Mökin omistavat: minkä ikäisenä ja millä rahalla olette mökin hankkineet?
Ihan vaan kiinnostaa...
T.ikuisesti mökistä haaveleva, mutta ei taida olla siihen koskaan varaa. Myöskään vanhemmillamme ei ole mökkejä.
Kommentit (73)
Vai rakensitko mökin vanhempiesi mökin viereen vanhempien puista myymillä rahoilla?
en ole ap
Vai rakensitko mökin vanhempiesi mökin viereen vanhempien puista myymillä rahoilla?
en ole ap
Piti kirjoittaa: vanhempien puiden myynnistä saaduilla rahoilla.
Eipä sillä mitään tee, kun heillä on hallintaoikeus loppuelämän. Perintöveroja kiertääkseen antoivat jo nyt pois.
Omaa mökkiä siinä mielessä ei ole.
Siinä mielessä ei vallitse taloudellinen tasa-arvo, että kaikki olisivat yhtä köyhiä. Jos sattuu perimään tonttimaan ja sopivan alan metsää, mökin haninta on helppoa. Jos on yksinhuoltajaperheen poika lähiöstä, duunarisukua ikimuistoisista ajoista, mökkirahat pitää ansaita itse, tai pelata tai voittaa ylipäätään jotenkin.
Useimmat meistä joutuvat tinkimään kaikenmoisesta. Jos haluaa mökin, ei ehkä kannata hankkia niin suurta asuntoa, että kaikki rahat menisivät siihen. Useimmilla palkansaajilla on sentään jonkinmoinen valinnanvara. Pitää vain hiukan vastustaa yleisiä näkemyksiä siitä, miten pitäisi asua, millaisella autolla ajaa jne.
Mökki tontteineen on kallis hankinta, etenkin jos sen haluaa veden äärestä tai ylipäätään suositulta alueelta. Kyllä siihen joutuu lainan ottamaan, jos sattuu olemaan tavalllinen ihminen, kuten useimmat sattuvat.
29v. Neljän lapsen kanssa pystyin oleman välillä työssä. Mies oli vakituisessa työssään.
Muutimme ensiasunnostamme kerrostalosta omakotitaloon, 160m2, jossa syntyi vielä kaksi lasta lisää. Taloa maksettiin, korot eivät siihen aikaan olleet näin matalat ja edulliset.
Kun saimme maksettua talon ollessani 49v ostimme kesämökin. Nuorimmat kaksi lasta asuivat enää kotona, n.10v ja 12v.
Kipinän kesämökin ostoon saimme, kun aiempina kesinä olimme vuokranneet mökin kesäisin eri puolelta Suomea, ja tuntui että on mukava kun tavarat ym. saa jäädä mökille jne.
Suurin syy oli se, että satuin juuri talon lainan loppumisen aikaan saamaan parempipalkkaisen työn kuin ennen. Ajattelimme mieheni kanssa että yleensä kun rahaa on niin se myös helposti menee, joten kannatti ottaa uutta lainaa jota maksellaan taas, kuten taloakin makseltiin. Jäähän lapsille jotain tai sitten on mitä myydä...
Lainassa on ollut pieni korko, lasten ollessa isoja olen voinut minäkin olla vakituisesti työssä.
Emme mekään nuorempina haaveilleet keämökistä, asunto oli ykkössijalla. Vielä kun jouduin olemaan noinkin monen lapsen kanssa äitiyslomilla ja joidenkin lasten kanssa pidempään kotona, oli rahat joskus tiukilla.
Ulkomaanmatkoja ei myöskään naapurimaita pidemmälle menty ennen kuin lapsiluku alkoi vähetä ja raha-asiat parantua.
Nyt on mukavaa käydä mökillä lasten sekä lastenlasten kanssa. Myös ulkomailla joidenkin kanssa ja pari vuotta sitten olimme ensimmäisen kerran kahdestaan miehen kanssa 30 vuoden yhdessäolon aikana. Olimme paratiisisaarilla useamman viikon. Silloinkin kysyttiin nuorimpia opiskelijalapsia mukaan, mutta opiskelusta ei voinut lomailla. Outoa oli -vain me kaksi.
Kyllä sitä ap ehdit vielä. Ei heti kannata ajatella ettei koskaan...ajan kanssa, minä olen nauttinut mökkeilystä vaikka ikää oli aloittaessamme omassa jo 49v.
on kaikki noin 30-40v ikäisiä ja ihan itse ostaneet mökkinsä, perintömökkejä tällä niemellä on vain 2 kpl ja niissä vuokralaiset. Mistä syntyy oletus, että duunariperhe ei ikinä saa mitään kokoon?
Keskiverto mökin hommaaja on noin 50v, joten keski-ikä on aika korkea.
Me ostettiin tontti, kun oltiin 32-33, mutta vielä ei ole rakennettu.
Niin ja omalla rahalla on ostettu, ei olla peritty tai saatu mitään.
kotimaatilamme jaettiin siis sukupolvenvaihdos, jossa veli sai tilan. Sain mm. rantatontin vanhemmiltani. Olin 25 kun vanhempani rakensivat mökin siihen ja pitivät sitä aika lailla kuin omaansa. (lahjaverot maksettu) Äitini kuolemasta on nyt6 vuotta ja isäni käyttää mökkiä aika vähän, ei yksin enää yövy siellä. JOskus lämmittää saunaa. Me käymme siellä lähinnä kesällä, koska tietty asumme kaukana sieltä. On se kiva.
Meillä ei sitten ole omaa asuntoa, mutta pohdittuamme päädyimme siihen, että mieluummin pidämme mökin kuin myisimme sen ja ostaisimme asunnon täältä kalliita pk-seudulta. Nyt ollaan tyytyväisiä asumiseenkin, mutta ehkä se oma kiva omakotitalo on se haave, jota ei tule toteutettua.
