, mutta kaikki aikanaan.

Ja mökki oli pakko saada, aina keväällä alettiin miehen kanssa miettiä, kenen mökille voitaisiin tänä kesänä mennä, joten nyt mennään omalle. Just sieltä kotiutuneena, on se vaan niin ihana paikka!! Ja kun on saanut omien isien kanssa sitä rakentaa...

Niin ja ikää on nyt 35 ja 39.

Vierailija
60/73 |
27.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti ei sitä tarvinnut kun heillä oli jo ennestään kaksi vapaa-ajanasuntoa. Sitten sitä ollaan laitettu ja remontoitu ja laajennettu.