Ostimme miehen kanssa merenrantatontin ja rakensimme sinne ollessani 28v. ja mies 35v. Nyt meillä ollut maailman ihanin merenrantahuvila jo 5 vuotta ja lapsiakin tullut kaksi. Omalla rahalla olemme tontin ostaneet ja huvilan rakentaneet, mutta minula ja miehellä hyvien ansiotulojen lisäksi myös paljon pääomatuloja esim. kiinteistöistä, jotka olemme perineet.
Me ostimme mökin lainarahalla. Isälläni mökki meren rannalla, joten ostimme kuivan maan mökin. Löysimmekin ison pellon laidasta, metsän raunasta kivan mummonmökin, jonka saimme pienellä pientaremontilla hyvään kuntoon. Lainaa otimme mökkiä varten 34 000e ja nyt siis lainaa yhteensä (siis kodista ja mökistä) n. 200 000e. Noin kymmenessä vuodessa tulee mökki maksettua pois.
Tietysti se ihan unelma olisi ollut mökki meren tai järven rannalta, mutta ei ollut realistista hankkia, koska hinnat huitelevat vähintään 100 000e tietämillä ja ylikin täällä länsi- ja kaakkois-Suomen alueella. Ei siis mahdollisuuksia moisiin lainan ottoihin meidän tuloilla (siis jo olemassa olevan asuntolainan lisäksi), joten tyydyimme em. vaihtoehtoon. Ehkä joskus tulevaisuudessa saamme hankittua sen merenrantamökinkin, toisaalta isäni mökki jossain vaiheessa tarvitsee uuden hoitajan, joten sekin mahdollisuus on otettava joskus huomioon. Pääsemme kuitenkin käymään sielläkin, joten uiminen onnistuu sitä kautta ja meidän omalle mökille hankimme ensi kesänä kylpytynnyrin.
Mökin saa siis halvemmallakin ja ei silti tarvitse itseään laittaa ns. nälkävyötä kiristämään. Isommat mökkihaaveet ehtii totetuttamaan möhemminkin.
Siis tarkoitin länsi- ja lounas-Suomen aluetta, kun mainitsin mökkien hintatasosta vesistön lähellä :)...
Vanhemmat lahjoittivat, hallintaoikeus jäi heille. Äiti on vasta 63-vuotias, joten aika "hyödytön" se on vielä pitkään.:)
Tää oli kannattavaa näin. Arvon sai määritellä itse ja siitä sai ikävähennykset tuon hallintaoikeuden kanssa. Ns. perintöverosuunnittelua vanhemmilta.
Eli ensimmäinen mökki on minun isovanhempien peruja, jonka olivat testamentanneet minulle.
Ja toinen mökki tuli miehen vanhempien perintönä. Lunastettiin siitä miehen veli pois, kun hän ei yksinkertaisesti mökkiä halunnut ja me taas haluttiin että mökki pysyy suvussa.
Kolmas mökki onkin sitten minun vanhempien peruja, eli taas peritty.
Itse tienasin myymällä halvalla ostetun kaksioni silloin kun hinnat olivat tapissaan. Asunnon arvo oli noussut 7,5-kertaiseksi.
pitäähän sinne pörssiinkin olla omaa rahaa, eihän sieltäkään tyhjälle voittoa tule. Ja onko kaikki lukiolaiset tosiaan jo taitavia sijoittajia?Entä mistä se halvalla ostettu kaksio putkahti? Ei ainakaan minun opintotuellani paljon kaksioita osteltu, halpojakaan.
Jotkut on. Itse en osaisi käydä osakekauppaa, ostaa ja myydä metsää jne. Ei kuitenkaan ole minulta pois, jos joku tuollaisia asioita hallitsee ja saa siten vaikka kesämökin.
Meidän mökki on appiukon (duunari) rakentama. Mieheni on saanut sen ennakkoperintönä mutta appivanhemmilla tietysti hallintaoikeus. He ovat tietysti siellä enemmän kuin me, eläkkeellä kun ovat. Ollaan aika vähän siellä yhtä aikaa ja kun meillä on lomat, he eivät ole siellä. Meillä on hyvät välit.
Ei mikään "kakkoskoti" tosiaankaan. Sähköt on, kantovesi, palvelut kyllä suht lähellä (meillä ei autoa) ja ihan järven rannassa. Meillä matkaa kotoa n 250 km.
Hyvin rakas paikka meille kaikille.
ja omakotitalo, sekä yksi kerrostalo asunto.
Ja kaikki on ihan omalla työllä saavutettuja, nyt ollaan molemmat ikähaarukassa 30-35. Lainaa on enää jäljellä hyvin vähän omakotitalosta.
Mökki ostettiin halvalla, kun sattui löytymään ja rempattiin itse kuntoon. On järven rannalla.
Talo on myös vanha ja oli edullinen, mutta rahaa paloi remonttiin.
Ensimmäinen hankintamme oli n. 20-vuotiaina kerrostalo kolmio. Saimme tuon halvalla ostettua, kun tuolloin alue jolla asunto sijaitsi oli vähän "huonompaa". Nyt alue jo muuttunut hyväksi ja suosituksi. Asunto on nyt vuokralla ja saamme siitä kivasti tuloja.
Kaikki on ostettu ihan työllä tehdyillä rahoilla ja elämällä säästeliäästi, sekä jatkuvasti seuraamalla hyviä kohteita. Nyt aletaan olla kohta siinä tilanteessa, että kaikki on maksettu ja ostettu mitä haluttiinkin. Päästään nauttimaan kunnolla elämästä :)
myin puuta ja rakensin mökin. Ilman lainaa.